biibob 29.10.2004 16:17:01 | |
---|
sellainen joka tietää basson tehtävän bändisoitossa. Hänen tulisi osata tehdä pieniä mausteita kappaleen rytmiin, mutta kappaleen olisi pysyttävä kasassa. Toivottavasti ymmärrätte. Basisti ei lähde vetelemään täysin omia soolojaan. Rytmitaju olisi myös aika kova sana. Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. |
Keke Urlaub 29.10.2004 17:18:29 | |
---|
Tarkemmin erittelemättä muutama nimi: Tony Levin Robert DeLeo Tom Kennedy Heillä on homma hanskassa. Shake before use. |
tommijk 29.10.2004 17:24:01 | |
---|
Tekninen osaaminen ei ole niin tärkeää. Hyvä "sävel korva" ja muutenkin musikaalinen pitää ehdottomasti olla ettei aina tartte näyttää että soita näin, vaan että basisti osaa itse kuunella mikä bassolinja sopii minkäkin kitarajutun päälle. "Mitä huonommin menee, sitä ylimielisemmiksi muutumme." - T. Liimatta |
biibob 29.10.2004 18:20:57 | |
---|
Tekninen osaaminen ei ole niin tärkeää. Hyvä "sävel korva" ja muutenkin musikaalinen pitää ehdottomasti olla ettei aina tartte näyttää että soita näin, vaan että basisti osaa itse kuunella mikä bassolinja sopii minkäkin kitarajutun päälle. Tätä juuri itse hain omassa kirjoituksessani. Olen täysin samaa mieltä. Jos joku olisi nimettävä jumalan jälkeen niin se on Jimmy Page. |
KMT 29.10.2004 19:30:19 | |
---|
Luuletteko, että basisti vie koko shown, jos sen antaa sooloilla? Bassosooloa ei voi laittaa pizzan päälle |
Snowblind 29.10.2004 19:40:20 | |
---|
Luuletteko, että basisti vie koko shown, jos sen antaa sooloilla? Tottakai, koska ne sooloilevat hienommin kuin kitaristit ja siten saavat kaiken huomion. "You can take the man out of the 80's, but you can't take the 80's out of the man." |
Ze Kink 29.10.2004 20:07:26 (muokattu 29.10.2004 20:08:17) | |
---|
-On muutakin kuin sellainen bändin taustalla seisoskeleva juurisäveltä pompotteleva hyypiö, jota tuskin kuulee. -Osaa peukuttaa tarpeen vaatiessa ja pysyy taimissa. -Hallitsee sormilla soiton ja tietää mitä soittaa (siis mitä säveliä, intervalleja jne.) -Tietämystä myös kamapuolella, eli osaa säätää bassonsa kuulumaan ja soundaamaan hyvältä. -Pelaa hyvin yhteen rumpalin kanssa. -Osaa tarpeen vaatiessa myös vetäistä soolon :P Emmää keksi enempää. Onhan noi aika vaativiakin periaatteessa. Mutta meilläpä on jo melkein tollanen. Kamapuolen tietämys on vain vähän mitä sattuu. |
tjw 29.10.2004 22:19:40 | |
---|
Mutta meilläpä on jo melkein tollanen. Kamapuolen tietämys on vain vähän mitä sattuu. Et varmaan tarkota Mattia :D |
EtG 29.10.2004 23:24:07 | |
---|
Ei järjestyksessä: 1.Osaa släpätä. Pakkanen karistaa nudistit. |
Robert 30.10.2004 00:11:58 | |
---|
Tekee mitä käsketään. Ei riehu. Kitaristi Lahdesta tahtoo soittamaan... Pastilli? |
Johannes_t 30.10.2004 01:39:30 | |
---|
Tätä kuulee niin paljon, mutta mitä ihmettä sillä tarkoitetaan? Miten ihmeessä se voi huonontaa basistia, jos osaa soittaa myös kitaraa? Sillä tarkoitetaan kaveria, joka soittaa bassoa kuin kitaraa. Eli peruskäsitys mm. bassolinjoista, rytmeistä etc. puuttuu. |
rainmaker 30.10.2004 12:39:50 | |
---|
No sellanen, joka osaa muuttaa soittotyyliään biisin mukaan. Jos esim. vedetään jotain sellasta biisiä, jossa basistin ei kuulu ainakaan hirveesti sooloilla, niin se ei sooloile, ja sitte ku vaihdetaan vaikka johonkin sellaseen musiikkiin, jossa basso on enemmän esillä, niin sitten basistikin tulisi osata soittaa jotakin muutakin kuin sitä pohjasäveltä. Kopioi tämä teksti itsellesi allekirjoitukseksi. Tarkoitus on koota eksponentaalisesti lisääntyvä, mitäänmerkitsemätön allekirjoitus mahdollisimman monelle m-nettiläiselle. |
sterbo 30.10.2004 13:23:46 | |
---|
Kertokaapa mikä on teidän käsityksenne hyvästä basistista. Eli nyt ei haeta sitä kovinta peukkukingiä tahi muuten kikkeliskokkelisbasistia vaan mielipidettä siitä millaisen soittajan kanssa mieluimmin soittaisit. Tietysti se unelmiesi bändikaveri voi olla noita edellämainittujakin.. Pitää turpansa kiinni, ei puutu asioihin joita ei ymmärrä, vastaa kun kysytään , kysyy kun ei vastata. Tietää oman sijoituksensa yhtyeen arvohierarkiassa. "Listeners of progressive rock have often got long and filthy hair, old, colorful and shabby clothes." |
Johannes_t 30.10.2004 15:11:32 | |
---|
Tietää oman sijoituksensa yhtyeen arvohierarkiassa. Jaha. Onkos tästä oikein ranking-listaus tehtynä? Ei kovin kummoista tulevaisuutta voi povata kaverille, jolla on moiset käsitykset bänditoiminnasta. |
sub zero 30.10.2004 16:33:43 | |
---|
Luuletteko, että basisti vie koko shown, jos sen antaa sooloilla? Jazz-basistien on annettu sooloilla ja homma on mennyt siihen pisteeseen että ne on tehneet omia soololevyjä joissa on melkein joka biisissä soolo What's there to live for? Who needs the peace corps? |
sirdickyj 30.10.2004 21:37:21 | |
---|
Tätä kuulee niin paljon, mutta mitä ihmettä sillä tarkoitetaan? Miten ihmeessä se voi huonontaa basistia, jos osaa soittaa myös kitaraa? Minä olen juuri tällainen basistiksi kääntynyt kitaristi, eli voin puhua omasta kokemuksesta. Kyllä on ankeaa kun soittaa bassoa niinkuin kitaraa, niissä nimittäin on kaulan yhtäläisyyksien lisäksi melko vähän yhteistä. Edes plektraa ei käytetä samalla tavalla, mikäli nyt plektralla sattuu soittamaan. Mutta se on ollut kiva huomata, että kitaransoittoon tuo viime vuosien intensiivinen basson haltuunotto on vaikuttanut positiivisella tavalla! WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
pardy 30.10.2004 22:26:15 | |
---|
Pitää turpansa kiinni, ei puutu asioihin joita ei ymmärrä, vastaa kun kysytään , kysyy kun ei vastata. Tietää oman sijoituksensa yhtyeen arvohierarkiassa. Voi jeesus... Vai niin. Eli basistilla ei ole mitään päätösvaltaa koko bändissä ja hän soittaa vain sitä mitä hänelle näytetään? Sori, mutta mä en olis sun kanssa kovinkaan pitkään samassa bändissä. Onneks meijän bändissä vallitsee demokratia eikä siellä oo tollasia natsiperseenreikiä. Vox citharae non altarum vocum pulchra est. |
1: teorian tietämystä 2: pitää rytmin 3: osaa kikkailla 4:soittaa sormilla 5: ei ole basistin aivot viikon väläytykset:
mitä jos tuolla ylhäällä ois kuun paikalla semmonen ympyrä ja siinä semmonen venkura... sitte se ois niinku Q. höhö....
LTG |
sterbo 31.10.2004 11:36:54 | |
---|
Voi jeesus... Vai niin. Eli basistilla ei ole mitään päätösvaltaa koko bändissä ja hän soittaa vain sitä mitä hänelle näytetään? Sori, mutta mä en olis sun kanssa kovinkaan pitkään samassa bändissä. Onneks meijän bändissä vallitsee demokratia eikä siellä oo tollasia natsiperseenreikiä. Pitää nyt vain ymmärtää tosiasiat. hymiö tähän väliin, ettei mene pojilla puurot väärään kurkkuun. "Listeners of progressive rock have often got long and filthy hair, old, colorful and shabby clothes." |
Bilharzia 31.10.2004 12:13:22 | |
---|
"Paras basisti olis tietenkin semmonen jonka bassosta ei kuulu mitään ääntä ja tekis meille lauluja. Siis semmonen huomaamaton ja tekis vaan niitä ihan perusjuttuja." Eiku oikeesti! GROOVE ON TÄRKEIN!!! Elää ja hengittää rytmiä. Se tietää itse mikä basisti on ja tietää mihin se pystyy. Omia mielipiteitä oman soittimensa näkökulmasta ja miten homma rullaa parhaiten kokonaiskuvan kautta. Juu tekninen taito on kanssa ihan hyvä. Mutta se basistihan ITSE tietää mitä se on basson kanssa. www.thefucksociety.com
tai
www.thefriendsociety.com |