Aihe: Iskeekö rock takaisin?
1 2 3 4 58 9 10 11 12 13 14 15
Huevos
02.11.2004 17:17:44

Höpölöpö. Silloin kun homma on aitoa, sitä ei millään aito-sanoilla tarvi markkinoida. Bussipysäkkien mainokset ym ovat erittäin kaukana siitä, mitä minä arvostan ja ostan. Tiedoksesi vaan, herra "pistän toisten suuhun sanoja".

miten sä määrittelet sen aidon? mitä on esim. aito rock? onks se sitä aitoo 50-kymppiset pitkätukkaset äijät vetää les pauleilla zeppelin covereita vai sitä ku 15 vee jäbät vetää kitara nilkoissa 7-kielisellä mättöö?

tyhjä ja merkityksetön sana.
Jani The Rock
02.11.2004 17:25:24

miten sä määrittelet sen aidon? mitä on esim. aito rock? onks se sitä aitoo 50-kymppiset pitkätukkaset äijät vetää les pauleilla zeppelin covereita vai sitä ku 15 vee jäbät vetää kitara nilkoissa 7-kielisellä mättöö?

Ehkä siinä on kyse pikemminkin siitä hengestä mikä on sen tekemisen pontimena.

Mutta tosiaan joo. Hyvin se on sisäistetty että "aito" on merkityksetön ja tyhjä sana. Niin musabisneksessä kuin muuallakin. Vittu ruisleipäkään maistu enää siltä miltä ennen. Eikä kinkku, mitä pitäisi iskeä leivän päälle. Ja juustossa on yksi gramma rasvaa ja 75 prosenttia ilmaa. Sama se on rockissa nykyään. Näyttää hyvältä mainoksissa ja käärepaperi on saatanan hieno, mutta sitten kun haukkaat, niin pahviltahan se perkele maistuu.
The road never ends for me, kid.
Nazareth
02.11.2004 17:30:43
En tiedä iskeekö rock takaisin, mutta olen kyllä tyytyväinen siihen rockiin mikä on jo tehty.
Kas vain, sanoi kasvain ja kasvoi vain.
Läpistö
03.11.2004 12:23:45

Totta puhut! Ainoa ongelma on se, että The Darknessin kaltaisia uusia, todellisia rock-bändejä on vain liian harvassa. Lisää vain samalla asenteella ja omalla tyylillä veivaavia bändejä niin hyvä tulee.

Kyllä, harmi vaan että jotkut (niin minäkin aluksi) leimaavat bändin vain huumoriksi...
(Ei-hevi-)Basistia haetaan Lahdesta päin! Otahan yhteyttä.
Huevos
03.11.2004 12:52:56

Etkö osaa lukea? Lue.

Totta kai jokainen määrittelee sen omalla tavallaan ja täysin riippuen asiayhteydestä. Oman määrittelyni tässä asiayhteydessä annoin jo. Lue se.

niinno, ei se silti sano yhtään mitään.

tik tak on ihan yhtä aito ku joku blues bändi, joka vetää räkälässä jotain cover biisejä.
Tellervo
03.11.2004 14:15:34
tik tak on ihan yhtä aito ku joku blues bändi, joka vetää räkälässä jotain cover biisejä.

Mikä ettei olisi? En kyllä ole heitä koskaan livenä nähnyt, niin että sikäli en voi varmaksi sanoa.

Joskohan aidon voisi määritellä jotenkin samoin kuin rakkauden: kun sen kohtaa, sen tunnistaa. Sen tarkemmin sitä en ainakaan minä osaa määritellä. Enkä jaksa tällaista jaappasta.
Turhanpäiväinen älykkyys syö ihmistä rotan lailla. – Dave Lindholm
MrQ
03.11.2004 15:32:54

Tik Tak ei ole yhtye. Se on tuote, josta kukaan ei saa pitää.

Tukemalla esimerkiksi antamalla itselleen mahdolliuuden pitää moisesta kuonasta kustaan vain omille jaloille.

Mitä enemmän laskelmoidulle paskalle annetaan jalansijaa, sitä enemmän se on pois oikealta musiikilta.

Määrite oikealle musiikille: Mikä tahansa, mikä on itse, rakkaudella ja hartaudella tehty.
Feggy
03.11.2004 16:21:32

Tukemalla esimerkiksi antamalla itselleen mahdolliuuden pitää moisesta kuonasta kustaan vain omille jaloille.

Mitä enemmän laskelmoidulle paskalle annetaan jalansijaa, sitä enemmän se on pois oikealta musiikilta.

Määrite oikealle musiikille: Mikä tahansa, mikä on itse, rakkaudella ja hartaudella tehty.

Kyllä Tiktakit, Negativet etc. tekevät musiikkinsa itse, rakkaudella ja hartaudella. Samoin Michael Jackson ja Helmut Lotti. Kaikesta saa, mutta ei tarvitse pitää. Pois makupoliisit!
Less is more.
Jani The Rock
03.11.2004 17:07:05

Tässä on meillä ihme mies. Väliin saa kirota ja kiristellä hampaitaan kun lukee hänen kirjoituksiaan, toisinaan saa ajatella "että just näinhän se on perkele" ja hakata plusnappulaa sormet verillä. Nyt on tuon jälkimmäisen vuoro.
The road never ends for me, kid.
hörhö
03.11.2004 17:33:02 (muokattu 03.11.2004 17:38:33)

Mikä on laskelmoitua paskaa ja mikä oikeaa musiikkia? Jos musiikki myy enemmän kuin moni muu se on laskelmoitua paskaa? Paitsi jotkut? Hyvä musiikki ei siis myy liikaa? Paitsi muutamat suosikit? Jos moni ihminen pitää musiikista, niin eikö silloin ole useita miellyttävää, eli aika hyvää?

Mm. ottamasi esimerkki TikTak on minusta oikeasti hyvä yhtye, vaikka en juurikaan tuollaisesta simppelistä rokista pidä ylipäänsä. Biisit ovat mukavia, mukaansa tempaavia ja mielekkäitä. Lisäksi tytöt soittavat oikeasti hyvin, mitä nyt ne kerran satuin keikalla näkemään.

Ja mikä laskelmointi on huonoa ja mikä hyvää? Se, että tehdään musiikkia yleisölle. Tällöin pitäisi varmaan alkaa tekemään musiikkia, jota vain muutama ihminen maailmassa sietää. Se olisi erittäin hyvää. Suoraansanottuna jos en musiikkia tehdessäni yhtään ajattelisi yleisöä, en suuntaisi sitä yleisölle, eli jättäisin levyjen levittämisen ja keikkailun pois. Musiikki olisi minulle henkilökohtaista terapiaa. Sitäpaitsi makuani vastaa melko paljon se, mistä muutama muukin ihminen pitää. Eli nyt voin miellyttää meitä kaikkia samanhenkisiä musiikinharrastajia.

Eikö useaa ihmistä miellyttävää musiikkia voi tehdä rakkaudella ja hartaudella? Puhumattakaan, että jos jonkin alueen kappaleen tekemisessä joku muu hoitaa paremmin, miksi hän ei voisi tehdä sitä. Toimin säveltäjänä. Silti pyydän monelti apua muilta säveltäjiltä ja laitan kappaleet itseäni paremmille soittajille.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Tapani L
03.11.2004 17:52:59
Kyllä Tiktakit, Negativet etc. tekevät musiikkinsa itse, rakkaudella ja hartaudella. Samoin Michael Jackson ja Helmut Lotti. Kaikesta saa, mutta ei tarvitse pitää. Pois makupoliisit!

Ei tiktak te omia biisejään. Tai ainakaan sävellä niitä, kai niillä nyt sovituksessa jonkinlainen osa kuitenkin on. Tai Emppu on kai ollut uudella levyllä jonkun biisin säveltämisessä mukana.

Mutta tuohon itse biisien tekemiseen: Kyllä sekin mulle riittää, että biisit soitetaan hyvin ja tunteella levylle joidenkin muiden kuin itse säveltäjän toimesta. Tosin ihmetyttää vain se, että miten joku voi antaa sellaisen kappaleen, jonka on tosissaan tehnyt (minulle tosissaan tekeminen tarkoittaa sitä, että tosiaankin antaa kaikkensa sille biisille) ensisijaisesti muiden esittää. Itse en moiseen varmastikaan pystyisi.

Ja siitä rockista. Rockhan ei ole enää kapinallista, kun vanhat rockarit ovat muuttuneet konservatiivisiksi ja tavallaan pitävät sitä kapinallisuutta vain osana sitä rock-tuotetta. Rap on nykyajan rock. Se kun ei vanhempien mielestä edes mitään musiikkia ole ja ne tyypitkin pukeutuvat ihan hirveällä tavalla. Käsittääkseni rockista on silloin joskus sanottu jotain samansuuntaista.

Tai jotain.
leka
03.11.2004 17:57:24
Pöh, sanon minä. Ihan sama kun kritisoitaisiin teatterin näyttelijöitä jotka eivät itse kirjoita vuorosanojaan...
Taukki
MrQ
03.11.2004 18:49:35

TikTak ei todellakaan tee omaa musiikkiaan.

se on suomalais-ruotsalainen hittiryhmä joka noita takoo niille.

Laskelmoitua paskaa on nimenomaan laskelmoitu paska.

Eli kaikki rakentamalla rakennetut ylituotteistetut pumput.

Kaikesta saa ja pitääkin tykätä. Mä vaan vedän rajan siihen että jos musiikkia esitetään, se esitetään sitten omana tuotantona, coverproggikset uloslukien. Niille voi nauraa kerran pari.

Mä en saa kertakaikkiaan kiskottua itsestäni sitä mitä vaaditaan että voisin varauksetta pitää jostain, minkä tiedä/mistä kuulee että se on muiden tuotantoa.

Ja anteeksi makupolisointi tässä, mutta mielestäni te kaikki jotka saatatte olla erimieltä asiasta, teette todellakin karhunpalveluksen ja olette toden teolla väärässä.
Huevos
03.11.2004 19:16:04

Mikä on laskelmoitua paskaa ja mikä oikeaa musiikkia? Jos musiikki myy enemmän kuin moni muu se on laskelmoitua paskaa? Paitsi jotkut? Hyvä musiikki ei siis myy liikaa? Paitsi muutamat suosikit? Jos moni ihminen pitää musiikista, niin eikö silloin ole useita miellyttävää, eli aika hyvää?

just tota hain, mutta olin liian laiska tai en vaan osannut asettaa sanoja oikein.

toi "laskelmoitu" ei ole mikään absoluuttinen termi, vaan jokaisen oma subjektiivinen näkemys. mulle on aivan yks ja sama millä motiivein tai kuka jonkun biisin on tehnyt, kunhan se vain kuulostaaa hyvälle.
Huevos
03.11.2004 19:18:33

Ja siitä rockista. Rockhan ei ole enää kapinallista, kun vanhat rockarit ovat muuttuneet konservatiivisiksi ja tavallaan pitävät sitä kapinallisuutta vain osana sitä rock-tuotetta. Rap on nykyajan rock. Se kun ei vanhempien mielestä edes mitään musiikkia ole ja ne tyypitkin pukeutuvat ihan hirveällä tavalla. Käsittääkseni rockista on silloin joskus sanottu jotain samansuuntaista.

tietoisku: rock ei ole KOSKAAN ollut kapinallista. ei KOSKAAN. se kapina imago on lyöty siihen musiikkiteollisuuden toimesta, joka itse LOI koko musiikkityylin.
Tapani L
03.11.2004 19:38:54
tietoisku: rock ei ole KOSKAAN ollut kapinallista. ei KOSKAAN. se kapina imago on lyöty siihen musiikkiteollisuuden toimesta, joka itse LOI koko musiikkityylin.

Oikeasti kapinallista tai ei, niin sinä ne vanhemmat sitä pitivät. Sama koskee rap-kulttuuria: Bisnesmiehiähän nuo rapin megatähdet ovat, mutta siltikin vanhemmat niitä kauhistelee eivätkä pysty ymmärtämään koko kulttuuria.
Steve McBeach
03.11.2004 19:40:28
Ja anteeksi makupolisointi tässä, mutta mielestäni te kaikki jotka saatatte olla erimieltä asiasta, teette todellakin karhunpalveluksen ja olette toden teolla väärässä.

Joku varmaan välittää siitä, että sattuu sinun mielestä olemaan väärässä?

Anyways, alkuperäiseen aiheesen palatakseni, en tiedä iskeekö rock takaisin. Enkä välitä. Pääasia, että on hyvää musiikkia, oli se sitten skenepoliisien tai true-muusikkojen mielestä kuinka epärockia tai epäaitoa tahansa.
I'm living on Chinese Rock , all my best things are in hock.
Huevos
03.11.2004 19:47:16

...ja edelleenkään kukaan täällä ei voi sanoa yhtään mitään siitä mikä on "hyvää musiikkia".
Steve McBeach
03.11.2004 19:52:43
...ja edelleenkään kukaan täällä ei voi sanoa yhtään mitään siitä mikä on "hyvää musiikkia".

Hyvää musiikkia on tietty se, mistä itse pitää.
I'm living on Chinese Rock , all my best things are in hock.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)