Aihe: Taurhautuminen
1 2 3 4
Zarmo
26.10.2004 17:18:29

Mites basistitoverit, tuntuuko usein siltä, että eihän tämä meikäläisen soittaminen kiinnosta kuin korkeintaan bändikavereita, ihan sama mitä täällä soittaa? Turhaa touhua.
Itsellä iskee aina ajoittain moinen tunne.
Vilhelmus: "Sie oot Zarmo hämärä."
KMT: "Taidanpas lähtee nyt muualle kun ei minua suvaita tällä hetkellä."
Ostakaa miun kiipparikonpo torilta
Jooba
26.10.2004 18:56:48
se johtuu siitä et sä et osaa soittaa mitään hyvää... ( sori mut totuus) kyl ku mä soitan aina jollekkin jotain vaikka around the world alku riffin niin kaikki red hot fanit kuuntelee ja senoo et sehän on kuin aito... se on vaan soittajasta ja muiden musiikki mausta kiinni... ja vaikka soitan jotain sooloa niin kyl porukka silti kuuntelee ja sanoo jälki käteen et hyvin sä kyl vedät... en sano tätä sillä että kehuisin itseäni... oon omasta mielest kyl vielä muusikki tasolla joku aloittelijasta seuraava... meillä menee bändin kanssa huonommin kun jos mä soittaisin itsestään... kerta pojat ( tai siis rumpali) haluaa soittaa vain sellaista musiikkia mitä se itse ei jaksa soittaa! aivan tajutonta...
pardy
26.10.2004 19:07:17 (muokattu 26.10.2004 19:20:56)

se johtuu siitä et sä et osaa soittaa mitään hyvää... ( sori mut totuus) kyl ku mä soitan aina jollekkin jotain vaikka around the world alku riffin niin kaikki red hot fanit kuuntelee ja senoo et sehän on kuin aito... se on vaan soittajasta ja muiden musiikki mausta kiinni... ja vaikka soitan jotain sooloa niin kyl porukka silti kuuntelee ja sanoo jälki käteen et hyvin sä kyl vedät... en sano tätä sillä että kehuisin itseäni... oon omasta mielest kyl vielä muusikki tasolla joku aloittelijasta seuraava... meillä menee bändin kanssa huonommin kun jos mä soittaisin itsestään... kerta pojat ( tai siis rumpali) haluaa soittaa vain sellaista musiikkia mitä se itse ei jaksa soittaa! aivan tajutonta...

Sori vaan, mutta mä en kyllä yhellä läpiluvulla tajunnu tosta yhtää mitää. Tai ei jääny minkäänlaista mielikuvaa tosta jutusta... En sano pahalla, mutta olis kiva lukea vähän paremmin jaksotettua ja selkeetä tekstiä.

Edit: Mjoo. Voisin samalla kertoilla omia kokemuksia ihan tähän aiheeseen liittyen ettei tarvi uutta viestiä postata sitte ku rupeaa tekstiä pulppuamaa.

Itse kokisin sen näin, että _ihan_ aina on olemassa ihmisiä joita ei voi miellyttää. Joten siihen on turha pyrkiäkään. Pitää vaan oppia huomaamaan, että on myös niitä ihmisiä joita sun soitto kiinnostaa, ja keistä on mukava kuunnella sun soittoa.

Itse olen huomannut tuon bänditouhuissa. On mukava huomata miten porukkaa innostuu meijän omasta matskusta ja tykkää oikeasti siitä soitosta ja musiikista. Se kyllä motivoi. Eli se on varmaan vaan kiinni siitä että löytää sen oman "kohdeyleisön". Ei siis välttämättä sanan varsinaisessa merkityksessä, mutta miksei.

Itseäni ärsyttää suunnattomasti se, että tyttöystäväni ei tykkää bändimme musiikista. Tai ei suorastaan jaksaisi edes kuunnella sitä. Mutta kyllä seki menee ohi ku sitte ajattelee että "joojoo, makuja on erilaisia, jos ei tykkää ni ei tykkää". Kun kuitenkin niin monet musastamme tykkää, niin se vaan pitää hyväksyä että niin paljon on makuja kuin ihmisiäkin.

Jos olet törmännyt tähän asti vain sellaisiin ihmisiin jotka eivät tykkää soitostasi, sävellyksistäsi tai bändisi musiikista, olet soittanut väärille ihmisille. :) Ehkä aika kärjistetysti sanottu, mutta näin mä sen ajattelisin. Vähän niinku siis näin: "ei kirkkoonkaan mennä black metallia vetämään vaikka se on hyvä paikka soittaa ja yleisöä on aina"... No joo. Janne, kärjistysten kruunaamaton kuningas lopettaa tältä illalta.
Vox citharae non altarum vocum pulchra est.
Pallisti
26.10.2004 19:07:37

HOHO!
"Vaadimme Pallistin pallit kehiin!!" -kid ego www.collarbone.tk
rattledad
26.10.2004 19:41:09 (muokattu 26.10.2004 20:54:52)

Mites basistitoverit, tuntuuko usein siltä, että eihän tämä meikäläisen soittaminen kiinnosta kuin korkeintaan bändikavereita, ihan sama mitä täällä soittaa? Turhaa touhua.

Äh. Basistin soitto alkaa kiinnostaa muita vasta kun soittaa pieleen. Hyvä merkkihän tuo vaan on jos kukaan ei tunnu olevan kiinnostunut ;-)

Edit: jos
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
Bilharzia
26.10.2004 20:28:19
Mun mielest basismin viehättävyys on se että ollaan siellä taustalla "piilossa" ja tuetaan rumpujen kanssa muuta bändiä ja pidetään groovea päällä niin hyvin kun mahdollista.
www.thefucksociety.com tai www.thefriendsociety.com
Johannes_t
26.10.2004 21:11:11

*korvista kiinni, pari kertaa ympäri. Sitten pää edellä nöyryyssankoon*
Wil-J
26.10.2004 21:20:58
*korvista kiinni, pari kertaa ympäri. Sitten pää edellä nöyryyssankoon*

Samaa meinasin sanoa :D
jkinnun2
27.10.2004 00:46:34

Mulle oli joskus aika kova pala kun oli kovasti treenannut ja sitten pääsi oikealle keikalle ja siellä sitten huomasi että yleisöstä ei juuri kukaan tajua hevonv:tä bassonsoitosta
. tein sitten kokeita jonkun aikaa soitin biisit puolsävelaskelta väärästä sävellajista etc.. juttuja ja yleisö ei todellakaan tajunnut yhtään mitään... Nää oli huttukeikkoja.

No nykyään voi olla jo iloinen että eivät tajua : ), ainahan tietysti joku yleisöstä jotain tajuaa (ehkä), mutta pääasiassa mä olen lavalla itseäni viihdyttämässä, ja parhaassa tapauksessa saan paljon myönteisiä kokemuksia itsestäni, mikä on ajoittain aivan kateissa.

Saattaa olla kausia että keskittyy vain ja ainoastaan virheiden välttämiseen, tulee niinku lievästi sanottuna suoritettua soittamista, mitä en itse koe mitenkään luovana tilana.

isotyö on ollut ja edelleen että suo itseelleen... että virheiden tekeminen itseltä ja muilta myös on sallittua ja usein helvetin hauskaa ja innoittavaa...

Mutta se yhteys yleisöön on enemmän kokemuksellisesti tunnelmien kohtaamista kuin tietoista älyllistä tarkastelua, tai ainakin parhaimmillaan mulle on, on niiku samassa veneessä muiden kanssa, ja tuntee kuuluvansa maapallolle, ei sen suorittamisen kautta vaan olemalla olemassa.
flowerpower
27.10.2004 01:00:38
Basisti on bändin jalat, niillä se pysyy pystyssä!
HCPälä
27.10.2004 12:43:32 (muokattu 27.10.2004 12:44:58)

Joo no kuten aiemmin sanottu tässä, basson soitto onkin semmoista taustatyötä (periaatteessa).
Fakta on että keikoilla on aivan sama mitä soitat, jos kukaan ei tiedä teidän biisejä. Kokeilkaapas soittaa päin P-tä joku hittibiisi lavalla niin kyllä kaikki sen huomaa saman tien..

Tämä juttu riippuu kyllä aika lailla musiikkityylistä kanssa. Jos soitat heaviä niin tottakai basso jää sinne taaemmaksi tukemaan sitä äänimassaa mikä tulee päin naamaa, eihän kukaan ei-basisti (tai korkeintaan ei-rumpali) pääse huomaamaan että olet edes olemassa. Jos toisaalta soitan esim. funkkia niin kyllä jengi huomaa että basisti on paikalla..

Biisien sovitus voi auttaa myös siihen että edes joku niistä perus-spurkuista jotka katsoo keikkoja jotka vaan sattuu olemaan niiden kanta-baarissa huomaisi että basso on soitin eikä vaan se keppi mitä basistit käyttää.

Esim. jonkun riffin keskellä kitarat lopettaa soittamisen, se vaan jatkaa hetken basso-rumpu kompilla ja sit kitarat tulee takasin.. (se muutenkin lisää dynamiikkaa laiskaan riffiin).. tai toiste päin, basso lopettaa hetkeksi ja tulee takaisin..
Pari introa voi vetää bassolla myös.. jnejnejne..

Kuitenkin kannattaa kuunnella sitä matskua mitä tekee sellasella korvalla että lopputulos on ainoa tärkeä. Yksittäiset suoritukset (soolot, soolot sekä soolot) on pelkkää turhaa hehkuttelua jos ne ei ole osaa biisiin tarinaa. (niin kuin ne yleensä valitettavasti on..)

Pääasia on pitää hauskaa kuitenkin :)
vernie
27.10.2004 12:55:47
Tässä kyseltiin kai lähinnä basistien näkemyksiä, mutta uskaltaudun silti kommentoida rumpalin näkökulmasta..

Ihmiset eivät kyllä yleensä osaa antaa tarpeeksi tunnustusta toimivalle rytmiryhmälle. Kun basisti ja rumpali yhdessä hoitavat tonttinsa ja soittavat "taskuun", niin jengille tulee vaan sellainen kiva tunne; musiikkia on miellyttävä kuunnella. Se potkii, svengaa ja groovaa. :) Silti on paljon helpompaa antaa krediitit vaikkapa laulajan hyvälle suoritukselle. On se niin väärin! :D

Mutta enivei, ei se ole todellakaan yleisön fiiliksen kannalta ihan sama, mitä se basilisti siellä lavalla touhuaa. Eli tsemppiä vaan bassotteluihinne! ^__^
"gay! gay! DISNEYGAY!" -Rivers Cuomo
Maisteri
27.10.2004 13:06:08

Joobajoo... Tsekatkaa pojun jäsenkuvaus. Junnu mikä junnu.
onde
28.10.2004 00:03:58 (muokattu 28.10.2004 00:09:16)
Joobajoo... Tsekatkaa pojun jäsenkuvaus. Junnu mikä junnu.

Nooh, olis kyllä heti pitänyt tajuta, että lippalakki kansa on taas vauhdissa moisilla kirjoituksilla!
Nöyryyttä Hyvä Herra!
But that´s the way I like it baby I don´t wanna live for ever
Teijo K.
28.10.2004 10:24:04

Nooh, olis kyllä heti pitänyt tajuta, että lippalakki kansa on taas vauhdissa moisilla kirjoituksilla!
Nöyryyttä Hyvä Herra!

Onkin pitänyt jo pitempään kysyä, että mikä tämä lippalakkijuttu oikein on? Tuot sen aika usein esille.
sirdickyj
28.10.2004 11:31:56
se johtuu siitä et sä et osaa soittaa mitään hyvää... ( sori mut totuus) kyl ku mä soitan aina jollekkin jotain vaikka around the world alku riffin niin kaikki red hot fanit kuuntelee ja senoo et sehän on kuin aito...

Rikon itsekin peräänkuuluttamani asialinjakoodia täällä ja sanon; VITTU MIKÄ URPO! Kylläpä helpotti. Aloittelijat-palsta on tuolla ihan erikseen, helvettiin, koulukotiin ja vittuun tämmöiset täältä. Sori, mut totuus, in your own words.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
sirdickyj
28.10.2004 11:36:03
. tein sitten kokeita jonkun aikaa soitin biisit puolsävelaskelta väärästä sävellajista etc.. juttuja ja yleisö ei todellakaan tajunnut yhtään mitään... Nää oli huttukeikkoja.

Way to go, Jussi! Mutta niinhän se tosiaan on, jos basso menee väärin, niin ekana ei yleisö hiffaa että se on se basso, ne tajuaa enintään sen, että joku mättää. Tai tod.näk. eivät edes huomaa mitään.

Ja juu; bassohan on tosiaan kuin sosiaalityöntekijä; yrittää tehdä itsensä huomaamattomaksi ja antaa ympäröivälle todellisuudelle (=muille soittajille) elämisen edellytyksiä.
Royal Banzai
28.10.2004 12:32:38
Nojoo, jos kuuntelee jotain Creamia tai Zeppeliniä, niin kyllähän se basso (vähintäänkin) selvästi kuuluu. Pitää pyrkiä ajattelemaan musiikkia kokonaisuutena eikä vain sitä omaa soitinta. Siis. NiinQ.
sirdickyj
28.10.2004 13:32:51
Nojoo, jos kuuntelee jotain Creamia tai Zeppeliniä, niin kyllähän se basso (vähintäänkin) selvästi kuuluu. Pitää pyrkiä ajattelemaan musiikkia kokonaisuutena eikä vain sitä omaa soitinta. Siis. NiinQ.

Tosi kuin vesi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)