Aihe: Halpoja laatukitaroita Suomesta
1 2 3
Kostello
23.01.2003 18:13:37 (muokattu 23.01.2003 18:15:56)

Ala-Kuhan kitarapaja löytyy Töysästä Tohnin kylästä metsän keskeltä. On ollut ilo käydä tutustumassa paikkaan, muistaaksenkin musiikintunnilla käytiin. Alkoi kyllä sormet syyhytä, kun kitaroita roikkui joka puolella. Sitten kun alkaa olla rahaa kunnon kitaran hankkimiseen, kyllä se varmaan tuolta pitää hommata.
Löytyipä näköjään Ala-Kuhalta nettisivutkin. Kylläpä maailma kehittyy:

http://koti.japo.fi/~jsoittim/
Velli
23.01.2003 18:29:33
Ala-Kuhan kitarapaja löytyy Töysästä Tohnin kylästä metsän keskeltä. On ollut ilo käydä tutustumassa paikkaan, muistaaksenkin musiikintunnilla käytiin. Alkoi kyllä sormet syyhytä, kun kitaroita roikkui joka puolella. Sitten kun alkaa olla rahaa kunnon kitaran hankkimiseen, kyllä se varmaan tuolta pitää hommata.
Löytyipä näköjään Ala-Kuhalta nettisivutkin. Kylläpä maailma kehittyy:

http://koti.japo.fi/~jsoittim/

Kaveri tilasi intissä Ala-Kuhalta Les Paulin. Kitaraa testaillessani huomasin että viimeistely ei ollut viimeisen päälle vaikka kyseessä oli n 1500€:n soitin. Yhdestä otelaudan helmiäisupotuksesta oli jotenkin lohjennyt n. 0,5mm paksu siivu n. puolesta välistä upotusta. Tätä ei huomannut kauempaa mutta läheltä tarkasteltuna sen huomasi ja sormella tunnusteltaessa tunsi. Toisen upotuksen yhdestä reunasta olisi pystynyt laittaa A4-paperin reunan sisään. Myös headstockin JAK-merkintä oli läheltä tarkasteltuna jotenkin suttuinen. Se mitä kummastelin eniten oli se että maalina oli käytetty AUTOMAALIA, ei esimerkiksi mitään selluloosalakkaa!!!! Kyselin kaverilta että senkö idea oli laittaa automaalia, mutta oli kuulemma Ala-Kuhan. Kaikkien kielien värähtely ei myöskään ollut aivan tasainen. Eli kaikkia pikkujuttuja siitä kitarasta kyllä löytyi. Vahvistimen kanssa en sitä ikinä kokeillut, joten vahvistetusta soundista en osaa sanoa mitään. Kyllähän se Fenderit hakkas 100-0, mutta kun itse teetän kitaran, niin haluan että joka ikinen yksityiskohta on täydellinen ja maali ei todellakaan tule olemaan automaalia!!
Sepe
23.01.2003 18:34:54
Ajattelin että lisään tähän linkin johokin missä olisi listattuna Suomalaisia kitaran rakentajia vaan en löytänyt. Minä tunnen nuo jotka Kivi on maininnut ja pari muuta, mutta tiedän että on olemassa lista jossa on puolitoistasataa soitinrakentajaa, jos joku rakentajia paremmin tunteva lukee tämän niin ole hyvä.

Ikaalisten soitinrakennuslinjan kautta ehkä myös löytyisi noita kontakteja.

Tuossa linkissä olisi melkein kaikki musaliikkeet ja maahantuojat,kuin myös suom.kitaran valmistajia.

http//sjoki.uta.fi/~latvis/rhs/tarvikkeet.html
Dumb
23.01.2003 18:54:38

Se mitä kummastelin eniten oli se että maalina oli käytetty AUTOMAALIA, ei esimerkiksi mitään selluloosalakkaa!!!!

Eikös Kivi tuossa juuri pari päivää sitten kertonut, että Fenderkin käyttää nimenomaan automaaleja kitaroidensa maalaukseen?
Tompsi
23.01.2003 19:14:56
Eli: aiotko itse ostaa halvan käsintehdyn kotimaisen laatusoittimen, vain aiotko rämpyttää alituiseen sillä samalla SG:llä Marsun kera.

Heiiiih, ei saa morkata meitä SG-Marsumiehiä. :)
Velli
23.01.2003 19:21:04

Eikös Kivi tuossa juuri pari päivää sitten kertonut, että Fenderkin käyttää nimenomaan automaaleja kitaroidensa maalaukseen?

Kyllä, ja siinäkin muistaakseni kauhistelin sitä yhtä kovaan ääneen. Kävi oikein sääliksi sitä kitaraa (les paulia) kun se oli vielä oikein hollow-body että pitäis resonoida oikein viimeisen päälle ja sitten siihen lyödään automaali päälle niin että saadaan varmasti tapettua osa siitäkin hyödystä. Syy miksi se oli laittanut automaalia oli kuulemma se että kitaraan ei tule niin helposti lommoja kun automaali on sen verran joustavaa. Voi vain kuvitella kuinka paljon se vie oikeaa sustainia pois kun puu ei sellaisen köntsän alla värähtele kovinkaan luonnollisesti. Mä näkisin sen asian niin että esim. selluloosalakka on kuin verkkarit jalassa: niitä ei juuri huomaa eikä ne vaikuta juuri mitenkään sun toimintaan, kun taas esim. automaali on kuin löis mahdollisimman tiukat lateksihousut jalkaan: niissä on epämukava olla, ne eivät hengitä, estävät jalkojen aineenvaihduntaa ja tekevät todella tukalan olon. En nyt keksinyt mitään oikeaa hienoa vertauskuvaa, mutta idea varmaan välittyy. Kyllä mun mielestä silloin pitää toimia ensimmäisenä puun ehdoilla kun kitaraa aletaan rakentelemaan. Mikään tuollainen lievä lommonestosuoja ei saisi ajaa puun soinnin edelle. Tämäkin on nyt sitten vain mun mielipide. Esim. se kitaran ostanut kaveri oli aivan tyytyväinen peliinsä. Se sanoi että sille riittää että se näyttää ja kuulostaa hyvältä ja sitähän se tekikin. Mä vain olen tällainen pilkunnussija jolle ei ikinä mikään kelpaa :).
hemmo
23.01.2003 19:53:26

Heiiiih, ei saa morkata meitä SG-Marsumiehiä.

Jutun aloittajaa lähinnä tarkoitin. Kossu ei ole sitten vuoden 91 jälkeen ostanut mitään uutta soitinrintamalla. Jotain säröjä ei lasketa.
Kamalistani ei mahdu tähän.
kivi
23.01.2003 20:56:36

Jutun aloittajaa lähinnä tarkoitin. Kossu ei ole sitten vuoden 91 jälkeen ostanut mitään uutta soitinrintamalla. Jotain säröjä ei lasketa.

Mutta kuuntelinpas tuossa juuri Kossun kitarointia heidän tulevalta levyltään, ja täytyy sanoa, että ilmeisestikään hyvää ei tarvi korjata:-D

Hm. Siitä automaalauksesta: LP Goldtop herätti valtavasti pahennusta, se kun on vissiin jollain automaalin sukuisella maalattu, eikä kuulemma soi niin yhtään. Mutta toisaalta, LesPaulien akustinen sointi ei ole mitään sukua Fendereille; fenkut kuulostaa ilman sähköä ja sähkön kanssa ihan samalta, mutta Gibson vaatii aina sähkön herätäkseen henkiin. Tähän lienee monta syytä, mutta niin se vaan on, että yhtenä hetkenä kitara on jotenkin kuollut, kylmä ja kova; kun piuhan laittaa kiinni, syttyy sointi eloon.

Ettei vaan olisi ollut tästä kyse? Toisaalta, kyllähän Jeff Beck ja Mick Ronson soittivat goldtopilla, josta oli soinnin hyväksi hiottu kaikki kulta pois (ettei olis ollut sama kitara?), John Lennonin Epiphonesta hiottiin sellakatkin ja oli kai niitä muitakin...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Velli
23.01.2003 21:29:00

Mutta kuuntelinpas tuossa juuri Kossun kitarointia heidän tulevalta levyltään, ja täytyy sanoa, että ilmeisestikään hyvää ei tarvi korjata:-D

Hm. Siitä automaalauksesta: LP Goldtop herätti valtavasti pahennusta, se kun on vissiin jollain automaalin sukuisella maalattu, eikä kuulemma soi niin yhtään. Mutta toisaalta, LesPaulien akustinen sointi ei ole mitään sukua Fendereille; fenkut kuulostaa ilman sähköä ja sähkön kanssa ihan samalta, mutta Gibson vaatii aina sähkön herätäkseen henkiin. Tähän lienee monta syytä, mutta niin se vaan on, että yhtenä hetkenä kitara on jotenkin kuollut, kylmä ja kova; kun piuhan laittaa kiinni, syttyy sointi eloon.

Ettei vaan olisi ollut tästä kyse? Toisaalta, kyllähän Jeff Beck ja Mick Ronson soittivat goldtopilla, josta oli soinnin hyväksi hiottu kaikki kulta pois (ettei olis ollut sama kitara?), John Lennonin Epiphonesta hiottiin sellakatkin ja oli kai niitä muitakin...

Kyllä se siinä ilman piuhaakin se kitara värähteli, ja huomasi että laatupelihän tässä on kyseessä. Siinä oli vielä emg:n 81 ja 85 kiinni että sustainista tuskin puutetta missään tapauksessa tulee. Mietinpä vain että se olisi soinut VIELÄ vähän paremmin toisenlaisella päällysteellä.
Juzzu
24.01.2003 08:05:35
Siinä oli vielä emg:n 81 ja 85 kiinni että sustainista tuskin puutetta missään tapauksessa tulee.

Jaa ny ne EMG:t lisää sustainiakin... On ne ihmepelejä, ei ole kumma juttu, että kaikki ne haluaa (=sarkasmia).
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Juzzu
24.01.2003 09:04:11
Telen mensuurilla tehdystä LP single cut TV-modelista, jossa on Stop-tailpiece, Duncan Hot P90 ja Gibson Juniorista poiketen vaahterakansi mutta muuten mahonkinen rakenne.

Kuulostaa suunnitelmalta. Itselläkin olisi mielessä LP-tyyppinen keppi, tosin ei Telen mensuurilla vaan 25" skaalalla, joka on mielestäni oiva kompromissi 24 3/4" ja 25.5" välillä.

Tosin jos ensi vuonna(kin) pääsen kitarantekokurssille, aion yrittää tehdä tuollaista itse. Hmm.. Olisikohan loimukoivukansi kova sana....
Velli
24.01.2003 12:36:58

Jaa ny ne EMG:t lisää sustainiakin... On ne ihmepelejä, ei ole kumma juttu, että kaikki ne haluaa (=sarkasmia).

Tästä ei ole omakohtaisia kokemuksia kun en ole ikinä emg:tä omistanut, mutta luotin kaverin sanaan joka on 5x niin kova hifisti kun minä. Se oli vaihtanut Warmoth-kitaraansa Seymour Duncanien tilalle David Gilmour-emg:t ja sanoi että mm. sustainia tuli vielä entistäkin enemmän (oli vielä sekuntikellolla tarkistanut sen emg:n ja SD:n eron). Eli, olin tässä arviossani täysin sen kaverin kertoman tiedon varassa. Olis muuten noi Warmothit aivan ykköspelejä, mutta niiltä ei taida saada tilattua sellaista bodymallia kuin itse haluaa?
Jusstus
24.01.2003 12:46:13

(oli vielä sekuntikellolla tarkistanut sen emg:n ja SD:n eron)

:-D

Aika hyvä.
"These go to eleven.."
Pahisguy
24.01.2003 13:01:13
Basson teettäminen on tietysti vielä puolet kalliimpaa? Heräs ajatus että jos seuraavaan basson teettäs tai tekis ihte. Oikein pirun rokin ja hyväsointisen...
Lojuuko nurkissasi joku bassonraato? Myy se mulle, tarvin aihion!
hemmo
24.01.2003 13:28:41

Telen mensuurilla tehdystä LP single cut TV-modelista, jossa on Stop-tailpiece, Duncan Hot P90 ja Gibson Juniorista poiketen vaahterakansi mutta muuten mahonkinen rakenne.

Siis kaareva LP:n vaahterakansi?

Punainen?

Muuten hyvä, mutta vain yksi (1) P90 voisi näyttää ei-hyvältä. 2-3 pitää olla.
Juzzu
24.01.2003 13:32:57
Basson teettäminen on tietysti vielä puolet kalliimpaa?

En usko että on sen kalliimpaa, jos tekijä on vain sinut bassojenkin kanssa. Ja jos ei halua kaiken maailman quilt-puilta tms. (mitä kitaristit kuitenkin haluaa), niin huokeammaksikin voi tulla.
prtzah
24.01.2003 14:54:59
Jos kantti kestää ostaa muitakin kuin niitä ainaisia fenderin ja gibsonin kopioita niin käykääpä katsomassa http://www.sunpoint.net/~kimmonissinen/

Soittelin kaverille (040-569 8361) ja esim. jerrykannukitara kuulemma irtoaa n. tonnilla (vähän osista riippuen, kaulan tekee itse).

Jos rahat riittää, niin saatan alkaa asiakkaaksi.
MrGuitarist
24.01.2003 15:12:12
(oli vielä sekuntikellolla tarkistanut sen emg:n ja SD:n eron)

Eh eh, vitsi? :D

Ehkei pitäisi puhua siitä, kuinka mikki lisää sustainia, vaan siitä kuinka paljon se sitä syö (jos syö ollenkaan). Tottahan on että jos sen mikin nostaa aivan kielten lähelle, niin magneetit/napapalat vaikuttaa jo kitaran sointiinkin. Emg:ssä ei ilmeisesti tätä "ongelmaa" ole, en tosin tarkemmin tiedä noiden aktiivimikkejen tekniikkaa..

Mutta tuo sekuntikellojuttu menee jo maheilun puolelle, sitä kieltä kun voi lyödäkin niin monella voimakkuudella :) Ja kuka vakavasti puhuu kitaran sustainista sekunteina?
dsp drv
24.01.2003 18:07:29
Jos kantti kestää ostaa muitakin kuin niitä ainaisia fenderin ja gibsonin kopioita niin käykääpä katsomassa http://www.sunpoint.net/~kimmonissinen/

Soittelin kaverille (040-569 8361) ja esim. jerrykannukitara kuulemma irtoaa n. tonnilla (vähän osista riippuen, kaulan tekee itse).

Jos rahat riittää, niin saatan alkaa asiakkaaksi.

Ei v*ttu, ei tiedä onko tuo sairasta vai ei...siis kitara paistinpannusta tai vatkaimesta, kas kun Trabantista...oikeastaan ihan mielenkiintoista, vähän vaan epäilyttää miten paljon paistinpannukitara kuulostaa "oikealle" kitaralle...

anyway, kyllähän tuollainen jerrykannukitara herättäisi hilpeyttä varmaan vähemmän musiikkiakin harrastaneitten piirissä...jos olis liikaa rahaa/kitaroita niin mikä ettei...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)