Aihe: Siklin teroitus
1
Juniper
01.11.2004 15:24:07
Miten sikli teroitetaan ilman mäkkärin teroitus työkalua.
Jostain luin, että apuna käytetään talttaa ?!?
Eli millä on hyvä taittaa kierre siklin päähän?
asdfg
01.11.2004 15:38:12
VÄKIPÄÄ
03.11.2004 06:19:38
Tässäpä pikakurssi:

http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/sikli.htm

No olipas hoplaa-infoa!

Ihan oikeassa maailmassa jossa pitäisi saada samana päivänä jotain valmistakin, muutakin kuin sikliin terää, me pistämme sen ruuvi- tai höyläpenkkiin kiinni ja tyrkkäämme muutaman kerran metalliviilalla pituussuunnasta muutama aste vinoon muutaman kerran.
Pääsoittimena minulla on pää soittimena. En tykkää sun pastilleistas!
Juzzu
03.11.2004 08:26:40
No olipas hoplaa-infoa!

Ei tuohon taltan sivulla särmän tekemiseenkään kovasti aikaa.

Siklin särmän voi viilan jälkeen "ajella" myös hiomapaperilla. Eli vaikka hiomapaperi, esim. 400, tasaiselle pöydälle, ja sitten siklillä päällä vedellen. Tämän jälkeen vasta taltan kulmalla reunan viisteelle.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
vrajala
03.11.2004 15:48:23
Ihan oikeassa maailmassa jossa pitäisi saada samana päivänä jotain valmistakin...

Mutta mikäli me tahdomme kunnollisen siklin, niin teroitamme sen melkolailla tuon linkin mukaisesti. Siklin oikeaoppinen teroitus ei ole kovinkaan työlästä; tylsästä terävään päästään vartissa siklin mallista riippuen. Kyllä mäkin oon siklannut mm. Bilteman pakasta vedetyllä teräsviivottimella muttei se kunnolla terotettua hyvästä aineesta tehtyä sikliä vastaa.

Jos vetelee, kuten sanoit, viilalla muutaman kerran vinoon niin saatu terä jää hieman röpöiseksi ja usein myöskin pinnan pituussuuntainen suoruus kärsii. Näin tehty siklin terä jättää huonomman jäljen ja terän jäyste kuluu nopeammin pois. Mikäli työskennellään oikein, hyvällä siklillä saa aikaan hyvää höylää vastaavan pinnanlaadun, jota ei enää paljoakaan tarvitse hioskella.

Vähemmänkin oikeaoppisesti teroitettu sikli kelpaa kyllä moneen hommaan. Mä olen käyttänyt kaikenlaisia peltilappuja, viivottimia ym. käsiin sattuneita metallinkappaleita millon mihinkin raaputtamiseen. Jos reuna on edes lähes terävä, sillä saa kyllä jotain aikaiseksi. Esim suoraan levyleikkurista tulleessa pellissä on melko hyvä reuna siklaukseen. Kunnolla teroitettu sikli on silti kaikkia noita korvikkeita parempi, mikäli halutaan työstää puuhun hyvälaatuista pintaa.

--------

Sitten asiaa hieman sivuten. Mä oon todennut, että melko hyviä siklejä saa tavallisesta haponkestävästä pellistä. Jos joku tuttu tai muu on töissä esim. peltisepän liikkeessä, niin sieltä saa tarveaineita hyvinkin edullisesti (=käytännössä ilmaiseksi). Näistä voi sitten pellisaksilla tms. leikellä minkämallisia siklejä sitten sattuu ikinä kaipaamaankin.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
VÄKIPÄÄ
07.11.2004 00:49:03
Siklin oikeaoppinen teroitus ei ole kovinkaan työlästä; tylsästä terävään päästään vartissa siklin mallista riippuen.

Harhaoppisella teroitustyylillä, jota ehdotin, ei tietenkään päästä samaan terävyyteen, mutta pitäisikö välttämättä päästä? Jos oikeaoppiseen teroitukseen menee vartti ja viilalla saa terää aikaiseksi kymmenessä sekunnissa niin kannattaa miettiä kumpaa tekniikkaa kannattaa työssään käyttää.

"Se on vähän niiku ap joors" kuten Nykäsen Masa sanois.
Pääsoittimena minulla on pää soittimena. En tykkää sun pastilleistas!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)