Aihe: Iskeekö rock takaisin?
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14 15
MrQ
03.11.2004 19:59:47
Joku varmaan välittää siitä, että sattuu sinun mielestä olemaan väärässä?

Anyways, alkuperäiseen aiheesen palatakseni, en tiedä iskeekö rock takaisin. Enkä välitä. Pääasia, että on hyvää musiikkia, oli se sitten skenepoliisien tai true-muusikkojen mielestä kuinka epärockia tai epäaitoa tahansa.

Kyllä luulisi jo tässä vaiheessa kaikkien tietävän minun olevan aina oikeassa kaikessa jopa silloinkin kun tiedän olevani väärässä.
Tellervo
04.11.2004 10:37:27
tietoisku: rock ei ole KOSKAAN ollut kapinallista. ei KOSKAAN. se kapina imago on lyöty siihen musiikkiteollisuuden toimesta, joka itse LOI koko musiikkityylin.

On olemassa paljon rockbändejä, jotka eivät ole missään tekemisissä musiikkiteollisuuden kanssa eivätkä välttämättä edes halua olla. Heitä ei ole luonut kukaan muu kuin he itse, heitä ei kukaan muu määrää kuin he itse, he tekevät hommaa siksi että ovat niin hulluja että haluavat tehdä sitä. Sille voi nostaa hattua, eikä siinä tarvi kenenkään kysyä, onko tämä laskelmoitua vai aitoa.

Ja huomio huomio, tällä en tarkoita sitä että kaikki bändit jotka ovat tekemisissä musiikkiteollisuuden kanssa ovat laskelmoivia paskoja. En, en ja vielä kerran en.
Turhanpäiväinen älykkyys syö ihmistä rotan lailla. – Dave Lindholm
Tellervo
04.11.2004 10:38:34
...ja edelleenkään kukaan täällä ei voi sanoa yhtään mitään siitä mikä on "hyvää musiikkia".

Voi, jokainen voi sanoa siitä vaikka miljoona sanaa. Eikä se siitä sen selvemmäksi muutu. Mutta tämähän onkin keskustelupalsta, täällä keskustellaan, ei luetella jumalan sanaa.
Huevos
04.11.2004 11:27:41

On olemassa paljon rockbändejä, jotka eivät ole missään tekemisissä musiikkiteollisuuden kanssa eivätkä välttämättä edes halua olla. Heitä ei ole luonut kukaan muu kuin he itse, heitä ei kukaan muu määrää kuin he itse, he tekevät hommaa siksi että ovat niin hulluja että haluavat tehdä sitä. Sille voi nostaa hattua, eikä siinä tarvi kenenkään kysyä, onko tämä laskelmoitua vai aitoa.

Ja huomio huomio, tällä en tarkoita sitä että kaikki bändit jotka ovat tekemisissä musiikkiteollisuuden kanssa ovat laskelmoivia paskoja. En, en ja vielä kerran en.

niin, mutta ei ne ole sen "aidompia", kuin ne bändit, jotka pyörii top listoilla. ne on kaks eri asiaa, maija vilkkumaa tekee musiikkia tietylle kohderyhmälle ja on enemmän viihdyttäjä kuin muusikko. imago ja kaikki tulee siinä mukaan eikä pelkästään musiikki.

toisaalta monet undergound bändit HALUAIS olla siellä top listoilla, mutta ovat joko liian laiskoja tai sitten ne ei vaan osaa.

sitten on muusikkoja, jotka eivät sävellä tai soita musiikkia kohderyhmälle tai millekään tietylle yleisölle, vaan "itselleen", mutta en vain osaa mitenkään perustella miten se olisi jotenkin "aidompi" tai parempi. kyse on näkemyksestä.

tottakai, mulla on sitten oma mielipiteeni näistä viihdyttäjistä artisteina, mutta en tiedä kiinnostaako ketään. eikä sen niin väliäkään.
Tellervo
04.11.2004 11:48:20
Määrite oikealle musiikille: Mikä tahansa, mikä on itse, rakkaudella ja hartaudella tehty.

Tietyllä tavalla allekirjoitan. Mutta puritaanisuus sen suhteen, että artistin pitää tehdä itse biisinsä... Tämän ajattelutavan mukaan esim. Aretha Franklin ei olisi saanut koskaan laulaa. Minusta siinä olisi hävitty enemmän kuin voitettu. Muitakin esimerkkejä on varmasti lukuisia. Harva rumpali esimerkiksi osallistuu biisien sävellys- ja sanoitustyöhön (sovitustyöhön kylläkin). Ovatko he vääriä?
MrQ
04.11.2004 12:15:29
Tietyllä tavalla allekirjoitan. Mutta puritaanisuus sen suhteen, että artistin pitää tehdä itse biisinsä... Tämän ajattelutavan mukaan esim. Aretha Franklin ei olisi saanut koskaan laulaa. Minusta siinä olisi hävitty enemmän kuin voitettu. Muitakin esimerkkejä on varmasti lukuisia. Harva rumpali esimerkiksi osallistuu biisien sävellys- ja sanoitustyöhön (sovitustyöhön kylläkin). Ovatko he vääriä?

Rumpalikysymystä mä olen miettinyt itsekin.
Mutta jujuhan on se, että ketään ei kiellä rumpalia osallistumasta sävellystyöhön, kuten esimerkiksi Metallican tapauksessa.

Joka tapauksessa koen asian olevan, varauksella, niin että kannuttajat osallistuvat sovitukseen, jos siihenkään, olettaen että säveltäjällä on kujeet ja koukut jo valmiin patteristolle.

Ei. Rumpalit eivät ole vääriä.

Ja Arethasta mä olen eri mieltä.
Chemo
04.11.2004 12:20:35

Mä en saa kertakaikkiaan kiskottua itsestäni sitä mitä vaaditaan että voisin varauksetta pitää jostain, minkä tiedä/mistä kuulee että se on muiden tuotantoa.

Sä et sitten saa klassisesta musiikista irti mitään? Tai juuri mistään (muustakaan) vähän vanhemmasta musiikista? Et varmastikaan diggaa Elvistä, Frank Sinatraa, Tellun mainitsemaa Arethaa jne? The Shadowsillahan ei kaiketi mielestäsi ole mitään osuutta Apache-kappaleen historiassa?

Säveltäminen ja sanoittaminen ovat eri asioita kuin mielenkiintoinen tulkinta. Joskus nämä asiat yhdistyvät samassa persoonassa. Useimmiten eivät. Silti kaikkia noista voi tehdä tavalla, jolla on suurta taiteellista arvoa.
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Huevos
04.11.2004 12:23:30

ei musiikissa mikään ole "kiellettyä".
MrQ
04.11.2004 12:29:02
Hmm. Kuten aikaisemminkin olen maininnut, jotkut asiat ajavat itseni poikkeustilanteeseen; sinatrasta pidän hyvinkin paljon, joskaan Elviksestä en pätkän vertaa. No itseasiassa, yhden hyvän koverin olen kuullut siltä... Tai oikeastaan remixin.

Pulp fusion on sellaista roinaa, mitä on tullut jonkin verran kuunneltua, eikä siinä kovastikaan ole vaivannut se, että joissakin tapauksissa (käsittääkseni ainakin Tina & Ike, vanhempi tuotanto. Hei, joku paremmin perillä oleva voisi valaista motownin osuutta ko. skenessä... jos sitä skeneksi voi sanoa.) on kokonaan muiden käsialaa. Kyllähän minäkin ihan oikeasti joistakin popkappaleista tykkään, mutta ne ovat yksittäisiä kappaleita, artistia en siltikään tukisi vaikka mikä olisi. Ja niitä biisejä ei ole kovin montaa.

Soulin suhteen mulla on uskonnollisten lähtökohtien takia voimakasta vieroksuntaa. Mulla ei ole pakanallista paatostelua vastaan, tai edes saatananpalvontametsäheviä vastaan juurikaan mitään, mutta perkele kun en jaksa kristillisiä ylistyslauluja pätkän vertaa. Yksikin "Hallelujah" yhdessäkin biisissä ja koko artistista menee maku samantien.

U2:n kanssa sama ongelma. Joku vasikoi että ne on sangen syväuskoisia, ja ollut vaikea suhtautua niihin sen jälkeen.

Jotkut ovat saattaneet panna merkille että mulla on sangen voimakas vastenmielisyys kristinuskoa kohtaan.
Chemo
04.11.2004 12:38:53

jotkut asiat ajavat itseni poikkeustilanteeseen

Tarkoitiko aikaisemmin ehkä ennemminkin sitä, että artistien, jotka ulkoisilta tunnusmerkeiltään vastaavat sellaisia jotka tyypillisesti kirjoittavat originaalimatskua, pitäisi sitten tehdä sitä myös?

Ottamatta nyt mitenkään kantaa TikTakin aitouteen tai musiikkinsa laatuun: heillähän on ollut isokin vaikutus siihen että nuoret tytöt aloittavat tänä päivänä bändejä herkemmin kuin ennen. Tämä on mun mielestäni ehdottomasti positiivinen asia!
MrQ
04.11.2004 12:48:01
Tarkoitiko aikaisemmin ehkä ennemminkin sitä, että artistien, jotka ulkoisilta tunnusmerkeiltään vastaavat sellaisia jotka tyypillisesti kirjoittavat originaalimatskua, pitäisi sitten tehdä sitä myös?

Ei vaan edelleen kaikkien, joka ikisen. Teet poppia, metallia, rokkia, soulia, räppi, chillotuttia, downbeattia... Ihan mitä vaan, mutta teet sen sitten itse.

Mulla sattuu olemaan vaan muutama poikkeuksen vahvistava sääntö joihin ei kannata takertua.

Jos sulla ei mielestäsi ole lahjoja biisien tekemiseen, niin kannattaa harkita kahdesti kannattaako edes soittaa silloin. Tai ainakin hakeutua johonkin oikeaan yhtyeeseen.

Mä olen todella pahoillani, jos tämä jotakuta loukkaa. Mutta mun maailmaani ei kerta kaikkiaan mahdu idea popmusiikista, eikä missään nimessä tuotteistusta silmälläpitäen duunatut tekoyhtyeet joiden elinikä voidaan laskea kolmessa- viidessä vuodessa.

Muusikoksi itseään kutsuvalla on minun mielestäni velvollisuus osallistua musiikin tekemiseen. Eikä saivartelua sitten mr. Williamsista, se on viihdyttäjä, omien sanojensa mukaan eikä muusikko... mutta sekin tekee itse veisunsa.

Jokainen voi opetella. ei ole niin vaikeata.

Ottamatta nyt mitenkään kantaa TikTakin aitouteen tai musiikkinsa laatuun: heillähän on ollut isokin vaikutus siihen että nuoret tytöt aloittavat tänä päivänä bändejä herkemmin kuin ennen. Tämä on mun mielestäni ehdottomasti positiivinen asia!

Tästä tulee sormille... Mitä mä olen huomannut, niin suurin osa naisten tekemästä musiikista on kamalaa kuraa. Morrissette, Crow, Björk, auf der Maur, Madonna... Ne ovat säännön vahvistava poikkeus. Mutta voidaan sanoa että käytännössä kaikki muut naisartistit herättävät lähinnä vihan tunteita, ainakin nykypäivänä.

En tiedä mikä siinä on. Mutta joku Indica... Ghyäääh!
Blue Moon
04.11.2004 12:48:20

MrQ: Soulin suhteen mulla on uskonnollisten lähtökohtien takia voimakasta vieroksuntaa. Mulla ei ole pakanallista paatostelua vastaan, tai edes saatananpalvontametsäheviä vastaan juurikaan mitään, mutta perkele kun en jaksa kristillisiä ylistyslauluja pätkän vertaa. Yksikin "Hallelujah" yhdessäkin biisissä ja koko artistista menee maku samantien.

Täh? Tr00-gospeldiggarithan repivät aikoinaan paitansa kun niiden suosikkilaulajat siirtyivät gospelista maallisen "soulin" puolelle, esittämään "paholaisen musiikkia". Niin ja noi mainitsemasi IketjaTinat ja Motownithan on myös just sitä soulia.
- It takes booze and blues, Lord, to carry me through -
Huevos
04.11.2004 12:56:23

Soulin suhteen mulla on uskonnollisten lähtökohtien takia voimakasta vieroksuntaa. Mulla ei ole pakanallista paatostelua vastaan, tai edes saatananpalvontametsäheviä vastaan juurikaan mitään, mutta perkele kun en jaksa kristillisiä ylistyslauluja pätkän vertaa. Yksikin "Hallelujah" yhdessäkin biisissä ja koko artistista menee maku samantien.

U2:n kanssa sama ongelma. Joku vasikoi että ne on sangen syväuskoisia, ja ollut vaikea suhtautua niihin sen jälkeen.

Jotkut ovat saattaneet panna merkille että mulla on sangen voimakas vastenmielisyys kristinuskoa kohtaan.

typerää.
MrQ
04.11.2004 13:00:06
Argumentti tuokin. Pitää kuitenkin seivata: Se mitä mä olen joillain pulp fusion kokelmilla kuullut Ikeä, niin se on ollut jotain todella hämärää jazz-blues-funk renkutusta.

Toisekseen, kuten mainittu, herran ylistäminen kerrankin tarpeeksi voimakkailla assosiaatio-ongelmilla tekee mulle musiikkityyliin tutustumisen liki mahdottomaksi.

Siinä suhteessa puhun suuta suuremmalla.

Jokuon väittänyt Joplinin olevan soulia? Jaa, mä assosioin sen lähemmäksi Zeppeliniä ja muita vastaavia, mutta mene ja tiedä.

Ja soulilla tarkoitan kyllä sitä vanhaa rautaa enkä mitään vitun boyz 2 men- ulvontaa, hyi saatana ja vielä kerran hyi.

Mutta: Nokikeppi vinkumassa musiikkia, jonka assosioin, siis pelkästään assosioin, se riittää, uskonnolliseksi muodostaa minulle mahdottoman yhtälön.
Chemo
04.11.2004 13:01:12

Mä olen todella pahoillani, jos tämä jotakuta loukkaa.

Onhan sulla oikeus mielipiteeseesi. Mutta kannattaa muistaa, että muita näkemyksiä aiheesta on, perusteltuja sellaisia - ja että eri musagenrejen välillä on tässäkin suhteessa toisistaan poikkeavia käytäntöjä.

Tästä tulee sormille...

Älä... :D
Shaft
04.11.2004 13:15:49

Käsittämätöntä. Miten artistin maailmankatsomus vaikuttaa hänen musiikilliseen uskottavuuteensa? Tulisiko muusikon poliittisten ja muidenkin mielipiteiden olla kaikissa suhteissa omiin yhteneviä?
Kaneli
04.11.2004 13:18:32

Käsittämätöntä. Miten artistin maailmankatsomus vaikuttaa hänen musiikilliseen uskottavuuteensa? Tulisiko muusikon poliittisten ja muidenkin mielipiteiden olla kaikissa suhteissa omiin yhteneviä?

Siksi kannattaakin keskittyä nimenomaan musiikkiin, eikä muihin vaikuttaviin tekijöihin. Minä en kyllä ymmärrä, miten muut sinänsä asiaan liittymättömät tekijät voisivat muutta mun käsitystä hyvään biisiin.
- Si dej i reven!! - Mee ite. (Siberiankathru PolFukselle)
MrQ
04.11.2004 13:28:43

Kun on jotain tiettyjä vihan tunteita tiettyjä asioita kohtaan, jotka ovat niin vanhoja, ja pinttyneitä että niille ei oikein mitään jaksaisi tehdäkään, nin se herättää impulssireaktion joka on vaikeasti kontrolloitavissa.

Kyseessä siis pavlovilainen refleksi.
Sanot sanan Jumala minulle ja alan vaahtoamaan.
Kaneli
04.11.2004 13:32:52

Kun on jotain tiettyjä vihan tunteita tiettyjä asioita kohtaan, jotka ovat niin vanhoja, ja pinttyneitä että niille ei oikein mitään jaksaisi tehdäkään, nin se herättää impulssireaktion joka on vaikeasti kontrolloitavissa.

Kyseessä siis pavlovilainen refleksi.
Sanot sanan Jumala minulle ja alan vaahtoamaan.

Kyllä, mäkin pidän kristinuskoa ja uskontoa ylipäätään turhana seikkana (älkää lyökö pliis), mut en mä musassa liiemmin välitä jos on jeesustelua tai ei. Esimerkkinä Soulfly:
Musa on hyvää ja kuuntelen mielelläni, vaikka tekstit tuppaavat olemaan hieman uskonnollisemmalla puolella.
Asiaa auttaa myös se, ettei Cavaleran laulusta oikein saa selvää :D
- Si dej i reven!! - Mee ite. (Siberiankathru PolFukselle)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)