Aihe: Hyvä lead/sooloilusaundi?
1 2
Teurrrastaja
29.10.2004 13:39:10
Eli mistäpä tuollainen? Kitaraa olen soitellut nyt muutaman vuoden, mutta olen vielä suht aloittelija välinepuolella, esim. pedaaleista sun muista ei ole ollenkaan kokemusta.
Käytössä olevasta cube30:sta irtoaa kyllä kunnon örmyilysäröt, mutta etsisin nyt sellaista repivää soolosaundia, sillä nykyisellään yläkieliä soitettaessa ääni on aika tukahtunut ja tunkkainen (tai sitten en vain osaa säätää asetuksia kohdilleen, tähän asti periaatteella "väännellään nappuloita niin pitkään että kuulostaa hyvältä"). Ja auttaisiko joku pedaali tappingiin ja sweeppailuun, kun ei tuota sustainia tahdo löytyä, vaikka neck-thru kitara onkin (esp:n f-300fm).

Kitarassa on EMG:n passiivimikit, kuinka paljon vaikuttaisi aktiiveihin vaihtaminen? Pitäisikö harkita jotain multiefektipedaalia, cuben omat efektit (flangerit sun muut) kun ovat ihan käyttökelvottomia minulle.

Kiitos sille joka jaksaa tämän lukea ja vielä vastatakin.
Miikathebest
29.10.2004 16:00:02 (muokattu 29.10.2004 16:02:07)

Opettele soittamaan sooloja ensin cleanilla... tiedän ... on paljon vaikeampaa... Säröllä ei kannata yrittää peittää virheitä.

Hyvä kitaristi kuulostaa hyvältä vaikka kuinka huonolla vahvistimella...

Itsekin olen tajunnut nykyään sen mitä jotkut aina vaan hokevat... osta putkivahvari. Sitä on sitten hyvä boostata erilaisilla overdrive-/distortionpedaaleilla.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Jormaz
30.10.2004 07:48:52
Pistä kaulamikki päälle ja ruuvaa vahvarista enemmän midleä ja vähemmän trebleä. Tulee pyöreä kikkeliheviporakonesoolosoundi. Which is nice.
So the second guitar maestro turned out to be Andrey Pastilli?
Safaweb
31.10.2004 16:49:28 (muokattu 31.10.2004 16:50:53)
Tuommoseen "repivään" soolosaundiin suosittelen runsaasti middleä ja hieman vähemmän säröä. Ja tottakai tallamikillä ja mieluummin humbukkerilla.

EDIT: Ja tottakai tatsilla on suuri vaikutus. Kannattaa käyttää vibratoa.
"miestä ei satu vaikka hakattaisiin kuinka, mutta kun nainen puhdistaa hänen haavojaan, hän irvistelee tuskasta" -elokuvatotuuksia
Heart Of Steel
31.10.2004 17:01:28

Yläkielien tukkoisuus saattaisi johtua huonoista mikeistä tai vanhoista kielistä. Myös liian pitkät piuhat ja huonolaatuiset pedaalit saattaa syödä yläpäätä.

Eikös tuo Cube ole Zoomin valmistama? Itsellä ei ole kokemusta mutta zoomien säröt harvemmin keräävät kehuja.

Hevisooloissa yleisimmät efektit on delay, chorus ja wah. Flangerit ja muut ufo-ääniefektit tuppaavat lähinnä ärsyttämään.

Sweepeissä ja tapeissa ei yleensä paljoa sustainia tarvita. Tarkoitat varmaan että äänet eivät tahdo kuulua ja siihen auttaa kovempi voima, särön tai kompuran lisääminen ja mikkien ruuvaus lähemmäs kieliä.
"Nobody tells a Man how to play."
HMB
saha
02.11.2004 12:48:15 (muokattu 02.11.2004 12:49:52)
Leadi syntyy mielestäni näin:

bass 8, middle paljon, treble siinä 6, kaiut nolliin.
jos on joku tunkkanen vaffarisärö niin säröspedua väliin, siitä säröt kymppiin ja tonea 5-8. Ja kaulahumppari on päivänselvyys.

Noin siis minun korvien välissä.

Ja jos soolo on semmonen tiltitlitltitlitl ja hidasta väliin ja taas mennään, niin delayta tuohon hitaaseen.
Ota poika ohvia. Ostan wahin, tarjoa omaasi.
tommiot
02.11.2004 13:10:45
Leadi syntyy mielestäni näin:

bass 8, middle paljon, treble siinä 6, kaiut nolliin.
jos on joku tunkkanen vaffarisärö niin säröspedua väliin, siitä säröt kymppiin ja tonea 5-8. Ja kaulahumppari on päivänselvyys.

Noin siis minun korvien välissä.

Ja jos soolo on semmonen tiltitlitltitlitl ja hidasta väliin ja taas mennään, niin delayta tuohon hitaaseen.

No ei toi kovin "repivä" soolosaundi ole...

Paljon middleä, tallamikki ja reilu vibraatto niin on jo aika repivä.
Pastilli?
Miikathebest
02.11.2004 18:01:05 (muokattu 02.11.2004 18:01:54)

No ei toi kovin "repivä" soolosaundi ole...

Paljon middleä, tallamikki ja reilu vibraatto niin on jo aika repivä.

Vibraton kannattaa olla sitten sellainen tiukka eikä mikään hieno ja löysä.
Axel Rudi Pell soittaa erittäin riipivällä vibratolla.
Noin siis jos jotain karseaa soundia haetaan...

Itse pidän enempi pehmeästä ja kauniista soundista.
Miika Rocks It
Starlia
03.11.2004 01:08:37
Axel Rudi Pell

offtopic: on muutes saatanan ruma mies

http://www.axel-rudi-pell.de/Studio1.jpg

jää kyllä rumuudessakin kakkoseksi Ynkästä, jota tuntuu matkivan aika reippaasti :-p
Jormaz
03.11.2004 06:43:13
Tässähän haettiin sellaista repivää soundia...

Repivyyttäkin voi olla toki monen laista. Voi olla nuorisotalo-soundia ja sitten jotain muuta. Toki "takuurepivää" saa esim. vääntämällä treblen ja presencen täysille mutta ahh..
WeetM
03.11.2004 07:04:21

Eikös tuo Cube ole Zoomin valmistama?

Ei ole. Cube on Rolandin valmistama erittäin monipuolinen vahvistin ja sillä ei ole mitään yhteistä Zoomin muovilelujen kanssa.
Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle.
Miikathebest
03.11.2004 12:45:43

Cubeahan on olemassa niitä cosm-digimallintavia, sekä analogisia bluescubeja... tuntuu siltä että puhutaan yleensä vain cubesta, eikä sitten tiedetä kumpaa nuista tarkoitetaan...
Miika Rocks It
LaXu
03.11.2004 19:11:55
Opettele soittamaan sooloja ensin cleanilla... tiedän ... on paljon vaikeampaa... Säröllä ei kannata yrittää peittää virheitä.

Hyvä kitaristi kuulostaa hyvältä vaikka kuinka huonolla vahvistimella...

Samaa mieltä. Turha sitä on yrittää peittää oman tekniikkansa virheitä lykkäämällä isot reverbit ja delayt päälle ja kääntämällä säröä täysille. Middlea kaakkoon ja vähemmän säröä. Mielestäni se, että lähteekö kitara laulamaan kunnolla, on enemmän soittajasta kiinni kuin laitteista..vaikka toki nekin vaikuttavat. Kannattaa harjoitella vibratoa ja venytyksiä.
gogo
03.11.2004 21:04:35
öö... mitä se sustain tarkottaa?? oon kuullu mut ei tietoo. *dumb*
Miikathebest
03.11.2004 23:20:38

öö... mitä se sustain tarkottaa?? oon kuullu mut ei tietoo. *dumb*

Kitaran sointiaika...

Ensin nepataan kieli/kielet soimaan... sitten odotellaan että ne lakkaavat soimasta... jos joutuu odottamaan kauan on kyseessä pitkä/hyvä sustain ja taas kerran päinvastoin.
Miika Rocks It
Fortune
04.11.2004 10:35:27
Samaa mieltä. Turha sitä on yrittää peittää oman tekniikkansa virheitä lykkäämällä isot reverbit ja delayt päälle ja kääntämällä säröä täysille. Middlea kaakkoon ja vähemmän säröä. Mielestäni se, että lähteekö kitara laulamaan kunnolla, on enemmän soittajasta kiinni kuin laitteista..vaikka toki nekin vaikuttavat. Kannattaa harjoitella vibratoa ja venytyksiä.

Kyllä. Tuon on huomannut, kun on vuoden päivät kotitreenannut ilman vahvistinta. On pakko opetella rankaisemaan ja kyllä se vahvistimen kauttakin ärjyy ihan eri tavalla. Kieliäkään ei mene sen enempää kuin ennen :)
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Tilaa Mnet-paita!
biibob
06.11.2004 17:16:21

Olenkohan minä huijaamassa itseäni tietoistamatta sitä. Minä nimittäin tykkään käyttää paljon kaikua. Omasta mielestäni käytän sitä siksi, että se kuulostaa tosi hyvältä. Särö kylläkin on yleensä pelkästään boss sd-1:stä ja siinäkin drive potikka on yleensä vähän yli puolenvälin. Mun säädöt vaatii hiukan totuttelemista, koska soundi ei todellakaan ole laulavin, mutta itse tykkään siitä älyttömästi.
Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page.
Jormaz
06.11.2004 17:45:14
Ihan turhaa treenata kuivalla soundilla vain siksi että joku muukin niin tekee tai kehottaa tekemään. Tärkeintä kuitenkin lienee että soittaminen on kivaa. Jos treenaaminen on pelkkää hampaiden kiristelyä ja huulen puremista niin silloin ehkä kannattaa myydä kitara ja alkaa kasvattaa kukkasia.
Eemil
06.11.2004 19:21:50
Jos treenaaminen on pelkkää hampaiden kiristelyä ja huulen puremista niin silloin ehkä kannattaa myydä kitara ja alkaa kasvattaa kukkasia.

Tahi viiksiä.

Hyvä soolosaundi tulee säröllä ja middlellä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)