Aihe: Paljonko kehtaisi pyytää äänityspalveluista?
1
PIM
23.01.2003 11:17:42
Olen tässä aloittelemassa harrastuspohjaista äänityspalvelujen tarjoamista lähiseudun bändeille ja nyt pitäisi miettiä hieman että paljonko palveluksista kehtaisi pyytää hintaa. Eka kysymys on tähän mennessä aina ollut että paljonko maksaa eikä tota ihan ilmaiseksi viitsisi roudata kamoja ympäri maakuntaa. Käytössä on Fostexin 16 raitanen digiraituri, millä lisälaitteilla ryyditettynä pystyy äänittämään 16 raitaa kerrallaan jotka sitten kotona siirrän tietokoneelle miksattavaksi ja poltettavaksi lopulta rompulle.

Eli asettautukaapa mielikuvitusrooliin jossa haluatte saada bandinne tuotoksia edullisesti cd:lle omassa treenipaikassa äänitettynä. Mitä olisitte valmis maksamaan siitä että ilmestyisin kalustoni kanssa treenikämppänne ovelle ja äänittäisin bändinne joko livenä kaikki kerralla tai päällekkäisäänityksenä soitin kerrallaan. Samaan hintaa kuuluisi tietysti materiaalin miksaus tietokoneella ja muutaman romput poltto tai vaihtoehtoisesti raakamateriaali rompulla niin että pääsisitte itse miksailemaan omilla tietokoneillanne.

Mitä tarjotaan?
Right now I'm fucking busy, or vice versa..
kivi
23.01.2003 11:28:54 (muokattu 23.01.2003 11:30:02)
Nytpä osuit hyvään kysymykseen.

Ehdotan seuraavaa:

84 euroa = 8 tunnin työpäivä
110 euroa = 10 tunnin työpäivä
_kaikki_ ylimenevät tunnit _vain_ja_ainoastaan_ tuntilaskutuksella: 30-40e/h - miksauspäivinä ylityötunnit omalla vastuulla korvien puutumisen takia

Hinta sisältää 2 kpl CDR-kopioita materiaalista

Matkakulut 0,38 e/km yli 20 mutta alle 50 km matkoista, sen alta ei laskuteta, ja yli mennessä sopimuksen mukaan.

Äänityskaluston teknisistä ongelmista johtuvia viivästyksiä ei tarvitse maksaa, vaan ne voidaan neuvotella esim. lisäajaksi.

(Éli: perushinta on halpa kuten amatöörille sopii, mutta korvien puutumisen myötä alkaa homma ns. hinnoitella itseään ulos; tuo on kohteliaampaa kuin kieltäytyminen, ja paljon mukavammin sumplittavissa. Kysy lisää, jos jäi arveluttamaan.)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
FastEddie
23.01.2003 12:40:24

Tuskin tässä tuntipalkoille pääset, mutta harrastusmielessä ja arvokasta kokemusta kartuttaen.

Kolmen biisin äänitys ja miksaus; 50e
Matkakulut; 20e
Pari CDR-masteria; 10e

Yhteesä siis 80e paketti. Ei paha millekkään bändille ja sullekin jää taskuun kaljarahat ja oppia.

PS: Mikko Karmilakin teki alkuvaiheessa monta demoa aivan ilmaiseksi
kivi
23.01.2003 12:47:57
Kolmen biisin äänitys ja miksaus; 50e

Hyvä hinta, FastEddie, mutta biisiköntillä on tapana karata käsistä, ja jos nuo kolme biisiä alkaakin vaatia viikon työn, se harmittaa kaikkia.

Mutta joo, saattaa hyvinkin olla, että laskelmani olivat yläkanttiin.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Aapo
23.01.2003 12:57:50
Riippunee hyvin paljon siitä, minkälainen kilpailutilanne teidän alueella on. Ennen päätöksen tekemistä kuulisin mielelläni jotain sun äänittämiä demoja ja kyselisin porukalta minkälainen maine sulla on noissa hommissa.

Meilläpäin on edullisia demostudioita useita, joten kuvailemasi kaltaisesta palvelusta en maksaisi varmaan enempää kuin 60 euroa/päivä, johtuen siitä että hyväksi todettu demopaja tässä lähistöllä ei ole kovin paljoa kalliimpi.

Tietty jossain maaseudulla missä vaihtoehtoja ei ole, voi laskuttaa paljon enemmänkin. Paljon vaikuttaa sun osaaminen ja kokemus, jos vaikka sulla on korvaa toimia (bändin näin halutessa) demon "tuottajana".
Notefix
23.01.2003 13:05:28

Mutta joo, saattaa hyvinkin olla, että laskelmani olivat yläkanttiin.

Niin, no...miten sen nyt ottaa. Ei tuo nyt niin kauhealta kuulostanut.

Ongelmahan kaikessa on se, että hinnat elää. Eli, usein esim. äänityksessä ei makseta kamoista vaan ammattitaidosta. Ihan hyvät kamathan nyt on mahdollista hankkia kenen vaan. Kyllä hyvälle tyypille yleensä maksetaan. ELI, velotetaan niin paljon kun on substanssia.

Toinen on tämä ilmaiseksi/pienellä korvauksella tekeminen. Kaikkihan sitä harrastaa jonkun verran. Musadiggareita kun ollaan niin loistavalle artistille/bändille & frendeille moni tekee duunia ihan vaan diggaripohjalta sillä sopimukselle, että jos joskus siitä jotain poikii, niin itse saa osansa.

Sitten on tämä yleinen juttu, että tehdään halvalla että päästään mukaan ja kartutetaan kokemusta ja saadaan nimeä. Erittäin suositeltavaa, mutta joskus turhauttavaa.
kivi
23.01.2003 13:15:06
Sitten on tämä yleinen juttu, että tehdään halvalla että päästään mukaan ja kartutetaan kokemusta ja saadaan nimeä. Erittäin suositeltavaa, mutta joskus turhauttavaa.

Jep. Ihan neliraitamankoista lähtien, ja sitäkin ennen stereoparilla, on tullut tehtyä aika monen bändin demot ilmaiseksi. Nykyään yleensä arvioin kulut ja jonkun päivärahan siihen päälle, ja sillä könttäsummalla sitten tehdään kunnes on omasta mielestä valmista.

Jälkityöstä ja -siivoamisesta pitää sopia etukäteen. Aika ajoin käy näitä, että duuni on hyväksytty ja masterointivalmis, ja sitten halutaankin laulu piiloon, soolokitara stereoksi ja ehkä pari pianoraitaa ja torvisektio, kun sitä on kotona ehditty kuunnella:-)

Homma ei välttämättä kuitenkaan ainakaan parane...
(Handsome Dick Manitoba)    
Aapo
23.01.2003 13:25:59
Ihan hyvät kamathan nyt on mahdollista hankkia kenen vaan. Kyllä hyvälle tyypille yleensä maksetaan. ELI, velotetaan niin paljon kun on substanssia.

Nimenomaan. Eli tuo mun heittämä 60 e/d (sekin meni melkeinpä yläkanttiin) perustui siihen, että millä hinnalla vaihtaisin tutun kaverin (minulle) tuntemattomaan PeteH:n. Eri asia sitten, jos olisin kuullut kavereiden hehkuttavan Peten ammattitaitoa tms.
PIM
23.01.2003 14:01:30
Kiitos kaikille vinkeistä. Tässä nyt ollaan siinä tilanteessa että aika pohjalta lähdetään taidolliseesti mutta ainakaan laitteistoon homman ei pitäisi kaatua. En todellakaan kuvitellut rikastuvani tällä vaan saavani arvokasta kokemusta ja samalla ehkä myös mielenkiintoisia kontakteja ja jos hyvällä säkällä saisi edes vähän lyhennettyä kamoihin sijoitettuja rahoja niin mikäs sen parempi. Sen olen huomannut että kun äänittelee omia juttuja niin jompi kumpi puoli, soitto tai äänitys, kuitenkin aina kärsii kun samaan aikaa joutuu olemaan sekä soittaja, sovittaja, äänittäjä, miksaaja jne..

Paikallisista kilpailijoista en tiedä muuta kuin että ainakin täältä löytyy toi joidenkin teistäkin käyttämä Sound Supreme studio, mitä tuskin voi pitää minään kilpailijana. Tai siis että minu ei voi pitää sen kilpailijana.

Mutta luulisi että jos jollain 80 -100 eurolla saisi käteen muutaman biisin levyn niin ei se kai paha hinta olisi? Sellaiseen laitteistoon, jolla koko bändin saa äänitettyä kerrallaan tai edes pienmmissä paloissa saa kuitenkin palamaan helposti pari tuhatta euroa. Ensi alkuu ajattelin velottaa pelkästään materiaali- yms. välittömät kulut ja sitten kun lopputulos alkaa miellyttää tilaajaa niin sitten sitä kehtaa varmaan alkaa vaatia omalle työllekin jotain korvausta.

PS: Jos Hämeenlinnan seudulla tai Hml-Hki radan varressa on tarvetta aloittelevalle äänittäjälle niin pistäkää postia. Ennen kuin hinnat nousee;-)
b0b
23.01.2003 14:02:50
Joskus vuosia sitten tehtiin eka demo eräässä 8-raita demopajassa. 500 mk / viikonloppu ( 4 biisiä + miksaus ).

Jos 16-raita laiteet on ja jälki on hyvä niin varman se 50-60 e / päivä on ihan hyvä alku.

Miten muuten kun teette tällaisia keikkoja... Onko teillä mitään toiminimiä tai muuta vai meneekö se ihan käteisellä pöydän alta..?
PIM
23.01.2003 14:06:16
Miten muuten kun teette tällaisia keikkoja... Onko teillä mitään toiminimiä tai muuta vai meneekö se ihan käteisellä pöydän alta..?

Ei mulla ainakaan ole mitään aikomusta tästä mitään ammattia tehdä.
Fortune
23.01.2003 14:26:06
Ei siitä tarvitse elantonsa ansaita vaikka on jonkinlainen toiminimi ja tekee nauhoituksia "omalla ajalla". Itsekin olen sitä miettinyt. Jos olisi toiminimi niin saisi Y-tunnuksen mutta onko sillä mitään hyötyä?

Kokemuksia kenelläkään?

Ei kokemuksia, mutta Y-tunnuksellahan saa ostaa ansionhankintavälineet ilman alv:ia (toki ne pitää sitten tilittää muuten) ja muutenkin on verottajan silmissä professionaalimpi.

Toisaalta pikkupuuhasteluun ei toiminimeä kannattane pystyyn pykätä, kun on siinä sitä paperihommaa ja velvollisuuttakin riittämiin.

Tuossapa on perusteita:

http://www.kpnet.com/kpelyr/yrittaja/ymtn.htm

http://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/rekisterointi/ytj.html
"I know everything there is to know about monkeys
since I have seen every Tarzan movie ever made!" -Ren Hoëk
Possu.
FastEddie
23.01.2003 15:05:07

Ei siitä tarvitse elantonsa ansaita vaikka on jonkinlainen toiminimi ja tekee nauhoituksia "omalla ajalla". Itsekin olen sitä miettinyt. Jos olisi toiminimi niin saisi Y-tunnuksen mutta onko sillä mitään hyötyä?

Kokemuksia kenelläkään?

Paperityötä tulee lisää, sun hinnat nousee, verottaja kiinnostuu, tarvitset kirjanpitäjän ja kaikkee mitä nyt ammattimaisessa liikkeenharjoittamisessa tulee vastaan.

Jos homma on harrastuspohjalla, ei mun mielestä kannata ajatella toiminimiä. Kympeistähän tässä on kyse.

Ja jos tuloja alkaa tulla voit aina ne pistää omaan verotukseesi ja tehdä tulonhankkimisvähennyksen laitteistasi näin.

Pimeesti, tiskin alta, kuutamo-urakalla tälläiset jutut hoidetaan.
Daunt
23.01.2003 15:10:52

Suurin hyöty tulee tietysti siitä, että saat aina vähennettyä ALV:t hankinnoista. Toinen hauska juttu taas on se, että mitä suuremmat menot, sitä pienempi veroprosentti toiminimellä on. Eipä siitä paperityöstä ja kirjanpidosta ole juuri mitään vaivaa, jos myy palveluita. Eri asia onkin sitten myydä tuotteita. Haittapuolena taas on ALV:n maksaminen - joutuu nostamaan hintoja. Ongelmaa ei kylläkään ole, jos asioi vain yritysten kanssa.
Ukko
23.01.2003 16:23:08

Kokemuksia kenelläkään?

Haittaa voi olla mikäli olet palkannauttija ja jäät työttömäksi. Silloin sut voidaan laskea yrittäjäksi toiminimesi perusteella ja voi olla naurussa pitelemistä kun alat taistelemaan ansiosidonnaiset saadaksesi kassasta. Toisaalta voin olla väärässäkin mutta asia kannattaa varmistaa.
xerxes
23.01.2003 21:05:30

Paperityötä tulee lisää, sun hinnat nousee, verottaja kiinnostuu, tarvitset kirjanpitäjän ja kaikkee mitä nyt ammattimaisessa liikkeenharjoittamisessa tulee vastaan.

Jos homma on harrastuspohjalla, ei mun mielestä kannata ajatella toiminimiä. Kympeistähän tässä on kyse.

Ja jos tuloja alkaa tulla voit aina ne pistää omaan verotukseesi ja tehdä tulonhankkimisvähennyksen laitteistasi näin.

Pimeesti, tiskin alta, kuutamo-urakalla tälläiset jutut hoidetaan.

Jos tulot ei oo tosiaankaan isot, niin omaan veroilmoitukseen laitto ja poisto arvosta on ihan hyvä(oli max 30 prossa kaluston arvosta, tämänhetkistä en tiedä, ei oo tullu luettua verolakeja viimeaikoina). Ja tietenkin sä voit esim. kaapeleita ja sellaista kulutustavaraa pistää siihen laskelmaan koko hinnasta. Näin mä tein kun mulla oli laulukamat vuokralla joskus kauan ennen. Rahaa ei tainnut tulla kovin montaa satasta per vuosi. Kun en kaupitellut. Oli lähinnä aw:llä ja kumppaneilla treenikämpällä jollain 100mk/kk diilillä. Ja lisäksi joku satunnainen keikka muualla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)