rattledad 30.10.2004 17:21:45 | |
---|
En ole todellakaan esittänyt ajatusta että jokainen instrumentti voi soittaa irti muista vaan juuri päinvastaista. Mutta kyllä mun mielestä musiikki voi groovata vaikkei siinä olisi bassoa lainkaan. Tarkoitatko päinvastaisella jotain tällaista: "Harmolodics, in a philosophical sense ( ...) There's freedom without randomness. It's the personal revelation that everyone can create their own language while at the same time communicate with those speaking a different language." http://www.citypaper.net/articles/101096/article022.shtml Mutta eikös juuri Ornette Colemanilla ollut kahden basistin bändejä, vai muistanko väärin? "Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." |
ddrum54 30.10.2004 17:29:31 | |
---|
En ole todellakaan esittänyt ajatusta että jokainen instrumentti voi soittaa irti muista vaan juuri päinvastaista. Mutta kyllä mun mielestä musiikki voi groovata vaikkei siinä olisi bassoa lainkaan. Mun mielestä rytmimusiikki ilman bassoa on munatonta. 2`n 4 |
ddrum54 30.10.2004 17:34:55 (muokattu 30.10.2004 17:40:51) | |
---|
Mun mielestä ei pidä sillä tavalla kangistua vanhoihin kaavoihin, että rumpali ja basisti(ja komppikitaristi) on vaan taustalla tukemassa wänkkäystiluttajakitarasankarin sooloilua. Siis ei ole mikään yleispätevä totuus että rumpujen ja basson tarkoitus on vain olla siellä pohjana. Mun näkemykseeni asiasta ehkä vaikuttaa se että soitan itse sekä rumpuja, kitaraa että bassoa. Voisihan sen kokeilla siten, että kitara ja koskettimet tekisivät rytmipohjan. Siihen sitten basso ja rummut lisämausteet. Saattaisi olla aika erikoista. Kyllä siinä biisissä täytyy jonkinlainen pohja olla. Jos ei ole, niin taitaa mennä avantgarde-jazzin puolelle. Ei uppoa tuulipukukansaan. Huom. pohja ei ole tausta. Tangokuninkaallisilla on taustayhtye. 2`n 4 |
hgr 30.10.2004 17:53:54 | |
---|
Mun mielestä rytmimusiikki ilman bassoa on munatonta. Toi on kyllä totta, mutta groove ei ole mielestäni sama kuin muna. Kaikkihan määrittelee sen vähän omalla tavallaan. Mä oon kyllä jonkin verran taipuvainen irrottautumaan tästä peruskitararokkihommasta, kun se on aika puhkikoluttua kamaa. Eli kyllä basso ja rummut saa myös nousta esiin sieltä taustalta. |
ddrum54 30.10.2004 19:47:40 | |
---|
Toi on kyllä totta, mutta groove ei ole mielestäni sama kuin muna. Kaikkihan määrittelee sen vähän omalla tavallaan. Anteeksi epäselvyys. Tarkoitin groovella biisin rytmistä selkärankaa. Basso yksin on bändin munat. Mä oon kyllä jonkin verran taipuvainen irrottautumaan tästä peruskitararokkihommasta, kun se on aika puhkikoluttua kamaa. Eli kyllä basso ja rummut saa myös nousta esiin sieltä taustalta. Tämä on hyvä, innovaatiot saattaa synnyttää jotain aivan uutta. Fak, eipä tullut aiemmin mieleen. Tuo "rytminen selkäranka" on paremmin asian selittävä kuin "pohja". Sorry. : ) 2`n 4 |
Aegis 30.10.2004 21:30:50 | |
---|
Olen aina huomannut soittavani paremmin basistin läsnäollessa, oli soitettu musiikki mitä tahansa. Koko musiikin menevyys saa ihan toisenlaisen asteen kun saadaan vähän alataajuuksia mukaan. Metallipuolellakin bassoa voi soittaa muutenkin kuin unisonissa kitaran kanssa. Erilaisia pohjalla seilaavia harmonioita on mukavaa kehitellä ja dynamiikkaa pystyy myös mielikuvitusta käyttäen muuntelemaan. Als ik een vis was dan zouden auto's ramen hebben en zelfs rendieren zouden neuken in een aquarium. |
SF3YLO 31.10.2004 09:02:49 | |
---|
- Sellaisen joka ymmärtää mistä biisissä on kysymys. - Sellaisen joka on mukava ja jolla on jalat maassa. - Sellaisen joka ymmärtää oman itsensä ja instrumenttinsä merkityksen kokonaisuudessa. - Sellaisen joka kuuntelee ja reagoi. - Sellaisen jolla on samanoloinen taimikäsitys kuin itsellä. Ihanaa kerrankin tuntea itsensä hyväksi. ;P Juuri tämä taimikäsitys ja fillien aavistelu, on niitä asioita, jotka lasken minun ja nykyisen rumpalimme parhaimmaksi puoleksi. Olen täysin samaa mieltä tästä kokonaissoundista. Tarkoitin tuolla piuhavertauksella sitä, että matalien taajuuksien kadotessa poistuu kuuntelijaan basson aiheuttamat fysikaaliset tuntemukset (esim. rintakehän resonointi). Bassorumpu tekee samanlaisia asioita kuulijan kehoon, mutta ei yksin pysty paikkaamaan basson puutetta. Se taas aiheuttaa kuulijalle tunteen grooven ohuudesta. Tätä tarkoitin pohjagroovella. Sen aikaansaamiseen riittää basso ja rummut yhdessä, muut instrumentit sitten rakentavat sen ylärekisterin ja mausteet. Aivan. Periaatteessahan bassorumpu antaa napsun ja alkusysähdyksen, mutta basso jää soimaan. Jos tästä viedään se pitkä ääni (basso) pois, niin jää pelkkä alkusysähdys. |
miän vain 31.10.2004 12:26:17 | |
---|
Aivan. Periaatteessahan bassorumpu antaa napsun ja alkusysähdyksen, mutta basso jää soimaan. Jos tästä viedään se pitkä ääni (basso) pois, niin jää pelkkä alkusysähdys. Niin, paitsi jos käyttää 24" basaria ilman reikää etukalvossa. Sustainia nimittäin riittää. Mutta tämä saivartelusta. Kiinnostava ajatus tuo roolien vaihto. Kun pienenä kuulin ekaa kertaa Yardbirdsin Over Under Sideways Down:in, tuli heti mieleen, että mitäs jos kitaristi ja basisti vaihtaiskin nuotteja keskenään. Ei muuten ihan tavallisinta ravintoa ala-asteelaiselle pikkupojalle, ainakin siihen aikaan. Radiotakaan ei viitsinyt oikein kuunnella, kun sieltä tuli sitä tuhnuvirveliä koko ajan. En vielä silloin tiennyt mistä oli kyse, mutta vihasin jo soundia. Nyt eksyy, palataanpa aiheeseen. Tai edes johonkin. Sitä biisiä ei oikeastaan olisi olemassa ilman bassoa, vaikka kyse on kuitenkin vain bilerokista. Ajatus on jäänyt toteuttamatta, mutta kyllä se vieläkin kiinnostaa. Ping! Perustetaan bändi. Sellainen, joka soittaa vaikka tunnettuja kovereita, mutta kitara ja basso vetää toistensa osuudet. Olisko ideaa? |
hollmi-5 31.10.2004 18:03:59 | |
---|
Ping! Perustetaan bändi. Sellainen, joka soittaa vaikka tunnettuja kovereita, mutta kitara ja basso vetää toistensa osuudet. Olisko ideaa? No ei enää: Lemmy Killmister soittelee noita komppikitarajuttuja Rickenbackerillaan... Basso on bändin munat. Kokeilkaapa kerran sitä, että treeneissä kesken biisin joku ottaa basistilta piuhan irti vahvistimesta. Olo on erikoinen. Ikäänkuin olisit kusella, mutta kunnon meisselin sijaan kädessä onkin mehupilli :-) Rumpalin pitää seurata basistia. Ei päinvastoin. Kuunnellaan basisitin bassolinjaa ja myötäillään sitä. Parempi niin, että etukäteen basistin kanssa sovitaan kuviot, joita soitellaan. __ Mika Hollström |
tthei 31.10.2004 21:56:48 (muokattu 31.10.2004 22:01:07) | |
---|
Yksinkertaisesti sanottuna mun mielestä hyvällä basistilla pitää olla hyvä rytmitaju, improvisaatiokykyä, ymmärtää oma asemansa ja sen pitää olla samalla "aaltopituudella" mun kanssa. Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist |
Hyvä basisti on semmonen joka nimenomaan soittaa bassoa, eikä yritä tiluttaa mitään bassolle kuulumatonta. Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla. |
Pacifig 31.10.2004 22:31:28 | |
---|
Kunhan basistilla on kielet vireessä niin se on hyvä alku :) Rytmitajua, improa. Pitkään yhteensoitettuna tulee sit kaikki filli jutut yms. että kuulostaa hyvältä |
sirdickyj 31.10.2004 22:54:03 | |
---|
Soitatko metallia? Vittuiletko? WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
sirdickyj 31.10.2004 22:56:36 | |
---|
Itse asiassa aika moni arvostettu rumpali seuraa kitaristia enemmän kuin basistia. Mitch Mitchell vaikka esimerkkinä. Tai Alex Van Halen, ei se paljoa Michael Anthonyn hommiin kiinnitä huomiota. Silti toimii. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
jazzmies 31.10.2004 23:03:26 | |
---|
Jari Heino |
ddrum54 31.10.2004 23:15:27 | |
---|
Rumpalin pitää seurata basistia. Ei päinvastoin. Kuunnellaan basisitin bassolinjaa ja myötäillään sitä. Tiukasti samaa mieltä olen. Tässä toimintatavassa korostuu se, että hyvä basisti on bändille tärkeämpi kuin hyvä kitaristi. Jos tällä menetelmällä soitettaessa basistin taimi ontuu, menee koko biisi hajalle. 2`n 4 |
Johannes_t 01.11.2004 09:02:34 | |
---|
Vittuiletko? En tietenkään, yritän vain ymmärtää toisen näkökulmaa; "basso on vain oktaavia alempaa soiva kitara". Jos ko. lausunnon antaja olisi elämässään soittanut ja kuunnellut vain metallia, olisin ymmärtänyt häntä täysin. |
sirdickyj 01.11.2004 09:05:36 | |
---|
En tietenkään, yritän vain ymmärtää toisen näkökulmaa; "basso on vain oktaavia alempaa soiva kitara". Jos ko. lausunnon antaja olisi elämässään soittanut ja kuunnellut vain metallia, olisin ymmärtänyt häntä täysin. Itse taas olisin antanut k.o. lausunnon silkassa vittuilumielessä! Vaikka kyllähän tosiaan taitaa metallimusassa usein juuri näin käydä. Esim. Metallicallahan basso usein vain tuplaa kitarariffejä, eikö? WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
Mikael 01.11.2004 09:51:58 | |
---|
Ikäänkuin olisit kusella, mutta kunnon meisselin sijaan kädessä onkin mehupilli :-) Mä yritin kerran mut olo oli ihan kun olis sen normaalin ihan kuitenkin toimivan mehupillin sijasta kuseskellut löysällä tulitikulla. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? |
Johannes_t 01.11.2004 10:19:04 | |
---|
Vaikka kyllähän tosiaan taitaa metallimusassa usein juuri näin käydä. Esim. Metallicallahan basso usein vain tuplaa kitarariffejä, eikö? Aika pitkälle joo. Pakon sanelema juttuhan tuo on, näkisin metallibändin ikäänkuin yhtenä suurena soittimena. Vaikka basso ei soittaisikaan samaa linjaa kuin kitarat, on sen rooli oikeastaan täytin sama. |