huru_ukko 03.02.2004 16:19:23 | |
---|
Suosin itekkin tablatuureista soittamista enkä pelkistä nuoteista osaakkaan soittaa kuin ERITTÄIN hitaasti. Tämä on kyllä sinänsä harmi, että oppisi paremmin nuotit ja mistä ne löytyy otelaudalta. Pitäisi opetella pitäisi, osasin vieläpä nuorempana paremmin nuotit kun nykyään :( Varsinkin sillon kun sitä pianoa joskus väkisin pimputin. Mutta nyt kun alkaa sitä miettiä, niin kyllä niitä nuotteja siinä aika paljon vilkuilee samalla. Aika-arvot ja muut merkit on paljon paremmat kattoa oikeista nuoteista kuin tablatuureista. Jotenkin pelkistä tablatuureista (varsinkin netistä otetut) soittaminen tuntuu "orvolta" ja jos ei varsinkaan biisiä muista kunnolla, joutuu monia kohtia arvaileen kun ei oikeen aukea systeemit. Arvostan niitä kitaristeja jotka osaa soittaa suoraan nuoteista, oli sitten klassisia tms. Tämä kuuluu varmaan klassiseen soitantaan yhtä paljon kuin jalkatuki ja homomainen asento. ;) Yksinkertainen on kaunista! Ei siihen tilutusta tarvita... |
Topah 03.02.2004 16:44:57 | |
---|
"homomainen asento" Heheh :D ! On se kyllä ehkä hieman "hintahtava"! On nuotinlukutaidosta tosiaan jotain hyötyä. Onneks opettelin nuotit, ni ei tartte vaivata enää päätä ajatuksella, onko niistä hyötyä vai ei. Omakohtainen kokemus on, että on hyötyä. Lausahdus, minkä opin Turun guruilta: Mitkään selitykset eivät kelpaa. Soitat juuri niin hyvin, kuin soitat juuri nyt. ÄLÄ SELITÄ, VAAN SOITA!!! |
En tiedä sit mitkä ovat täällä olevien ihmisten tavoitteet,mut jos esim ammatiksenne musiikkia opiskelette tai jotain ni nuotit on välttämätön osata,siis jos vaikka opettajaksi aiot. Nuoteille saa kuitenki kirjoitettua ihan kaiken saman periaatteessa kuin tabuille + paljon muuta. Minusta nuotit olis hyvä osata,edes sit joten kuten. Alias Tonza |
Mrezzye 03.11.2004 11:50:32 (muokattu 03.11.2004 11:53:12) | |
---|
Luen erittäin huonosti nuotteja. Jos niistä pitäisi jotain opetella tuntematta biisiä, niin kyllä kestäisi kauan. Hyvähän ne olisi osata, mutta sinänsä perinteinen nuotisto ei kerro mistä kohtaa kaulaa joku kuvio soitetaan. Kitarallahan samat sävelet voi soittaa eri kieliltä jne. Monia biisejä olen treenannut niin, että katson sormitukset yms. tabuista ja nuottien kestot sitten niistä varsinaisista nuoteista. Monille muille soittimille taitaa olla tärkeämpää osata nuotit, kuin kitaralle. Korvakuulolta opettelu on myös paljon kehittävämpää, kuin paperien tuijottelu, kysykää vaikka Jimiltä. Eniten olen oppinut jammaillessani levyjen mukana. Soittaa ne kohdat, jotka osaa, samoin kuin levyllä ja improvisoi loppuja. Tulee sitä omaa tyyliäkin kehiteltyä pikkuhiljaa siinä sivussa. Joskus, kunhan jaksan ja löydän aikaa, niin aion kyllä opetella nuotinluvun sille tasolle, että niistä voi suht suoraan soitella musiikkia. Saa nähdä jäänkö eläkkeelle ennen sitä. Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi |
Schnowotski 03.11.2004 12:30:35 (muokattu 03.11.2004 12:38:15) | |
---|
http://www.freewebs.com/kopulimies/aikaa.jpg(kopsatkaa osoiteriville jos ei toimi) Kyllä minä melkein saattaisin uskaltaa väittää että tuosta voisi tarkkaan katsomalla löytää aika-arvot. Ja ne hörhön kaipaamat aksentoinnit, tremolot ynnä muut härpäkkeetkin saa merkittyä helposti. Jos ei uskoa riitä, voin laittaa kuvan, jossa on merkitty niitä efektointeja. (mutta ei toki aivan kaikkia, yleisimmät lirautukset) (eikä tämä ole mitään kiihkeää (uuh ooh) tabulatuurien puolustusta. sanoinpahan vain) Post mortem: raamattua ei tule lukea kuin raamattua. Ei sanoja näy - olisitpa luonani nyt: Rakastitko minua kun katsoit minua silmiin, kun pidit minua kädestä, kun tulit puhumaan minulle? Valvoisin yöt puolestasi |