Aihe: Rumpupadi + uudet kapulat..?
1
Ze Kink
28.10.2004 21:06:33
Elikkäs, ei ole rahaa vielä settiin, niin ajattelin ostaa tuollasen padin. Paljonkohan tuollanen siis kustantaa, minkä merkkisiä kannattaa kattella, minkälaisia harjotuksia tuolle on jne.

Ja, pitäisi ostaa uudet kapulat, kun nuo omat on soikeat tms. (eli kun pyörittää pöydällä, niin näkee että se pää pyörii miten sattuu). Minkälaiset olisi hyvät eikä massiivisen kalliit? Meidän luokkalainen rumpuvirtuoosi sano, että jos haluat hyvän muotoset ja samanlaiset ja silleen niin osta Vic Firthit. Kuitenkaan ei itse niitä käytä koska "ne tuntuu huonolta käsissä". Sama tyyppi muuten sanoi että jos haluaa hyvän tekniikan, niin kannattaa aloittaa virvelillä. Entä jos alan soittelemaan sillä padilla joku ½h-1h tai enemmän tekniikkajuttuja päivässä, niin voidaanko se rinnastaa (onkohan nyt oikea sana) tuohon virvelin soittoon? Se tyyppi ei siis ole mikään huono, se on Sibelius-Akatemian jazzlinjalla ja omaa suurinpiirtein yhtä hyvän tekniikan kuin Mike Mangini :D. Ja vielä kapuloihin liittyen, mitkä puumateriaalit on minkälaisia (soundi, paino jne.). 5A kapulat on siis tämänhetkiset, mutta vissiin 5B:t tai 7A:t ajattelin ostaa. Mutta mitä merkkiä?

Entä muuten sellaset "silent tipit" (http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … ma_tcp10d_silent_tips_prodinfo.html). Miten tuollaset pelaa? Voisi soitella esim. koulussa pulpettiin jne. jos noi ei pidä kovaa ääntä ja silleen.
Onko shinulla hunajaa?
"vidu mie oon kändss'ä" -Zarmo
hgr
28.10.2004 22:09:41
5A kapulat on siis tämänhetkiset, mutta vissiin 5B:t tai 7A:t ajattelin ostaa. Mutta mitä merkkiä?

Et taida olla kauhean hyvin selvillä omista mieltymyksistäsi, 5B:t ja 7A:t kun ovat täysin erityyppisiä kapuloita. Itse tykkään kyllä eniten 5A:sta. Merkki on suhteellisen samantekevää, enpä voi väittää huomanneeni sen kummempia eroja laadussa ainakaan VF:n, ProMarkin ja Vaterin välillä. Se kyllä ärsyttää kun monet puukapulat ovat hieman eri painoisia. Nyt olen soitellut muutaman viikon Aquarianin hiilikuitukapuloilla ja tuntuma on aika kohdallaan.
Ze Kink
28.10.2004 22:12:17
Et taida olla kauhean hyvin selvillä omista mieltymyksistäsi, 5B:t ja 7A:t kun ovat täysin erityyppisiä kapuloita. Itse tykkään kyllä eniten 5A:sta. Merkki on suhteellisen samantekevää, enpä voi väittää huomanneeni sen kummempia eroja laadussa ainakaan VF:n, ProMarkin ja Vaterin välillä. Se kyllä ärsyttää kun monet puukapulat ovat hieman eri painoisia. Nyt olen soitellut muutaman viikon Aquarianin hiilikuitukapuloilla ja tuntuma on aika kohdallaan.

Siis en tosiaankaan ole mieltymyksistäni perillä :P Ja tiedän että ne ovat erilaisia. Kaikki noista on käsiin sopinut aika hyvin, mutta en oikein tiedä että mitkä parhaiten.
Onko shinulla hunajaa?
miän vain
28.10.2004 22:19:06

Kyllä pädin soiton voi rinnastaa virveliin. Ainakin minusta.

Halvin pädi on kangaspäällysteinen hiirimatto. Parempi kuin ei mitään, ainakin siihen asti että saat oikean.

Nuo silent tipit ei toimi ollenkaan. Äänitaso ei putoa käytännössä yhtään - eikä niillä voi kuvitellakaan vetävänsä pulpettiin tunnin aikana. Paitsi ehkä välitunnin. Heh. Eikä niiden tuntuma minusta vastaa pädia, vaikka niinkin jossain väitettiin.
"Pulla ei maistu erilaiselta, vaikka sille antaa nimen"
Monochromatic on bändini.
rummunteko-ohjeita sivun alareunassa.
Magetsu
28.10.2004 22:26:58
Pädejä on todella paljon erilaisia, itselläni on toimii remon 10" "kalvotettu" versio, ei niin hyvä kapuloille, mutta jos meinaa vispilätekniikkaa hioa niin siihen toimii todella hyvin, en muistaa hintaa tarkalleen, mutta olisko ollu jotain 30-35€....
Jos on raha tiukassa niin hiirimattokin kelpaa hyvin kapulatreeniin, teippaat tai liimaat sen vain johonki muutaman sentin paksuiseen puulautaan/penkkiin kiinni ja toimii...

Kapuloista sen verran että ite harjoittelen sormitekniikkaa paksummilla kapuloilla (taman0216P, vf5B) ja setissä sitten 5A:ta tai 7a:ta riippuen musiikista.

5a:sta voisin sanoa että se on aika generaali niin pituudeltaan kuin painoltaan, joten sitä suosittelisin ja ihan puutipillä, ei mitään nylonkärkisiä hilavitkuttimia... :D
Ze Kink
28.10.2004 22:39:37
Haa, tuota hiirimattoa olen joskus aiemminkin käyttänyt. Ei vain oikein tykkää tuo uskollisesti jo aika kauan palvellut, joten voisin etsiä jonkun vanhan ja isomman.
Onko shinulla hunajaa?
Paas
28.10.2004 23:53:37
Esim. tällainen pädi: http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … mp;pid=5165&mgid=16&sgid=45

Tuota pädiä löytyy kahta eri kokoa.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Ze Kink
29.10.2004 13:18:32
Esim. tällainen pädi: http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … mp;pid=5165&mgid=16&sgid=45

Tuota pädiä löytyy kahta eri kokoa.

Käynpäs kattomassa löytyykö fmusasta. Muistaakseni siellä tuollasia oli. Toivottavasti se on yhtä halpa kuin tossa.
Onko shinulla hunajaa?
Pieni rumpalipoika
29.10.2004 13:53:39

Halpa ja hyvä:

Pala kumimattoa, jonka liimaat laudan päälle. Jos haluat olla hifisti, niin tee puualustasta ja muovimatosta pyöreä ;D

Sanoi rumpaligurukaverisi mitä tahansa, niin mikään merkki ei ole koskaan ylitse muiden. Ei soittokamoissa, ei autoissa jne. Kaikissa on puolensa.

Itse olen käyttänyt 10 vuotta samanlaisia kapuloita. Ne ovat Taman 214P, 215P tai 216P malliltaan. Alunperin materiaalina oli tammi, sitten muutaman vuoden hikkori, ja nyt taas tammi. Paksuuksiltaan nuo kepit pyörivät tuolla 5A-2A kulmilla. Oon tosin pitkään jo etsinyt itselleni kapuloita, jotka olisivat hieman kevyemmät, mutta yhtä paksut. On toki löytynytkin. Mm. Chad Smith signaturet. Olikohan ne nyt Vaterin vai Vicin valmistamat. Ihan jees tatsi, mutta mun halonhakkuutyylillä eivät kestäneet. Tamojen etu on HINTA. Ne on olleet Levytukussa "tarjouksessa" monta vuotta. 8,25€ pari. Eli ne on pari kolme euroa halvemmat, kuin muut valtamerkit. Ja hyvin kestää. Mun soittotyylillä ranteet hieman heikommin ;D

Ylipäänsä kapuloissa ihan oma subjektiivinen totuus on paras (niinku elämässä yleensäkin, hoho). Mikä tuntuu hyvältä, on hyvä. Suosittelisin kuitenkin käyttämään mieluummin hieman liian paksuja, kuin kevyitä keppejä (jos ei siis tarvii soittovolyymiä hillitä). Tulee ruista ranteeseen ;D

Mitä tulee treenaamiseen, niin rudimenttien treenaaminen on (olisi) helvetin hyödyllistä. Toisaalta monet tekniikkavirtuoosit eivät ehkä panosta tarpeeksi grooveen, soiton soundiin (eli ihan siihen, että se rumpu soundaa hyvältä) eivätkä varsinkaan omaan TYYLIIN.

Joka tapauksessa. Perustekniikoiden treenaaminen kannattaa. Vanhana moisen duunin tekeminen on hankalaa. Tulee helposti motivaatio-ongelmia. Esimerkiksi itse en oo treenannu koskaan mitään tekniikoita junnuna, enkä juuri vanhempanakaan. Lopputuloksena on rokkirumpali, jolla parhaana päivänään saattaa homma groovata ja soundata hyvältä. Ja tyyli on aika omanlaisensa. Luulen. MUTTA. Koska perustekniikka uupuu, mitään kinkkisempää kamaa ei pysty vetään ja toisaalta monet visiot hieman kimurantimpien komppien tai fillien suhteen jää toteuttamatta, koska työkalut puuttuu - eli TEKNIIKKA.

Vanha sloganini - "Tekniikka on väline, ilman sitä luova työ ei onnistu", on muuten íhan vitun tosi juttu.

Nuorena siis kannattaa se vitsa vääntää ja perustreeni tehdä. Silloin virtaa riittää kaikenlaiseen ja näyttämisen halut, oma motivaatio, sinnikkyys, oppimiskyky ja ajan määrä on ihan eri luokkaa. Vanhana on miljuuna bändiä, joiden kanssa keikkailu, treenaaminen, studioissä pyöriminen ja etenkin dokaaminen vievät energiat, rahat, ajat ja motivaatiot.

Vielä vanhempi sloganini kuuluu seuraavasti: "Musiikkia suurella sydämellä. Ei siis rahasta vaan rakkaudesta viinaan".

Rok.
"It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong."
Liver-Box
29.10.2004 15:12:34

RealFeel pädit on aikas jees. Osta heti kättelyssä tälläinen isompi, esim 10" ja ylöspäin.
Jakso.
DimensionZ
29.10.2004 21:46:22

Itse koitan nykyään treenata tekniikkaa enemmän, osa tästä tapahtuu sähkörumpujen pädeihin ilman että rummut ovat päällä; kuulee selvästi ne napsaukset ja ei tarvi aina altistua virvelin äänivoimakkuuteen (vaikka tulppia käytänkin aina). Nuo sähkörumpujen pädit ovat siitä hyviä että ne voi myös irrottaa ja viedä vaikka sohvalle ja treenata vaikka tvtä katsellessa.

Kapuloista sen verran että itse olen vakiintunut nyt Vic Firthiä käyttämään. Dave Weckl Evolution (keltaiset uudemmat), Steve Gadd signaturet, ja 5Bt ovat kovassa käytössä. Evolutionit ja Gaddit ovat saman paksuisia (5A) mutta todella eri painoisia, niitä sitten tilanteen ja fiiliksen mukaan vaihtelemaan. 5Bt toimivat hyvin tekniikkatreenissä paksumpina, ja oikeestaan kaikki jutut missä pääsee soittamaan kovempaa kuin tavallisesti hoituvat noilla hyvin.
''He jumped right out of a building!!''
Ze Kink
31.10.2004 23:07:29
Mites sellanen soitto-opus kun stick control for the snare drummer? Jos vaikka hommaisin. Täältä lueskelin että se olisi hyvä aloittelijalle ja myös pidemmälle ehtineelle?
Onko shinulla hunajaa?
Bacchus
01.11.2004 10:50:42
Mites sellanen soitto-opus kun stick control for the snare drummer? Jos vaikka hommaisin. Täältä lueskelin että se olisi hyvä aloittelijalle ja myös pidemmälle ehtineelle?

Erittäin hyvä teos, ja miltei pakkohankinta. Osta!
pain (is irrelevant) pain, pain, pain, pain (pain)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)