Aihe: Kiippariparadoksi nykybändeissä
1 2 3 4 5
jogo3000
02.11.2004 07:19:10

Kiipparien vaatimukset ovat paljon korkeammalla kuin esimerkiksi kitaristien. Kun bändiin ruvetaan hommaamaan kiipparistia, häneltä vaaditaan tyylitajua, todella kovaa soittotaitoa, hyviä nykyaikaisia laitteita jne.

Kitaristille riittää monesti paljon vähempikin osaaminen.
"I am the war machine marching on your soul/command and conquer, I shall take control" -Jeff Waters
trih
02.11.2004 07:27:52
Mun mielestä kiippareita viljellään nykyrokissa runsaasti. Suomen "kärki"orkestereilta ainakin löytyy löytyy: Him, 69Eyes, Nightwish, Amorphis...
macid
02.11.2004 08:26:51
Mun mielestä kiippareita on nykyään ihan kiitettävästi mukana. esim. Murder city devils, ja pretty girls make graves käyttää kippareita, eikä niiden soittajat ole edes sieltä parhaimmasta päästä mutta silti kiipparit kuuluu ja on kitaran vierellä.
Itselleni kyllä riittäisi rockin sekaan sellaset Stoogees pianot, että yhtä ääntä hakataan koko biisin läpi.
Teijo K.
02.11.2004 10:24:12

Oletin, että kyse oli sellaisesta tiluleadista, kun kirjoittaja oli lainannut teksitini, jossa moitin typerää kitarasoundilla tiluttelua.

Tämä lähtee mielestäni siitä, että ne unissoolot on kitaristien tekemiä. Tai tämä oman suppean kokemukseni perusteella. Jos johonkin biisiin sovittiin edellisen bändin aikoihin unissoolo, se poikkeuksetta oli kitaristin säveltämä. Kiipparistin piti sitten opetella se valmis juttu. Kun eihän siltä kitaristilta olisi ilmeisesti taittunut kiipparistin säveltämä kuvio.
Henko
02.11.2004 12:03:50

Kyllä kultaisella 80-luvulla on paljon hyviä biisejä, mitkä perustuu bassokuviolle, mitä synat vähän tukee. Kitarankin kuulee, jos tarkasti kuuntelee.
If it's too loud, you're too old.
Lennu
02.11.2004 13:17:45

Kyllä kultaisella 80-luvulla on paljon hyviä biisejä, mitkä perustuu bassokuviolle, mitä synat vähän tukee. Kitarankin kuulee, jos tarkasti kuuntelee.

80-luvun kitarataustat oli hyviä. Se kitara ainoastaan tuki sitä komppiryhmän ryhtiä jollain rytmisellä kuviolla, jolla ei ollutkaan tarkoitus olla pinnalla. Mun feivoritteja, tarkkaa ja ryhdikästä komppaammista.

Tai sitten se johtuu siitä, että mä oon vaan suht huono liidi.

Joo, lisää urkua. Vaikka yhmm... Deep Purplen Lazyn malliin.
Viallinen vääräleuka.
Teijo K.
02.11.2004 18:16:03

80-luvun kitarataustat oli hyviä. Se kitara ainoastaan tuki sitä komppiryhmän ryhtiä jollain rytmisellä kuviolla, jolla ei ollutkaan tarkoitus olla pinnalla. Mun feivoritteja, tarkkaa ja ryhdikästä komppaammista.

Tai sitten se johtuu siitä, että mä oon vaan suht huono liidi.

Joo, lisää urkua. Vaikka yhmm... Deep Purplen Lazyn malliin.

Ja huuliharppua, sama biisi.

Eivaan, yleisesti kaipaan kyllä vaihtelua siihen kitaran ylivaltaan. Eikä minua ole puhtaat kitarabändin kiinnostaneet enää vuosikausiin ollenkaan.
Huevos
02.11.2004 18:34:35

meillä oli ainakin kosketinsoittajalla se ongelma, et vaikka sillä oli hyvät kamat, niin keikalla kuulosti järestäen paskalle. en tiedä oliko miksaajassa vika vai missä. käytännön ongelma myös: jos äänentoisto on ongelma kiipparit ei varsinaisesti asiaa auta.
mr.bungle
02.11.2004 21:25:12 (muokattu 02.11.2004 21:25:24)

meillä oli ainakin kosketinsoittajalla se ongelma, et vaikka sillä oli hyvät kamat, niin keikalla kuulosti järestäen paskalle. en tiedä oliko miksaajassa vika vai missä. käytännön ongelma myös: jos äänentoisto on ongelma kiipparit ei varsinaisesti asiaa auta.

Kosketinsaundeissa on perinteisiä rokkisoittimia (sähköpianot ja pienin poikkeuksin urut) lukuunottamatta ongelmana se että ne täyttää koko bändin äänispektrumin, jollon pa:sta tuleva möykkä kuulostaa tukkoiselta tuubalta. Varsinkin hevimiehet hevikuoroineen ja jousineen ovat varmaankin kauheita miksattavia.

Kokenut kiipparisti käyttää oikean saundin lisäksi oikeaa kättä, ja kaivaa vasurilla vaikkapa munia. Triossa on tosin enemmän tilaa revitellä.
ja tämä on siis totuus
Huevos
02.11.2004 21:28:50

Kosketinsaundeissa on perinteisiä rokkisoittimia (sähköpianot ja pienin poikkeuksin urut) lukuunottamatta ongelmana se että ne täyttää koko bändin äänispektrumin, jollon pa:sta tuleva möykkä kuulostaa tukkoiselta tuubalta. Varsinkin hevimiehet hevikuoroineen ja jousineen ovat varmaankin kauheita miksattavia.

Kokenut kiipparisti käyttää oikean saundin lisäksi oikeaa kättä, ja kaivaa vasurilla vaikkapa munia. Triossa on tosin enemmän tilaa revitellä.

aivan.

jäbä tykkäs käyttää hillittömiä jousimattoja, ambient soundeja, synth padeja ja ties mitä, mutta mikseristä tuli pelkkää diskanttia ja midiä, joka sai korvat vuotamaan verta.
trih
02.11.2004 22:05:29

Kyllä osaava miksaaja osaa käyttää EQua.
Juho L
02.11.2004 22:11:55
Kyllä osaava miksaaja osaa käyttää EQua.

Iuu. EQ:lla vain tilaa jokaiselle instrumentille, niin hyvä tulee.

Tietenkin kiipparistin on syytä tajuta rajansa siinä hommassa, että ei kai ole mitään järkeä pistää mitään kolmen oktaavin ambient-mattoja taustalle hukuttamaan kaikkea alleen.
Torilla Creamware Pulsarin raato ja Clavia Nord Modular
Pastilli?
IMIK - Perustajajäsen #2.
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)