Aihe: Wonderin I wish kertsin tabu?
1 2
Kapu
01.11.2004 15:07:03
Oliskos jollain heittää I wishin tabua, jossa kertsi on "oikein" soinnutukseen?
Tana
01.11.2004 22:43:43

Minä kun en osaa tähän tabeja vääntää, niin pistän pelkät nuotit, oktaavin osaat varmaan arvata, kaikki on kaseja:

h, c#, d#, h, c#, d#, e, f, f#, g# 1.maali: a, h, a, a, h, c, 2.maali: a, bb, h, h, c#, d#.

Ota nyt tosta selvää, harmi kun tähän eipysty/osaa nuotintaa.

Anteeksi, kun nyt tyhmiä kyselen, mutta eikös se aloitusnuotti ole jotain tyyliin bb eikä h?
Bookayasha!
Johannes_t
02.11.2004 08:36:55

Anteeksi, kun nyt tyhmiä kyselen, mutta eikös se aloitusnuotti ole jotain tyyliin bb eikä h?

Hyvä kun kysyit, mun moka. Muistin kätköistä putkahti esiin transponoitu versio, eli kaikki nuotit ovat puolisävelaskelta liian korkealla.
Kapu
02.11.2004 08:58:12
Joo, siis tarkoitin tietty sitä bridgeä ennen kertsiä, koska eikös se kertsi ole about sama kuin säkeistö?
absqua
02.11.2004 09:02:51 (muokattu 02.11.2004 09:05:04)
Hyvä kun kysyit, mun moka. Muistin kätköistä putkahti esiin transponoitu versio, eli kaikki nuotit ovat puolisävelaskelta liian korkealla.

Mä olen silti hieman eri mieltä, varsinkin kakkosmaalista.
(tämäkin on nyt ihan muistin varassa, joten epätarkkuuksia saattaa olla)

Tässä siis koko kertsi eikun bridge minun tulkintani mukaan:

| Bb, C, Db, C, C, D, Eb, E | F, E, F, G, Ab, G, Ab, A |
| Bb, C, Db, C, C, D, Eb, E | F, G, Ab, A Bb, Bb, Bb, Bb |
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Johannes_t
02.11.2004 10:48:17

Vaikeuskerrointa lisää vielä tuo Wonderin oma kiippari-mulvaaja :) No, minä kaivan nuotin esiin jostain, oottakaa sekunti.
poppamies
02.11.2004 12:39:24 (muokattu 02.11.2004 12:40:23)

Minusta koko kappale menee Db duurista jos ei muisti petä.

Kerto alkaa: "I wish those days ..."

Jos sana "I" lasketaan kertoon (joka oikeastaan on säkeistön viimeisen tahdin viimeinen ääni) niin se lienee Bb.
Sanalle "wish", joka on kerron ensimmäinen lyönti, tulee taas muistini mukaan Db.
Asia pitää tarkistaa illalla kotona. Sehän on aika vikkelä bassolina että voisin ihan mielenkiinnosta kattoa se...
"G-strings are for strippers"
Wil-J
02.11.2004 13:03:08 (muokattu 02.11.2004 13:06:30)
Mä olen silti hieman eri mieltä, varsinkin kakkosmaalista.
(tämäkin on nyt ihan muistin varassa, joten epätarkkuuksia saattaa olla)

Tässä siis koko eikun bridge minun tulkintani mukaan:

| Bb, C, Db, C, C, D, Eb, E | F, E, F, G, Ab, G, Ab, A |
| Bb, C, Db, C, C, D, Eb, E | F, G, Ab, A Bb, Bb, Bb, Bb |

Mun mielestä toi 4. sävel joka sulla on C on Bb oikeasti. Muuten soittaisin samalla tavalla...

Edit: niin ja 3. sävel D!
Kosmonautti
02.11.2004 13:04:23
Minusta koko kappale menee Db duurista jos ei muisti petä.

Kerto alkaa: "I wish those days ..."

Jos sana "I" lasketaan kertoon (joka oikeastaan on säkeistön viimeisen tahdin viimeinen ääni) niin se lienee Bb.
Sanalle "wish", joka on kerron ensimmäinen lyönti, tulee taas muistini mukaan Db.
Asia pitää tarkistaa illalla kotona. Sehän on aika vikkelä bassolina että voisin ihan mielenkiinnosta kattoa se...

Etumerkintä on kyllä viisi alennusta niin kuin Db-duurissa, mutta kyllä biisi mun mielestä ilman muuta menee Eb-mollissa. Jos hiuksia ruvetaan halkomaan, niin se on oikeastaan Eb-doorinen kipale... Joka tapauksessa kertsin ykkönen osuu sanalle days eli basson Eb-sävelelle.

Tuossa aiemmin puhuttiin kertsiä edeltävästä osasta, olkoon se nimeltään bridge. Absqua oli melestäni lähellä totuutta. Siitä versiosta poiketen mielestäni basisti soittaa bridgen kolmantena äänenä kylläkin D:n eikä Db:ää. Lisäksi neljäs sävel on myöhemmissä bridgeissä välillä Bb, C:n sijaan
poppamies
02.11.2004 13:33:39

Etumerkintä on kyllä viisi alennusta niin kuin Db-duurissa, mutta kyllä biisi mun mielestä ilman muuta menee Eb-mollissa ...

No tämäpä menee mielenkiintoiseksi...
Jos kappaleessa kerran on viisi alennusta niin eihän sävellaji voi olla kuin Db duuri tai Bb molli. Am I right or am I right?
Eikai sillä voi olla mitään merkitystä sävellajin kannalta mitä moodeja siellä riffeissä sitten vedetään?
M.i.k.key
02.11.2004 14:05:36 (muokattu 02.11.2004 14:06:51)
Jos kappaleessa kerran on viisi alennusta niin eihän sävellaji voi olla kuin Db duuri tai Bb molli. Am I right or am I right?
Eikai sillä voi olla mitään merkitystä sävellajin kannalta mitä moodeja siellä riffeissä sitten vedetään?

Tuskinpa se stevie on niitä nuotteja itse kirjoittanut, saati sitten niitä kelannut riffiä keksiessään. Kyllähän sen nyt korva sanoo olevan Ebm jos oikein keskityt kuuntelemaan.

EDIT: Viisi alennusta tai ei, jos keikalla tai jameissa pitäis tota biisiä soittaa niin pientä kaaosta aiheuttaa jos sanot että mennään Dessästä.
My name is Baron, M.i.k.key Baron.
Kosmonautti
02.11.2004 14:09:05

Mitenhän sen lyhyesti sanoisi...ei mitenkään

Jos A-osa/kertsi nuotinnetaan perinteisen tonaalisen musiikin keinoin, niin ehkä on sitten selvintä panna kuusi alennusta ja korjata se kuudes alennus, eli Ces, aina tilapäisellä palautusmerkillä C:ksi. Kätevintä on kuitenkin asettaa kappaleen ankkurina toimiva Ebm7 perussoinnuksi ja laittaa etumerkiksi ne viisi alennusta, jotka melodiassa/soitossa ilmenevät. Tällöin puhutaan modaalisesta musasta. Sama ilmiö kuin esim. Miles Davisin So What-kappaleessa. Siinä ei ole yhtään alennusta, mutta ei voi väittää, että kappale menisi C-duurissa tai A-mollissa. Se menee D-mollista.

Menipä teoreettiseksi...
Fuzzy Boner
02.11.2004 14:29:55 (muokattu 02.11.2004 15:04:47)
Ei kysyttävää. Eb-mollista menee.

Ja tasan niinkuin kosmo yläpuolella asian ilmaisi.
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
mr.muzak
02.11.2004 16:19:38
Ei kysyttävää. Eb-mollista menee.

Niin menee, tosin dooriseksi sitä ei oikeestaan voi täysin sanoa koska kiippaririffissäkin on Ces Ebm7:n kohdalla (Ab7:ssa tietty se C). Mutta siis täähän on sitä pilkunviilaamista täysin, ehdottomasti biisi menee Eb-mollista, eikä todellakaan mistään Db-duurista...ja luulis nyt jo duurit ja mollit erottavan toisistaan, basistitkin:)

Ja poppamiehelle vielä: Toki etumerkinnöissä voidaan oikoa jos se tekee lapusta selkeämmän luettavan. Otetaan vaikka jokin H-lokrinen biisi, luetko mielummin sitä muka viidellä ylennyksellä jotka on joka kohdassa palautettu hetkellisesti vai suoraan ilman etumerkkejä "muka-c-duurista"?:) Kyllä kaikki jotka haluavat tollasta kamaa lapuista soittaa myös ymmärtävät että biisi on H-lokrinen oikeesti vaikka etumerkinnöissä olisikin viitteitä johonkin muuhun.

Että otetaan ne korvat käyttöön taas, niillä se Steviekin ne biisinsä on tehnyt eikä pahemmin lappuja katsellu...:)
Varaani
03.11.2004 09:11:55
Joo, Essäästä mennään.
Eikös suuri osa Stevie sedän biiseistä muuten mene alennetusta E:Stä? Muistaakseni.
Johannes_t
03.11.2004 09:38:35

Joo, Essäästä mennään.
Eikös suuri osa Stevie sedän biiseistä muuten mene alennetusta E:Stä? Muistaakseni.

Essää ja assaa ne aika pitkälle on.
pardy
03.11.2004 12:31:45

Niin menee, tosin dooriseksi sitä ei oikeestaan voi täysin sanoa koska kiippaririffissäkin on Ces Ebm7:n kohdalla (Ab7:ssa tietty se C). Mutta siis täähän on sitä pilkunviilaamista täysin, ehdottomasti biisi menee Eb-mollista, eikä todellakaan mistään Db-duurista...ja luulis nyt jo duurit ja mollit erottavan toisistaan, basistitkin:)

Tää keskustelu on aika selvästi osotettu vain tietyille muusikoille: niile, jotka ovat, noh vaikkapa "ei pelkästään käytännön läheisiä". Eli tänne tuskin tulee mitkää räkänokat ainakaa heittelemää omia kommenttejaan kun eivät ymmärrä edes tuon taivaallista mistä puhutaan...:)

Oho, mähän taisin just tehä niin... Ei vaa. :)
mr.muzak
10.11.2004 16:23:09
Joo, Essäästä mennään.

Joka on kovin ymmärrettävä syy sokealle kosketinsoittajalle, niistä mustistahan ko. tapaukset "löytävät" sormensa oikeisiin paikkoihin.. eli sokeiden on helpompi soittaa kun sävellajissa on paljon mustia kuin toisinpäin.
poppamies
10.11.2004 18:26:05

Joka on kovin ymmärrettävä syy sokealle kosketinsoittajalle, niistä mustistahan ko. tapaukset "löytävät" sormensa oikeisiin paikkoihin.. eli sokeiden on helpompi soittaa kun sävellajissa on paljon mustia kuin toisinpäin.

Niin, mustat sokeat kiipparinsoittajat käyttävät vain mustia nappeja...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)