Aihe: Järkytys: "Black Night"
1 2 3 4 5
Johannes_t
26.10.2004 14:33:40

Maailmassa on tehty niin paljon musiikkia, että samat soinnut/sointukulut on käytetty väh. milj. kertaa. Mut ei siinä oo mitään hävettävää...

Niinpä. Tässä nyt olikin kysymys plagioinnista.
C
26.10.2004 17:27:09
Niinpä. Tässä nyt olikin kysymys plagioinnista.

*Haukotus*

Milloinkas se Black Night tehtiinkään... 1970. Pitäisköhän kirjoittaa Blackmorelle ja kertoa, että se jäi kiinni? ;)
Paskimmillaankin heavy on parasta!
Mako
26.10.2004 17:44:51

En sitten tiedä että väittääkö tuo sivusto ko. artistien tietoisesti kopioineen, vai etsitäänkö tuolla vain semmoisia hauskoja yhteensattumia ("höhö, kato täski on aa ja dee sointu").

Hei, se on yks mun biisi missä on aa ja dee!

No joo. Osa jutuista tuolla oli jänniä, osa turhia.
"Kuka minä on? Missä minä on? Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston."
shagriml
26.10.2004 17:49:36

Mäki jostai syystä luulin et se ois "Black Knight" mut aivan sama ku jostai kumman syystä toi biisi ei oo ikinä kolahtanu mulle :P lähinnä välttelen sitä. Child In Time ja Burn kelpaa kyllä :D
Iso D
27.10.2004 18:28:17
Plagioinnista puheen ollen tuossa pari viikkoa sitten oli Conanissa Sum 41 vieraana ja esittivät uuden levynsä biisin. Olisiko ollut "We are all to blame" tai jotain. Kappaleessa oli kieltämättä "hieman" yhtäläisyyksiä System of downin Chop suey!-biisiin. Huumorintajuttomana en ymmärrä kuuluiko tämän olla vitsi, mutta kieltämättä hyvittavalta se kuulosti, mikäli pojat olivat tosisaan.
Vedestä nousee kasvi!
Paperilyhty
27.10.2004 21:20:07
Plagioinnista puheen ollen tuossa pari viikkoa sitten oli Conanissa Sum 41 vieraana ja esittivät uuden levynsä biisin. Olisiko ollut "We are all to blame" tai jotain. Kappaleessa oli kieltämättä "hieman" yhtäläisyyksiä System of downin Chop suey!-biisiin. Huumorintajuttomana en ymmärrä kuuluiko tämän olla vitsi, mutta kieltämättä hyvittavalta se kuulosti, mikäli pojat olivat tosisaan.

Huomasin saman, oikein hävetti Sum41:n puolesta. Paitsi että minusta se kuulosti SOADin Forestilta.
Close your eyes And forget your name Step outside yourself And let your throughts drain As you go insane...insane
Spiralmind
28.10.2004 03:46:25

Mulle oli järkytys, että useat tuon aikakauden hittiriffeistä on pöllitty, jopa Stairway to heavenin intro.
http://www.stargazer.it/copycat/index.php
Tuolta niitä löytyy.

Ähh... melkoista bullshittiä toi sivu. Kuuntelin samplet ja jos Stairway to heaven muka on plagiointia siitä toisesta biisistä niin ihan samantien melkein kaikki biisit on plagioita toisistaan.
Ihan hölmöä. Eihän musiikkia pystyis säveltämään ollenkaan jos pitäis aina miettiä että onko tämä ja tämä sävelkulun pätkä jo jossain biisissä käytetty, että saako sitä käyttää vai onko se plagiointia...
Vähän sama kuin että kirja olisi plagiointia jostain toisesta kirjasta jos se sattuu sisältämään saman lauseen...
Oh, heart of gold, spring time life and laughter borne, now you wander there alone Down that way where life is a bad place, life is a sad place, always
Johannes_t
28.10.2004 11:07:50

Kuuntelin samplet ja jos Stairway to heaven muka on plagiointia siitä toisesta biisistä niin ihan samantien melkein kaikki biisit on plagioita toisistaan.

Mä oon aina tykännyt niin hirveästi noista "niin ihan samantien melkein kaikki"-mutu-perusteluista.

No ei se mitään. Julkaisen A Night at the Operan ensi keväänä uusilla kitara- ja pianosovituksilla, eihän ketään haittaa?
Risto Mustalisä
28.10.2004 11:52:23
Tuppaisin olemaan hieman sitä mieltä ,että pelkkä sama sointukulku ei oikein ole plagiointia.Täytyy olla jo huomattavaa melodista yhdenkaltaisuutta.
Born to be wild! - paitsi kotona..
Johannes_t
28.10.2004 11:54:26

Tuppaisin olemaan hieman sitä mieltä ,että pelkkä sama sointukulku ei oikein ole plagiointia.Täytyy olla jo huomattavaa melodista yhdenkaltaisuutta.

Samaa mieltä. Tosin tuo yhdenkaltaisuus on aika subjektiivinen asia. Eikä sointujenkaan tarvitse olla samat; jos joku vääntäisi vaikka Enter Sandmanin E-duuriin, niin kyllähän homma silti aika selvä olisi ;D
Risto Mustalisä
28.10.2004 12:39:50
Tosin tuo yhdenkaltaisuus on aika subjektiivinen asia.

Sepä se vaikeaa tässä lieneekin.Tuo kopioinnin todistaminen ihan oikeudessakin on ollut käsittääkseni monesti varsin ongelmallista.
Born to be wild! - paitsi kotona..
Spiralmind
28.10.2004 13:27:16

Mä oon aina tykännyt niin hirveästi noista "niin ihan samantien melkein kaikki"-mutu-perusteluista.

Muku (musta kuulostaa). Eli jos noi kaksi biisiä kuulostavat muka samalta, niin voin hetkessä etsiä satoja biisejä jotka kuulostaa ihan yhtä paljon 'samalta' keskenään.
Mun mielestä (noiden pätkien perusteella, kokonaisuudessaan en oo kuullut tuota Spiritin biisiä) ne on ihan eri biisejä ja yhteys on hakemalla haettu. Mitähän samaa niissa muka on? Eri sointukiertokin noissa menee mikäli mun korvaan on luottamista (ei sillä että sama sointukiertokaan plagiointia meinais).
Vai onks se automaattisesti plagiointia jos biisissä on tuollaista akustista arpeggiota... Parempi varmaan olla tekemättä biisejä jos haluaa välttää 'plagioimasta' ketään.
Toisinaan Spiralmind poistuu viidakosta ja liikkuu kaupunkien kaduilla kuin kuka tahansa meistä.
Medication
28.10.2004 14:10:02
Muku (musta kuulostaa). Eli jos noi kaksi biisiä kuulostavat muka samalta, niin voin hetkessä etsiä satoja biisejä jotka kuulostaa ihan yhtä paljon 'samalta' keskenään.

Tee meille palvelus ja etsi. Ilmoita saman tien tuolle sivustolle, niin saavat lisäillä niitä listan jatkoksi.

Oma mielipide on se, että ei noin samanlaisia arpeggiokiertoja samanlaisilla soundeilla ja tempoilla synny vahingossa, alitajuisesti ehkä. Ymmärrän myös sen, jos kolmen sävelen laulumelodiat eri biiseissä esim. säkeistöissä liippaavat (vahingossa) läheltä, mutta varsinkin tuo Child in Time on niin selkeästi ripattu, ettei toista voi olla.

Sanoihan Noel Gallagherkin joskus kiertävänsä pikkubändien keikoilla ja surutta ryöstävänsä hyviä kohtia ja melodioita omiin biiseihinsä. Mikäs ihme tuokaan olisi? Page kuunnellut jotain mummoltaan joululahjaksi saamaansa tuntemattoman bändin LP:tä ja ajatellut, että onpa hyvä kohta, eipä tuota kukaan tunnista. Tehnyt siitä oman sovituksensa ja loppu on historiaa.
C
28.10.2004 14:10:16

Onhan näistä käyty oikeusjuttuja vaikka kuinka paljon, ja jollain tasolla on varmasti määritelty (ainakin yritetty), mikä on plagiointia.

Mulla on joku älytön hämärä muistikuva jostain sellaisesta, että puolitoista tahtia saisi kopioida. Onkohan tossa mitään järkeä...? (Jälleen kerran uskottavaa tietoa internetissä ;)
C
28.10.2004 14:14:46
Sanoihan Noel Gallagherkin joskus kiertävänsä pikkubändien keikoilla ja surutta ryöstävänsä hyviä kohtia ja melodioita omiin biiseihinsä.

Pikkubändien kuten esim. T-Rex'in Get it on'in riffi(Cigarettes and alcohol).
Medication
28.10.2004 14:20:36
Pikkubändien kuten esim. T-Rex'in Get it on'in riffi(Cigarettes and alcohol).

Tsoh, eipä puhuta ironisesti 70-luvun tärkeimmästä pop-säveltäjästä Bolanista :) Saattahan myös olla, että Noel suurine egoineen pitää T-Rexiä pikkubändinä..
C
28.10.2004 14:24:43
Tsoh, eipä puhuta ironisesti 70-luvun tärkeimmästä pop-säveltäjästä Bolanista :) Saattahan myös olla, että Noel suurine egoineen pitää T-Rexiä pikkubändinä..

Voipi olla. Mutta tosta T-Rexin plagioinnista Noel joutui muistaakseni maksuhommiin. Kommentoi siihen vain jotain sellaista, että oli ihan oikein joutua maksamaan. Oli kuulemma kopioinut niin paljon, että ihmetteli miksei aiemmin ollut jäänyt kiinni.
Tarkastaja
28.10.2004 14:51:53 (muokattu 28.10.2004 14:52:22)
Page kuunnellut jotain mummoltaan joululahjaksi saamaansa tuntemattoman bändin LP:tä ja ajatellut, että onpa hyvä kohta, eipä tuota kukaan tunnista. Tehnyt siitä oman sovituksensa ja loppu on historiaa.

Niin paitsi, että Led Zeppelin toimi Spiritin lämppärinä ensimmäisellä Amerikan kiertuellaan. No eipä tuossa kuitenkaan mielestäni kovinkaan pahasta plagioinnista ole kyse.
Medication
28.10.2004 15:09:27
Niin paitsi, että Led Zeppelin toimi Spiritin lämppärinä ensimmäisellä Amerikan kiertuellaan. No eipä tuossa kuitenkaan mielestäni kovinkaan pahasta plagioinnista ole kyse.

No tämähän selittää kaiken. Tämän tiedon jälkeen on ainakin minun vaikea uskoa, että kyseinen kohta on vahinko.

Entäpä jos asiaa olisi heti tarkasteltu toisin päin. Jos Spiritin levy olisi ilmestynyt 2v Zeppelinin Stairway to heavenin ilmestymisen jälkeen. Olisikohan asiaa painettu siinä tapauksessa villaisella. Epäilen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)