Aihe: Muusikoiden liksat
1 2 3 4 59 10 11 12 13
pekkajau
03.11.2004 15:22:34
Siinähän sivussa tommosen yhdistyksen pito menee. Paperihommat on kivoja tai sit ei..

Yhdistyksillä Suomessa suurimmat rahat huijataan esim. Ray:ltä, Veikkaukselta, Kaupungeilta,Kunnilta, Työhallinnolta, ESR:ltä ja Eu:lta ja mitä kaikkia perkeleitä niitä huijattavia vaan löytyy! Mukava moraaliton "sisäpiirihallitus" vaan yhdistykselle ja tuttu tilintarkastaja kehiin niin homma toimii! "Yhdistyksen" toiminta-ajatukseksi vaan pitkäaikaistyöttömyyden ja syrjäytymisen ehkäisy ja lieventäminen ja siitä se lähtee! Sitten vaan keksimään kuitteja!
There`s no bisnes in showbisnes!
Teemu Tee
03.11.2004 15:38:33
Yhdistyksillä Suomessa suurimmat rahat huijataan esim. Ray:ltä, Veikkaukselta, Kaupungeilta,Kunnilta, Työhallinnolta, ESR:ltä ja Eu:lta ja mitä kaikkia perkeleitä niitä huijattavia vaan löytyy! Mukava moraaliton "sisäpiirihallitus" vaan yhdistykselle ja tuttu tilintarkastaja kehiin niin homma toimii! "Yhdistyksen" toiminta-ajatukseksi vaan pitkäaikaistyöttömyyden ja syrjäytymisen ehkäisy ja lieventäminen ja siitä se lähtee! Sitten vaan keksimään kuitteja!

Jos on aikaa ja intoa, ok! Perustimme itse yhdistyksen alunperin voidaksemme tehdä hommaa vähemmän harmaasti. Sitten kun vaiva oli nähty, verottaja ilmoitti "epäilevänsä kaikkia tällaisia musiikkiyhdistysprojekteja voimakkaasti". Hitto. Niin tai näin niin aina väärinpäin!
Tyhjän saa pyytämättäkin
pekkajau
03.11.2004 15:55:07
Jos on aikaa ja intoa, ok! Perustimme itse yhdistyksen alunperin voidaksemme tehdä hommaa vähemmän harmaasti. Sitten kun vaiva oli nähty, verottaja ilmoitti "epäilevänsä kaikkia tällaisia musiikkiyhdistysprojekteja voimakkaasti". Hitto. Niin tai näin niin aina väärinpäin!

Verottaja...Perkele! Sanoi jo Irwinkin jo aikanaan! No niin kauan kun minä muistan on verottajalle pitänyt selittää asioita pikkusen enemmän ja tarkemmin jos on musiikista tai soittamisesta kysymys kun esim. monella muulla alalla. Mulla oli aikoinaan yksi kekseliäs tuttu joka pisti kaiken vähennyksenä verotukseen ja verojohtaja oli kusessa sen kaverin kanssa kun sillä oli aina niin helevetin hyvät perustelut siitä että mikä ja miten kukin hankinta on littynyt tulonhankkiseen! Se teki siitä hommasta taidetta!
There`s no bisnes in showbisnes!
studiopro
04.11.2004 00:34:08
Rivimiehille maksetaan n.80-100 euroa per keikka,josta vielä pois verot,jos ei ole vähennyksiä.

Toi on minusta ihan naurettavan vähän jos puhutaan ammattilaisista, vai mitä mieltä olette?

Kyllä nyt pitäis 250-600E pyöriä ainakin hinnat.

Aikoinaan Euroopassa kun käytin sessiomiehiä niin se oli suunnilleen 500-1000euroa/päivä
baron
04.11.2004 00:40:53

Ihan samaa mieltä. Niin pitäisi!
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Sertzo S
04.11.2004 08:12:32
Ihan samaa mieltä. Niin pitäisi!

Pitäisihän sitä... ja olla oma pontikkatehdaskin, mutta kun ei saa perustaa - ainakaan helposti lakia noudattaen ;)
Herra Rapu
04.11.2004 10:45:09

Toi on minusta ihan naurettavan vähän jos puhutaan ammattilaisista, vai mitä mieltä olette?

Aikoinaan Euroopassa kun käytin sessiomiehiä niin se oli suunnilleen 500-1000euroa/päivä

Meijä faijalla on hienompi Saabi.
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
vanhami
04.11.2004 10:58:53 (muokattu 04.11.2004 11:45:44)

Niin, se vähän riippuu mistä roikkuu. Korjatkaa nyt jos olen väärässä, mutta oma suppea käsitykseni tanssimusiikin ammattilaisista on se, että "oikeita" ns koulutuksen saaneita muusikkoja on huuoomattavasti pienempi osa, kuin meikäläisen tyyppisiä nälän opettamia humppaesoja.

Jos musiikkihomma olisi ammattilaisten kynsissä ja monopolina, olisi niillällä keikkaliksat kohdillaan, takahuoneet kunnossa ja työolot ja ajat säädyllisiä. Vrt esim paperityöväenliiton ammattityöntekijät, tai vaikka lennonvalvojat ym.

Pääsisit humppaesaksi 5 vuoden koulutuksen jälkeen ja keikkaa voisit ainoastaan tehdä kuulumalla liittoon. Jos hommat ei mene putkeen, loppuu kaikki elävä musiikki koko maasta, kun humppaesat on lakossa.

Onneksi näin ei ole, vaan me villit ja vapaat poljetaan kaikkien hinnat lokaan ja tehdään keikkaa alle minimin. ( Älkää mua katsoko, mä en alle minimin ees persettäni nosta)

Mika
klunssila
04.11.2004 11:16:18

Joo just joo.... Hienoa on että ammattilaisille maksetaan kunnon korvaus. Mitähän Nykäselle, Rantaselle ja Nikulle maksetaan studiosessiopäivästä, olisi mukava tietää.

Totuushan edelleen on, että perusturvepumppu ja nimimiehen "riviesa" tekee keikkaa 120 - 200 EUR palkkiolla. Joskus saattaa piikkejä tulla, mutta keskiarvo ja on jotakin tuollaista, jos pelkällä humpparutkutuksella itsensä elättää vuodesta toiseen. Poikkeuksia tietysti ovat ja firma- ja hääkeikat, jossa joksu voipi saada jopa 250 EUR.

Polkekaa vain hintoja, omaa leipää siinä kavennatte. Minä en ainakaan lähde yhdellekään keikalle alle liiton minimin. Ilmaiseksi tai matkakorvauksilla voin tehdä hyväntekeväisyyskonsertin yms., jos näen asian riittävän tärkeäksi.
toyopet
04.11.2004 11:23:57
Täytyy tunnustaa, että nyt tuli poljettua hintaa: lauantaina solona 3km päähän ja soittoaikaa pari tuntia, 80€+ruoat koko perheelle (4hlö). Kuitillisena vielä kaiken lisäksi.

Yleensä kyllä ollaan laskettu hinnat bändin kanssa niin, että 100€/hlö+100€/firma siis oman firman kautta laskut +matkat 0.20€/km edestakaisin. Liiton mukaanhan se pitäisi olla km-korvaus vain menomatkalle mutta ei tuo ainakaan enempi tee (0.38€+3hlö+tavarat).
Elikkäs kvartetin hinnat vaihtelee matkan mukaan alkaen 500€ ja tuntuu tuo ~200 km olevan sitten sellainen maksimi tilaajille, että hinta pysyy järkirajoissa.

Käytännössähän tuosta tulee sitten yli 100€/hlö, koska vuoden lopussa tuota firman osuutta sitten tasataan. Se on periaatteessa se maksutakuu, saadaan soittajille kaikista keikoista jotain vaikka jonkun tilaajan palkkio menisikin käräjäoikeuden kautta.
dizzy
04.11.2004 14:04:21
Täytyy tunnustaa, että nyt tuli poljettua hintaa: lauantaina solona 3km päähän ja soittoaikaa pari tuntia, 80€+ruoat koko perheelle (4hlö). Kuitillisena vielä kaiken lisäksi.

Yleensä kyllä ollaan laskettu hinnat bändin kanssa niin, että 100€/hlö+100€/firma siis oman firman kautta laskut +matkat 0.20€/km edestakaisin. Liiton mukaanhan se pitäisi olla km-korvaus vain menomatkalle mutta ei tuo ainakaan enempi tee (0.38€+3hlö+tavarat).
Elikkäs kvartetin hinnat vaihtelee matkan mukaan alkaen 500€ ja tuntuu tuo ~200 km olevan sitten sellainen maksimi tilaajille, että hinta pysyy järkirajoissa.

Käytännössähän tuosta tulee sitten yli 100€/hlö, koska vuoden lopussa tuota firman osuutta sitten tasataan. Se on periaatteessa se maksutakuu, saadaan soittajille kaikista keikoista jotain vaikka jonkun tilaajan palkkio menisikin käräjäoikeuden kautta.

Eijumankautanääs.
Mitähän palkkalaskelmiin on sorvattu. Nyrkkisääntönä voi sanoa jotta 100€ palkkaan sivukuluineen +päivärahat (29€)tarvitaan n.148€ rahaa. Tässäkin tapauksessa 4x148€=592€
Ja vielä ei puhuttu km-rahoista mitään. Vai ymmärsinkö oikein lainkaan...
vanhami
04.11.2004 14:20:20 (muokattu 04.11.2004 14:23:33)
Moi

joku valitteli tuolla hääpalstalla, että bändit maksaa niin paljon, niin tekaisimpa sinne laskelman.

Homma pohjautuu jollain asteella totuuteen, mutta tietenkin siinä on vähän oma lehmä ojassa saada näyttämään orkesterit ihan sopuhintaiselta bisnekseltä.

Orkesterin Jäsen
- päiväpalkka 99,03
- lauantaisin ja aattoina 117,56
Orkesterin yhdysmies
- päiväpalkka 105,90
- lauantaisin ja aattoina 124,45
Tuntipalkkaa ei yleensä saa maksaa
Ohjelmanumeron säestyksestä sovittava erikseen
- ylim. roudaus alkava 1/2 h 5,89
Matkakustannukset korvataan matkasta esiintymispaikalle, paluumatkasta vain jos jää työttömäksi.
Palkkaa ei voi maksaa kustannusten korvauksina.
Päiväraha maksetaan palkan päälle.
Lomakorvaus (14 pv t. 35 t) 13,5%

eli 4 henkinen espoolainen orkesteri lauantaina vuosaaressa.

soittajat 3x117,56 = 352,68 yhdysmies 124,45

476,8 = pelkkä palkka + lomakorvaus 13,5% =541.16

+ sotut ja toimistokulut ~580 eur

Jos orkesteri on ohjelamtoimiston kautta, tähän ohjelmatoimisto lisää alvin ja oman katteensa. = x 1,6 esimerkkikate x 1,22 vero
1130

kokopäiväraha 29 x = 116
kilomterikorvaukset Espoo vuosaari 100km a 42c/km = 42 euroa

Yksityisen elinkeinon harjoittajan kautta =738 (kuten esim. jos ottaa meidät suoraan)
Toimiston kautta = 1288,71

Nyt puhutaan siis liiton minimiliksasta. Kuinka moni teistä tekee töitä tes minimipalkalla. Mä en ainakaan kesäviiikonloppuisin todellakaan. Lisäksi tässä ei ole vielä soitinten ja PA-kaluston kuoletuksia. Meidänkin bändillä kalustoa on yhteensä nopin 20000 euron edestä... Pitää niillekkin poistoja laskea joka vuosi.

Joku oli saanut sitten minunkin mielstä jo sopuhintaisen bändin ja mainosti sitä, niin piti sitten heti paikata.

Meidän bändi on ohjelmatoimiston kautta, se on viisihenkinen, ja viideltä tunnilta hinta 800euroa..

Järkevän kuulloinen hinta. Kyllä joku tekee tuollakin liksalla keikkaa. Soittajien liksat kyllä jää kaikkien kulujen jälkeen alle minimin, mutta mitäs sillä on väliä, jos soittajat on tyytyväisiä.

Eihän kaikilla aloilla makseta edes minimipalkkaa. Esim laivoilla ja maakunnissa on paljon polakki express taiteilijoita, joilla ei ole juurikaan väliä mitä niille maksetaan. Elintasoero takaa niille silti ihan hyvän palkan.

Kauueen kjatssoinj sjinua sjyvalle shjillmeen....

Ts. olen ainakin tuolla hääpuolella yrittänyt pitää liksapuolen kohdillaan.
studiopro
04.11.2004 14:29:48 (muokattu 04.11.2004 14:32:24)
Minä oon aika eri genressä pyörinyt viimeiset 20vuotta. Aikanaan tein tanssimusiikkikeikkoja paljonkin, mutta sitten hommat vaihtu melkein kuin taíkaiskusta tommoseen iskelmä/pop/rock- tyyliin ja tuotannon puolella tuli pyörittyä kuten vieläkin välillä tulee.

Olen ottanut kuitenkin tavaksi aina maksaa hyvää palkkaa soittajille. Tulevat sitten ainakin takaisin mielellään seuraavallakin kerralla. Kerran Lisa Nilsson sanoikin minulle että olen aivan liian kiltti muita muusikoita kohtaan.

Jokainen tyylillään
toyopet
04.11.2004 14:30:08
Niin noinhan sen pitäisi tietysti mennä mutta...
Sitä voi nimettömänä bändinä kokeilla miten saa keikkaa kaupaksi.
Otetaan vaikka esimerkiksi Hankasalmen Revontuli (mukava paikka soittaa) siellä on kakkosbändin palkkakatto 550€ meni sitten oman firman kautta tai ohjelmatoimiston kautta. Meillä hyvä puoli, että kaikki tulee suoraan omalle firmalle. Mutta kaverin bändi taas tekee ohjelmatoimiston laskuun ja heillä sama juttu eli käteen jää huomattavsti vähemmän.
Se mitä pitäisi saada on eri asia kuin se millä niitä keikkoja saadaan.

Eli pääperiaatteena on 500€+matkat ja vähimmillään se on sen 500€, kun sattuu olemaan ravintola alta kilometrin päässä.

Ja toinen esimerkki on Keski-Suomesta myös, Ravintola Peurunka. Nykyään sattuneesta syystä ei edes lähdetä sinne mutta kaikki menee tietyn ohjelmatoimiston kautta ja bändin osuus oli markka-aikaan 1500mk oli sitten duo, trio tai suurempi. Trion kanssa se oli silloin vielä ihan OK mutta eipä ole suuremmalla bändillä tullut käytyä, enkä varmaan käy.
Sitten on näitä eläkeläistanssittajia, joiden kanssa on tullut iltamatansseissa käytyä joskus, sieltähän ei saa kuin 50-55€ mutta sentään puhtaana käteen ja vielä yleensä pääsee muiden kyydissä.

Minä tein vähän aikaa sitten oikein semmoisen taulukkolaskentapohjan keikkahinnan laskentaan, jossa otettiin palkat huomioon palkkoina ja vielä laitteistoon laitetut rahat tietyllä keikkamäärällä vuodessa huomioituna, sekä kilometrit liiton ohjeiden mukaan.
Niillä hinnoilla ei itseasiassa saa mihinkään keikkaa.
Kyllähän, jos sen systeemin perusteella saisi palkat niin hyvä olisi.
toyopet
04.11.2004 14:58:26
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=6&t=6441&o=0&co=900
Tuommoinen vanha keskustelu samasta aiheesta
baron
04.11.2004 15:17:16 (muokattu 04.11.2004 15:17:41)

Kun mä aikoinaan tulin TM-palstalle ja sain tätä kautta jotain tietoa "nimettömän" bändin soittajien liksoista, pidin mahdottomana, että niillä voisi tulla toimeen, siten että kustantaisi todelliset kulunsa ja vielä elättäisi itsensä, mutta mulle vakuutettiin monesta suusta, että mun laskelmat eivät pidä paikkaansa ja että niillä hyvin tulee toimeen.

Ei kuulu laskea mukaan keikkakulkuneuvoa, soittimia, PA-laitteita, matka-ajat ja odottamiset eivät ole mitään duuniaikaa vaan huvittelua, samoin treenit ja oma harjoittelu, kulukorvaukset ovat palkkaa etc.

Mä nyt teen tätä hommaa huvikseni, mutta en ikinä kuvittele saavani kuoletettua soittimia, PA-laitteita, tietokoneohjelmia etc. jos Liiton minimin mukaista palkkaa ottaisin.
(Kyllä bändi laskuttaa sen)
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
klunssila
04.11.2004 15:23:43 (muokattu 04.11.2004 15:27:26)
Jos orkesteri on ohjelamtoimiston kautta, tähän ohjelmatoimisto lisää alvin ja oman katteensa. = x 1,6 esimerkkikate x 1,22 vero
1130

Toimiston kautta = 1288,71

Mika, mitä ihmettä?!? Tuossa laskelmassasi on ohjelmatoimiston kate 60 %?? Eiköhän Liimataisten peruskatteet pyöri 15 -25 % paikkeilla. Mitähän ryöstöfirmaa olet käyttänyt esimerkkinä, Nauraviihde vai ymmärsinkö nyt ihan väärin??? Ei ole laskukonetta eikö päässä liiku muuta kuin "väärinpäin olevia hämähäkin kuvia"... ;)

Muuten hyvä että tehdään turakaisille selväksi, mikä tässä hommassa oikein maksaa. Ei tällä kuitenkaan rikastumaan pääse.
baron
04.11.2004 16:59:56

Ihmeellisiä nää asiat joskus:
Huomisen keikan tilaaja/maksaja haluaa soittajien nimiluettelon.
Syy: Oy voi soittaa ja Oy voi siitä laskuttaa, mutta Oy ei kuulemma syö ja kun tarjoavat meille illallisen, haluavat tietää syöjien nimet.
Martso
04.11.2004 18:38:46
Heh, juuri tuossa oli se "oma lehmä ojassa juttu", jolla saadaan hintaa laskentaan. Tuolla hääkeskustelussa kun oli juuri urputusta siitä, että mikä bändeissä maksaa ja miksi jotkut bändit maksaa helvetin paljon enemmän kuin toiset. Joku oli saanut 1200 euron tarjouksen bändiltä ja jeesusteli sitä Niin piti tehdä sinne sellaiset präntit, että näyttää mistä sitä hintaa tulee ja miten siitä saadaan tonni kakssataa. Kun tarjoat homman kultavadilla se näyttää uskottavammalta.

Itseasiassa 1,6 kerroin tulee suoraan duunista. Jossa käytän sitä referenssikatteena 10kpl tuotantosarjalle pienemmälle se kerroin on enemän, isommalle vähemmän. Eli ei se nyt ihan tuulesta temmattu ollut, mutta vain väärään asiayhteyteen.

Tai, itseasiassa tuo 1,6 on kyllä ihan tuulesta temmattu alunperin, mutta se ei kuulu taas tähän.

Mika

Ja-maine-meni-tuossa,-ko-hääpalstalaiset-eksyy-ton.kommentin-lukemaan:P
Hullu mikä hullu!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)