NYdoll 04.11.2004 14:44:27 | |
---|
Kertokaahan, että mikä niissä nauhattomissa kiehtoo niin paljon? Minulle ei ole ainakaan vielä valjennut. Miksi poistaa nauhat hyvästä nauhallisesta bassosta? Minkälaiseen musiikkiin sellainen nauhaton sitten sopii? Jotenkin tuntuu, että aina kun nauhattoman basson tunnistaa äänitteeltä niin se soundi alkaa raivostuttamaan (esim. Claptonin Tears in heaven). Saattaa tosin olla, että olen vain rajoitteinen.. "I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists..." Turbonegro - Fuck the world |
Teijo K. 04.11.2004 15:07:24 | |
---|
Kertokaahan, että mikä niissä nauhattomissa kiehtoo niin paljon? Minulle ei ole ainakaan vielä valjennut. Miksi poistaa nauhat hyvästä nauhallisesta bassosta? Minkälaiseen musiikkiin sellainen nauhaton sitten sopii? Jotenkin tuntuu, että aina kun nauhattoman basson tunnistaa äänitteeltä niin se soundi alkaa raivostuttamaan (esim. Claptonin Tears in heaven). Saattaa tosin olla, että olen vain rajoitteinen.. Nauhattomassa on persoonallinen oma soundinsa, josta joko tykkää tai sitten ei. Tykkään, jos sinä et niin so not? En keksi tähän mtn. |
pardy 04.11.2004 15:35:44 | |
---|
Warwickin sivuja lainatakseni: The fretless bass is one of the most expressive instruments on the planet. It is emotional and has a very distinctive sound. As a professional bassist, if you can play both fretted and fretless basses you will be much more employable than someone who plays only one. There are a lot of benefits to playing fretless, which outweigh by far the challenges that you will have in learning it. So grab your fretless and get on your way! Siinä on ne asiat miks nauhaton basso on niin hyvä. |
Karlsson 04.11.2004 15:42:42 | |
---|
Warwickin sivuja lainatakseni:
Siinä on ne asiat miks nauhaton basso on niin hyvä. Ja kondra on vielä palajo paree! IHQ! Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä! |
NYdoll 04.11.2004 15:43:52 | |
---|
No kertokaahan sit, et minkälaisissa biiseissä ite käytätte nauhatonta? Ja ketkä muut on sellasia kuuluisia nauhattoman soittajia ku Jaco Pastorius ja se Nollapisteen basisti? Voiko metallia soittaa nauhattomalla? Tai siis soittaako kukaan? "I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists..." Turbonegro - Fuck the world |
Karlsson 04.11.2004 15:46:38 | |
---|
No kertokaahan sit, et minkälaisissa biiseissä ite käytätte nauhatonta? Ja ketkä muut on sellasia kuuluisia nauhattoman soittajia ku Jaco Pastorius ja se Nollapisteen basisti? Voiko metallia soittaa nauhattomalla? Tai siis soittaako kukaan? Metallia soitti ainakin joskus nauhattomalla Deathin Steve DeGiorgio. Jos nyt muistin oikein, ei oo toi heevi oikeen mun alaa. Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä! |
pardy 04.11.2004 15:46:38 | |
---|
No kertokaahan sit, et minkälaisissa biiseissä ite käytätte nauhatonta? Ja ketkä muut on sellasia kuuluisia nauhattoman soittajia ku Jaco Pastorius ja se Nollapisteen basisti? Voiko metallia soittaa nauhattomalla? Tai siis soittaako kukaan? Minä soitan. Tai nyt ku mulla on taas uus nauhallinen, ni soitan sillä meijän hevipumpun kanssa pääasiallisesti, mutta enneku se oli tullu ni vedin mun nauhattomalla ku ei muuta ollu. Hyvin toimii. Tuo mukavaa ulottuvuutta siihen soundiin kaiken sen räminän keskelle. |
Johnny Buzz 04.11.2004 15:51:02 (muokattu 04.11.2004 15:51:53) | |
---|
Warwickin sivuja lainatakseni: Siinä on ne asiat miks nauhaton basso on niin hyvä. Tuohan oli vain myyntipuhetta eikä suinkaan mikään kiveen kirjoitettu totuus. Kyllä tuo nauhattoman soundi on kuitenkin jokaisen makuasia. Omasta mielestäni sen käyttö on kyllä aika pitkälle rajoittunut muutamaan musatyyliin. Vaikka onhan niitä poikeuksia tietysti. Eikös esimerkikis Deathin basisti vedelly aika paljon nauhattomalla? EDIT: Sam ol nopeempi |
pardy 04.11.2004 15:52:33 (muokattu 04.11.2004 15:53:17) | |
---|
Tuohan oli vain myyntipuhetta eikä suinkaan mikään kiveen kirjoitettu totuus. Kyllä tuo nauhattoman soundi on kuitenkin jokaisen makuasia. Omasta mielestäni sen käyttö on kyllä aika pitkälle rajoittunut muutamaan musatyyliin. Vaikka onhan niitä poikeuksia tietysti. Eikös esimerkikis Deathin basisti vedelly aika paljon nauhattomalla? No sen takia niitä sivuja just lainasin ku itekki oon sitä mieltä. Ja se Deathin basistikin tuossa jo mainittiin... EDIT: Sam ol nopeempi ja Johnny... |
Johannes_t 04.11.2004 16:10:00 | |
---|
Melkeinpä pelkästään nauhatonta käytän. Se naukuna on myös valinta kysymys, saahan sen toki kuulumattomiin muuttamalla tatsia ja ruuvaamalla nappulaa. Nauhattoman "parempiin" puoliin kuuluu monipuolisuus. Niitä tunnettuja nauhattoman soittajia lisää: Pino Palladino, Jaan Wessman. |
Niskamies 04.11.2004 16:42:02 | |
---|
Nauhaton on kiva asia. Itse vetelen melkeinpä kaiken nauhattomalla jazzbassolla. Ja onhan se saundiihan uniikki verrattuna nauhalliseen. Ei parempi, mutta erilainen. Meitsi on meshissä. |
NYdoll 04.11.2004 16:50:43 | |
---|
Onkohan tämä jotain kieroa logiikkaani... Päätin soittaa A-P Paasoselle ja käskin tilata mulle pätkän ebenpuuta, että pääsen raksaamaan nauhatonta (Alunperin piti tulla vaahteraotelauta ja ihan nauhat). Jazzmikit on varmaan toimiva ratkaisu mikeiks? Entäs sitten, onko tuo nauhattoman soittaminen kuinka paljon vaikeampaa kuin nauhallisen? Kuinka helposti siitä löytää ne äänet? "I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists..." Turbonegro - Fuck the world |
Johannes_t 04.11.2004 16:53:51 | |
---|
onko tuo nauhattoman soittaminen kuinka paljon vaikeampaa kuin nauhallisen? Kuinka helposti siitä löytää ne äänet? Se riippuu ihan nykyisestä tekniikastasi. Tarkkuutta se vaati tietysti helevetin paljon enemmän (eli pahimmat lavariehumiset ja basson munien alla roikottaminen poistuvat repertuaarista), jos soittosi on valmiiksi "kurinalaista" ja osaat otelaudan hyvin, niin siirtymisen pitäisi olla suht nopea ja kivuton. |
Niskamies 04.11.2004 16:54:34 | |
---|
Onkohan tämä jotain kieroa logiikkaani... Päätin soittaa A-P Paasoselle ja käskin tilata mulle pätkän ebenpuuta, että pääsen raksaamaan nauhatonta (Alunperin piti tulla vaahteraotelauta ja ihan nauhat). Jazzmikit on varmaan toimiva ratkaisu mikeiks? Entäs sitten, onko tuo nauhattoman soittaminen kuinka paljon vaikeampaa kuin nauhallisen? Kuinka helposti siitä löytää ne äänet? Jazzmikit ovat hyvä valinta. Jonkin aikaa kestää ennenkun saa lihasmuistiin sävelten paikat. Meinaatko feikkinauhat tehdä? Ne auttaa mukavasti. Meitsi on meshissä. |
NYdoll 04.11.2004 17:01:18 | |
---|
meinaan tehdä feikkinauhat... Kuuluuko nauhattomassa muuten painaa siitä kohtaa missä se kuviteltu nauha on vai niiden nauhojen välistä? "I´ve got razorblade lips, gonna kiss some wrists..." Turbonegro - Fuck the world |
Johannes_t 04.11.2004 17:02:58 | |
---|
Siitä nauhan päältä. Niinhän se nauhallisessakin se sävel määräytyy nauhan kohdasta. |
Prowleri 04.11.2004 17:16:52 | |
---|
Les Claypool soittaa välillä aika paljonkin nauhattomalla. Kyllä, nauhatontakin voi släpätä, mutta kilinää on turha odottaa :) Njän njän njän njää, njän njää, njännä nää njännjännjää. -Absoluuttinen Nollapiste: Harhailua Maastossa |
Karhupoika 04.11.2004 17:26:53 | |
---|
Mun suosikki tossa nauhattoman basson soitossa on kyllä Pino Palladino. Miehen mahtavaa soitantaa löytyy mm. D'angelon Voodoo -albumilta. Ilmaisun monipuolisuus ja ilmeikkyys tuossa nauhattomassa kyllä viehättää, mutta tottakai on sitten asioita joita nauhattomalla ei saa kuulostamaan samalta kuin nauhallisella. |
Mun suosikki tossa nauhattoman basson soitossa on kyllä Pino Palladino. Miehen mahtavaa soitantaa löytyy mm. D'angelon Voodoo -albumilta. Eikös tuolla levyllä Pino ole vetänyt ihan nauhallisella presarilla? "Your work with D’Angelo symbolizes your move back to your R&B influences and fretted bass. Well, as you say, my roots and the music in my heart has always been R&B. The move back really started around 1994, after I got my ’63 P-Bass and put flatwounds on it. I’d been writing with drummer Steve Jordan, and I used the bass on a great album we did for Tom Jones that unfortunately never came out. Bonnie Raitt bassist Hutch Hutchinson heard the tracks, and he recommended me to producer John Porter, who called and asked me to bring the P-Bass for B.B. King’s Deuces Wild CD. That’s where I met D’Angelo, and we hit it off in a big way. Whenever he sang, I played better! He said, “You’ve got the sound I’m looking for—come and play on my album.” That was incredibly fortunate, because it also led to sessions with a variety of other hip-hop artists, and the formation of the writing team with D’s sidemen, James and Ahmir." -Bassplayer 03/04 http://www.bassplayer.com/archive/0304/0304_Features1.htm Ja on muuten kiva levy. Häh? |
pardy 04.11.2004 18:43:03 | |
---|
meinaan tehdä feikkinauhat... Kuuluuko nauhattomassa muuten painaa siitä kohtaa missä se kuviteltu nauha on vai niiden nauhojen välistä? Mun mielestä viivaton eben-otelauta on komeempi. Ei pelkästään sen takia että omassa nauhattomassanikin on juuri niin mutta muutenkin... Ootko harkinnu ees viivatonta? |