Aihe: Näin minä opettelen kitaransoittoa tällä hetkellä..
1
weelie
28.10.2004 13:31:03 (muokattu 28.10.2004 13:42:12)
Olen ikuinen aloittelija, mutta nyt haluaisin päästä "seuraavalle tasolle". Joten pitää ottaa järki käteen.

Soitonopettelun viisi kultaista pointtia:
1) Kuuntele ja matki (Listen. And imitate.)
2) Opettele soittamaan melodiaa (Learn to play melody.)
3) Opettele miten musiikki toimii (Learn how music works.)
4) Laula mitä soitat, soita mitä laulat (Sing what you play, and play what you sing.)
5) Kehitä oikean käden tekniikkaa (Develop your right hand techniques.)
(nämä kopioitu yhdeltä keskustelufoorumilta, eivätkä nämä ole mikään standardi, mielestäni vaan hyvä lista)

Tiedän että jokaisella alueella olen aloittelija.

Joten opettelen kitaraa tällä hetkellä tähän tyyliin:

1) Tämä kohta on hivenen vaikea. Toki "tatsin" matkimista olen harrastanut aina, mutten ilman tabulatuureja. Joka tapauksessa tarkoituksena olisi pyrkiä siihen että soittaisin yhä useammin niin että alkuperäinen nauhoitus soi taustalla. Amazing Slow Downer apuun tässä kohtaa.

2) Kitara on vain instrumentti minun ja musiikkini välillä. eli pentatonisten laatikoiden paukuttamisesta pitäisi päästä eroon, omien melodioiden maailmaan.

Koska korvani ovat tehty puusta, ja olen lähtökohdiltani laiska tabisoittaja, aloitin juuri midifilejen soittamisen kitaralla. Lataan siis netistä (mielellään yksiäänisen) midi-filen laulusta jonka tunnen ja pistän soimaan (musicrobot.com on yksi midi-haku). Ensimmäinen kappale oli rautalankabiisi Emma, jonka melodian viikonloppuna lähes kokonaan opettelin soittamaan. Tarkoituksena olis vielä kehittää sille jonkin sortin sointukulku soitettavien nuottien pohjalta ja sitten opetella soittamaan tuo melodia lisänuottien (eli sointumelodia-tyyliin tms) säestämänä.