Aihe: Mikä räkkimikseri hintaluokassa alle 2000e?
1 2
Teemu Tee
18.01.2003 12:40:28
...olisi paras vaihtoehto vanhan luotto-B:n korvaajaksi? Saksasta tuntuu saavan Allen&Heathia, Mackietä yms. tähän hintaluokkaan.

Vaatimukset:

- vähintään 10, mielellään 12 mikkikanavaa + 2-4 stereokanavaa
- insertit joka mikkikanavassa + 6 auxia
direct-outit mikkikanavissa
- 4 ryhmää tai enemmän

Kokemusta ja ideoita??
-ez-
20.01.2003 02:53:28 (muokattu 20.01.2003 02:55:02)
Kauhean huono olen muistamaan kaikkien laitteiden malleja mutta koitetaan... :)

Vaatimukset:

- 4 ryhmää tai enemmän

Allen&Heathin MixWizard-sarjan koneet kuulostavat aika pitkälti sellasilta vehkeiltä, mitä haet. Itse asiassa WZ14:4:2+ taitaa sisältää ihan kaiken luettelemasi.
Itse olen tehnyt "Allan Hagerteilla" käytännössä 90% kaikista keikoista ja pidän varsinkin GL-sarjalla työskentelystä. Erona Mackieen on lähinnä parempi EQ ja riittävä määrä auxeja (myös muistaakseni pienimmästäkin Wizardista löytyy 6 aux-lähtöä).
Mistral
21.01.2003 22:51:28
...olisi paras vaihtoehto vanhan luotto-B:n korvaajaksi? Saksasta tuntuu saavan Allen&Heathia, Mackietä yms. tähän hintaluokkaan.

Vaatimukset:

- 4 ryhmää tai enemmän

Kokemusta ja ideoita??

Soundcraftia suosittelisin sit sen jälkeen A&H. Sanoisin että Mackie on koti/projekti studio mikseri. Toimii livenä toki mut en satsais siihen jos live tiskiä etsit.

Pitää oikeen kysyä että onko luotto-B Behringer? Sen merkin kohdalla ei voi muuta sanoa kun että p..kakin voi olla huonoa
Teemu Tee
22.01.2003 09:40:04

Soundcraftia suosittelisin sit sen jälkeen A&H. Sanoisin että Mackie on koti/projekti studio mikseri. Toimii livenä toki mut en satsais siihen jos live tiskiä etsit.

Pitää oikeen kysyä että onko luotto-B Behringer? Sen merkin kohdalla ei voi muuta sanoa kun että p..kakin voi olla huonoa

Miksi ei Mackietä, onko mielestäsi hinta/laatu huono livekäyttöön vai mitä???

Soundcraftin Spiriteistä en ole kuullut hirveästi hyvää, joten lisää olisi kiva kuulla miksi se!?!?

Luotto-B on juuri Behringer, joka on toiminut n. 5v täysin moitteetta. Maksoimme silloin vehkeestä 3500mk ja en voi kauhiasti valittaa. Soundi on mitä on, yksilönä laite on ollut varmaan parhaasta päästä kyseistä merkkiä. Kanavat ja auxit vaan loppuu kesken, toista B:ä en aio kuitenkaan enää ostaa.

Turhan paljon B:ä morkataan, mutta jos mikserin soundi on kohtalainen, hankintahinta halpa ja laite toimii moitteetta, aloittelevalle bändille hankinta on järkevä. Se Mackie, mistä Eurorack 2642 on kopio, maksaa Thomannilla 3,23 kertaa enemmän ja rahaa pitää alussa käyttää myös kaiuttimien, päätteiden yms. ostoon! Etuasteet ovat kyllä B:ssä aika heikot, mutta esim. itselläni leadlaulussa DBX Minipre auttaa loistavaan tulokseen.
Guido
22.01.2003 11:47:20
Mackien hanoihin en ole päässyt muttu mielikuva siitä on kyllä kovin laadukas, itse varmasti harkitsisin sitä erittäin vakavasti.
Meillä on Spiritin sx. Sitä on tullut väänneltyä aika lailla, ja en siitä pahaa sanottavaa oikeastaan keksi. On riittänyt toistaiseksi meidän käyttöön. Toivoa jos saisin niin lisää auxeja ja ryhmiä. Ja alaryhmälle ei ole inserttejä, se on suuri puute. Etuasteet ei suhise pahemmin. Mielestäni hinta ja laatu kohtaavat ainakin SX:ssä (619,- saksalaisella) .
Mikael
22.01.2003 12:05:57

Suosittelen tarkistamaan myös Crestin XR-20 -räkkipelin. Aivan erinomaisen laadukas peli. Hintaluokka taitanee olla jotain 2500€:n luokkaa.

http://www.crestaudio.com/products/xrackseries/xr20.cfm
-ez-
22.01.2003 16:34:33 (muokattu 22.01.2003 16:39:38)

Soundcraftin Spiriteistä en ole kuullut hirveästi hyvää, joten lisää olisi kiva kuulla miksi se!?!?

Enpä ole itsekään omien kokemuksieni jälkeen Spiritien ylin ystävä. Tosin täytyy myöntää, ettei SpiritLive-sarjalla työskentely aivan älyttömän epämiellyttävää ole; niissä kun on ihan kelvollinen EQ ja auxejakin alkaa olla riittävästi sekä pre- että post-mallisia.

Pienempien mallien kohdalla omasta mielestäni suurimmat ongelmat ovat auxien vähyys ja niiden määritelty olemus, sekä aika avuton EQ.
Esimerkiksi juuri Folio SX:ssä aux 1 on pre, 2 pre/post ja 3 post. Mikäs siinä tietysti, jos 1-2 monitoriryhmää ja yksi FOH-efekti ovat tarpeeksi. Itselläni nämä eivät yleensä riitä kokonaisen bändin kanssa mutta esim. duo- tai trio-touhuissa menettelee vielä.

Lisäksi olen huomannut parin SX-yksilön kanssa, ettei ole mahdotonta auxien vuotaminenkaan. Sitä en ole saanut selville, mistä moinen johtuu mutta kysymyksessä eivät kuitenkaan ole olleet millään muotoa keikoilla puhki hakatut myllyt. Onko kukaan muuten törmännyt samaan?

Pakko vielä todeta, että itse suosittelen kyllä vahvasti noita A&H:n vehkeitä...

Ai niín, piti vielä kysyä, että onko tiski tulossa live- vai studiokäyttöön? Vaikka etpä räkkimikseriä varmaan studioon hommaamassa ole... :)
Teemu Tee
22.01.2003 17:08:52

Enpä ole itsekään omien kokemuksieni jälkeen Spiritien ylin ystävä. Tosin täytyy myöntää, ettei SpiritLive-sarjalla työskentely aivan älyttömän epämiellyttävää ole; niissä kun on ihan kelvollinen EQ ja auxejakin alkaa olla riittävästi sekä pre- että post-mallisia.

Pienempien mallien kohdalla omasta mielestäni suurimmat ongelmat ovat auxien vähyys ja niiden määritelty olemus, sekä aika avuton EQ.
Esimerkiksi juuri Folio SX:ssä aux 1 on pre, 2 pre/post ja 3 post. Mikäs siinä tietysti, jos 1-2 monitoriryhmää ja yksi FOH-efekti ovat tarpeeksi. Itselläni nämä eivät yleensä riitä kokonaisen bändin kanssa mutta esim. duo- tai trio-touhuissa menettelee vielä.

Lisäksi olen huomannut parin SX-yksilön kanssa, ettei ole mahdotonta auxien vuotaminenkaan. Sitä en ole saanut selville, mistä moinen johtuu mutta kysymyksessä eivät kuitenkaan ole olleet millään muotoa keikoilla puhki hakatut myllyt. Onko kukaan muuten törmännyt samaan?

Pakko vielä todeta, että itse suosittelen kyllä vahvasti noita A&H:n vehkeitä...

Ai niín, piti vielä kysyä, että onko tiski tulossa live- vai studiokäyttöön? Vaikka etpä räkkimikseriä varmaan studioon hommaamassa ole... :)

Tarkoitus on käyttää laitetta pääasiassa keikalla, mutta myös suoriin Minidisk -äänityksiin keikoilla ja treeniksellä.

Auxeja pitää olla min.6kpl, koska 2kpl menee korvamonitoreille, 2kpl Minidiskille ja 2kpl kaikujen lähtöinä.

Soundcraftin Spirit -sarjasta en ole saanut kovin positiivisia lausuntoja ja jos ero B:iin ei ole selvä, ei ole mieltä käyttää rahaa uuteen mikseriin.

Midaksen Venice ja Crest jäävät pois liian kalliina. Olisin melkein ostanut juuri Crestin, ominaisuudet ovat just meidän tarpeisiimme sopivat! Hinta ei saa nousta yli 2000e:n, mielellään ei yli 1500e:n.
-ez-
22.01.2003 17:28:50

Tarkoitus on käyttää laitetta pääasiassa keikalla, mutta myös suoriin Minidisk -äänityksiin keikoilla ja treeniksellä.

Auxeja pitää olla min.6kpl, koska 2kpl menee korvamonitoreille, 2kpl Minidiskille ja 2kpl kaikujen lähtöinä.

Soundcraftin Spirit -sarjasta en ole saanut kovin positiivisia lausuntoja ja jos ero B:iin ei ole selvä, ei ole mieltä käyttää rahaa uuteen mikseriin.

Midaksen Venice ja Crest jäävät pois liian kalliina. Olisin melkein ostanut juuri Crestin, ominaisuudet ovat just meidän tarpeisiimme sopivat! Hinta ei saa nousta yli 2000e:n, mielellään ei yli 1500e:n.

No tuon mainitsemani Allen&Heath WZ14:4:2+ -mallin hinta Thomannilla näyttää olevan 1490 uutta rahaa. Siis veroineen.

Tiskin specsit löytyy sivulta
http://www.allen-heath.co.uk/wz1442.asp

Kannattaneepi katsastaa.
Mikael
23.01.2003 10:11:31

Tuotas... mä oon miksannut muutaman keikan tuolla Allen&Heath WZ14:4:2+ -tiskillä ja muuten laite vaikutti ihan laadukkaalta, mutta mä en ollut kovinkaan otettu sen eq-osiosta. Jotenkin tuntui että eq:t on vaan sellaisia kauhoja, joilla ei oikein saa mitään korjattua ilman että lihat lähtee luiden ympäriltä (jos tällainen vertauskuva nyt sallitaan). Ehkäs tottumiskysymys, mutta mä en päässyt sinuiksi ton kanssa, vaikka aikaa soundchekeissäkin on ollut ihan riittävästi. Toisaalta, jos vertailukohtana on B:n eq niin...
Teemu Tee
23.01.2003 10:46:51

No tuon mainitsemani Allen&Heath WZ14:4:2+ -mallin hinta Thomannilla näyttää olevan 1490 uutta rahaa. Siis veroineen.

Tiskin specsit löytyy sivulta
http://www.allen-heath.co.uk/wz1442.asp

Kannattaneepi katsastaa.

Juu, ihan hyvältä näyttää! Kukahan mahtaa Suomessa myydä näitä tai tuoda maahan???
Mistral
23.01.2003 13:07:11

Miksi ei Mackietä, onko mielestäsi hinta/laatu huono livekäyttöön vai mitä???

Ei Mackie huono ole ominaisuuksiltaan ja teknisiltä arvoiltaan, mutta siinä on vähän lelun omaiset napit ja toiminta periaate.
Tämä on mun henk.koht. mielipide, mutta en ole saanu niistä hyvää kuvaa keikka olo suhteissa.

Myönnettäköön, että soundcraftin spirit malliston pikku-tiskit ei oo mitään kauheen erikoisia. Spirit 8:lla olen tehnyt jonku verran ja ei pahaa sanottavaa siitä ole. Joten älä mitään folioita kattele. Ihan oikeat soundcraftit on tietty jo eriluokkaa sit.

Luotto-B on juuri Behringer, joka on toiminut n. 5v täysin moitteetta. Maksoimme silloin vehkeestä 3500mk ja en voi kauhiasti valittaa. Soundi on mitä on, yksilönä laite on ollut varmaan parhaasta päästä kyseistä merkkiä.

Halpahan se on

Turhan paljon B:ä morkataan, mutta jos mikserin soundi on kohtalainen, hankintahinta halpa ja laite toimii moitteetta, aloittelevalle bändille hankinta on järkevä.

Ei sitä turhan paljoa morkata. Ne ostaa Behringeriä joilla ei ole varaa parempiin kuten alla mainitsit teidän tilanteesta. Vasten tahtoani olen 2x tehny keikkaa B:n mikserillä ja kummallakin kerralla siinä oli jotain vikaa 'älä koske tohon kun sit...'. Lukemattomat ovat kerrat kun behringeriä on löytyny prossuina ja ei pelitä niin ei 'älä paina tosta ku sit se voi pimetä tai rupee suhisee..' jne.

Se Mackie, mistä Eurorack 2642 on kopio, maksaa Thomannilla 3,23 kertaa enemmän ja rahaa pitää alussa käyttää myös kaiuttimien, päätteiden yms. ostoon! Etuasteet ovat kyllä B:ssä aika heikot, mutta esim. itselläni leadlaulussa DBX Minipre auttaa loistavaan tulokseen.

Jep, juurinäin. Kun vielä ajatellaan että B mikseri pöytä maksaa 300e joku 16ch. Siitä lasketaan liikeen kate, maahantuojan kate, kuljetukset, lastaukset, pakkaukset, tehtaan palkkiot / työntekijät... jne. Jäljelle jää varmaan about 10e joka on käytetty tasaisesti suunnitteluun, osiin. Tästä syystä jopa kolvauksessa tinaa pitää säästää, koska muuten se pöytä maksais 500e!! Todennäköisyys että em. tyylillä valmistettu tuote on edes rahoille vastinetta on harvinaista.

Ja vielä sen verran että häviät rahaa tilaamalla bändi tiskejä ulkomailta. Siitä ei sen enempää....
Teemu Tee
23.01.2003 15:57:47

Ei sitä turhan paljoa morkata. Ne ostaa Behringeriä joilla ei ole varaa parempiin kuten alla mainitsit teidän tilanteesta. Lukemattomat ovat kerrat kun behringeriä on löytyny prossuina ja ei pelitä niin ei 'älä paina tosta ku sit se voi pimetä tai rupee suhisee..' jne.

En ole todellakaan mikään Behringer -fani, mutta itselläni olleet kyseisen merkkiset laitteet ovat kaikki toimineet vailla ainoatakaan vikaa! Revi siitä, ihmeitä vissiin tapahtuu.

Kun vielä ajatellaan että B mikseri pöytä maksaa 300e joku 16ch. Siitä lasketaan liikeen kate, maahantuojan kate, kuljetukset, lastaukset, pakkaukset, tehtaan palkkiot / työntekijät... jne. Jäljelle jää varmaan about 10e joka on käytetty tasaisesti suunnitteluun, osiin.

Ei tarvitse suunnitella kun otetaan kopiokoneella kuvat ja aletaan koota! Se on kyseisen firman kyseenalainen tapa toimia.

Ja vielä sen verran että häviät rahaa tilaamalla bändi tiskejä ulkomailta. Siitä ei sen enempää....

Ai miten niin? Varmaan se suomalainen firma joka myy tiskejä olisi kiitollinen saadessaan lisää ostavia asiakkaita. Eli jos hyvän paikan tiedät ja olet ollut tyytyväinen, tuntuu omituiselta ettei siitä sen enempää. Kel onni on se onnen kätkeköön!
-ez-
24.01.2003 10:56:08

Juu, ihan hyvältä näyttää! Kukahan mahtaa Suomessa myydä näitä tai tuoda maahan???

Tämä saattaapi auttaa asiaan.

http://www.allen-heath.co.uk/ResellerDetails.asp?view=110
-ez-
24.01.2003 11:03:25
Tuotas... mä oon miksannut muutaman keikan tuolla Allen&Heath WZ14:4:2+ -tiskillä ja muuten laite vaikutti ihan laadukkaalta, mutta mä en ollut kovinkaan otettu sen eq-osiosta. Jotenkin tuntui että eq:t on vaan sellaisia kauhoja, joilla ei oikein saa mitään korjattua ilman että lihat lähtee luiden ympäriltä (jos tällainen vertauskuva nyt sallitaan). Ehkäs tottumiskysymys, mutta mä en päässyt sinuiksi ton kanssa, vaikka aikaa soundchekeissäkin on ollut ihan riittävästi. Toisaalta, jos vertailukohtana on B:n eq niin...

Kyllä meni itsellänikin hetki totutteluun tuon EQ:n kanssa. Saattaa johtua siitä, että niissä potikoissa todella tapahtuu jotain kun hieman kääntää! Harvemmin on nimittäin tarvinnut aivan tolkuttomasti leikata tahi boostata ennenku mitään tapahtuu. Mikä on kyllä hyvä, kun vertaa esim. just Eurodeskiin... :)
Mikael
24.01.2003 11:55:38

Kyllä meni itsellänikin hetki totutteluun tuon EQ:n kanssa. Saattaa johtua siitä, että niissä potikoissa todella tapahtuu jotain kun hieman kääntää!

Mielestäni ei kyllä ollut kyse siitä että tapahtuuko vai ei, vaan siitä että mitä tapahtuu... Mulla oli ton tiskin kanssa sellainen olo että, tehtaalla valittu Q-arvo on vaimennettaessa liian lavea, jolloin jonkin yksittäisen taajuusalueen vaimentaminen vaikuttaa liikaa myös ympäristöön.
-ez-
24.01.2003 12:26:37

Mielestäni ei kyllä ollut kyse siitä että tapahtuuko vai ei, vaan siitä että mitä tapahtuu... Mulla oli ton tiskin kanssa sellainen olo että, tehtaalla valittu Q-arvo on vaimennettaessa liian lavea, jolloin jonkin yksittäisen taajuusalueen vaimentaminen vaikuttaa liikaa myös ympäristöön.

No tuota en voi itse allekirjoittaa, koska itse en ainakaan myönnä, että olisi ollut ongelmia tuon Q-arvoasian kanssa. :)
Enemmänkin viittasin totutteluun cut/boost-herkkyyden kanssa.
RE
24.01.2003 21:51:28

Painiihan Crestin x-20 aivan eri sarjassa kuin Allen Heath wz.
Itse maksoin hitusen alle 2000€ edelliselle maahantuojalle
Crestistä. Hyllystäni löytyy myös Allen Heath wz. Ei sekään toki pöhkömpi ole ja onhan siinä efektilaitekin. Voi käyttää ainakin rumpukaikuna jos ei muuhun kelpuuta. Jos ostat Crestin uskon että oot tyytyväinen monen vuoden päästäkin
ostokseesi.

PS. muunmuassa Don Huonot, 69 eyes ja Menneisyyden vangit käyttää monitoreissa tätä pöytää.
xerxes
25.01.2003 20:02:51

Minä käyttäsin semmoista vanhaa systeemiä tuohon äänitykseen. Eli ottaisin pöydästä vaikka jostain tape-outista ihan sen vasen-oikea-matskun ulos ja veisin vaikka johonkin pikkupikku mikseriin(väh. 2 mikkiä ja 2 linjaa sisään). Ja ottaisin siihen sitten stereo-mikityksen. Miksaisin ne sitten MD:lle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)