Muusikoiden.net
19.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jyrsinteristä
1 2
reksa
25.10.2004 23:43:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys.
 
Onko teistä kukaan ostanut tämän näköistä terää suomesta (linkki alhaalla) , jolla voi kivasti jyrsiä sapluunoita käyttäen? Soitinrakentajat Amf:stakin kyselin, heillä ei oikein ollut tietoa mistä sellaisen voisi löytää.
Ei löydy biltemasta eikä rautakaupoista tälläista terää, tai ainakaan en ole itse nähnyt.
 
http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/0583_1lg.jpg
 
Juniper
26.10.2004 07:50:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toihan on ihan tavallinen kopioterä. Kyllä noita pitäisi löytyä helposti. Tai siis yleensä terä on hieman kuvassa olevaa pidempi, mutta pidemmällä terällä ulottuu paremmin....
 
Mikko Kankaanpää
26.10.2004 08:55:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ikinä itse asioinut, mutta monet ammattilaiset tuntuvat hankkivan teränsä Malmin terästä.
http://www.malmintera.fi/
Kunnolliset jyrsinterät tosin maksavat jopa 10 kertaa enemmän kuin nuo bilteman halpis terät, joten harraste käyttöön ei välttämättä kannatta. Eikö käy terä jossa ohjauslaakeri alhaalla? Biltemassa taitaa olla tuollaisia noin 5 eurolla.
 
t. Mikko
 
http://www.uraltone.com
Trebla
26.10.2004 11:06:17 (muokattu 26.10.2004 11:06:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole ikinä itse asioinut, mutta monet ammattilaiset tuntuvat hankkivan teränsä Malmin terästä.
http://www.malmintera.fi/

 
Toinen paikka Helsingin seudulla voisi olla Mechelin Oy http://www.mechelin-company.fi/
Ainakin Tampereella kyseisestä puulaakista on saanut yläpuolisella laakerilla olevia teriä. Hinta on suolainen, mutta tulee sille hintaa jenkkilästäkin tilatessa.
 
Toinen mahdollisuus on ostaa pitkällä istukalla oleva terä ja laittaa sopivankokoinen laakeri sinne terän yläpuolelle. Tällä säästää muutaman euron. Ongelmana on ainoastaan se, että yleensä laakeriterissä on otettu valmiiksi huomioon laakerin viemä tila karan pituudessa. Omatekemällä ei pääse yhtä syvälle ts. karaa joutuu vetämään istukassa ulommaksi, jotta laakeri näkyisi jyrsimen alatason alapuolella. Tämä on lähinnä turvallisuusriski sillä kara voi livetä helpommin istukasta.
Lisäksi eri jyrsinmalleissa on eroja siinä, kuinka alas jyrsimen "koneosuuden" saa laskettua kohti jyrsittävää kappaletta. Hinta ei tässä aina ole ratkaiseva tekijä: Meikäläisen yläjyrsimistä viidenkympin Ferm "ELU-kopio" laskeutuu alemmaksi kuin Boschin sininen "ammattilaismalli".
Mitä alemmas, sen parempi, sillä lyhyemmällä karalla pärjää tai pääsee jyrsimään syvemmälle turvallisesti.
 
Kunnolliset jyrsinterät tosin maksavat jopa 10 kertaa enemmän kuin nuo bilteman halpis terät, joten harraste käyttöön ei välttämättä kannatta. Eikö käy terä jossa ohjauslaakeri alhaalla? Biltemassa taitaa olla tuollaisia noin 5 eurolla.
 
Ei käy silloin, kun pitäisi koloja jyrsiä siten, että "sabluuna" on siinä kappaleen päällä. esim jos mikkikoloja tai kaulataskua jyrsii. Monesti käsivaralta ajo kyllä riittää tarkkuutena, mutta ainakin kaulataskun jyrsimisestä tulee turhan hikistä hommaa, jos meinaa "istuvan" tehdä.
 
Before you play two notes, learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it.
kulmahiomakone
26.10.2004 11:17:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Malminterässä vastaava jyrsinterä maksaa 40 rahaa, pari viikkoa sitten asiaa sähköpostitse tiedustelin.
 
Trebla tuossa jo kertoi, että tuollaisen kopioterän voi tehdä itse ja myös siinä olevat ongelmat. Usein kara on terän juuresta hivenen paksumpi, joten laakeria ei saa (työstämättä) aivan terään saakka kiinni. Ja täten terän ja laakerin väliin jää turhan suuri väli. Ongelmasta pääsee, jos käytettävissä on vaikkapa metallin työstöön tarkoitettu sorvi, jolla voi terää uudistaa. Laakeriakin voi tietysti kokeilla viilailla...
 
Tosin itsellä onnistui kaikkien kolojen jyrsiminen ilman sorvattuakin terää, tarpeeksi syvälle pääsi kyllä.
 
Trebla
26.10.2004 11:22:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmoinen lisäys vielä, että nämä Stew-Mac:in terät ovat varustettu varttituuman karalla (Tämä kuuluisa 6.3mm), joka ei sovi tähän metriseen 6mm:n istukkaan. Tästä aiheutuu lisäkustannuksia jos kyseistä istukkaa ole jo entuudestaan.
 
Tampereen seudulla kannattaa käydä kyselemässä (ainakin merkkikoneisiin) istukoita Sähkökonepalvelu Saxholm:ilta Näsilinnankadulta. Sieltä löytyy kaikenlaisia varaosia muihinkin työstökoneisiin.
 
(Tämä ei ollut mainos, enkä saa kuin välillistä hyötyä tästä: Sakki käy ostamassa -> firma pysyy pystyssä -> meikäläinenkin voi hakea varaosia tulevaisuudessa)
 
Before you play two notes, learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it.
kulmahiomakone
26.10.2004 11:59:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmoinen lisäys vielä, että nämä Stew-Mac:in terät ovat varustettu varttituuman karalla (Tämä kuuluisa 6.3mm), joka ei sovi tähän metriseen 6mm:n istukkaan. Tästä aiheutuu lisäkustannuksia jos kyseistä istukkaa ole jo entuudestaan.
 
Kukaan tietoinen 8mm -> 6,3mm holkista? Onko tullut vastaan?
 
noir
26.10.2004 14:15:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää nyt ihan aloittelijana kysäistä, että onko todellakin tuo sabluunaterä harvinainen ilmestys? Olisin kyllä satavarmana kuvitellut, että niitä löytyy mistä tahansa rautamarketista.
 
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
spyykko
26.10.2004 14:21:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää nyt ihan aloittelijana kysäistä, että onko todellakin tuo sabluunaterä harvinainen ilmestys? Olisin kyllä satavarmana kuvitellut, että niitä löytyy mistä tahansa rautamarketista.
 
Ei löydy joka rautakaupasta, eikä kuulu yleensä halpisteräsarjoihin (mä en ole nähnyt yhdessäkään).
 
Ja jos terää löytyykin niin hinta on kova.
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
reksa
26.10.2004 17:05:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm
 
http://www.malmintera.fi/images/H34.gif
 
Tämä terä näyttäisi siltä että laakeriohjain ja itse terä ovat saman levyisiä mutta terän alla lukee seuraavat tiedot:
 
Halkaisija 16 Leikkuuleveys 25 Koko pituus 65
 
Tarkoittaako tuo leikkuuleveys tuota teräkartion korkeutta?
 
vrajala
26.10.2004 20:34:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoittaako tuo leikkuuleveys tuota teräkartion korkeutta?
 
Noin mä sen tulkitsisin. Tuokin terä on vaan moneen hommaan turhan pitkä. Saisi olla mieluummin pitkäkarainen ja lyhytleikkuinen, ainakin mun mielestäni. Mä meinasin joskus tilata DeWaltin vastaavan terän (hinta 50++ euroa) mutta sekin oli turhan pitkä. Vaatii toimiakseen joko syvät kolot tahi paksut sapluunat. Toki tuollainen olisi paikassaan mukava (esim. kontrollipesät, reunojen jyrsintä) mutta hinta ei miellytä. Juutalaista.
 
Juu, varmast näi, mää kysyi?
poppamies
26.10.2004 22:23:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toihan on ihan tavallinen kopioterä. Kyllä noita pitäisi löytyä helposti. Tai siis yleensä terä on hieman kuvassa olevaa pidempi, mutta pidemmällä terällä ulottuu paremmin....
 
No ei se ihan "tavallinen" terä ole.
Alapulisella laakerilla olevia teriä kyllä löytyy joka marketin valikoimalaatikosta. Yläpuolisella laakerilla on paljon vaikeampi löytää.
Esnimmäisen laakeroidun terän tein itse. Ostin hyvän 12 mm terän 6 mm karalla ja hain laakeriputiikista 12/6mm laakerin. Hyvin toimi. Pitää vain löytää terä riittävän pitkällä karalla että sen laakerin saa mahtumaan turvalliseti siihen.
 
Kyllä tuo mäkkärin 1/2" x 1/2" (12mm korkea ja 12mm halkaisia) on harkittu asia. Ei se oikein tahdo onnistua pitemmällä terällä. Tulee käytännön ongelmia. Vaikea selittää mutta joka on kokeillut kyllä tietää.
Täarkeämpää kuin että leikkaava osa terästä on pitkä, on että kara on ylipitkä. Se ylipitkä kara antaa sen ulottuvuuden.
 
"G-strings are for strippers"
blöö
26.10.2004 22:48:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ei se ihan "tavallinen" terä ole.
Alapuolisella laakerilla olevia teriä kyllä löytyy joka marketin valikoimalaatikosta. Yläpuolisella laakerilla on paljon vaikeampi löytää.

 
Joo, samaa mieltä. Kyllä noita (ainakin suomessa) saa etsiä vähän kauempaa kun lähimarketista.
Kyselin kerran yhdeltä puusepältä jos ois tienny missä noita myytäis, tulos -> ei ollu ikinä kuullutkaan karanpuoleisella lakerilla olevasta kopioterästä :)
 
Ensimmäisen laakeroidun terän tein itse. Ostin hyvän 12 mm terän 6 mm karalla ja hain laakeriputiikista 12/6mm laakerin. Hyvin toimi. Pitää vain löytää terä riittävän pitkällä karalla että sen laakerin saa mahtumaan turvalliseti siihen.
 
Olin itsekkin suunitellut tehdä noin mutta ei oo ollu tarvetta vähään aikaan kun on mahdollisuus käyttää "kunnon" yläjyrsintä (ei siis käsiyläjyrsintä)
 
Metalristi.
toka
27.10.2004 00:38:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esnimmäisen laakeroidun terän tein itse. Ostin hyvän 12 mm terän 6 mm karalla ja hain laakeriputiikista 12/6mm laakerin. Hyvin toimi. Pitää vain löytää terä riittävän pitkällä karalla että sen laakerin saa mahtumaan turvalliseti siihen.
 
Sama juttu, oli vielä niin tiukka että piti laittaa terä hetkeksi pakkaseen että sai laakerin mahtumaan, nyt pysyy kiinni kun tauti. ( 10mm terään olisi myös saanut laakerin, mutta muovisen, jälkeenpäin olen kuullut että ne kestää hyvin myös lämpöä.)
Tuli tässä mieleen että onkohan tommoinen terä helposti sorvattavissa, 1-2 cm pois teräosan yläpäästä auttaisi aika paljon.
 
Juniper
27.10.2004 09:01:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No höh! Oman terän ostin rautakaupasta. Marssin kauppaan ja ostin terän.... Siitä on kyllä vuosia aikaa, joten voipi olla että saatavuus on heikkoa.
Muutaman terän olen myös tehnyt itse. Laakereita löytyy joka lähtöön.
 
kulmahiomakone
27.10.2004 09:08:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laakereita löytyy joka lähtöön.
 
Ei ihan noinkaan. Siksi toisekseen, laakereissa on huomattavia hintaeroja. Kannattaa milteipä ostaa terä sen mukaan, minkä kokoista laakeria on helposti saatavana ja joka on halpa. Saman kokoluokan laakereista toinen on helposti pari kertaa toista kalliimpi.
 
8/16 (sisähalkaisia/ulko-) on suhteellisen yleinen, eikä edes kovin kallis.
 
vrajala
27.10.2004 12:58:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

10mm terään olisi myös saanut laakerin, mutta muovisen, jälkeenpäin olen kuullut että ne kestää hyvin myös lämpöä.
 
Kyllä, tiettyyn pisteeseen, mutta mä en tällaisessa käytössä luottaisi tuohon kulumisen kestoon. Jyrsimen kierrosluvut ovat aika kovia muovilaakereille.
 
Tuli tässä mieleen että onkohan tommoinen terä helposti sorvattavissa, 1-2 cm pois teräosan yläpäästä auttaisi aika paljon.
 
Mikäli ymmärsin oikein, niin ei. Kovapalaterä lohkeaa hyvin todennäköisesti kohdatessaan sorvin terän, pikateräksilläkin (karkaistuna) homma on hankalaa jos sorvattava pinta ei ole yhtenäinen.
 
Juu, varmast näi, mää kysyi?
reksa
27.10.2004 23:58:10
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joops.
 
Tilasin malmin terästä sitten kopioterän joka on 65mm pitkä, leikkuuleveys 15mm ja terän halkaisija 12mm. Hinta oli noin 35e. Tämä terä kuulostaa jo huomattavasti sopivammalta minun käyttötarkoituksiini. Saisi tosin olla vieläkin pienempi halkaisija.
 
vrajala
29.10.2004 13:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, tuli vielä sellainen mieleen, notta 6mm terää 6mm karalla ja vastaavaa kasin terää kasin karalla voi myös käyttää kopioteränä. Mikäli siis tämä ei ole kaikille itsestäänselvää.
 
Hommahan toimii niin, että ensin jyrsitään käsivaralla vähän matkan päähän reunoista niin syvälle, että terän kara on sapluunan yläpinnan alapuolella (kuten laakeriterälläkin). Sitten vaan ajetaan karaa kevyesti päin jigin reunoja. Vakaalla kädellä ja kevyellä painamisella saa kelpo jälkeä aikaiseksi. Mutta jos karaa painaa päin jigiä kuluttaa/polttaa kara sapluunaan kolon. Mä olen käyttänyt vanerijigejä ihan kelvollisin tuloksin. Kulmiin tullessa kannattaa olla varovainen, niihin saa todella helposti kolon aikaiseksi varsinkin kutosen terällä ja isoilla kierroksilla. Muovista sapluunaa päin en tuota karaa välttämättä ajaisi, pintalämpötila kun saattaa helposti nousta hieman turhan korkeaksi. Ainakin kannattaa kokeilla ensin johonkin vähemmän tärkeään reunaan.
 
Tämä tietysti vaatii sen, että jyrsimen istukan saa riittävän alas. Tai sitten pitkäkaraisen terän.
 
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Jasoniitti
24.08.2010 22:56:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antakaapa vinkkiä bodyn ja kaulan jyrsinnästä. On jo tyrinyt kaulan ja bodyn kanssa, joten tarvitsisin vähän opastusta. Tiedän kyllä, että pitää jyrsiä puun syitä myötäkarvaan, mutta epäselvää on se, että onko välttämätöntä käännellä kapulaa jyrsimen oikean pyörintäsuunnan saavuttamiseksi. Toki se parhaiten onnistuu niin, mutta onko näin välttämätön tehdä? Linkistä selviää mitä tarkoitan: http://jasoniitti.nettisivu.org/jyrsinta/
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «