Aihe: Viritys
1
Erkki-setä
19.10.2004 22:23:16
Eli siis tälläinen yksinkertainen kysymys johon luulen jo tietäväni vastauksen. Pitääpähän varmistaa. Eli mitä tarkoittaa "A whole step down" virityksessä? 6 kieli laitetaan 5:n vireeseen jne? Vai?
h.e.k.a
19.10.2004 23:04:34
"tuned a whole step down" tarkoittaa, että virität kielet kokonaisen sävelaskeleen (kaksi pykälää) alaspäin. Eli kun normaaliviritys on E-A-D-G-B-E, niin nyt viritys on D-G-C-F-A-D.
Esim. Zakk Wylde taisi muistaakseni käyttää moista viritystä...
Blue Moon
19.10.2004 23:04:49 (muokattu 19.10.2004 23:05:16)

Taitaa olla niin että lasket kaikkia (?) kieliä sävelaskeleen verran alaspäin. Esim. e deehen jne.

edit: jaahas, olen hidas. :-)
- It takes booze and blues, Lord, to carry me through -
motleyratt
21.10.2004 17:25:28
just, mites toi nyt sit korvakuulolla viritetään?
Safaweb
22.10.2004 00:16:04
just, mites toi nyt sit korvakuulolla viritetään?

Aloita laskemalla paksua e-kieltä ja vertaa sitä d-kieleen. Sävelten tulisi olla samat, mutta eri korkeuksilla. Siitä eteenpäin sitten normaalisti, vaikka huiluäänillä.
|tilu| = nopeus
jannu
22.10.2004 04:45:46 (muokattu 22.10.2004 04:49:41)
Jos kyse on pelkästään ala-e:n virittämisestä d:hen, niin voit kokeilla myös verrata _HUILUÄÄNIÄ_ e:n 7.nauhalta ja a:n 12.nauhalta. Ja kuten aiemmin on mainittu, vertaa myös d-kieleen, mikäli se on vireessä.

Jos on viritettävänä "koko paketti", niin käytä ensin e:n suurpiirteiseen viritykseen e-kielen 7.nauhan ja vapaan a-kielen verrantoa. Sitten virität ala-e:n 5-nauhasta alkaen "normaalisti".
Ymmärtääkö?

Ja jos sinulla ei ole nuottikorva kehittynyt vielä, niin kuuntele oikea vire vaikka jostain levyltä, jonka mukana on mukava soitella ja jossa _tiedät_ olevan oikean vireen.
"Reklamoinnissa ynnä muussa kirjallisessa valittelussa on kuitenkin muistettava kaks pää-sääntöä:
Perkele kirjoitettaan piänellä, paitti virkkeen alusa.
Kuritushuone o yhdys-sana...
Noilla pärjääpi."
-fox
Mrezzye
22.10.2004 10:08:26

D-G-C-F-A-D.
Esim. Zakk Wylde taisi muistaakseni käyttää moista viritystä...

Vain Ozzyn kanssa, jotta pappa voi laulaa ne korkeimmatkin äänet niistä biiseistä.

Normaalisti käyttää virettä 1/2 sävelaskelta alaspäin tai nykyisin kai aika paljon muuten standardia E-virettä, mutta ala-E on pudotettu B:hen tai jopa A:han.
Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi
Juntunen
22.10.2004 15:28:17

..aika paljon muuten standardia E-virettä, mutta ala-E on pudotettu B:hen tai jopa A:han.

Oletteko muuten kokeilleet tuota? Pikkusen villiä soittaa.
Dian - "Luotaantyöntävää"
Erkki-setä
22.10.2004 18:04:02
Mitenkäs se puoli askelta alaspäin menee? E --> A vai?
tommiot
22.10.2004 18:07:54
Mitenkäs se puoli askelta alaspäin menee? E --> A vai?

Eikö toi olis 3½ sävelaskelta? :)
½ sävelaskelta: E -> Eb, A -> Ab, D -> Db jne... puoli sävelaskelta on yksi nauhaväli.
Pastilli?
Erkki-setä
22.10.2004 18:16:01
Eli sitä siis vain kiristetään niin kauan että mittari näyttää oikeaa?
tommiot
22.10.2004 18:19:30
Eli sitä siis vain kiristetään niin kauan että mittari näyttää oikeaa?

Jos normaalista E-vireestä muutat Eb vireeseen niin tietenkin löysennät niin paljon että näyttää Eb :)
Pastilli?
Lord of the strings
22.10.2004 18:34:06 (muokattu 22.10.2004 18:34:19)
Jos normaalista E-vireestä muutat Eb vireeseen niin tietenkin löysennät niin paljon että näyttää Eb :)

Paitsi jos on samanlainen mittari kuin minulla, eli siinä ei ole tuota alennusmerkkiä erikseen. Eli silloin Eb = D#
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli?
tommiot
22.10.2004 18:54:51
Paitsi jos on samanlainen mittari kuin minulla, eli siinä ei ole tuota alennusmerkkiä erikseen. Eli silloin Eb = D#

Joo ja jos ei ole kromaattinen mittari niin pitää virittää niin että esim E-kieli 1. nauhalta painettuna on E.
Pastilli?
Erkki-setä
22.10.2004 22:15:35
Mutta siis jos virittää yhden alaspäin niin voi vain mittarista kattoa, esim E --> D?
jannu
24.10.2004 05:29:44
Mutta siis jos virittää yhden alaspäin niin voi vain mittarista kattoa, esim E --> D?

Jep.
"Reklamoinnissa ynnä muussa kirjallisessa valittelussa on kuitenkin muistettava kaks pää-sääntöä:
Perkele kirjoitettaan piänellä, paitti virkkeen alusa.
Kuritushuone o yhdys-sana...
Noilla pärjääpi."
-fox
hgr
26.10.2004 20:44:58
Mun vinkki alottelijoille on että unohtakaa noi viritysmittarit(paitsi ehkä referenssiäänen ottamiseen) ja virittäkää korvakuulolta. Siis ihan perusmeiningillä että 6. kielen 5. nauhan ääntä verrataan 5. kieleen etc.
noir
28.10.2004 12:37:14 (muokattu 28.10.2004 12:38:54)
Mun vinkki aloittelijoille on, että käyttäkää niitä viritysmittareita.

Korvakuulolta tulee helposti huonoa jälkeä. Parempi konsti on virittää ensin tavallisesti EADGHE-vireeseen ja sen jälkeen lähteä nostamaan/laskemaan virettä toiveiden mukaan. Kielen kerrallaan kun muuttaa, niin on muut kielet sitten vireessä, ainakin jossain vireessä, jotta voi vertailla.

Tuo C# saadaan esimerkiksi siten, että E:tä lasketaan 3 puolisävelaskelta. Käytännössä lasketaan siis niin pitkään, että E:n 8. nauha on sama, kuin A vapaana.

Jotta osaisi itse laskea, montako puolisävelaskelta nostaa tai laskee, pitää sitten osata peräti nuotit järjestyksineen. Kitaristit voivat kysyä musiikinopettajalta, jos ei luonnistu.

EDIT: Ja näin osoitin taas olevani sisälukutaidoton esittämällä saman asian, kuin edellinen kirjoittaja, jota vastaan luulin niin kovasti hyökkääväni.

King is Dead - Long live the King.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)