Aihe: Nordin Electro II - 73
1 2
Manssoni
03.11.2004 15:29:41
Tollanen saattas olla hankintalistalla.

Ei kenelläkään olisi omakohtaisia kokemuksi kyseisestä soittimesta tai vertailua vastaavan hintaluokan muihin soittimiin. Itse olen lähinnä hyvien piano soundien ja urkusoundien perään, ja tuossa niitä kuulemma olisi. + 73 koskettimen lauta hyvä pianonsoitolle.

Tiätääkö joku onko tossa Painotetut pianokoskettimet ja vai kevyemmät urkutyyliset, vai jotain siltä väliltä?
maza
03.11.2004 16:10:12

Tuossa on waterfallit, eli samantyyppiset kuin isoissa Hammondeissa. Hyvä härveli tuo on, soundit ovat erinomaiset. Huono puoli on uruista pianoon vaihdettaessa oleva viive (olisko joku 1-2 sekuntia). Toinen nihkeys (joka tuskin haittaa kaikkia) on se, että drawbarit ovat toteutettuna lediränkylällä oikeiden mekaanisten hanikoiden sijasta.

En malta olla mainostamatta, että mulla olis myynnissä hieman vastaava laite, eli Rolandin VR-760. Tuossa on about samat ominaisuudet kuin Electrossa ja lisänä vielä synapuoli ja oikeat drawbarit. Rhodes-soundit eivät kyllä mielestäni pärjää Electrolle, mutta akustinen piano on sitten vastaavasti parempi. Vilkasepa torilta ja viskaa pikaviestillä, jos natsaa.
Jafar
03.11.2004 17:55:01
Miten tuon Electron urku- ja pianosaundit pärjäävät vaikkapa Es:n tai Extremen vastaaville?
Ja toinen kysymys aiheeseen liittyen, saako tuosta Electrosta käytännössä ruuvattua kaikki mahdolliset eri tyyppiset urut? Esim. kirkkourut
"Älkää suhtautuko liian kevyesti minuun, sillä minun voimani ovat entistä mahtavammat."
musamies
03.11.2004 19:47:34
Ei kai mistään saa ruuvattua kaikkia mahdollisia urkuja?

Jos tehdään laite, jossa esim. Hammondille tyypilliset rekisteröintisäätimet, niin jossain pilliurussa on taas aivan muunlaiset rekisteröintikytkimet ja äänikerrat.
maza
03.11.2004 19:55:56

Miten tuon Electron urku- ja pianosaundit pärjäävät vaikkapa Es:n tai Extremen vastaaville?

Noh, Rhodes on kuulemma Motiffissa kova, mutta itseäni ei vakuuttanut. En tosin kokeillut Es-mallia. Electrossa lienee paras Rhodes, mikä löytyy, mutta perään tosiaan olisi kiva saada kitaravahvistin tai ainakin mallinnus. Tuohan on siis sämplätty suoraan Rhodesin ns. harpusta, ilman mitään etusia tai mitään.

Urut Electrossa ovat myös paljon kovemmat, tosin keskittyvät tietysti vain yhteen asiaan, eli Hammondin mallintamiseen. Koko lähtökohta on aivan erilainen; Electrossa soundiin voi vaikuttaa siinä missä oikeassakin Hammondissa, Motifissa on vaan sämplejä (joita tietysti voi miksailla päällekkäin jne., mutta ovat kuitenkin ihan eri maailmasta).

Ja toinen kysymys aiheeseen liittyen, saako tuosta Electrosta käytännössä ruuvattua kaikki mahdolliset eri tyyppiset urut? Esim. kirkkourut

Kirkkourut ovat aivan oma hommansa, joten ei oikein onnistu. Tuohon hommaan löytyy varmasti aidomman kuuloisia soundeja vaikkapa siitä Motifista. Lisäksi on olemassa joku mallinnussofta PC:lle, mikä on kuulemma varsin kova. En nyt muista tuosta nimeä tai mitään muutakaan, kovasti ovat vaan joillakin mailinglisteillä kehuneet. Hammondista tai sen mallinnuksesta nyt ei kuitenkaan ole kirkkourkujen korvaajaksi.

Tosin tunnettu tarinahan kertoo, että Hammondeja sai aikanaan kutsua uruiksi vasta sokkotestin jälkeen: raati ei pystynyt varmuudella sanomaan, soiko Hammond vai pilliurut. :) Tämähän siis tapahtui kaiketi joskus 40-luvulla, kun pilliurkujen valmistajat haastoivat Hammondin oikeuteen... x)
Fuzzy Boner
04.11.2004 00:11:57 (muokattu 04.11.2004 00:21:09)
Suosittelen.

+ hyvät rhodesit & wurlitzerit
+ hyvät clavinetit
+ aika hyvät urut
-paskat pianosoundit (mut ei se mikään sähköPIANO olekaan)

Tatsi siis on tollanen urkumaisempi, eli ei mikään kunnon painotettu mut toimii noihin instrumentteihin hienosti.

+kevyt roudattava

Mun mielest VR-960 ei mielestäni vedä vertoja, se on vähä semmonen semihumppakone enemmänkin.
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
mr.muzak
04.11.2004 01:55:46
Autenttisin rhodes ehdottomasti, kaikki muut sähköiset on selkeesti paskaa tohon verrattuna, vaikka kyljessä lukis se motif:kin.:) Wurlit ja clavit hyviä myös. Muut soundit on sitten eri asia...
The Player Of Key Notes
04.11.2004 10:32:21
En ostaisi Electroa akustisen pianon takia mutta kätevämmässä muodossa ei urkuja, clavia ja rhodesia saa, ne pelittää mun mielestä täysillä. Kosketus on kompromissi urkujen ja pianon välillä. Monet ostaa Electron varmaan urkusoundien takia ja Electron kosketus vaikka waterfall keys onkin, ei ole mulle tarpeeksi kevyt. Ottaisin Electron soundit ja VR:n kosketuksen samaan lootaan niin se olisi siinä. Saishan siinä reverbikin olla, en tiedä miksi ovat jättäneet sen pois kun muut oleelliset efektit ovat kuitenkin mukana. Mutta kun roudauksen aika tulee, Electro kulkee yhdessä kädessä ja toisella voi samanaikaisesti moikkailla faneja. :) How's that for convenience?
musamies
04.11.2004 10:41:31
Kirkkourut ovat aivan oma hommansa, joten ei oikein onnistu. Tuohon hommaan löytyy varmasti aidomman kuuloisia soundeja vaikkapa siitä Motifista. Lisäksi on olemassa joku mallinnussofta PC:lle, mikä on kuulemma varsin kova. En nyt muista tuosta nimeä tai mitään muutakaan, kovasti ovat vaan joillakin mailinglisteillä kehuneet.

Oisko kellään havaintoa mikä softa mallintaa kirkkourkuja?
kurmo
04.11.2004 11:32:42
Oisko kellään havaintoa mikä softa mallintaa kirkkourkuja?

http://hometown.aol.com/Mickberg/PCOrgan/PCOrgan.html

Tätä on jonkunverran kehuttu. Ei tosin ole varsinaisesti mallintava.
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
maza
04.11.2004 13:34:33

Tatsi siis on tollanen urkumaisempi, eli ei mikään kunnon painotettu mut toimii noihin instrumentteihin hienosti.

Minusta Electrossa oli hyvä tatsi, nimenomaan urkujuttuihin. Fakta on se että tuossa oikeassa spinetti-Hammondissa on niin käsittämättömän hyvä tatsi että semmosta en ole missään havainnut, Electro menee kyllä lähelle. Tuossa VR:ssä on waterfall-koskettimista huolimatta tatsi ihan sellainen perussyna.

+kevyt roudattava

Tuo on kyllä VR-760:een verrattuna merkittävä etu.

Mun mielest VR-960 ei mielestäni vedä vertoja, se on vähä semmonen semihumppakone enemmänkin.

No tuota en nyt kyllä sentään allekirjoittaisi, kyllä se ihan kunnon rokkikone on. Muutamasta jutusta on kuitenkin tullut mieleen, että onkohan suunnittelu sittenkin jäänyt vähän vaiheeseen, kun laitteen resursseista kyllä saisi pelkällä softapäivityksellä enemmän irti.

Lähinnä mua harmittaa siis että tuossa on niin vähän lähtöjä, vaikka soundeja piisaa. Liekö ideana kuitenkin just se että "all-in-one"-konsepti on viety ns. loppuun asti. Olis kuitenkin kiva saada urut tarvittaessa oikeaan Leslieen.

Soundeista tai muusta konstruktiosta ei kyllä ole huomauttamista, vehje on kyllä todella jämäkkä ja ihan hienon näköinenkin puupäätyineen. :)
Korzen
04.11.2004 14:21:40
Meitin kokemukset..Electrossa on hyvä (urkumainen) tatsi, oivat urku- ja varsinkin e-pianosoundit. Se flyygelisoundi on varsin kammottava.
maza
04.11.2004 18:15:47

Keskustelusta innostuneena kävin vähän testailemassa vehkeitä F:ssä äsken.

Electro 2 oli kyllä kivempi kuin mitä muistin. Tatsi on urkuhommiin oivallinen! Ehkä ihan aavistuksen verran löysempi olis autenttisempi, mut silti. Tietääkö joku, kenen valmistama koskettimisto siinä on? Haluun tommosen!

Noh, soundit olivat ihan ok:t, mutta ei mitään maata mullistavia. Särö ja Leslie kuulostivat huonommalta kuin muistin, samoin efektit eivät olleet mitään maata mullistavaa (ts. en saanut autenttista No Quarter-phaserväpätystä aikaiseksi). Oikean putkilepan ja kitaracombon kanssa kone kuitenkin on epäilemättä vertaansa vailla. Hitto kun siitä ei saa noita soundeja yhtä aikaa, muuten olisin jo ostanut Electron.

Kokeilin muuten sitä paljon puhuttua Motiffiakin (sekä ES että ei). Hintaansa nähden ihan paska, ainakin meikäläisen käyttöön. Rhodesit oli ihan ok:t, mutteivat mullistavat. Urut olivat paremmat kuin muistin. Ja oli siinä kieltämättä aika ihana Mellotron-stringi.
Fuzzy Boner
04.11.2004 20:08:42
Mä käytän Motifia ihan puhtaasti synana. (matot, leadit, "kasarisähköpianot" jos tarvii)
Elektrosta tulee silloin ku en jaksa rhodesia roudata paikalle rhodesit, wurlyt, clavit ja urut (oon paska urkuri joten en osaa oikeen mitään urkua saada soundaamaan hyvältä; nimimerkki M.i.k.key esim saa elektron uruista vaikka mitä irti eli se on kyllä soittajasta kiinni)

Pianot tulee sit Milloon mistäkin. Välillä Fantomista, välillä Motif ES8;sta välillä flyygelistä. Riippuen. Noilla romppeilla pärjää mainiosti oikeestaan vedon ku vedon
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
HK
05.11.2004 00:30:22
Suosittelen.

+ hyvät rhodesit & wurlitzerit
+ hyvät clavinetit
+ aika hyvät urut
-paskat pianosoundit (mut ei se mikään sähköPIANO olekaan)

+kevyt roudattava

Se oikeasti hyvä pianosoundi löytyy Fantom-x:stä, kuten Fuzzykin tietää. :)
Peltikorva puupäässä.
M.i.k.key
05.11.2004 06:04:46
Se oikeasti hyvä pianosoundi löytyy Fantom-x:stä, kuten Fuzzykin tietää. :)

Mut Fantom S-88 kyllä pelittää pianonsa puolesta ihan kuninkaallisesti myös!!!

Kiitos Fuzzy palautteestasi... :)
My name is Baron, M.i.k.key Baron.
Jabbe
05.11.2004 11:12:00 (muokattu 05.11.2004 11:21:16)
Motif ES hakkaa Electron kevyeen pianossa. Aloitetaan nyt Motifin vahvuuksista siis. ;) Molemmissa on loistavat rhodesit, mut vähän erilaiset. Electrosta on ehkä vähän realistisemmat, jazzjuttuihin toimii paremmin. Motifissa taas pehmeemmät, sopii moneen muuhun juttuun paljon paremmin. Urut on mun mielestä Electrossa jotenkin muoviset. Leslie on hyvä (Motifissa ihan hirveä), mut esim. noi drawbarit on kököt. Motifin urut on itseasiassa tosi hyviä sampleja, ja drawbaritkin onnistuu liu'uilla, tosin vaan 4kpl. Motifiin oikea Leslie kiinni niin avot. Clavit on Electrossa kyllä ihan kuninkaita, ja vintage-efektit ihan mahtavia. Tosin myös ES:n efektit on todella hyviä, perusmotifiin verrattuna aika huikea ero.

Mut se, mikä Electrossa mun mielestä mättää, on hinta/ominaisuussuhde. Hintaa n. 2000€, ja sillä saa 3 käyttökelpoista soundia (rhodes/clav/hammond). Motif ES7 saa 2500€, ja soundeja on melkeinpä mihin vaan haluaa. Sama tietty Fantomissakin, mut kaikki varmaan tietää kumpaan oon mieltyny. ;) Mut jos mulla on varaa sijoittaa yhteen huippusynaan, niin ehdottomasti Motif. Tarvetta kun on niin pianolle, banjolle, rummulle kuin synaefektimatoillekin. Electro ois ihan kiva sinänsä, mut sillä ei pärjää lähellekään kaikissa jutuissa, tarvii pakolla muitakin synia.

Jos siis tunnet, et Electro tarjoaa kaiken mitä tarviit (akustinenpianosoundi kannattaa unohtaa), niin sitten se.

Niin ja tatsi. Electron "waterfall" on vähän turhan jäykkä urkuihin, mut hyvä kompromissi koska esim. rhodesia mahtava soittaa tolla. Urkuihin diggaan enemmän ES7:n tatsista, parempi tollanen kevyt. ES6/7 taas on jo kökkö pianoon, mut toisaalta, eipä Electrokaan mikään pianotatsi ole. Painotettu 88 pianoa varten ja sillä selvä. Electro on muuten myös kontrollerina aika kökkö. Ei löydy edes pitch/modulation-pyöriä, saatikka liukuja ja ohjelmoitavia potikoita a la Motif (liukuja ei ees Fantomissa, hähä). Edelleen, Electro on siis hyvä siinä mitä tekee, mut sillä ei yksinään pitkälle pötki.

Ja jos hyvää rhodesia pelkästään haluaa, niin ostaa oikean Rhodesin. Kyllä sitä ilokseen silti kantais.

Hammondin ystäviä suosittelen tsekkaa myös Rolandin VK-8 ja Korg CX-3, ja jos budjettia riittää niin Hammond XK-3 on varmaan aika kuningas tällä hetkellä.
BaariMikko
05.11.2004 11:55:51

Jotenkin Electrosta saa sellaisen kuvan, että vehje kaipaa kovasti peräänsä putkicombon/etusen tai Leslien ja ehkä jotain ulkoisia efektejä. Liekö perää tässä?
mr.muzak
05.11.2004 12:28:01
...Ja jos hyvää rhodesia pelkästään haluaa, niin ostaa oikean Rhodesin. Kyllä sitä ilokseen silti kantais.

Sittenhän sä voisit tulla mulle roudariksi, mulla on vielä se pikku versio niin se ei paina juuri mitään!:)

Ja edelleen ihmettelen miksi pitää verrata electroa työasemasynaan, molemmilla aivan eri funktiotkin kiippari-maailmassa. Kohta varmaan vertaat MiniMoog:ia Motifiin tyyliin Motif:ssa on parempi polyfonia... :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)