Aihe: MARSHALL 2204 JMP 50w
1 2 3
Kitarasankari
02.11.2004 11:28:39
jep jep ja kiitos kaikille vastauksista, nyt on jmp:stä kaupat tehty ja innolla odoittelen kunhan saan sen kotio!
Jazz is not dead...it just smells funny...SD:n pickup booster myynnissä!!
HeavyMachinery
02.11.2004 12:08:03

Onnittelut hyvästä vallinnasta. Kannattaa vaihtaa siihen 6550 päättärit tulee se puuttuva botne ja muhkeus soundiin kun sen teet.
No niin, sano napoleon !
Ben_D
02.11.2004 13:02:56

eipä 800€ kaapin kanssa ole paha hinta, omani nupin möin pois 800€ tosin siiinnä oli uudet putket (6550) ja konkat+potikat.

Etkös myynyt pelkän nupin? Kovan hinnan sait..
Kitarasankari
02.11.2004 13:09:36
Onnittelut hyvästä vallinnasta. Kannattaa vaihtaa siihen 6550 päättärit tulee se puuttuva botne ja muhkeus soundiin kun sen teet.

pitää katella sitä sitten. pitääkö siihen sehdä jotain modinkia vai käykö noi päättärit suoraan siihen??
Kitarasankari
02.11.2004 15:10:54
nostan
booster
02.11.2004 15:19:27
pitää katella sitä sitten. pitääkö siihen sehdä jotain modinkia vai käykö noi päättärit suoraan siihen??

6550 -putket eivät käy suoraan, vaan vaativat modausta. Itse olen 110% tyytyväinen EL34-putkiin.
Ostetaan:
-looppiboksi tai Line Selector
-BOSS Super Overdrive, Overdrive tai Blues Driver
Tarjoa!
Kitarasankari
02.11.2004 16:10:12
jaahas.

no pitää kattoo noilla orkkisputkilla että miten pelittää, mutta kyllä luulis että suljettu kaappi tuo sitä botnea jo siihen aika paljon ja kun hakusessa ei ole mikään hirveä metallirunttausvahvari.
Metalkallo
24.09.2017 19:12:19 (muokattu 24.09.2017 19:12:34)
Mites tässä 2204:ssa, toimiiko master + pre-amp tosiaan hyvin myös matalemmilla äänenpaineilla?

Mitä ne jotka on testanneet 1987 marsua ja 2204:sta tuumaa noista? Molemmat on kyllä toimivia koneita mitä kuunnellut, ja 87 vähän testannutkin, 2204:sta taas en, mutta 2204 sointi vie kyllä mua sinne suuntaan koko ajan mitä siitä kunnellut.
Vähemmän on nykyään enemmän
harryk
24.09.2017 19:52:04

Metalkallo: Mites tässä 2204:ssa, toimiiko master + pre-amp tosiaan hyvin myös matalemmilla äänenpaineilla?

Mitä ne jotka on testanneet 1987 marsua ja 2204:sta tuumaa noista? Molemmat on kyllä toimivia koneita mitä kuunnellut, ja 87 vähän testannutkin, 2204:sta taas en, mutta 2204 sointi vie kyllä mua sinne suuntaan koko ajan mitä siitä kunnellut.

2204 on ns, cascade-kytketty, jossa etuasteessa vahvistusasteet ovat peräkkäin kun taas esim. plexeissä/1987 ne ovat rinnakkain. 2204 säröytyy etuasteessa ihan eri tavalla kuin plexit ym. 2204 master volume on tietääkseni ennen vaiheenkääntäjää, jolloin kaikki särö pienillä äänenpaineilla syntyy etuasteessa. Jos vahavriin on asennettu PPIMV master volume, siitä saa pääteasteen säröä myös pienillä äänenpaineilla.
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
Jukka Häikiö
24.09.2017 20:45:56

Metalkallo: Mites tässä 2204:ssa, toimiiko master + pre-amp tosiaan hyvin myös matalemmilla äänenpaineilla?

JMP2204 on mun mielestä yksi parhaista styrkkareista mitä on tehty, tosin yksilöerot voi olla kovinkin suuria, testaamatta en ostaisi. Toimii kyllä pienemmälläkin volalla, kun pre-volaa avaa riittävästi, toki on parhaimmillaan, kun päätettä pääsee avaamaan sinne klo 12 korville, silloin se varsinaisesti "herää henkiin", mutta toimii kyllä joo pienemmälläkin. Aika erisoundinen kone perusluonteeltaan, mitä isoveljensä 2203.
1987 tarvii kyllä mun mielestä ton PPIMV:n, ilman sitä, ainakin omaan käyttöön ois kelvoton, kun crunchit pitää saada ilman purkkeja. Ihan eri luonteinenhan se on kuin 2204, siellä plexi-maailmassa, enemmän niinkus old-school, vaikka kyllähän nää kummatkin sellaiseksi nykyään luokitellaan. Omaan 1987 ja 1959 nuppiin laitettiin Bluetonella PPIMV:t ja hyvinkin kohtuu volalla sai maukkaat murot. Tokihan se dynamiikkaa kaventaa, mutta ihan hemmetin paljon parempi, kuin mikään keinokuorma. Kompromissejahan nää on toki, kun nupit kaakossa ei oikeen missään kärsi vetää, mutta omasta mielestä PPIMV on hyvä ja edullinen ratkaisu. Noi viimeiset JMP:t on jotenkin "räyhämpiä" kuin vanhemmat, ainakin mitä itse on testannut ja vanhemmat on omaan makuun lämpöisempiä ja parempia, mene ja tiedä, vai onko vain mutua?
Pelimanni pizzerian nurkasta päivää...
harryk
24.09.2017 20:54:40 (muokattu 24.09.2017 21:00:31)

Jukka Häikiö: JMP2204 on mun mielestä yksi parhaista styrkkareista mitä on tehty, tosin yksilöerot voi olla kovinkin suuria, testaamatta en ostaisi. Toimii kyllä pienemmälläkin volalla, kun pre-volaa avaa riittävästi, toki on parhaimmillaan, kun päätettä pääsee avaamaan sinne klo 12 korville, silloin se varsinaisesti "herää henkiin", mutta toimii kyllä joo pienemmälläkin. Aika erisoundinen kone perusluonteeltaan, mitä isoveljensä 2203.
1987 tarvii kyllä mun mielestä ton PPIMV:n, ilman sitä, ainakin omaan käyttöön ois kelvoton, kun crunchit pitää saada ilman purkkeja. Ihan eri luonteinenhan se on kuin 2204, siellä plexi-maailmassa, enemmän niinkus old-school, vaikka kyllähän nää kummatkin sellaiseksi nykyään luokitellaan. Omaan 1987 ja 1959 nuppiin laitettiin Bluetonella PPIMV:t ja hyvinkin kohtuu volalla sai maukkaat murot. Tokihan se dynamiikkaa kaventaa, mutta ihan hemmetin paljon parempi, kuin mikään keinokuorma. Kompromissejahan nää on toki, kun nupit kaakossa ei oikeen missään kärsi vetää, mutta omasta mielestä PPIMV on hyvä ja edullinen ratkaisu. Noi viimeiset JMP:t on jotenkin "räyhämpiä" kuin vanhemmat, ainakin mitä itse on testannut ja vanhemmat on omaan makuun lämpöisempiä ja parempia, mene ja tiedä, vai onko vain mutua?

Olemme mittailleet syksyn aikana ns. vintage-vehkeitä omien juttujemme kehittelyn yhteydessä. Penkissä on ollut mm. kaksi JMP50 nuppia, toinen vuodelta 1969 ja toinen vuodelta 1970. Aika erikuuloisia pelejä ja putkien jännitteetkin olivat aika kaukana toisistaan. Se missä oli alemmat putkien jännitteet, kuulosti meidän korviin paremmalta. Nuo vehkeet olivat tuohon aikaan standardi liukuhihnakamaa, jossa osat ostettiin mistä saatiin ja toleranssit olivat aika isot eri yksilöiden välillä. Sen takia kaksi eri marsua voi kuulostaa ihan erilaiselta em. seikkojen takia.
Shredator
24.09.2017 21:03:04

Jukka Häikiö: . Noi viimeiset JMP:t on jotenkin "räyhämpiä" kuin vanhemmat, ainakin mitä itse on testannut ja vanhemmat on omaan makuun lämpöisempiä ja parempia, mene ja tiedä, vai onko vain mutua?

Ei ole mutua. Ehkä paras marsu mitä on. Itsellä 2203 vm 1979. Muihin 2203/2204:iin mitä olen soittanut niin on hiukan pehmeämpi mutta samalla raivokkaampi ja jotenkin rouheampi. AC/DC-soundi asuu näissä...
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Barska
24.09.2017 21:22:10

harryk: 2204 on ns, cascade-kytketty, jossa etuasteessa vahvistusasteet ovat peräkkäin kun taas esim. plexeissä/1987 ne ovat rinnakkain.

Olenkohan nähnyt unta tai muuten harhoja, mutta olikos JMP 2204:ssä joissakin niin, että high-input oli cascade kytketty ja low-input sitten rinnan?

Voi kyllä olla, että sekoitan asian siihen, että ekat 2204 ei olleet cascade-kytkettyjä vaikka saman ikäiset 2203 oli.

Oli miten oli, niin mun mielestä JMP 2204 sekä JCM 800 2204 soundaa parhaimmalta kun kytkeytyy ton low-inputin kautta. Varmaan oon jotenkin kieroutunut :)

Tosiaan kuten tuossa jo sanottiin, niin master pienellä kaikki särö tulee 2204:ssä etuasteesta ja se oikeasti paras soundi noissa tulee kun sitä masteria avaa kunnolla EI se etuasteen särö huono soundi ole, toimii kyllä sinällään, mutta on vähän sirinää verratuna siihen kun pääte tulee mukaan. Eli tullaan samaan kun 1987:n kanssa, että jos ei pääosin tule soiteltua stadioneilla, tarvii hyvään (särö-)soundiin jotakin overdriveä, keinokuormaa tms. poppakonstia, ellei sitten tee PPIMV master volume modausta.

PPIMV master volumea voi kyllä suositella, jos ei poraile johonkin vuosikerta laitteeseen reikiä, että saa poistettua jälkiä jättämättä. Mulla on yksi JCM 900 jonka eräs sankari (en itse) on useamman kerran uudelleen rakennellut. Viimeisin versio on jonkin sortin Plexi-mukaelma PPIMV:llä ja siinä ainakin toi PPIMV toimii loistavasti. Mun mielestä jopa on parempi kuin keinokuormat mitä tuon kanssa kokeillut.

Mulle 1987 on SE vahvistin ja 2204 melkein yhtä hyvä. Näissä kyllä se, että yksilöeroja on. Ja noita vuosien varrella on sitten seppä jos toinenkin korjannut/modannut.

Jos 2204 on se suunta mitä haet, hommaa sellainen!!! Kas. tätä voi jopa perustella, eikä vaan mutu heittona. Ensinnäkin, noiden Marsujen hinnat tuskin putoaa, kun uusia vuosikerta vehkeitä ei tule lisää ja reissue ei sitten kuitenkaan ole sama juttu. Eli tollasesta saa kyllä omansa pois jos ei sit tykkää pidemmän päälle. Ja sitten se, että 1987:aa ei saa modaamatta kuulostamaan 2204:ltä. MUTTA! 2204:n saa mun mielestä kuulostamaan suunnilleen 1987:ltä kun käyttää sitä low-inputtia, mitä kukaan tosin ei koskaan käytä ja siks just siihen on laitettu se PPIMV:n potikka ja pilattu hyvä vahvari. :D
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
harryk
24.09.2017 21:37:09

Sen 2204 low-input ohittaa yhden vahvistusasteen ja on lähellä 1987/plexin etuasteen kytkentää. 2204/2203 ja 1987 saundaa ihan erilaiselta johtuen tuosta etuasteen kytkentäerosta. Pääteaste noissa on likimain sama. 2204/2203 ongelma on liian kireä särösaundi mikä johtuu etuasteen tietyistä kytkennöistä. Noista saa paljon parempisaundisia kun modailee niitä tietyistä paikoista.
Metalkallo
24.09.2017 23:29:23 (muokattu 24.09.2017 23:34:36)
Kiitoksia kaikille, siinäpä tuota tietoa tulikin aika hyvin.

En tässä ole hankkimassa originaali marsua vaan ajattelin modauttaa oman Rikstonen Fender bassman/JTM45:sta 87:n tai 2204:n kun tuo JMP ei vaan jätä ajatuksissa rauhaan. :D Näillä näkymin varmaan päädyn 87:n ja 2204 tulee kytkimen taakse. Äänenpaineet hoituu suht hyvin kun mun vahvarissa on jo master/pre tyylinen ratkaisu valmiina.

Tykkään suht paljon tän videon 2204 soundeista, varsinkin low imputin.
https://www.youtube.com/watch?v=c3XDOXye0fc

2204 kuulosta samaan aikaan vintagelta ja modernilta mistä tykkään, varsinkin juuri stratolla. Tietty 1987 irtoaa luultavasti hiukan paremmat kliinit?
Barska
25.09.2017 13:06:20 (muokattu 25.09.2017 13:12:27)

Metalkallo: Tykkään suht paljon tän videon 2204 soundeista, varsinkin low imputin.
https://www.youtube.com/watch?v=c3XDOXye0fc

Juu, niinkuin harryk tietäjänä vahvistikin vahvistimesta, se 2204:n low-inputti on melkein sama kuin 1987. Ja käytännössä onkin, kun joka vanha 1987 soundaa omaltaan. :)

Jos kerran modautat/rakennutat, itse tilaisin varmaankin 2204:n jossa kaksi masteria, tyyliin Mesan-SOLO master. Ideana se et puhtaat A/B-boxilla low-inputista(=1987 omalla masterilla) ja särinät high-inputista (2204 omalla masterilla). Jos sellainen on mahdollista toteuttaa ja miksi ei olisi, kerran Marshall itsekin vastaavia tehnyt

MUTTA. Katselin ton videon ja toi 2204 on noilla vanhan mallin virta/standby-katkaisimilla ja mun käsityksen mukaan toi on just 1975/1976-tehtyjä 2204:ä joissa ei ole cascade-kytkentää. Toki noita muutoksia tehtiin tehtaalla niin, ettei selkeitä rajoja kai ole vaan liukumalla versioista toiseen. Eikä kukaan osaa avamatta sanoa mitä tuollekin yksilölle on matkan varrella tehty. Tai mitä se alunperin on ollut.

Tämä tärkeä juttu siksi, että toi alunperin luultavasti siis hyvinkin pitkälle 1987 johon on tehtaalla survottu master volume ja jätetty normal-kanava pois. Ja soundi siis enemmänkin 1987:n kuin 2204. Että, jos tuota käyttää referenssinä 2204:n soundille, ei mene ihan kohdilleen. Se toki 2204:stä jää sitten uupumaan, niinkuin tosta sun Rikstonestakin kuvan mukaan , että mä ainakin aina laitan jumpperin 1987:ään, että saa ajettua molempia kanavia samaan aikaan ja sillä miksattua soundia. Tää mulle tärkeä juttu ja melkein kaikki muutkin näyttää tekevän samoin :)

Btw. Teininä tuli traumaattinen kokemus, kun piti kitarakamat ostaa ja matkattiin maakunnasta Soitin-Huttuselle hakemaan Marshallin half-stackiä. Sellanen piti saada kun kaverillakin oli. No perillä laite osoittautui vm. 1976 2204:ksi. Ja hirvee pettymys kun eihän se soundannut yhtään samalta kuin kaverin vm.1982 2204. Paska kun eihän siitä lähtenyt säröä juuri ollenkaan :D No nyt noin 30v myöhemmin ois varmaan Marsun soundi ollut kohdallaan, vaan eipä enää edes ole Soitin-Huttusta. Eikä markkoja. Ja EI 1500mk:n JMP Marshalleja :D

EDIT: Ai juu, oisko tossa sun Rikstonessa se 4-input ja jumpperi sisään rakennettuna? Tossa mun JCM900->plexiksi sekasikiössä on just niin, vaikka vain yks input.
All I wanna do is drink as much as I can. That's why I'm a member of a Heavy Metal band.
Shredator
25.09.2017 13:32:45

Metalkallo:

2204 kuulosta samaan aikaan vintagelta ja modernilta mistä tykkään, varsinkin juuri stratolla. Tietty 1987 irtoaa luultavasti hiukan paremmat kliinit?

Molemmista irtoaa oikein hyvät cleanit. Mulla oli tuossa taannoin 2203 ja 1987 ja sanotaanko näin, että mun mielestä se 2203 on monipuolisempi. Soundin luonne on tosiaan hiukan terävämpi ja tiukempi kuin 1987:ssa, mutta tarvittaessa saa sitä bassovoittoista plexi-turinaakin kaivettua. Tekee käytännössä saman minkä 1987 plus paljon enemmän.
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
Metalkallo
25.09.2017 16:08:31 (muokattu 25.09.2017 16:41:15)
Barska: EDIT: Ai juu, oisko tossa sun Rikstonessa se 4-input ja jumpperi sisään rakennettuna? Tossa mun JCM900->plexiksi sekasikiössä on just niin, vaikka vain yks input.

Mun Rikstonessa tuo kanavien yhdistäminen menis joko kytkimellä tai potikalla jolla pystyy valita low, high tai molemmat koska mun vahvarissa ei ole niitä koloja.

Eikös se cascaded 2204 ole juuri se missä on vaan 2 koloa sekä pre-amp? Tuosta 2204:n on myös se versio missä on 4 koloa ja 2 volumea ja luulen että se on se tavallinen enemmän 87:lta kuulostava. Pystyykö kukaan vahvistamaan tämän?

Kiitos myös Shredatorille, tuo on aikalailla se minkä kuulen 2204 klipeistä tuo terävämpi ja tiukempi soundi ja se kyllä ihan miellyttää.

Bassmanissa/JTM45:ssa on kyllä tajuttoman hyvät nuo kliinit, mutta plexissä taas tykkään siitä raa-asta kirkkaammasta soundista. Tässä ajatellut myös sitä, että jos modattaisi perustan marsuksi (87 tai 2204) ja bassman sitten kytkimen taakse niin olisi yhä sekin messissä ainakin osittain.
Metalkallo
25.09.2017 18:04:30
Pakko kysyä vielä, että kun joissain plexi marsuissa kanavapaikoilla lukee eri teksti, esim. bass (joissain low), treble (joissain high). Tarkoittavatko nämä samaa vai onko jotain eroa? Itse kyllä arvelen että ovat samat, mutta eri nimillä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)