Aihe: Tuplapedaalien nuijien osuminen kalvoon..
1
TeeKoo
26.10.2004 15:40:14
Onko soundillisesti tai soittotuntuman kannalta merkittävää eroa, jos:

A) Tuplapedaalien nuijat osuvat kalvon keskipisteen molemmille puolille yhtä etäälle keskipisteestä.

B) Tuplapedaalien nuijat osuvat kalvoon siten, että oikea nuija osuu keskipisteeseen ja vasen nuija keskipisteen vasemmalle puolelle.

Onko tuolla yhtään mitään väliä, vai olenko huomioinut jälleen kerran yhden "elämän pienistä merkityksettömistä asioista"?

Onko jollain käytännön kokemusta asiasta?
~Eyes Open Wide~
hgr
26.10.2004 16:32:22
Vain B-vaihtoehdosta kokemusta. Onhan siinä soundissa pieni ero mutta ei se kyllä soittotuntumaan mun mielestä vaikuta.
Bacchus
26.10.2004 22:47:51
Onko soundillisesti tai soittotuntuman kannalta merkittävää eroa, jos...

Itse olen pohtinut ihan samaa, ja tullut siihen päätelmään, että:

A-vaihtoehto on parempi silloin, jos käyttää tuplia paljon, ja B-vaihtoehto jos käyttää tuplia lähinnä filleissä ynnämuunlaisena mausteena. Perusteluna se, että A:ssa molemmissa pedaaleissa on suht samanlainen tuntuma, koska nuijat osuvat kalvossa suhteessa samoihin kohtiin. B:ssä taasen ykköspedaalin nuija osuu mahdollisimman keskelle, ja tämä taasen parantaa tuntumaa.

Tälläistä pohdintaa tällä kertaa!
pain (is irrelevant) pain, pain, pain, pain (pain)
Jaska
26.10.2004 23:01:44
Mutta muistakaapas se, että useimmat pedaalit on suunniteltu niin että se oikeanpuoleinen nuija osuu keskelle. Eli siis se osa, millä pedaali kiinnitetään vanteeseen on suuniteltu keskelle. Jos pedaalia menee siis vääntämään niin, että molemmat nuijat olisi keskeltä vähän sivussa, pedaali saattaa vääntää vannetta, olla itse vinossa, tai raskasjalkaisemmilla vääntää koko basarin.

Ottaako selvää?
ruska on kaunis väri
tthei
26.10.2004 23:07:21

Mutta muistakaapas se, että useimmat pedaalit on suunniteltu niin että se oikeanpuoleinen nuija osuu keskelle. Eli siis se osa, millä pedaali kiinnitetään vanteeseen on suuniteltu keskelle. Jos pedaalia menee siis vääntämään niin, että molemmat nuijat olisi keskeltä vähän sivussa, pedaali saattaa vääntää vannetta, olla itse vinossa, tai raskasjalkaisemmilla vääntää koko basarin.

Ottaako selvää?

En oo varma ymmärsinkö oikein mitä ajat takaa, mutta jos ymmärsin niin vastaisin, että yleensähän pedaaleissahan saa siirrettyä sen nuijan paikkaa siinä akselilla. Jolloin ei tartte alkaa mitenkään sivuun asettelemaan sitä pedaalia.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
miän vain
26.10.2004 23:37:15

yleensähän pedaaleissahan saa siirrettyä sen nuijan paikkaa siinä akselilla. Jolloin ei tartte alkaa mitenkään sivuun asettelemaan sitä pedaalia.

Mutta silloinhan ketju kulkee vinossa? Pedaalilautaa kun ei voi siirtää. Vino ketju -> kanittaa -> ei osu hampaisiin -> herkkyys huononee, kuluu nopeasti. Näin päättelisin. Ja eihän niissä ole sen vasemmanpuoleisen nuijan akselissa juuri ollenkaan varaa säätää?

Mutta samapa tuo - suoravetokonettani ei saa vinoon. Toinen nuija lyö keskelle ja toinen vähän sivuun, ja hyvä on näin. Tuntumaeron (oikeastaan mitätön) voi kompensoida säätämällä, ja pieni ääniero pitääkin olla. Ainakin vanhan tuplabasaroijan mielestä.
"Pulla ei maistu erilaiselta, vaikka sille antaa nimen"
Monochromatic on bändini.
rummunteko-ohjeita sivun alareunassa.
TeeKoo
27.10.2004 07:50:13
Kiitoksia hyvistä kommenteista! Enpä taida mennä siirtelemään niitä ollenkaan. Mulla on ne tällä hetkellä vaihtoehdon B-mukaisesti.

Mutta jos jollekin tulee jotain vielä mieleen aiheesta, niin mielellään lukisin lisää vastauksia.
~Eyes Open Wide~
miän vain
27.10.2004 22:06:11

Mulla ainakin pearleissa on erikseen se pedaalinpidike osa ja cami.

Eipä tullut mieleen tuo mahdollisuus. Yleensä tuppaavat olemaan yksi ja sama osa.
"Pulla ei maistu erilaiselta, vaikka sille antaa nimen"
Monochromatic on bändini.
rummunteko-ohjeita sivun alareunassa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)