Karlsson 03.11.2004 09:30:38 | |
---|
Nyt ei otsikosta huolimatta puhuta grilliherkuista vaan soundin tuottamisesta. Elikkäs soundi lähtee sormista ja blah blah eli kuinka paljon pistät sormen läskiä kielelle näppäillessäsi? Eli periaatteessa kaksi eri ääripäätä ovat soittaminen ihan sormen päillä tai sitten mahdollisimman paljon "vartta" mukaan. Ensimmäisessä vaihtoehdossa yleensä sormet ovat melko koukussa kielten päällä ja siitä sitten näppäillessä syntyvä soundi on aika terävä. Jälkimmäisessä taas sormet ovat melkein suorat ja ja soundi aikas tumma ja tukeva. Muistan aikoinani soittaneeni nopeuden tavoitelun riemukkaassa vimmassa tuolla ensin mainitulla tavalla ja sittemmin siirtyneeni jälkimmäiseen joka ainakin aluksi tuntuu aika hitaalta tekniikalta, mutta soundi on omiin korviini huomattavasti paree. Tämä "hitaus" johtunee siitä että näppäilyliike lähtee enemmänkin jo kyynärpäästä asti ja koko käsi liikkuu. Tuossa ekassahan periaatteessa taas sormet tekevät kaiken työn. Kontrabassollahan tuo toka tyyli on usein viety vielä pitemmälle ja kieltä näpäytetään melkein koko sormen pituudella ja liike lähtee olkapäästä. Tai eihän tässä ole mitään kiveen hakattua "oikeaa tekniikkaa". Jotkuthan soittavat kontraakin ihan sormenpäillä. Riippuu mitä soundia hakee. Ja sori vaan plekusoittajat, en keksinyt miten ymppäisin teidät tähän keskusteluun. Antakaa Antx! Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä! |
hemmo 03.11.2004 09:40:04 | |
---|
No, soittolehdykällähän mie yleensä kieliä raastan, mutta olen aksutisen basson myötä siirtynyt myös peukalosoittotekniikkaan juuri tästä samasta saundipoliittiisesta syystä. Sillai Wes Montgomery-tyylisesti kaikuaukon päältä näpyttelen. ? |
Teijo K. 03.11.2004 09:46:19 | |
---|
Riipuu soitettavasta kappaleesta, muusta orkesterista, käytössä olevasta soitimesta ja vahvistimesta ja tähtien senhetkisestä asennosta suhteessa dollarin maailmanmarkkinahintaan. Kaikkia välimuotoja olen käyttänyt plektralla tallanjuuressa hakkaamisesta peukalolla kaulan päältä pyyhkäisyyn. Joskus jopa samassa biisissä. Varmaan sama tyyli tulee jatkumaan, eli en ota mitään yhtä juttua ns. ainoaksi vaihtoehdoksi. Kondralla käytössä on tosin selkeimmin yksi tekniikka ja se on tuo koko sormen syrjällä soittaminen. Liike lähtee siis olkapäästä. Älä minua katso, itsehän sen opetit! |
pardy 03.11.2004 09:56:03 | |
---|
Heh, mä soitan sillee välimuodosti: aikalailla sormet koukussa ja sormenpäillä, mutta silti se koko käsi heiluu. Emmä tiiä kui ny tollee oon oppinu soittamaan, mutta mun mielestä se vaan toimii hyvin; soitto on munakasta, mutta nopeus ei silti kärsi. |
Kyl se soitto taitaa enemmän kallistua tohon "enemmän lihaa ja sormet suorana" -meininkiin. Piti ihan tarkistaa yheltä live-videopätkältä, miten sitä tulee soitettua, kun ei tuohon kiinnitä enää niin paljon huomiota. Kun aloitin soittamisen, niin soitin tuolla sormet koukussa tyylillä, muuta ajan myötä hihnan pidentyessä ja basson laskiessa alemmas oon siirtynyt tuohon sormet suorempana tyyliin. Luontevasti se muutos on käyny ja melko huomaamatta. |
Varaani 03.11.2004 10:45:26 | |
---|
Riippuu biisin tyylistä. Jos haluaa napakkaa ja terävää, sitten sormenpäillä. Normaalisti kyllä koitan antaa kielille lihaa ihan kunnolla. Treeniä vaatisi tuo asia. Paljon treeniä... |
SaBer 03.11.2004 11:24:39 | |
---|
Molempiahan minäkin. Riippuu ohan mitä saundia hakee. Enemmän varmaan soitan sormen päillä. Semmosta perkussiivista tyyliä... "En ainakaan kokeilematta testaisi." ..."Tarkoitin tietysti että en ostamatta testaisi." -Niskamies |
faffbey 03.11.2004 12:14:11 | |
---|
En yleensä osallistu näihin pallien nuoleskeluskaboihin (vaikka keskusteluja seuraankin), mutta kun nyt sattuu olemaan näin hyvä krapula ettei voi välttää tätä olotilan mukanansa tuomaan (aliarvostettua) ilkeyttä ja suunnatonta ylemmyydentunnetta, niin: Sormilla soitto, paitsi Geezerin, antaa aihetta epäillä ko. henkilön seksuaalisia taipumuksia...miksi sormilla soittoon liittyy yleensä se basson ylös hilaaminen niin että se hifi-varvikin sakara hieroo leukaa? Onneks se on aina se varvikki, etteivät sentään raiskaa oikeita bassoja. Siis niitä jotka toimii ilman patteria. Anteeksi jo etukäteen provokatiivisyyteni. Muistakaa hengittää veljet! |
Bassballs 03.11.2004 12:15:35 | |
---|
Hyvä aihe. Minä soitan enemmän sormen päillä, mutta yleensä "isken" sävelet. En niinkään vedä sormia itseeni päin vaan lyön kieliä enemmän basson bodya päin. Tämän soittotavan olen havainnut sopivan itselleni. Kontraa soittaessa yritän saada soittoon mahd.paljon "läskiä", eli vartta mukaan. Shake your foundations! |
Bassballs 03.11.2004 12:20:35 | |
---|
Sormilla soitto, paitsi Geezerin, antaa aihetta epäillä ko. henkilön seksuaalisia taipumuksia...miksi sormilla soittoon liittyy yleensä se basson ylös hilaaminen niin että se hifi-varvikin sakara hieroo leukaa? Onneks se on aina se varvikki, etteivät sentään raiskaa oikeita bassoja. Siis niitä jotka toimii ilman patteria. Anteeksi jo etukäteen provokatiivisyyteni. Muistakaa hengittää veljet! Sormillahan mie paukuttelen ja olen seksuaalisesti niin kieroutunut, että satun pitämään vain ja ainoastaan naisista. ..hyvällä sormitekniikalla voi tietenkin soittaa myös bassoa. Minulla on myös hifi-warwick. Shake your foundations! |
Zarmo 03.11.2004 12:22:12 | |
---|
Yleensä sormet melko suorina ja voimakkaalla tatsilla suht kovaa. Napakka soundi kyllä, menee vähän voimaa hukkaan vaan helposti. Pitäisi opetella keveympääkin tatsia. Vilhelmus: "Sie oot Zarmo hämärä."
Jooba "se johtuu siitä et sä et osaa soittaa mitään hyvää..."
Ostakaa miun kiipparikonpo torilta |
pardy 03.11.2004 12:22:28 (muokattu 03.11.2004 12:23:35) | |
---|
Sormilla soitto, paitsi Geezerin, antaa aihetta epäillä ko. henkilön seksuaalisia taipumuksia...miksi sormilla soittoon liittyy yleensä se basson ylös hilaaminen niin että se hifi-varvikin sakara hieroo leukaa? Onneks se on aina se varvikki, etteivät sentään raiskaa oikeita bassoja. Siis niitä jotka toimii ilman patteria. Anteeksi jo etukäteen provokatiivisyyteni. Muistakaa hengittää veljet! Ookke. Miksei mulla oo sit sitä ongelmaa? Yleensä ongelmana on se että vyö naarmuttaa basson selkää, joten siinä tuskin on vikaa mun kohdalla? Edit: Niin ja baitövei, mun (kummassakaan) "hifi-varvikissa" ei oo patteria. |
Keny 03.11.2004 12:24:43 | |
---|
Sbassolla soitan aika rajulla tatsilla....vähän pitää kielien rämistä lautaa vasten ninku röytää sopivasti.Paljonhan se on biisistä kiinni et millä tatsilla vetä. Kondra on sit ihan eri juttu.....nii ja jassoo ja passoo tulee kanssa soitettuu eri tatsilla mut vähemmän sillai höyhentyyliin. Äh en taas saannu mitn järkevää sanottuu...toistin vaan muita.Pasna päivä... Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
pardy 03.11.2004 12:27:06 | |
---|
Äh en taas saannu mitn järkevää sanottuu...toistin vaan muita.Pasna päivä... Saat anteeks. Itelläki tapana sössöttää vaikka mitä turhaa aina silloin tällöin. |
Keny 03.11.2004 12:29:55 | |
---|
Saat anteeks. Itelläki tapana sössöttää vaikka mitä turhaa aina silloin tällöin. Joo kiits.... Nii ja peukuttelen palion....läläslää vintagetumputteliat.;-) Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
faffbey 03.11.2004 12:56:30 | |
---|
Sormillahan mie paukuttelen ja olen seksuaalisesti niin kieroutunut, että satun pitämään vain ja ainoastaan naisista. ..hyvällä sormitekniikalla voi tietenkin soittaa myös bassoa. Minulla on myös hifi-warwick. Yks tykkää äiteestä, toinen talonmiehen scheefferistä! |
pardy 03.11.2004 12:58:05 | |
---|
Yks tykkää äiteestä, toinen talonmiehen scheefferistä! Niin, aivan... Sittenhän sulla ei pitäs olla mitään patterillisia hifi-varvikkeja vastaan? |
Johannes_t 03.11.2004 13:04:06 | |
---|
Provotaan takas :D Hihi-Warwickin soittaminenhan vaatii ihan helvetisti paremman soittajan, kuin vaikka joku Thunderbird tai Presari. Se 9V-patteri kun kaivaa ne epäpuhtaudet ja virheet esiin paaaljon armottomammin! |
Karlsson 03.11.2004 13:05:34 | |
---|
Provotaan takas :D Hihi-Warwickin soittaminenhan vaatii ihan helvetisti paremman soittajan, kuin vaikka joku Thunderbird tai Presari. Se 9V-patteri kun kaivaa ne epäpuhtaudet ja virheet esiin paaaljon armottomammin! Ilmankos ne warvikit kuulosta nii törkeen paskoilta aina! Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä! |
Johannes_t 03.11.2004 13:07:51 | |
---|
Ilmankos ne warvikit kuulosta nii törkeen paskoilta aina! Näin on! Kaikki basistit on iha paskoja. Nekin joita luullaan hyviksi osoittautuisivat paskoiksi, jos soittaisivat Warwickilla. Tai oikeastaan ihan millä vaan, missä on _se_ 9V-paristo. Alembicit ja muut 18V-osaston koneet tuottavat jo anti-musiikkia... |