Aihe: mitä liimaa kitaran liimaukseen?
1 2 3
MPU
29.09.2004 17:23:54
Miika: Usko pois,että tuolta asti on haettava. Itse yritin Kouvolasta löytää, mutta ei onnistunut. Liima on "teollisuusliima", jonka pakkauskoot on 15 ja 100kg. Kausalassa myyvät vähemmänkin. Tai voin minäkin tuota puoli kiloa myydä. Yhteen bassoon kun ei montaa tippaa näköjään mennyt.

Marko
kulmahiomakone
29.09.2004 20:12:05
Kun liimattavat pinnat ovat tasaiset, niin se on aikalailla yksi ja sama mitä liimaa niiden pintojen välissä on - kunhan sitä on tarpeeksi vähän.

Mä näkisin, että liiman merkkiä suurempi ongelma on se, että porukka ei osaa liimata. Ensinnäkin lähdetään liimaamaan toisiinsa kahta pintaa, joiden välistä paistaa päivä. Tätä rakoa yritetään sitten täyttää liimalla. Saumoihin laitetaan liimaa naapureidenkin tarpeiksi ja sitten lasketaan sen varaan, että puristettaessa ylimääräiset pursuavat pois. Se on sitten aivan sama vaikka käyttäisi mitä akustista ihmeliimaa. Sauma on paska ja sen joutaisi sahaamaan auki.
jarmos
03.10.2004 16:41:16
Kun liimattavat pinnat ovat tasaiset, niin se on aikalailla yksi ja sama mitä liimaa niiden pintojen välissä on - kunhan sitä on tarpeeksi vähän.

Mä näkisin, että liiman merkkiä suurempi ongelma on se, että porukka ei osaa liimata. Ensinnäkin lähdetään liimaamaan toisiinsa kahta pintaa, joiden välistä paistaa päivä. Tätä rakoa yritetään sitten täyttää liimalla. Saumoihin laitetaan liimaa naapureidenkin tarpeiksi ja sitten lasketaan sen varaan, että puristettaessa ylimääräiset pursuavat pois. Se on sitten aivan sama vaikka käyttäisi mitä akustista ihmeliimaa. Sauma on paska ja sen joutaisi sahaamaan auki.

No niin, tulihan jämäkkää ja totuudenmukaista tekstiä.
Piste...
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä Eli nainen päättää ja Jumala nauraa!!
vrajala
03.10.2004 17:47:40
...Sauma on paska ja sen joutaisi sahaamaan auki.

No tota mäkin koetin tuolla aikaisemmiin sanoa, joskin hieman hellemmin.

Yksi tähän soitinrakennushommaan liittyvä liimaustekninen seikka jää monelta usein huomioimatta. Liimattaessa suurin piirtein tasainen puristusvoimahan jakaantuu n. 45 asteen kulmassa puristimelta sinne saumalle. Tämähän tietysti riippuu jonkun verran liimattavien kappaleiden jäykkyydestä, mutta periaatteessa noin. No, jos ajatellaan että liimataan pari kahden sentin vahvuista palaa toisiinsa kiinni, niin yksi puristin kattaa halkaisijaltaan n. 6cm alan tuosta liimapinnasta. Näin ollen esim. kaulapalkkia liimatessa noita puristimia saisi olla kuuden sentin välein jollei käytetä apuna vahvempia tukikappaleita. Tokihan liimoille riittää pienempikin puristus, mutta usein nähty 4 tai 5 puristinta metrin matkalla ei kyllä ole tarpeeksi. Ja kun se vielä tehdään niin, että ne puristimet väännetään täysillä kiinni, puristuu liima puristimien kohdalta lähes kokonaan pois.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juzzu
03.10.2004 18:05:43
Ja kun se vielä tehdään niin, että ne puristimet väännetään täysillä kiinni, puristuu liima puristimien kohdalta lähes kokonaan pois.

Saumattavia pintoja voi urittaa vaikka siksin nurkalla, jolloin sauman sisälle jää liimalle jonkin sortin 'paisuntavaraa'. Itse olen urittanut otelaudan sisäpintaa ennen liimausta.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Basismi
04.10.2004 15:38:55
Ja kun se vielä tehdään niin, että ne puristimet väännetään täysillä kiinni, puristuu liima puristimien kohdalta lähes kokonaan pois.

No mikäs on lopullinen totuus, pitääkö siinä saumassa olla vain ihan näön vuoksi pikkasen liimaa, vai reilu turahdus?
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Tim
04.10.2004 16:14:30

No mikäs on lopullinen totuus, pitääkö siinä saumassa olla vain ihan näön vuoksi pikkasen liimaa, vai reilu turahdus?

Hiscock kirjassaan näyttää sanovan, että liimaa on sopivasti, kun sitä puristettaessa tihkuu joka kohdasta saumasta ulos. Tietty ei saa liian tiukkaan pistää, että liimaa jääkin saumaan.
Toiskäden tietoa. Omaa bodyä ei tarvinnutkaan liimata, kun sain tarpeeksi ison palan mahonkia, että saa yhdestä palasta.
vrajala
04.10.2004 18:16:27

En mä noista totuuksista... Mä laitan yleensä liikaa ja sitä saa sitten olla siivoamassa pois. Liimaa on riittävästi kun sitä tursuaa pikkasen ulos joka puolelta.

Mutta en mä näe että sitä liimaa voisi lopputuloksen kannalta liikaa olla. Jos sauma kuitenkin puristetaan kiinni niin tulevat turhat liimat sieltä pihalle. Siivoamista vain tulee enemmän.
poppamies
04.10.2004 19:16:12

... Jos sauma kuitenkin puristetaan kiinni niin tulevat turhat liimat sieltä pihalle. Siivoamista vain tulee enemmän.

Niin, ja muistakaa pyyhkiä ylimääräiset liimat heti pois kostealla rätillä niin säästyy paljolta vaivalta myöhemmin.
"G-strings are for strippers"
KeljuK
04.10.2004 22:13:11
Niin, ja muistakaa pyyhkiä ylimääräiset liimat heti pois kostealla rätillä niin säästyy paljolta vaivalta myöhemmin.

Ja siklillä, leveällä tms. taltalla vetämällä sen kostean rätin jälkeen.
Kun pitäytyy tietämästä mitä voisi luulla saavansa, ei pety.
Miikathebest
05.10.2004 17:29:48

Tai sitten annat kuivua sen verran että liimaklöntit kovettuvat hieman, mutta silti lähtevät kokonaisina kätevästi pois.
Turha niitä nyt on siitä mihinkään levitellä.
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
KeljuK
05.10.2004 18:23:33
Tai sitten annat kuivua sen verran että liimaklöntit kovettuvat hieman, mutta silti lähtevät kokonaisina kätevästi pois.
Turha niitä nyt on siitä mihinkään levitellä.

Jättää jäljen ja hiomaan joutuu. Paras tapa on mielestäni tuo kostealla ja siklillä pyyhkiminen.
Miikathebest
08.10.2004 23:17:59

Jättää jäljen ja hiomaan joutuu....

Ihan niin kuin ei joka tapauksessa hiottaisi...
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
KeljuK
08.10.2004 23:21:04
Ihan niin kuin ei joka tapauksessa hiottaisi...

Ihan kun ei jokatapauksessa sitä hiomista tulisi tarpeeksi, jotta sitä pitäisi vielä tahallaan vaikeuttaa.

Liima kannattaa poistaa huolellisesti jos senkin takia että se (yllätyspyllätys) imeytyy puuhun. Kun sen poistaa huolella märkänä, ei hiontaa tarvitse ainakaan jatkaa siksi että liimaa on edelleen puussa. Ja petsi ei sitten tartu liimaan. Eli jättää kivan läntin.
toka
09.10.2004 00:02:59
Jos on hankala paikka hioa niin hyvä jippo on myös laittaa suojateippi sovitusvaiheen jälkeen, ylipursuneet liimat lähtee kun nykäisee teipit pois.
kulmahiomakone
27.10.2004 18:20:22
Edellisellä sivulla oli juttua erimerkkisistä PVAc -liimoista; että esim. Kiillon B3 jäisi saumoissa elastiseksi ja että vastaavat Casco ja Bostik olisivat tässä suhteessa parempia. Cascon kosteudenkestävän puuliiman kyljessä lukee, että liimasauma on väritön ja _elastinen_. Itse asiassa sama teksi on Cascon kaikkien PVAc -liimojen purkin kyljessä. Bostikin purkeissa elastisuutta ei mainita. Eläkeläissedät työkkärin kurssilla olivat kuitenkin aika yksimielisiä siitä, että eri merkkien samalla periaatteella toimivat ja saman luokituksen omaavat liimat eivät juuri toisistaan eroa - eivät liimasauman kovuudenkaan osalta. Ja samat sedät suosittelivat polyuretaaniliimaa, mikäli liimasaumoilta halutaan kovuutta.

Siitä en sitten tiedä, ovatko sedät tietoineen aikansa tasalla.
blöö
27.10.2004 20:26:28

Ja samat sedät suosittelivat polyuretaaniliimaa, mikäli liimasaumoilta halutaan kovuutta.

http://wood.hut.fi/opinnot/kurssit/178/2003/ville.PDF

Siinä ois linkki joka käsittelee polyuretaaniliimaa.
Siellä lukee mm, että PU-liimojen "etu" on elastinen liimasauma.
Noh elastisuuskin on suhteellista :)
Metalristi.
kulmahiomakone
27.10.2004 21:06:29 (muokattu 27.10.2004 21:37:53)
Noh elastisuuskin on suhteellista :)

"liimasauman elastisuus on hyvin lähellä itse puuainesta"

Mitä tuosta nyt sitten pitäisi päätellä?

Resorsinoliformaldehydiliimasaumojen mainostetaan olevan kovia, kovempia kuin PU-liimasaumojen (jotka siis ovat hivenen vähemmän elastisia kuin puuaines).

dit. sanoja

dit. lisätään vielä sen verran, että Martin Koch suosittelee kitaran rakennukseen nahkaliimaa. Nahkaliima on ilmeisesti aikalailla samansorttista kuin luuliima, mutta kestävämpää. Nahkaliimaa saa vaikkapa osoitteesta sateenkaarivarit.fi
vrajala
28.10.2004 15:39:34
Valehtelin taas. Se liima jota olen käyttänyt ei ollutkaan Cascolia vaan Bilteman deekolmosta. Puolustuksekseni voisin selitellä asiaa niin, että purkit (Bilteman liima ja Cascolin polyuretaani) ovat samanvärisiä ja mulla vierekkäin hyllyssä. Eli toisin sanoen en tiedä Cascolin kovettumisesta mittän sanoa.

Pahoittelen virheellisen informaation jakamista. Ja häpeän.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)