Olen tässä vajaan vuoden ajan itsekseni soitellut sbassoa. Nyt, kun opettajaksi kaverini ryhtyi tuli tuo teoria kyseeseen. Mitkä olis ne välttämättömimmät jutut joista kannattais aloittaa. Kaikkea mahdollista en edes halua oppia, mutta ns. perusjutut mielelläni. Metsään on tullut jo dzääz. |
Wil-J 03.11.2004 21:06:01 | |
---|
Nuotinluku, sävellajit ja asteikot, sointu arpeggiot. Lisäilkää listaan muut kun nyt ei tuu mieleen oikein mitään mannerlaattoja tärisyttävää... |
pardy 03.11.2004 21:18:34 | |
---|
Nuotinluku, sävellajit ja asteikot, sointu arpeggiot. Lisäilkää listaan muut kun nyt ei tuu mieleen oikein mitään mannerlaattoja tärisyttävää... Äh. Mitä on sointuarpeggiot? Todennäkösesti osaan, ei oo vaan mulla termit hallussa. |
rijopu 03.11.2004 21:59:28 | |
---|
Mä olen opettanut basso-oppilaalle varhaisessa vaiheessa sointujen muodostamisen teoriaa, eli miten eri soinnut muodestetaan. Sen jälkeen on mukava rakennella bassojuttuja. Tämä kannattaa opetella yhdessä asteikkojen kanssa. Nii! No, se on semmoista suomalaista... |
pardy 03.11.2004 22:09:58 | |
---|
Mä olen opettanut basso-oppilaalle varhaisessa vaiheessa sointujen muodostamisen teoriaa, eli miten eri soinnut muodestetaan. Sen jälkeen on mukava rakennella bassojuttuja. Tämä kannattaa opetella yhdessä asteikkojen kanssa. Nii! Sis meinaako noi sointuarpeggiot just tota et tietää miten eri soinnut muodostetaan? Jos kyllä, niin say no more. Jos ei, niin valaiskaa nuijaa. |
Heikki L. 03.11.2004 22:14:39 | |
---|
Sointuarpeggiot on niitä mitä kitaristit sviippaa ja kiipparijäbät pistää arpeggiatorista... Eli arpeggio on soinnun äänet soitettuna peräkkäin, esim C E G Bb D =C9, ei samaan aikaan. Shack! |
pardy 03.11.2004 22:28:56 | |
---|
Sointuarpeggiot on niitä mitä kitaristit sviippaa ja kiipparijäbät pistää arpeggiatorista... Eli arpeggio on soinnun äänet soitettuna peräkkäin, esim C E G Bb D =C9, ei samaan aikaan. Joo, sitte homma on hanskassa. Eli siis vaik Cm7-5 ois siis nyt vaan soitettuna ne soinnun äänet peräkkäin C, Es, Fis ja Bb? Niin, ei vaan oo noi termit hallussa, muuten kyllä noita juttuja tajuun aika hyvin. |
chief 03.11.2004 22:49:16 | |
---|
Eli siis vaik Cm7-5 ois siis nyt vaan soitettuna ne soinnun äänet peräkkäin C, Es, Fis ja Bb? C, Eb, Gb, Bb. Häh? |
Yövieras 04.11.2004 08:46:22 | |
---|
No noillahan pääsee jo pitkälle.. Vielä kun sais ton teorian taottua takaraivoon. Tuntuu unohtuvan samaa tahtia, kun uutta tulee. Metsään on tullut jo dzääz. |
balzary 04.11.2004 08:54:00 | |
---|
No noillahan pääsee jo pitkälle.. Vielä kun sais ton teorian taottua takaraivoon. Tuntuu unohtuvan samaa tahtia, kun uutta tulee. kyllä se jää sinne jossain vaiheessa, kaikki omalla painollaan. pitäs varmaan itekin joskus vähän teoriaa lueskella, taidan kuulua palstan ignoramus-osastoon teoriapuolella. Pitsooojaa on monenlaisiaaaa... |
pardy 04.11.2004 10:10:54 | |
---|
C, Eb, Gb, Bb. Pilkunviilaaja. :) |
Keny 04.11.2004 12:02:56 | |
---|
kyllä se jää sinne jossain vaiheessa, kaikki omalla painollaan. pitäs varmaan itekin joskus vähän teoriaa lueskella, taidan kuulua palstan ignoramus-osastoon teoriapuolella. Eikä....mä luin ja opiskelin monta vuotta mut nyt en enää palioo teoriaa ajattele.Joskus joudun jotain lappukamaa soittaa mikä on tylsää. Silti sanon kaikille alotteleville soittajille et treenatkaa ja opiskelkaa teoriaa niin palion kun pystytte.Vuosien päästä voitte sitten päättää et mitä käytätte ja ette. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
JPL 05.11.2004 11:09:30 | |
---|
Eikä....mä luin ja opiskelin monta vuotta mut nyt en enää palioo teoriaa ajattele.Joskus joudun jotain lappukamaa soittaa mikä on tylsää. Silti sanon kaikille alotteleville soittajille et treenatkaa ja opiskelkaa teoriaa niin palion kun pystytte.Vuosien päästä voitte sitten päättää et mitä käytätte ja ette. JUST NOIN! Torilla upea jenkkistrato kaupan |
Jalmus 05.11.2004 11:29:40 | |
---|
Teorian tuntemus helpottaa soittamista aivan älyttömästi. Tuohon arpeggioharjoitteluun vielä voisi tehdä pienen lisäyksen: harjoitteleppa niitä a) kahden oktaavin alueelta ja b) kaikista mahdollisista asemista/sävellajin sointu, niin johan parantuu kaulan tuntemus ja alkaa äänet löytyä! Laulaminen ravintolassa ilman siitä suoritettavaa korvausta tulkitaan häiriöksi. |
Yövieras 05.11.2004 12:14:29 | |
---|
Kuinkas monta täysin itseoppinutta löytyy? Eli soiton ja teorian itse opetelleita. Metsään on tullut jo dzääz. |
rijopu 05.11.2004 12:48:28 | |
---|
Kuinkas monta täysin itseoppinutta löytyy? Eli soiton ja teorian itse opetelleita. Mä olen itseoppinut basisti. Teorian oppiminen tuli väkisin mukaan, kun nuoruuden innolla halusi kehittyä oikeaksi soittajaksi. Tie oli (ja taitaa olla vieläkin) pitkä ja kivinen, mutta älyttömän antoisa ja kehittävä. Osaavan opettajan kanssa olisin kehittynyt nopeammin, mutta itseoppimisessa on omat hyvät puolensa. Perusteorian kun osaa, niin sen jälkeen muidenkin soittimien opettelu on lähinnä tekniikan ja fiiliksen harjoittelua. No, se on semmoista suomalaista... |
omarklah 05.11.2004 13:27:18 | |
---|
Kuinkas monta täysin itseoppinutta löytyy? Eli soiton ja teorian itse opetelleita. Aloittelin kitaralla - perussoinnut kirjekurssilla joskus 70-luvun alussa :o) Basson soiton opettelun aloitin pari vuotta tuon jälkeen. Onneksi bändissä oli mukana taitavia muusikoita - aika paljon teoriaa tarttui mukaan jo tuolloin alkutaipaleella. Ja sitten tässä 30v:n aikana on opittu koko ajan lisää - eikä loppua näy... Tää sit sanois tälleen... |
Bassballs 05.11.2004 13:55:27 | |
---|
Tämä nyt ei liity teoriaan, mutta opettajan kannattaa ehdottomasti kiinnittää huomiota oppilaan soittoasentoon. Tai sanotaan, että opettajan PITÄÄ kiinnittää huomiota soittoasentoon. Sekä oppilaan, että omaansa(oppilas ottaa mallia opettajastaan). Huono soittoasento johtaa vammojen lisäksi myös siihen, että tekniikka ja tilutusnopeus huononee!!! Shake your foundations! |
KMT 05.11.2004 13:57:34 | |
---|
Kuinkas monta täysin itseoppinutta löytyy? Eli soiton ja teorian itse opetelleita. Minä olen. Tosin olen muutamalla tunnilla käynyt silloin kun olin jotain 3 vuotta soittanut sbassoa. Bassosooloa ei voi laittaa pizzan päälle |
Keny 05.11.2004 14:04:04 | |
---|
Noin 7 vuotta konsista soittimena kondra ja teoriat tietty sieltä.Sbasson oon oppinu täysin ite. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |