Aihe: Captain Beefheart
1 2 3
sormunen
02.11.2004 23:24:59
En minäkään pysty kuvittelemaan kuuntelevani Trout Mask Replicaa aktiivisesti tai säännöllisesti. Ajoittaisena "korvienpuhdistajana" se kylläkin toimii. Perverssi levy, perverssillä tavalla hurmaava.

Täähän on aikalailla tyypillinen esimerkki kaverista, joka ei mielestään tehnyt mitään kummallista vaan ihan tavallista. Siksipä hän ihmettelikin kovasti sitä, että myynti ei ollut sen isompi. Poppia tää hänen mielestänsä oli, siinä kun nyt sähköbluesi poppia ylipäätänsä on.
Huevos
03.11.2004 10:00:48 (muokattu 03.11.2004 10:01:56)

En minäkään pysty kuvittelemaan kuuntelevani Trout Mask Replicaa aktiivisesti tai säännöllisesti. Ajoittaisena "korvienpuhdistajana" se kylläkin toimii. Perverssi levy, perverssillä tavalla hurmaava.

en tarkoittanut ehkä ihan tuota.

pikemminkin en kuuntele sellasta kamaa, koska se ei oikein ole mun juttu. ei vaan kolahda mitenkään raivona.

ei beefheart muuten ole minusta mitään kovin extreme kamaa.
Raipe
03.11.2004 17:27:10
Eikös tällä Piifhaartilla ole jotain Zappa -kytköksiä, vai olenko käsittänyt aivan väärin?
"Ei muuta kuin lisää paskaa housuun!" -Klunssila
paranoid android
03.11.2004 17:35:36
Beefheartilta löytyy sekä aivan loistavia biisejä, että aivan armotonta paskaa.
Nahkaliivit paukkuu.
Henga
03.11.2004 18:13:19
Eikös tällä Piifhaartilla ole jotain Zappa -kytköksiä, vai olenko käsittänyt aivan väärin?

Mites se meni, piifhartin jätkä/t teki kai jotain leffaa ja Zappa äkkäsi ne siitä, tai sitten zappa teki jotain Cpt.Beefheart nimistä leffaa tai jotenkin tonnepäin. Ei muista yhtään, mutta Zappa otti ne loppujen lopuksi suojelukseensa kumminkin. ?

mutumutu
Huevos
03.11.2004 19:12:20

mä luin zappa kirjasta, et ne oli tuntenu toisensa jostain lukiosta asti tai jotain.
doolittle
03.11.2004 19:14:21 (muokattu 03.11.2004 19:15:11)
Trout Mask Replica on aivan loistava. Silloin kun saan kohtauksia niin tämä ja eräät Zapan levyt on voimasoitossa niin että naapureillakin kilahtelee. Vahinko kiertoon..

No, voihan se olla tietysti, mutta pitäisi uudestaan kuunnella tarkemmin. Olin nimittäin 11 ja ostin tuon Trout Mask Replican, kaikkien ihme hippien sitä hehkutettua. Taisi viihtyä pari kuukautta hyllyssäni, ennen kuin sai lähteä. Ehkäpä en ollut vielä ihan valmis siihen.
"Sex without love is a good ride worth trying / But love without sex is second only to dying" -Glue-
mr_b
03.11.2004 19:37:42

Olin nimittäin 11 ja ostin tuon Trout Mask Replican, kaikkien ihme hippien sitä hehkutettua. Taisi viihtyä pari kuukautta hyllyssäni, ennen kuin sai lähteä. Ehkäpä en ollut vielä ihan valmis siihen.

Äh, minusta TMR:llä on vähän turhan kova maine, vaikkakin on hauskaa että kaikki se omituinen mölinä oli todellakin sävellettyä viimeistä piirtoaan myöten.

Minä olen enemmän tykästynyt kovastikin loppupään levyihin: Shiny Beastiin, Radar Stationiin tai Ice creamiin.
Ddddo the Metropolitan Glide!
Huevos
03.11.2004 20:47:54

Jep, koulukavereita olivat. Tekivät yhdessä mm. leffaa "Captain Beefheart vs. the Grunt People", josta Don van Vliet taiteilijanimensä nappasi.

ootsä muutes kuullu nahkis jane's addicitionia? perkele ku rokkaa kovaa.
lxi
03.11.2004 22:49:06
ootsä muutes kuullu nahkis jane's addicitionia? perkele ku rokkaa kovaa.

Ritual de lo Habitual on mainio levy. Miten tämä liittyy mihinkään?
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
Huevos
04.11.2004 06:08:53

Ritual de lo Habitual on mainio levy. Miten tämä liittyy mihinkään?

ha. ei mitenkään. kuuntelin levyä samalla ku kirjotin ton...
Bee-äf
04.11.2004 08:37:04
Vanhat Magic Bandin tyypit kiertää taas. Drumbo laulaa. Kuulostaa ihmeen paljon siltä iteltään.

http://www.themagicband.com/
Henga
04.11.2004 14:49:25
No, voihan se olla tietysti, mutta pitäisi uudestaan kuunnella tarkemmin. Olin nimittäin 11 ja ostin tuon Trout Mask Replican, kaikkien ihme hippien sitä hehkutettua. Taisi viihtyä pari kuukautta hyllyssäni, ennen kuin sai lähteä. Ehkäpä en ollut vielä ihan valmis siihen.

Joo, mun siskoni räksytti aikoinaan mulle tosta levystä, että "mitä roskaa sä taas kuuntelet?", ei ymmärtänyt ollenkaan. Parin vuoden jälkeen oli lainannut kirjastosta sen huvikseen ja nyt on ihan myyty ja hehkuttaa sitä.

Makuasioitahan nuo edelleen..
Big Swifty
04.11.2004 23:10:45
Zappan Bongo Furyllä kuulin Beefheartia aluksi, mielenkiinto heräsi ja hommasin Trout Mask Replican. Käsittääkseni Zappa tuotti sen ja antoi Beefheartille vapaat kädet, ja legendan mukaan äijä väkersi koko levyn (tuplan) 8 ja puolen tunnin aikana!! Capt. Beefheart & Magic Band ei kyllä kuullosta keneltäkään muulta, ainoastaan helvetin hyvältä. Lähiympäristöstä suunnataan vinoja katseita kun levyjäni (jotain 15 kpl) soittelen mutta eivät ymmärrä hyvän päälle...parempi niin, eihän se kivaa olisikaan jos kaikki tätä kuuntelis. Parhaita ovat Safe As Milk ja 70-luvun alkupuolen levyt, ainakin Clear Spot ja Bluejeans & Moonbeams. 80-luvulle tultaessa taso vähän laski, mutta jos joku kannattaa ostaa, niin London 1974-live ainakin.
doolittle
05.11.2004 11:47:40
Mark Laneganin cover Clear Spotista on herkku, mutta vähän yllätyksetön. Vai kuinka hä?
"Sex without love is a good ride worth trying / But love without sex is second only to dying" -Glue-
Bee-äf
06.11.2004 16:37:15
Käsittääkseni Zappa tuotti sen ja antoi Beefheartille vapaat kädet, ja legendan mukaan äijä väkersi koko levyn (tuplan) 8 ja puolen tunnin aikana!! .

Magic band oli kyllä kuukausikaupalla opetellut ja treenannut biisejä ennen levytystä. Koko levyllä ei ole sekuntiakaan improvisaatiota, paitsi China Pig-biisi.

Mitä olen lukenut Beefheartin soittajakavereiden haastatteluista, mies on ollut todellinen kyrpien kyrpä ihmisenä. Kammottava soittajien hyppyyttäjä ja päällepäsmäri.

Hupaisa episodi oli vuosia jälkeenpäin kun Ry Cooder eräässä sessiossa sulki herran äänityskoppiin eikä päästänyt häntä ulos ennen kuin mies lopetti kiukuttelunsa ja lauloi biisinsä sovinnolla. Ry kertoi nauttineensa joka sekunnista saadessaan antaa takaisin nuoruusvuosiensa nöyryytykset.
Jami
07.11.2004 21:37:24

Täähän on aikalailla tyypillinen esimerkki kaverista, joka ei mielestään tehnyt mitään kummallista vaan ihan tavallista. Siksipä hän ihmettelikin kovasti sitä, että myynti ei ollut sen isompi. Poppia tää hänen mielestänsä oli, siinä kun nyt sähköbluesi poppia ylipäätänsä on.

En ymmärrä logiikkaa. Joku on mielestään tehnyt tavallista ja sitten ihmettelee kun ei käy kaupan. Ihmettelee sitä ihan siksi että kun pelkkää tavallista teki eikä silti käy kaupan.

sormusen logiikka on kyllä mulle ihan hämärän peitossa. Mulla ei oo väliä mutta että joidenkin pitää tuolle sormuselle demonsa lähettää. Ehkä he sitten ymmärtävät mitä tuo tyyppi haluaa. Tai lähettävät demonsa jollekulle muulle.
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan.
lxi
07.11.2004 21:53:12
En ymmärrä logiikkaa. Joku on mielestään tehnyt tavallista ja sitten ihmettelee kun ei käy kaupan. Ihmettelee sitä ihan siksi että kun pelkkää tavallista teki eikä silti käy kaupan.

sormusen logiikka on kyllä mulle ihan hämärän peitossa. Mulla ei oo väliä mutta että joidenkin pitää tuolle sormuselle demonsa lähettää. Ehkä he sitten ymmärtävät mitä tuo tyyppi haluaa. Tai lähettävät demonsa jollekulle muulle.

Tässä nyt ei ole kyse yhdenkään Sormusen logiikasta vaan Don van Vlietin alias Captain Beefheartin musiikista. Oletko ikinä edes kuullut miehestä?

Alkaa pienempääkin miestä hiljakseen vituttaa, kun isot ukot oikein tarkoituksella seuraavat toisiaan ketjusta toiseen kitisemään mistä sattuu. Jos lantaa tahtoo heitellä, tehkää se vaikka pohjalaasen navetan takana. Perkele.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist.
sormunen
08.11.2004 09:13:42 (muokattu 08.11.2004 09:20:20)
Alkaa pienempääkin miestä hiljakseen vituttaa, kun isot ukot oikein tarkoituksella seuraavat toisiaan ketjusta toiseen kitisemään mistä sattuu. Jos lantaa tahtoo heitellä, tehkää se vaikka pohjalaasen navetan takana. Perkele.

Täytyy sanoa, että mä ihmettelen kovasti, että jonkun pitäisi lähettää demonsa kaikista ihmisistä mulle.

Ja Nahkis: eihän mulla ole osaa eikä arpaa Jamin trollauksessa. Mä en ylipäätänsä trollaa enkä sen paremmin "provoakaan" puhumattakaan siitä, että vaivautuisin "seuraamaan" ketään ketjusta toiseen.

PS EDIT: En mä tätäkään olisi kirjoittanut, ellei olisi tullut esille taas tämä väärinkäsitys siitä, että olisi jotain "selvitettävää".

PS 2: Hiukan asiaakin eli minusta on mielenkiintoista ajatella sitä, että me kuulijat pidämme Captain Beefheartin musaa ekstreeminä, mutta hän itse ei nähnyt siinä mitään merkillistä. Hänhän itse asiassa jossain määrin alotti levytysuransa funtsimalla, että poppia tekemällä saa rahaa...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)