Aihe: basisti ja rumpali
1
käyttäjä
28.10.2004 18:28:31
oon aloittelemassa basson soittoa.mitä sillä tarkoitetaan et basisti ja rumpali soittaa yhdessä?voisitteko kokeneemmat antaa jotain hyviä vinkkejä termeistä jasoittamis tekniikoista ja soittamisesta
Jooba
28.10.2004 18:52:39
eli ne soittaa koko ajan samaa rytmiä keskenään. siis koko bändi soittaa koko ajan samaa rytmiä per kappale mut siis jos kitaralla on joku ihme kohta niin basisti ja rumpali soittavat yleensä samanlaista rytmiä. vaikea selittää, ainakin mun mielestä.
JE
28.10.2004 19:03:22
Niin, he soittavat samaa soitinta yhdessä ja ova toisilleen hyvin läheisiä...EI.

Itse olen saanut sellasieen käsityksen, että Basisti ja rumpali soittavat samaa rytmiä, mutta basisti soittaa enemmänkin vain esim. kvinttikompissa olevien bassorumpjen iskujen päällä. Eli siis tehtävänä on toimia komppiryhmänä ja soittaa rytmiä taustalla kun ylimielinen kitaristi vetää sooloja ja tiluileva kosketinsoittaja tiluttaa...(Korjatkaa jos olen väärässä, että menikö ihan ohi aiheen)
Hughes
28.10.2004 19:25:13
Rumpali ja basistihan on "rytmiryhmä". Esim. siitähän peukkubassottelu on aikoinaan lähtenyt, että vedettiin bassolla sekä groovet että komppaukset samaan aikaan....tai jotain. Korjatkaa viisaammat.

Yksikertaisena esimerkkinä, jos rumpali soittaa tavallista beat-komppia eli bassarilla PAA-PA-PAA niin basisti vetää perushässäkkänä samaa PAA-PA-PAA rytmitystä, variaatioita tietysti tehden jotka niitä osaa. Oonko mä itekkin ihan hukassa?!?!? Vai pitäiskö kirjottaa kirja!!?? ;)

Kannattaa kai vaan kuunnella musaa ja blokata juttuja sieltä (miksei joistain kirjoistakin) ja muutenkin imeä vaikutteita joka puolelta, paitsi kitaristeista.

EMMÄTIIÄ!
Jazzbasso sen olla pitää - jos ei ole varaa parempaan
ajatollah
28.10.2004 22:14:18
Ei myö tiietä myö vaa soitetaan. En minä tollasia hienouksia ku kvinttett....hässäkästä mitään tiiä...kuhan vaan soittelen =)
Johannes_t
28.10.2004 23:37:18

Kylläpä tuli kattavia vastauksia :D Sukupolvi X iskee!
Karlsson
29.10.2004 08:27:35
Kylläpä tuli kattavia vastauksia :D Sukupolvi X iskee!

Tää pysyväksi!
Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä!
miän vain
29.10.2004 23:24:31

Hyvin pitkästä aikaa katsomassa mitä ne rytmiryhmän toiset puoliskot täällä haastaa. Avasin sitten ekana tämän topicin. Liekö ne vitsit sittenkään ihan aiheettomia? :)
"Pulla ei maistu erilaiselta, vaikka sille antaa nimen"
Monochromatic on bändini.
rummunteko-ohjeita sivun alareunassa.
Karlsson
01.11.2004 08:24:33
Hyvin pitkästä aikaa katsomassa mitä ne rytmiryhmän toiset puoliskot täällä haastaa. Avasin sitten ekana tämän topicin. Liekö ne vitsit sittenkään ihan aiheettomia? :)

Mun mielestä tän vois hakata johonki kiveen ja asentaa esmes Tavastian nurkkaan ikuisen tulen kera!
Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä!
Varaani
01.11.2004 09:08:00
kvinttikompissa olevien bassorumpjen iskujen päällä

Mitä ihmettä tuo tarkoittaa??
Herra A
01.11.2004 15:17:30
kvinttikompissa olevien bassorumpjen iskujen päällä

Mitä ihmettä tuo tarkoittaa??

jaloilla viiteen, käsillä neljään? .... ks.meshuggah hee ! ;)
Mist ripples round your thin white neck And draws me a line Cold fingers mark this dying wreck This moment is mine
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)