Aihe: Hyvä basisti?
1 2
Karlsson
29.10.2004 08:43:48 (muokattu 29.10.2004 08:45:26)
Noh, ällös säikähtäkö otsikkoa, sillä nyt ei tapella siitä onko peukuttelu vai tumppu parhautta.

Pistin muutamalle eri soitinpalstalle kyselyn, johon tietysti toivon runsasta osanottoa ja josta voimme ehkäpä oppia jotain. Eli kysyin millaisen bassoheebon kanssa mieluiten he soittaisivat. Kassotaan miten käy..

Kitarapalstalla:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=38&t=74878&o=0&co=0

rupnalien osastolla:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=30&t=74879&o=0&co=0

Baronin valtakunnassa:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … p?c=36&t=74880&o=0&co=0
Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä!
pardy
29.10.2004 08:50:27

Mielenkiintoinen aihe, totta tosiaan! Pitää vaan odotella mitä muut muusikot sitten sanovat.
Vox citharae non altarum vocum pulchra est.
Jooba
29.10.2004 16:17:48
Joo. Jotkut osataan jo, jotkut taas ovat hävettävän kaukana minusta =D he
Royal Banzai
29.10.2004 17:06:07
Aika moni (kitaristi) tuntuu olevan sitä mieltä, että basisti on siellä koska bändeissä pitää olla basisti. Basisti ei saa näkyä, eikä tarvi välttämättä kuuluakaan. Huhhuh, onneks en soita ko. termit basistin kohdalta täyttävässä yhtyeessä. No, tätä aihetta kalutaankin vissiin Turhautumis-threadissa, että se siitä avautumisesta.
Wil-J
29.10.2004 17:38:34
Aika moni (kitaristi) tuntuu olevan sitä mieltä, että basisti on siellä koska bändeissä pitää olla basisti. Basisti ei saa näkyä, eikä tarvi välttämättä kuuluakaan. Huhhuh, onneks en soita ko. termit basistin kohdalta täyttävässä yhtyeessä. No, tätä aihetta kalutaankin vissiin Turhautumis-threadissa, että se siitä avautumisesta.

Tätä mäkin meinasin sanoa. Rumpalit tuntuvat selvästikin olevan lähimpänä meidän herkkää sielunmaailmaamme!
Mr.oskari
29.10.2004 17:45:54
Tätä mäkin meinasin sanoa. Rumpalit tuntuvat selvästikin olevan lähimpänä meidän herkkää sielunmaailmaamme!

Onko meillä muka oikeesti sielunmaailma ?

:P
Yes I would if I could...
KMT
29.10.2004 19:22:35

Kitaristit ei halua basistin sooloilevan ollenkaan. Ne luulee, että me viedään niitten kunnia kun meilläkin on soolo.
Bassosooloa ei voi laittaa pizzan päälle
rattledad
29.10.2004 22:40:46

Kitaristit ei halua basistin sooloilevan ollenkaan. Ne luulee, että me viedään niitten kunnia kun meilläkin on soolo.

Olihan siellä ihan hyviäkin juttuja kitaristeilla, soittovuosista varmaan riippuu enemmän kuin siitä millä soittaa. Toisaalta, onhan se suhde rumpalin kanssa aina vähän intiimimpi. Oikeastaan rumpuja tärkeämpää IMO on joskus kuunnella laulua. Laulajille et Sam tainnut kalluppiasi laittaakaan?
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
-jj-
29.10.2004 23:15:51

Oikeastaan rumpuja tärkeämpää IMO on joskus kuunnella laulua. Laulajille et Sam tainnut kalluppiasi laittaakaan?

Minulla kanssa kiinostaisi nuo vocaholistien kommentit kun ainakin meidän (yhden) bändin laulaja laulaa basson mukaan ja se pitää panna monitoristakin tuuttaamaan vallan kovasti (jos siis ei muuten kuulu). Liekkö hän perverssi tai muuten vain omituinen... ;)
PasiB
30.10.2004 11:56:05
Olen täysin samaa mieltä. Ehkä tätä kuvastaa myös se, että mulla ja rumpalilla on meidän porukasta parhaat välit myös tuolla siviilipuolella.
V***uako tässä enempää selittelemään.
Jooba
30.10.2004 15:45:58

Pari tyttöä sanoi koulussa kerran kun soitin yhtä sooloa ja pari jätkää kanssa et basso soolot on paljon hienompia kuin kitara soolot. Mitä tästä opimme? en mä tiedä =D

Mut kuitenkin et ei kitaristit vallitse sooloilua kokonaan vaan on myös hyviä basso soolojakin. Sit yks rumpali kaveri kerran puhui jostain yhtyeestä jossa on kaks basistia, toinen rytmi ja toinen soolo Voi olla kivan kuullosta.
Royal Banzai
30.10.2004 20:13:16
Pari tyttöä sanoi koulussa kerran kun soitin yhtä sooloa ja pari jätkää kanssa et basso soolot on paljon hienompia kuin kitara soolot. Mitä tästä opimme? en mä tiedä =D

Mut kuitenkin et ei kitaristit vallitse sooloilua kokonaan vaan on myös hyviä basso soolojakin. Sit yks rumpali kaveri kerran puhui jostain yhtyeestä jossa on kaks basistia, toinen rytmi ja toinen soolo Voi olla kivan kuullosta.

Ihax oikeesti? IhQ!
Johnny Buzz
30.10.2004 20:18:09

Kyllä se Jooba osaa kirjottaa tuubaa. No ei pidä junnua masentaa. Kyllä se iän myötä oppii, toivottavasti.
www.soulstab.com Soulstab live @ Factory, Helsinki, 20.11.2004
pardy
30.10.2004 21:31:54

Kyllä se Jooba osaa kirjottaa tuubaa. No ei pidä junnua masentaa. Kyllä se iän myötä oppii, toivottavasti.

Ei pidä tuomita iän perusteella. Kyllähän Niskiksenki sanomisille on naureskeltu, vaikkei se mun mielestä mitään _hirveän_ tyhmää oo kuitenkaan sanonu. Ja toisaalta, kyllä itekki jauhan omasta mielestäni aika rankasti paskaa aina silloin tällöin, mutta eipä vaan kukaan oo mulle ikinä mitään noottia siitä antanu. Ja itse siis olen ehkä just vuoden tai pari Joobaa vanhempi ja Niskiksen kanssa vissiin samanikäinen. Eli mitä opimme tästä?
Johannes_t
30.10.2004 21:38:00

Ei pidä tuomita iän perusteella. Kyllähän Niskiksenki sanomisille on naureskeltu, vaikkei se mun mielestä mitään _hirveän_ tyhmää oo kuitenkaan sanonu.

Ei iän perusteella pidäkään tuomita. Jooba perii kyllä helposti Niskiksen viitan.

Juu, kyllähän Niskis on "fiksuuntunut" huomattavasti ajan oloon, olihan hänen löpinänsä alunalkaenkin lähinnä innostuksen aiheuttamaa "häkellystä".

Diggaan kaverista siis. (Johannes inc. pidättää oikeutensa kettuilla Oy Niskamies AB:lle koskatahansa haluaa).

Mutta Jooballe ja muille aloitteville neuvoksi, älkää turmelko topicia heti kärkeen, kuten "basisti ja rumpali"-topicissa kävi.
pardy
30.10.2004 22:29:53

Siis ei voi jumalauta! Mulla kyllä palo niin käämit ton yhen kommentin kanssa tuolla kitarapuolella:

Pitää turpansa kiinni, ei puutu asioihin joita ei ymmärrä, vastaa kun kysytään , kysyy kun ei vastata. Tietää oman sijoituksensa yhtyeen arvohierarkiassa.

Jätin sitten samaan threadiin nasevan vastausviestin tuohon kommenttiin.
SF3YLO
31.10.2004 09:14:10

leka
01.11.2004 06:58:01
jepsis juu. Basistin tehtävä on luoda se pohja... eli soittaa yksinkertaisesti ja 'tyylikkäästi'. tietty saa välillä kikkaillakin, mutta se on tehokkaampaa jos sen tekee vain tarkkaan harkitusti , eikä häslää koko ajan pitkin kaulaa. (sama juttu koskee kaikkia muitakin soittimia. I like it simple, just like me)
Taukki
jogo3000
01.11.2004 08:46:20

Rumpalipalstalla oli hyvin oivallettu:

-Selvän

Joo, kyllähän se niin on että bändikokemuksen myötä varmaan sen sbasson roolikin tulee selväksi useimmille soittajille. Ei kannata turhautua jos joku ei sitä tajua. Pistää vaan sbassoa isommalle että kuulevat.
"I am the war machine marching on your soul/command and conquer, I shall take control" -Jeff Waters
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)