Aihe: Näin minä opettelen kitaransoittoa tällä hetkellä..
1
weelie
28.10.2004 13:31:03 (muokattu 28.10.2004 13:42:12)
Olen ikuinen aloittelija, mutta nyt haluaisin päästä "seuraavalle tasolle". Joten pitää ottaa järki käteen.

Soitonopettelun viisi kultaista pointtia:
1) Kuuntele ja matki (Listen. And imitate.)
2) Opettele soittamaan melodiaa (Learn to play melody.)
3) Opettele miten musiikki toimii (Learn how music works.)
4) Laula mitä soitat, soita mitä laulat (Sing what you play, and play what you sing.)
5) Kehitä oikean käden tekniikkaa (Develop your right hand techniques.)
(nämä kopioitu yhdeltä keskustelufoorumilta, eivätkä nämä ole mikään standardi, mielestäni vaan hyvä lista)

Tiedän että jokaisella alueella olen aloittelija.

Joten opettelen kitaraa tällä hetkellä tähän tyyliin:

1) Tämä kohta on hivenen vaikea. Toki "tatsin" matkimista olen harrastanut aina, mutten ilman tabulatuureja. Joka tapauksessa tarkoituksena olisi pyrkiä siihen että soittaisin yhä useammin niin että alkuperäinen nauhoitus soi taustalla. Amazing Slow Downer apuun tässä kohtaa.

2) Kitara on vain instrumentti minun ja musiikkini välillä. eli pentatonisten laatikoiden paukuttamisesta pitäisi päästä eroon, omien melodioiden maailmaan.

Koska korvani ovat tehty puusta, ja olen lähtökohdiltani laiska tabisoittaja, aloitin juuri midifilejen soittamisen kitaralla. Lataan siis netistä (mielellään yksiäänisen) midi-filen laulusta jonka tunnen ja pistän soimaan (musicrobot.com on yksi midi-haku). Ensimmäinen kappale oli rautalankabiisi Emma, jonka melodian viikonloppuna lähes kokonaan opettelin soittamaan. Tarkoituksena olis vielä kehittää sille jonkin sortin sointukulku soitettavien nuottien pohjalta ja sitten opetella soittamaan tuo melodia lisänuottien (eli sointumelodia-tyyliin tms) säestämänä.

3) Teoriaa pitäisi juu opetella. Sointujen muodostuksen osaan (kuten myös perus-MickeyBaker-jazzkomppi-soinnut), kuten myös pentatoniset boxit. En tosin jouhevasti ympäri kaulaa. Tarkoituksena olisi esim. soittaa moodeja sopivien sointutaustojen päälle, jotta oppisin miltä ne kuullostaa. Käyn tunneilla pari kertaa kuussa, opetellen nuoteista soittoa (Berklee guitar - Modern method for guitar 1) ja komppia. Tarkoituksena olisi myös opetella kuulemaan ja näkemään/löytämään/tajuamaan paremmin eri intervallit, soittamalla niitä ensimmäisestä asemasta ja kuuntelemalla niiden saundia. Ohessa myös luen ja katselen paria country/rockabilly-opusta/videota (tämä tyylisuunta ja swing/jumpblues ensisijaisesti kiinnostaisi. Django Reinhardt -tyylin soitto on tulevaisuuden suuria unelmia, siihenkin on jo muutama opus hankittuna).

4) Tämä on paha mulle (tarkoitus olisi siis hymistä melodioita, vaikka nauhoittaa ne, ja sitten soittaa niitä). Mutta olen yrittänyt aktiivisesti opetella soittamaan mitä mielessäni soi, enkä mitä sormet sattuu tekemään. Samaten töllöä katsoessa yritän soitella mainosten melodioita jos ne korvaan osuu.

5) Tämän osuuden kehittämistä mun pitäisi vielä kehittää! Alternative onnistuu ja soitan usein myös hybrid-tyylin (pick + kolme sormea). Rest strokea en vielä aktiivisesti aio opetella (vähän olen jo yrittänyt), jotta ei menisi koko pakka sekaisin.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Miikathebest
28.10.2004 17:28:29

Minusta tuollainen on _hieman_ tyhmää... itse räkeltelen aina mitä sattuu... olen kyllä ajatellut jo pitkään että teoriaa pitäisi opetella, mutta kun on niiin paljon siistimpää vääntää vaikka jotain "helppoja" lickesejä, kuin tankata päänsä täyteen paskaa(sitä saa jo koulussa tarpeeksi).

Vasenta kättäkin kannattaisi kehittää...
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
weelie
28.10.2004 17:49:03 (muokattu 28.10.2004 18:02:28)
Minusta tuollainen on _hieman_ tyhmää... itse räkeltelen aina mitä sattuu... olen kyllä ajatellut jo pitkään että teoriaa pitäisi opetella, mutta kun on niiin paljon siistimpää vääntää vaikka jotain "helppoja" lickesejä, kuin tankata päänsä täyteen paskaa(sitä saa jo koulussa tarpeeksi).

Vasenta kättäkin kannattaisi kehittää...

Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta.

Siis teorianopiskeluako tarkoitit tyhmäksi, vai tarkoitit vain tylsäksi? Yritin ikäänkuin kartoittaa pahimmat heikkouteni ja ja tuolla listalla luoda jonkun tavan niitä korjata. Lisä tikiksi tuohon olisi pitänyt lisätä, että "bändiä" tahi soittokaveria myös yritän etsiä.

Tietysti soittelen myös mitä sattuu ja miltä sattuu tuntumaan.

Kouluja mun ei tarvi käydä, eikä kai sunkaan? Suomi on vapaa maa ja silleen.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
käsi
29.10.2004 08:56:52

itse pidän oppimispäiväkirjaa. kirjoittelen siihen aikas usein mitä on tullut opeteltua jne jne.

aika usein tulee kirjoitettua vain, rämpyttelin omia 2 tuntia.

mutta kun sitä vihkosta selailee vähän väliä ja kirjoittaa sinne esim skaaloja jne niin tulee tavallaan kerrattua teoria juttuja ja jos on pitkä aika kun on "treenannu" tai "opetellut" jotain uutta se näkyy aika nopeeta. tavallaan käytän sitä itseni potkimiseen eteenpäin.
kohta ne ottaa avaimet pois
weelie
29.10.2004 10:24:28
itse pidän oppimispäiväkirjaa. kirjoittelen siihen aikas usein mitä on tullut opeteltua jne jne.

Joo, toi olis varmaan ihan hyvä juttu.

Tuossa oikean treenaamisen painottamisessa käsittääkseni ideana, että vasuria tulee treenattua muutenkin. Ja oikeahan se varsinaisesti soittaa...
Miikathebest
29.10.2004 16:08:01 (muokattu 29.10.2004 16:10:27)

Siis teorianopiskeluako tarkoitit tyhmäksi,...

Tarkoitin sellaista pakonomaista opettelua, josta hyvänä esimerkkinä jonkun sortin treenipäiväkirja... kuka hullu sellaista pitää??? Eikö viulustit ja muut konservatorio"muusikot" tee tuollaista jo aivan tarpeeksi... toisaalta treenipäiväkirjan pitäminen voi olla myös erittäin kehittävää, kunhan sen tekee täysin oma-aloitteisesti ja vapaaehtoisesti.

Munsta kitaran soittamisen tulisi olla luovaa ja taiteellista toimintaa eikä mitn... tiedäthän.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Da Make
29.10.2004 19:18:17
Tarkoitin sellaista pakonomaista opettelua, josta hyvänä esimerkkinä jonkun sortin treenipäiväkirja... kuka hullu sellaista pitää??? Eikö viulustit ja muut konservatorio"muusikot" tee tuollaista jo aivan tarpeeksi...

Vrt. "Oppikirja soolot".
Meikä gryotaa aika kumpäl. Katso omat plussasi täältä! [Can you feel what you've done to me?]
rattledad
29.10.2004 23:14:10

Amazing Slow Downer

Mitäs rajoituksia tuossa kokeiluversiossa on? En löytänyt tuolta:
http://www.ronimusic.com/
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
blastoff
30.10.2004 01:55:57
Seuraavalla kerralla postaa Weelie reilusti vaan tuonne kitaran soitto -alueelle. Tässä oli mielestäni paljon hyvää asiaa myös muillekin kuin aloittelijoille.
Reporter: "What do you think of Western civilization?" Gandhi: "I think it would be a good idea"
Hohhoijaa
30.10.2004 10:59:57
Mä en mieti mitään tommosia juttuja. Kunhan soittelen, ja on hauskaa. Silti kehittymistä tapahtuu.
Defrayer
30.10.2004 12:52:48
Nykyään on oikeastaan tullut vain opeteltua uusia biisejä ja lisää tekniikkaa, kun kitaratunnit lopetin jotain 9kk sitten. Mutta kun kohta tulee Suuri Kitarakirja kotia niin alan tankkaamaan teoriaakin. Jes.
"This is gonna suck for sure, so don't stress over it" -kuultu eräällä foorumilla. IMIK #15, IHKK #16. Pastilli?
Robert
30.10.2004 23:07:10
Itse vaan opettelen tällä hetkellä makean kuuloisia riffejä sieltä täältä. En tiedä onko niin kehittävää, mutta ihan hauskaa ainakin.
Meillä on keskimäärin 2 000 hajusignaalia erittävää rauhasta ja ne sijaitsevat kallossa, silmäluomissa, korvissa, suussa, nenässä, nänneissä, nänninpihoissa, navassa ja peräaukon ympärillä. Pastilli?
Da Make
30.10.2004 23:24:06
Itse opettelen tällä hetkellä Michael Angelon No Boundaries (speed kills) kappaletta. Hyvin menee tähän asti. Vaikeuksia tuottaa keski kohta kappaleessa jossa tempo yltyy ja arpeggio koko kaulan leveydeltä toistetaan viisi kertaa...
Meikä gryotaa aika kumpäl. Katso omat plussasi täältä! [Can you feel what you've done to me?]
Defrayer
31.10.2004 13:39:15
Itse opettelen tällä hetkellä Michael Angelon No Boundaries (speed kills) kappaletta. Hyvin menee tähän asti. Vaikeuksia tuottaa keski kohta kappaleessa jossa tempo yltyy ja arpeggio koko kaulan leveydeltä toistetaan viisi kertaa...

Ja kuvauksessasi lukee että et tykkää "tiluilla" ;)
"This is gonna suck for sure, so don't stress over it" -kuultu eräällä foorumilla. IMIK #15, IHKK #16. Pastilli?
Da Make
31.10.2004 21:24:10 (muokattu 31.10.2004 21:26:36)
Ja kuvauksessasi lukee että et tykkää "tiluilla" ;)

No se on muuttunut nyt _tilapäisesti_ Michael Angelon kitara klinikan myötä.
Sitä paitsi joskus on kiva kokeilla jotain erillaista. No Boundaries on opettanut eritoten vasemman -eli (otelauta) käteni tarkkuutta ja ekonomiaa sekä kielien vaimentamisen kunnolla nopeissa alternate jutuissa ja sweepeissä jotka ovatkin olleet keskeisimmät huolen aiheeni tilutuksessani ennen tätä. Nyt tilutukseni kuulostaa jopa joltakin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)