Aihe: Nauhojen hiomisesta
1
Mr. Right
03.11.2004 19:30:18
Kaipaisin vähän apua sellaiseen ongelmaan, kuin nauhojen hiominen. Fernandes ystäväiseni nauhat vaativat raippaan puoleista hiomista jotta soitin soisi kunnolla.
Eli onko jotain neuvoja miten homman saisi itse tehtyä?
Olis aika mukava oppia huoltamaan itsekin enemmän näitä omia instrumenttejä.
pardy
03.11.2004 20:54:45

Kaipaisin vähän apua sellaiseen ongelmaan, kuin nauhojen hiominen. Fernandes ystäväiseni nauhat vaativat raippaan puoleista hiomista jotta soitin soisi kunnolla.
Eli onko jotain neuvoja miten homman saisi itse tehtyä?

Hienonhienolla hiekkapaperilla? Ite ainakin joskus hinkkasin vanhan Yamahani nauhoja vissiin tonnisella vai tonnikakssatasella paperilla ja tuli aika hyvää jälkeä. Otelauta siinä vähän hiontuu samalla, mutta kun oot vaan tarkkana että koitat keskittyä vaan niihin nauhoihin ni pitäis onnistua.
rattledad
03.11.2004 20:58:34 (muokattu 03.11.2004 21:04:02)

...nauhat vaativat raippaan puoleista hiomista jotta soitin soisi kunnolla. Eli onko jotain neuvoja miten homman saisi itse tehtyä?

haku ('nauhojen' - kaikki alueet):

http://muusikoiden.net/keskustelu/s … 0&dest=subject&x=28&y=7

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=15&t=28886&o=0&co=0
http://muusikoiden.net/keskustelu/threads.php?c=31
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
pardy
03.11.2004 21:05:39

haku ('nauhojen' - kaikki alueet)

Joo, kyllä se on haku mikä kannattaa.
poppamies
03.11.2004 22:49:32 (muokattu 03.11.2004 22:50:02)

Hienonhienolla hiekkapaperilla? ...

Onnistuuhan se kiilotus tonnisella hietapaperilla mutta ei kylläkään nauhojen hionta.
Nauhojen hionta tapahtuu parhaiten n. parikytsenttisellä viilanpätkällä.
"G-strings are for strippers"
Trebla
03.11.2004 23:15:32
Onnistuuhan se kiilotus tonnisella hietapaperilla mutta ei kylläkään nauhojen hionta.
Nauhojen hionta tapahtuu parhaiten n. parikytsenttisellä viilanpätkällä.

Itse osti paikallisesta Hongkongista hienohampaisen pitkän viilan. Viilasta nyppäsin kahvan irti, katkaisin "hännän", pyöristelin päiden terävät reunat ja liimasin toiselta puolelta samanmittaiseen puupalikkaan kiinni. Palikka helpottaa viilasta kiinnipitämistä. Hyvin puree nauhamateriaaliin vaikkei viila nyt olekkaan mikään Sandvik:in laatutuote.
Before you play two notes, learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it.
Trebla
04.11.2004 11:04:57 (muokattu 04.11.2004 11:06:51)
Miten se hiominen käytännössä tapahtuu?
Hiotaanko ensin nauhat, sen jälkeen pyöristetään ja sit kiillotetaan vai?

(kielet pois)
(Kaula irti, jos pulttikaulainen. Helpottaa käsittelyä)
Kaularauta löysälle
Otelaudan suojateippaus
Oikaisuviilaus
Pyöristysviilaus
Kiillotus
(teippauksen poistaminen, kaulan kiinitys,
kielet takaisin ja kaularaudan säätö)

Millä olette saaneet nauhat tasan saman korkuisiksi suhteessa toisiin nauhoihin?

Ainahan nauhat hieman tummuvat käytössä. Viilatessa nauhan selkä tulee kirkkaammaksi. Niin kauan fiilataan, että kaikkien selät ovat kirkkaat. Pitkä, suora viila aikaansaa sen, että nauhat ovat tällöin samalla tasolla. Viilalla työnnellään kaulansuuntaisin vedoin. Tärkeä seikka on viilata kaulan koko leveydeltä "ensiksi tästä reunasta, sitten seuraava työntö hieman keskemmältä ja sen jälkeen kauempaa jne...". Tällöin nauhoista ei tule kulmikkaita.

EDIT: jäi toi kaulan irrotus tekemättä?

Tässä meikäläisen kakssenttinen
Before you play two notes, learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it.
Mr. Right
04.11.2004 17:04:50
Millä tuo nauhojen kiillotus onnistuu parhaiten? Muista työvälineistä on jo aika hyvin saanut tietoa.
Teijo K.
04.11.2004 19:07:04

Millä tuo nauhojen kiillotus onnistuu parhaiten? Muista työvälineistä on jo aika hyvin saanut tietoa.

No tonnisella hiekkapaperilla olen ensin ja sitten 0000 teräsvillalla ja ihan viimeinen silaus turtle wax rubbing combound -hiomatahnalla.
En keksi tähän mtn.
vrajala
05.11.2004 23:12:05
No parilla vielä täydentäisin. Trebla neuvoi löystämään kaularaudan. Koska kaikki kaulat eivät välttämättä oikene suorakasi rautaa löystämällä, kannattaa säätää kaula kaularaudan avulla mahdollisimman suoraan. Tämän jälkeen tukea kaula hyvin pöytään tms., jotta se myös pysyisi suorassa viilauksen ajan.

Nauhojen yläpintaan voipi vetää mustalla tussilla vähän väriä. Tämä helpottaa hieman oikean viilaussyvyyden näkemistä. Mä olen vetänyt vielä viilauksen jälkeen (muistaakseni) kolme- tai nelisatasella hiomapaperilla ja kovalla apupalalla sekä pituus- että poikkisuuntaan. Helpottaa mun mielestäni nauhojen muotoonsa viilausvaihetta kun pinta on tavallaan valmis.

Nauhojen kiillotukseen oiva väline on dremeli ja sellanen kiillotuslaikka sekä -aine. Käy todella nopiaan tuo.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Teijo K.
05.11.2004 23:36:34

Nauhojen kiillotukseen oiva väline on dremeli ja sellanen kiillotuslaikka sekä -aine. Käy todella nopiaan tuo.

Pitäisikin seuraavalla kerralla testata tuota dremeliä siinä kiillotuksessa.
Puun syistä? Arvan puhe alkaa näköjään vähitellen eriytyä omaksi kieliperheekseen... mullistava syntaksi!
-Ylläri.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)