murjaani 09.10.2004 22:17:24 | |
---|
En itse soita pianoa, joten kaipaisin vähän apua. Eli juhlat olisi tulossa ja käytössä olisi ainakin suhteellisen pätevä pianisti, joka lupasi siellä muutaman kappaleen ajan esiintyä. Esitykseen ei kuulu muita instrumenttejä, eikä laulamista, eli pelkkää pianonsoittoa. Mitkä olisivat kauniita & hienon kuuloisia kappaleita pianolla soitettavaksi? Klassista, rockkia, poppia mitä vaan, ehdotuksia otetaan vastaan. Kiitokset jo etukäteen! Sibeliuksella on monta loistavaa kipaletta, vaativat kuitenkin hyvän soittimen ja soittajan. Murahdan vihaisesti: ne eivät ole mitään lastuja suuren sinfonikon työpöydältä, kuten puolisivistyneistö yms luulee.(vittu että jotkut musiikkiarvostelijat yms. lehdissä jaksavat tuota idiotismia vuodesta toiseen toistella) Beethovenin bagatelleissa on kanssa monta hienoa... Schubertin joku impromptu voisi olla kanssa hyvä. Ehkäpä joku valssikin tai useampi. Tsaikovskin jotain valssia(muutakin) voisi kanssa harkita. Itse soittaisin varmaankin joitain Brahmsin valsseja. Niitä soitetaan ihmeen vähän, vaikka ne on todella hiaaanoja. Tai sitten voisin itse soittaa Schumannin sinfoonisista etydeistä muutaman osan -se on niin upea teos. Perversiona mulla on czerny, jonka etydit kuulostavat -jotkut niistä -hyvällä soittimella todella hienolta, yllättävä veto on aina hyvä! Joo, vaikka yleisö eli "tavalliset ihmiset" ovat tyytyväisiä kuullessaan jotain tuttua, niin pianokirjallisuudessa on paljon erittäin hienoja kipaleita(joista ihmiset myös välittömästi pitävät), joita kuitenkin vähemmän soitetaan, vaikka ne ovatkin helposti lähestyttäviä yms -sellaista minusta kannattaa soittaa, vaikka olisikin hauska nähdä karski hevimies soittamassa nahkatakki päällä fuhrer elisea vuolaasti kyynelehtien, kun kappaleen kauneus nostaa kaikki tunteet pintaan... Täytyykin todeta, että jos soittaja itse pitää esittämästään teoksesta, niin kyllä yleisökin sille kipaleelle syttyy(tietyin rajoituksin tämä tietysti sanottu), yleisö kun seuraa myös esittäjän tunteita yms. Vähemmän tunnetuista loistokipaleista tulee mieleen: Rubinstein: staccato etyde Albeniz: monia hienoja teoksia Kabalevsky: monia hienoja kipaleita Mendelsohn: monia hienoja, vaikkapa se spring song Myös vähemmän tunnetuilla suomalaissäveltäjillä on hienoja yksittäisiä teoksia, ja suo-maalaisuus uppoaa aina Toivelaulukirjoista (fazer) löytyy hyviä klassikoita satamäärin, vähän kaiken sorttista.Itse olen aina tykännyt kahlata niitä läpi, vuosikymmenien takaisissa evergreeneissä on paljon musiikillista rikkautta, hienoja sointukulkuja ja melodista vetoavuutta -hienoja biisejä.Eikä niitä kaikkia tarvitse soittaa kepeän viihteellisesti ja pintapuolisesti, niin kuin niin monet tekevät.Kyllä niissä on aitoja vahvoja syviä tunteita. Ihmiset ovat niistä aina tykänneet kovasti, ja itsekkin tykkään niitä soittaa todella paljon.TÄytyykin pimputella taas, oli unohtunut. Pakko sanoa, että on se niin mahtavaa, miten johonkin evergreeniin on latautunut vahvasti jotain sen aikaisten ihmisten perustunnelmaa: ajanhenkeä ja ihmisten unelmia ja haaveellisuutta yms. Uskomatonta miten voi siis tuntea sen menneen ajan perustunteesta jotain, ja miten paljon kaunista ja hienoa onkaan jonkun säveltäjän tunnelmissa liikkunut hänen pukiessaan oman aikansa tunteita (samalaa tietysti omiaan)sävelmiksi.... Helpoin ja toimivinkin ratkaisu valita sieltä -sovitukset ovat niissä hyviä ja toimivia ja selkeän yksinkertaisia |
Nikke89 13.10.2004 16:36:13 | |
---|
Myrskyluodon Maija on ihana kappale. Ja PASKAT True Metallica fan |
Nikke89 13.10.2004 16:42:43 | |
---|
Beethoovenin Für Elise on iha älyttömän hyvä tosin aika vaikee True Metallica fan |
Korzen 14.10.2004 17:41:46 | |
---|
Beethoovenin Für Elise on iha älyttömän hyvä tosin aika vaikee Ja PASKAT. |
Psc. im Schach 21.10.2004 10:09:59 | |
---|
Für Elisesta ihmiset saavat lähinnä päänsärkyä ja mielikuvia buranasta ja sen vaikeudesta kertoo jotakin se, että opettelin teeman melko vaivattomasti vielä kun kolmisointusormitukseni oli 2, 3 ja 4. OK, onhan Für Elisessa varsin nopeita kohtia mutta asiansa osaavalle klassiselle pianistille tuskin mitään hikoilemista vaativaa. |
baron 21.10.2004 18:39:00 | |
---|
Für Elisesta ihmiset saavat lähinnä päänsärkyä ja mielikuvia buranasta ja sen vaikeudesta kertoo jotakin se, että opettelin teeman melko vaivattomasti vielä kun kolmisointusormitukseni oli 2, 3 ja 4. OK, onhan Für Elisessa varsin nopeita kohtia mutta asiansa osaavalle klassiselle pianistille tuskin mitään hikoilemista vaativaa. Olihan se kivaa sormiharjoittelua aloittaessa. Mummot ja tädit tykkäsivät. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Sippeliusta kehiin... Valse triste yms. Sitten paljo hyviä virsiä, joista onkin jo keskusteltu toisaalla... Semmosta se sitte tahtoo olla, sano. |
Scriabinist 26.10.2004 20:04:56 | |
---|
Sorabjin Opus Clavicembalisticum, Messiaenin Vingt Regards sur l'Enfant de Jesus ja Ligtin Etydit ovat kyllä ahdottoman kauniita. |
baron 26.10.2004 21:16:43 | |
---|
Tsoukkien jälkeen mä ihan oikeasti aikoinaan tykkäsin Hatsaturjanin pienistä alkeispianokappaleista, niissä oli "riitasoinnuilla" saatu aikaan pieniä söpöjä helppoja pianokappaleita. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Gimi 31.10.2004 21:43:30 | |
---|
Joku ehdotti Chopinin g-molliballadia! Hupsista vaan, sitä kun ehdotat niin saakin olla pätevä jätkä, joka sen tempasee juhlien kunniaksi. Hieno biisi kyllä.... (Ei ne Chop. etyditkään mitään piippulauluja oo) minen oo mittään mut sinet oo sitäkää |
Eddy 31.10.2004 22:16:32 (muokattu 31.10.2004 22:23:32) | |
---|
Beethoovenin Für Elise on iha älyttömän hyvä tosin aika vaikee Nyt eletään 2000-lukua,ei noita enää oikeasti tarvitse opetella.Anttilasta saa edullisesti semmoisia urkuja,joissa toi biisi rupeaa soimaan ihan itsestään,kun painaa vaan sitä nappulaa,missä lukee demo.Itse kovana supliikkimiehenä sain vielä muutaman varapariston kaupan päälle,joten loppuvuoden keikat pitäisi sujua ongelmitta... Koskettelen soittimia... |
Fuzzy Boner 31.10.2004 22:23:55 (muokattu 31.10.2004 22:24:07) | |
---|
Haloo!Nyt eletään 2000-lukua,ei noita enää oikeasti tarvitse opetella.Anttilasta saa edullisesti semmoisia urkuja,joissa toi biisi rupeaa soimaan ihan itsestään,kun painaa vaan sitä nappulaa,missä lukee demo.Itse kovana supliikkimiehenä sain vielä muutaman varapariston kaupan päälle,joten loppuvuoden keikat pitäisi sujua ongelmitta... Niinpä! Mä vedän kaikki keikat nykyään kans tolla periaatteella.. Mikä parasta, voi olla tuhannen päissään ja kuulostaa kokoajan vitun hyvältä! |
baron 31.10.2004 22:32:48 | |
---|
Niinpä! Mä vedän kaikki keikat nykyään kans tolla periaatteella.. Mikä parasta, voi olla tuhannen päissään ja kuulostaa kokoajan vitun hyvältä! Aiheuttaa vaan roudausongelman. Mulla yksissä kiippareissa ainoa demokappale "Minuuttivalssi" ja toisissa Bachin "Inventio 1" ja kolmansissa Joplinin "Entertainer". Ohjelmisto tulee kyllä monipuoliseksi. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Fuzzy Boner 31.10.2004 22:36:21 | |
---|
Aiheuttaa vaan roudausongelman. Mulla yksissä kiippareissa ainoa demokappale "Minuuttivalssi" ja toisissa Bachin "Inventio 1" ja kolmansissa Joplinin "Entertainer". Ohjelmisto tulee kyllä monipuoliseksi. Mul on semmonen levyke mis on 33 biisiä. Niillä pärjää hyvin! Oikeesti.. En oo soittanu pariin vuoteen livenä ollenkaan nyt. Ihan mahtava keksintö, eikä kukaan huomaa mitään |
Eddy 31.10.2004 22:40:03 | |
---|
Niinpä! Mä vedän kaikki keikat nykyään kans tolla periaatteella.. Mikä parasta, voi olla tuhannen päissään ja kuulostaa kokoajan vitun hyvältä! Huomasin just,et mun casion demonappi ei enää toimi.Tän siitä saa,kun keikkailee liian ahkerasti.Keikkaliksat on maksettu nestemmäisessä muodossa,joten uutta urkua en pysty ostamaan.Pelottaa ajatus,että pitäisi oikeasti opetella soittamaan... Koskettelen soittimia... |
Fuzzy Boner 31.10.2004 23:13:16 | |
---|
Huomasin just,et mun casion demonappi ei enää toimi.Tän siitä saa,kun keikkailee liian ahkerasti.Keikkaliksat on maksettu nestemmäisessä muodossa,joten uutta urkua en pysty ostamaan.Pelottaa ajatus,että pitäisi oikeasti opetella soittamaan... Ei nykyään moni enää soita oikeesti livenä. Tämä on faktaa |
Eddy 31.10.2004 23:42:12 | |
---|
Ei nykyään moni enää soita oikeesti livenä. Tämä on faktaa Joo,valitettavasti tähän on menty.Tietyissä tilanteissa se on ihan ymmärrettävää (useita esiintyjiä,eikä aikaa souncheckeihin,musagenre vaatii kvantisoituja raitoja,OMB:T...),mutta tuntuu jotenkin kornilta,kun kuusi miestä kaivelee nenäänsä stagella ja musa tulee "nauhalta". Muutamia playback keikkoja on tullut tehtyä,mutta kyllä sitä jotenkin tuntee itsensä tyhmäksi niissä tilanteissa Koskettelen soittimia... |
Psc. im Schach 02.11.2004 10:31:23 | |
---|
Nyt eletään 2000-lukua,ei noita enää oikeasti tarvitse opetella.Anttilasta saa edullisesti semmoisia urkuja,joissa toi biisi rupeaa soimaan ihan itsestään,kun painaa vaan sitä nappulaa,missä lukee demo.Itse kovana supliikkimiehenä sain vielä muutaman varapariston kaupan päälle,joten loppuvuoden keikat pitäisi sujua ongelmitta... Heh, minun uruillani voi vielä säätää kappaleen tempoa potikasta. Sillä saa valmiiksi soitettuihinkin kappaleisiin persoonallisen tuntuman kun sopivassa kohdassa vähän lisää tempoa ja muistaa välillä myös rauhoittaa. |
baron 02.11.2004 10:34:23 | |
---|
Heh, minun uruillani voi vielä säätää kappaleen tempoa potikasta. Sillä saa valmiiksi soitettuihinkin kappaleisiin persoonallisen tuntuman kun sopivassa kohdassa vähän lisää tempoa ja muistaa välillä myös rauhoittaa. Vaihtelee tempoa ja polkee välillä sustainia niin varmaan ihan liveltä kuulostaa ja lisäksi on koko ajan tekevän näköinen. Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" |
Snowblind 05.11.2004 00:20:27 | |
---|
Vaihtelee tempoa ja polkee välillä sustainia niin varmaan ihan liveltä kuulostaa ja lisäksi on koko ajan tekevän näköinen. Tai lähtee anniskelualueen puolelle naaraksia bongailemaan. Groove lähtee sormista ja tarttuu kiinni otelautaan josta se pitää aina kieltenvaihdon yhteydessä putsata. |