Aihe: 24bit/96kHz äänikortit
1
hognabbt
11.10.2004 10:53:09
Ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi tällaiset 24/96 äänikortit ovat parempia, ja mitä hyötyä noista suuremmista arvoista on oikeasti äänityksissä? Käsittääkseni ihmisen korva ei kuule kuin 40-n.20000Hz, vai onko kyseessä joku eri juttu? Olen saanut sellaisen käsityksen ettei sitä viivettä olisi yhtä paljon tuollaisessa kortissa, mutten tiedä pitääkö paikkaansa? Entäs noi bittiluvut, mitä ne yleensä kertoo?

Tähän on varmaan olemassa helppo selitys, viisaammat valistakoot! :)
sami_sumea
11.10.2004 12:11:54 (muokattu 11.10.2004 12:13:20)

Ehkä tyhmä kysymys, mutta miksi tällaiset 24/96 äänikortit ovat parempia, ja mitä hyötyä noista suuremmista arvoista on oikeasti äänityksissä? Käsittääkseni ihmisen korva ei kuule kuin 40-n.20000Hz

No suurin etu on tuo 24-bittisyys, eli dynamiikka-aluetta on 256x enemmän kuin 16-bittisissä korteissa.. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että pienet nyanssierot (erityisesti hiljaiset äänet, reverbien hännät tjsp) toistuvat paremmin, ja sen lisäksi nauhoittaessa on (teoriassa) varaa jättää enemmän pelivaraa koska noisefloor on yleensä selvästi 16-bittisiä kortteja alhaisempi.

Suurin hyöty yli 44khz sampletaajuuksista on se, että digitaalisista muunnoksista & laskentaoperaatioista johtuvat aliasointitaajuudet siirtyvät kuuloalueen ulkopuolelle.

Käytännössä tämä tarkoittaa esim. sitä että digitaaliset eq:t saattavat soundata paremmille (koska monilla EQ:illa on ongelmia juuri lähestyttäessä tuota sampletaajuuden puoliväliä, eli nyquist-taajuutta).

Sen lisäksi myyntimiehet tienaavat paremmin kuin voivat myydä ihmisille järeämpää rautaa. Kaikki hyötyvät :)

...
... Valtakunnanlaapotti on puhunut!
askomiko
11.10.2004 18:47:37
Jos koneessa riittää vääntö, niin 96khz-asennossa todellakin saa pienemmän latenssin. Eli latenssi on siis kiinteä määrä sampleja, ei aikaa. Joten 96khz-tapauksessa ne nippu sampleja viuhahtaa nopeammin ohi.

Onhan se mukavaa olla overkill-tasolla liikenteessä ihan vaikka varmuuden vuoksi, mutta kortin analogiset osat todennäköisesti laahaa numerospeksien perässä. Mikkivahvistin ja AD-muunnin siis.

Itselle on jäänyt tavaksi äänittää 20 bittisenä ja 48khz:nä, koska... se tuntuu hyvältä. Vähän lisää pelivaraa joka suuntaan, tärkeimpänä dynamiikka.
Pastilli? Osta hieno Customkitara?
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
sami_sumea
11.10.2004 19:54:50 (muokattu 11.10.2004 19:57:26)

Itselle on jäänyt tavaksi äänittää 20 bittisenä ja 48khz:nä, koska... se tuntuu hyvältä. Vähän lisää pelivaraa joka suuntaan, tärkeimpänä dynamiikka.

Ööh? Tosta 20 bitillä äänittämisestä ei ole mitään hyötyä verrattuna 24-bittiseen, koska kone tallentaa datan levylle joka tapauksessa 8 bitin alignmentillä eli joko 16-, 24- tai 32-bittisenä (sama suomeksi: eli jos samplaat 20-bittisenä, 3:n byten datablokista 4 alinta bittiä jää "turhaan" tyhjiksi -> levytilaa palaa yhtä paljon kuin 24-bittisenä mutta laatu on huonompi). Todennäköisesti, jos sulla on softasta 16-bittinen nauhoitus päällä, vielä 4 seuraavaakin bittiä lentää roskikseen.

Eli joko 16 tai 24-bittiä kortista päälle ja sama asetus softaan jos jotain nauhoittelet, ei mitään välimalleja ;)

...
askomiko
11.10.2004 20:10:19 (muokattu 11.10.2004 20:12:17)
Joo, mutkun kortti osaa vain 20 bittiä.. semmone vintage. Tallennusmuoto kyllä on sen 24 bittiä.
sami_sumea
12.10.2004 09:52:45

Joo, mutkun kortti osaa vain 20 bittiä.. semmone vintage. Tallennusmuoto kyllä on sen 24 bittiä.

Selittää paljon :)

...
Sertzo S
15.10.2004 10:36:58 (muokattu 15.10.2004 10:37:56)
Mulla on "kivikautinen" kone jossa on äänikorttina ISIS MAXISUDIO omilla äänipiireillä siis generalmidisoundeilla.
Mitä korttia susittelisitte seuraavaksi minulle ja joka ei ole kohtuuttoman hintainen? Haluaisin tehdä paremmilla soundeilla musaani, eli iskelmää ja perinteistä tanssimusiikkia. Koneeni on siis vanha 500 AMD ja 256 keskusmuistia. Joutunen päivittämään koko masinani?
t. Köyhä Sertzo-setä
askomiko
15.10.2004 11:57:12 (muokattu 15.10.2004 11:59:00)
Joutunen päivittämään koko masinani?

Eii välttämättä. Tuommoinen kone oli kova laite vuonna 99, tai sielläpäin, ja sillon jo väsättiin semmoisella aika suuria projekteja. Koneessa tosin oli SCSI-kiintolevy, mutta kyllä siinä pyöri hyvä määrä raitoja (n.25 joissain projekteissa) ja kohtalainen kasa silloisia efektejä. Ohjelmina Cubase VST 24 ja Logic 4. Eli etsi koneesi ikäinen sekvensseriohjelma niin toimii. Ja Windows XP tietysti heivattuna pois.

Kortiksi vaikka joku Presonus FireStation (tjsp, kumminkin se jossa on 8 mikkietusta), jos oikeita rumpuja äänittelee. Korteista joku muu saa opastaa, olen jo pudonnut kärryiltä niissä.
Sertzo S
15.10.2004 12:12:46 (muokattu 15.10.2004 12:40:56)
Mulla on Cubase VST 32, josta käytän vain midipuolta en audiota. Käyttis on Windows ME. Yritimme saada koneessani toimimaan vanhaa Korg X5 synamodulia soundilähteenä, muttei onnistuttu. Vituttaa jo nuo omat korttini GM-soundit. Olemme kaverini pajassa osan niistä vaihtaneet parempiin, kun olen midifile-disketin sinne raahannut. Joukkoon on sitten soitettu audiona oikeita instrumentteja, kuten kitarat ja jne. Voiko nuo korttini soundit jotenkin ohitaa koneessani, jos käyttää jotain uudempaa syntikkaa soundilähteenä kuten esim. jotain Yamahaa sen soundeilla, jotka eivat ole GM-osastoa?
kjh
15.10.2004 13:18:26 (muokattu 15.10.2004 13:19:14)
Kyllä tuo X5:n pitäisi toimia, midi in äänikortin midi outista ja X5:stä audiopiuha kortin audiotuloon. X5:stä sitten vaan GM moodi päälle ja midi out valinta kuntoon sekvensseristä.

Karri
Sertzo S
16.10.2004 09:05:38
Kiitos Karri, mutta annoin X5:n pois, kun leipäännyin sen toimimattomuuteen ja en saanut asiantuntija-apua.
Lienee nyt niin, että on hankittava jokin keyboard kunnon soundeilla ja kokeiltava uudestaan sen ja koneeni äänikortin toimivuutta.
zmb
23.10.2004 17:49:11
Olen ostamassa Emun 1212m korttia. Kortissa on todella hyvät liitännät ja se ei maksa mansikoita. Onko kukaan teistä käyttänyt emun tuotteita?
Todelta hyvälle kuulostivat emun sivuilla kortissa olevat kaiut ym fxt. Onko kortissa ollut mitään ongelmia. Paljonkohan tossa kortissa on "viive" (vai miksi sitä kutsutaan.) Peseekö tuo kortti terratec ym.

Onko kenelläkään kokemusta Mackien uusista VLZ pro -miksereistä jotka tukavat dvd-äänen laatua. Semmoisella ja tuolla kortilla saa tietokoneelle varmasti ´mehevät´ saundit.
Setti: kannut: Tama Granstar (6 tomilla) pellit: Meinl, Amun ja Byzance, New Sound krässi, Zild. Oriental trash kiina
Neljä Ruuvia
25.10.2004 07:33:29
Mulla on Cubase VST 32, josta käytän vain midipuolta en audiota. Käyttis on Windows ME. Yritimme saada koneessani toimimaan vanhaa Korg X5 synamodulia soundilähteenä, muttei onnistuttu. Vituttaa jo nuo omat korttini GM-soundit. Olemme kaverini pajassa osan niistä vaihtaneet parempiin, kun olen midifile-disketin sinne raahannut. Joukkoon on sitten soitettu audiona oikeita instrumentteja, kuten kitarat ja jne. Voiko nuo korttini soundit jotenkin ohitaa koneessani, jos käyttää jotain uudempaa syntikkaa soundilähteenä kuten esim. jotain Yamahaa sen soundeilla, jotka eivat ole GM-osastoa?

Tää on mu-tu neuvoa mutta mikä tahansa Windows on parempi kuin Me. Vaihda se pois niin voi ruveta asiat luistamaan.
Pyykkö
31.10.2004 23:19:40
E-MU -lähettiläs avaa jälleen suutaan (virtuaalisesti):

Mulla on 1212m, joka on äänenlaadultaan erinomainen äänikortti, eli ei suhise eikä pärise. Ajuripuolella ollut hieman ongelmia, mutta päivityksiä tulee melko tiuhaan. Netissä on myös erinomainen foorumi ko. valmistajan äänikorttien ongelmista ja ominauisuuksista:

http://www.productionforums.com/emu/default.asp

Tämä kortti pystyy 24/192, mutta varauksin. Itse olen nauhoitellut Behringerin ADA8000:sen läpi 24bit/48kHz ADAT-liitäntää käyttäen. Kun tossa oli puhetta niistä mikkietusista, niin itse ratkaisin ongelman tuolla ADA8000:lla. Sain n. 450 eurolla 8 phantomilla varustettua mikkietusta ja äänikortin (Sis. Cubasis VST)

Ymmärtääkseni kortti ei kuitenkaan käy vanhempiin koneisiin, käyttöjärjestelmävaatimuksena tais olla XP ja konetehoa tarvitaan...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)