VoodooChild 25.10.2004 17:13:56 | |
---|
Tänään se selvisi minulle.. "Black Night", tuo Englannin Gerhard Rihmakallion aka Blackmoren loistava riffi, onkin kopioitu The Blues Magoosin "(We ain't got) nothin' yet"- biisistä (vuodelta 1966). Maailmani on järkkynyt! |
C 25.10.2004 17:29:50 | |
---|
Onko kopioitu ihan yksi yhteen vai vaan sinne päin? Älä liikaa järkyty, Bläkkärin versio on kuitenkin parempi ;) Paskimmillaankin heavy on parasta! |
2541 25.10.2004 17:30:49 | |
---|
Tänään se selvisi minulle.. "Black Night", tuo Englannin Gerhard Rihmakallion aka Blackmoren loistava riffi, onkin kopioitu The Blues Magoosin "(We ain't got) nothin' yet"- biisistä (vuodelta 1966). Maailmani on järkkynyt! Lainailihan Blackmore Burninkin riffin Gershwinin biisistä Fascinating Rhythm. |
Feggy 25.10.2004 18:06:39 | |
---|
Onko kopioitu ihan yksi yhteen vai vaan sinne päin? Älä liikaa järkyty, Bläkkärin versio on kuitenkin parempi ;) Päinvastoin, hankkiudu kuuntelemaan alkuperäinen (esim. Nuggets-levyllä) ja todista miten paljon kiinnostavampi biisi on. Less is more. |
Johannes_t 25.10.2004 19:29:03 | |
---|
Mulle oli järkytys, että useat tuon aikakauden hittiriffeistä on pöllitty, jopa Stairway to heavenin intro. http://www.stargazer.it/copycat/index.phpTuolta niitä löytyy. Ja se Black night on oikeasti Ricky Nelsonin Summertime-versioinnista (50-luvulta), ihan yksi yhteen. |
Lord of the strings 25.10.2004 19:34:31 | |
---|
Hö.. Eiks se ookkaan Black Knight. "Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14| Pastilli? |
toxic 25.10.2004 20:08:58 | |
---|
Hö.. Eiks se ookkaan Black Knight. Minäkin luulin JOSKUS noin, ku jossain televisio mainoksessa tais lukea silleen :) |
Mika Antero 25.10.2004 20:09:20 (muokattu 26.10.2004 12:47:02) | |
---|
Turhaan järkytytte, Blackmore on itse ensimmäisenä myöntänyt, että Black Nightin riffi on kähvelletty jostain biisistä ja oisko ollut vielä laulumelodiakin jostain toisesta biisistä. Kun koko biisi on kai jossain erittäin humalahakuisessa sessiossa ex-tempore nauhoitettu, niin hyvä jytäbiisihän siitä syntyy näillä eväillä automaattisesti. En millään muista mitä biisejä Blackmore on "inspiraationsa" lähteenä maininnut Black nightista puhuttaessa. Parempimuistiset auttakoot taas. Ihan kuin Ricky Nelsonin nimi olisi mainittu tässä yhteydessä? (edit: No niinhän tuo Johannes tuolla jo sanoikin.) EDIT: Lainaan Roger Gloverin kertomusta remasteroidun In Rockin kansilehtisestä: ”Around eight we went out to the pub and got plastered. Ritchie and I left others and went back to studio and he picked his guitar up and started playing. It sounded pretty good to me. Ritchie said it was borrowed (from Ricky Nelson’s Summertime) so I said 'you can’t use that!' and Ritchie said 'Why not? Have you ever heard of it?' --- We borrowed the title from the words of Arthur Alexander song. We stole the tempo from Canned Heat (On the road again). --- …trying to write the most banal lyrics we could think of. What on earth was ’a dark tree and a rough sea’?" Näin niitä hittibiisejä tehdään. |
Starlia 25.10.2004 21:07:28 (muokattu 25.10.2004 21:08:05) | |
---|
Itse järkytyin tuossa Popstars 2:ssa siihen tyttöbändien "biisiin", jossa yksi kohta on aivan suoraan Alice Cooperin "Clones" biisistä. Jopa taustalla menevä synakin. Popstars version sanoja en muista, mutta Alicen versiossa sanat menee: "I'm all alone so are we all (ja synaaaa)..." Tosin, biisi ei ole Alicen itsensä tekemä, mutta onko tuon väliä. Vuodelta 1978 muistaakseni kuitenkin. |
RjW 25.10.2004 21:13:35 | |
---|
Turhaan järkytytte... Näin niitä hittibiisejä tehdään. Niinpä, kyllähän suuri(n) osa esmes juuri Deep Purplen ja Led Zeppelinin jutuista on muualta pöllityjä. Nykyäänhän noi bändit on kovasti arvostettuja, mutta eikö ollut niin että esim. Zeppeliniä pidettiin elinaikanaa aikamoisena kopioijana (ansaitusti) eikä siihen suhtauduttu ollenkaan niin vakasti kuin nykyään. Tuo aikaisemmin laitettu copycat-linkki kannattaa katsoa, ja tässä on pari linkkiä Zeppelinistä. http://www.furious.com/perfect/jimmypage.htmlhttp://www.warr.org/zep.html |
Starlia 25.10.2004 21:43:16 | |
---|
kuuntelinpa noita näytteitä tuolta Copycatista ja hauskoja olivat. Onhan näitä vaikka muille jakaa.. |
|
Mr.Babbit 25.10.2004 22:08:57 | |
---|
Mulle oli järkytys, että useat tuon aikakauden hittiriffeistä on pöllitty, jopa Stairway to heavenin intro. http://www.stargazer.it/copycat/index.php Tuolta niitä löytyy. Ja se Black night on oikeasti Ricky Nelsonin Summertime-versioinnista (50-luvulta), ihan yksi yhteen. vähänkö ihmetytti, kun kuunteli dollya autossa, ja alkoi yhtäkkiä stairwaytoheven soimaan.. |
Paperilyhty 25.10.2004 22:22:58 | |
---|
Niinpä, kyllähän suuri(n) osa esmes juuri Deep Purplen ja Led Zeppelinin jutuista on muualta pöllityjä. Nykyäänhän noi bändit on kovasti arvostettuja, mutta eikö ollut niin että esim. Zeppeliniä pidettiin elinaikanaa aikamoisena kopioijana (ansaitusti) eikä siihen suhtauduttu ollenkaan niin vakasti kuin nykyään. Tuo aikaisemmin laitettu copycat-linkki kannattaa katsoa, ja tässä on pari linkkiä Zeppelinistä. http://www.furious.com/perfect/jimmypage.html http://www.warr.org/zep.html Aikamoista tekstiä. Tuon Perfect Soundin jutun kävin lukemassa, ja nyt pitäisi tietenkin hankkia kuultavaksi kaikki nuo mainitut laulut. Tosin mitään megapaljastuksia kirjoittaja ei sentään koko ajan tehnyt; esimerkiksi ykkösen blues-lainailut ovat yleisesti tiedossa ja kaikkien itse kuultavissa, sama pätee osaan kakkosen biiseistä. Rock And Rollin rumpuintrosta taas on ainakin Page haastatteluissa maininnut. Paljonhan siinä jäi silti materiaalia, jonka lainaamisesta Zeppelin oli "unohtanut" kertoa, mikä ei tietenkään ole korrektia. Toisaalta kävi mielessä sekin, mikä tämän jutun pointti on, hyökätä Jimmya vastaan vaiko saada tunnustusta kappaleista niille, joille se kuuluu? Kirjoittajahan väitti jälkimmäistä, mutta minusta alkoi jo tuntua, että kyllä siinä on jotain muutakin. (Johtuu luultavasti siitä, että olen Zeppelin-fani, enkä halua kuulla julmaa totuutta :P) Minulle Zeppelin on silti aina Zeppelin. oli biisien aihioita lainattu sitten keneltä tahansa, eikä heidän merkitystään rock-musiikille voi kiistää. Ja olihan niillä paljon omiakin biisejä, heh. (Menin vähän ohi aiheesta, mutta ei voi mitn.) Close your eyes
And forget your name
Step outside yourself
And let your throughts drain As you go insane...insane |
Axelino 26.10.2004 01:03:36 | |
---|
olen Zeppelin-fani, enkä halua kuulla julmaa totuutta :P) Minulle Zeppelin on silti aina Zeppelin. oli biisien aihioita lainattu sitten keneltä tahansa, eikä heidän merkitystään rock-musiikille voi kiistää. Aamen Someone like Dave Gilmour can say more with 3 or 4 notes than Yngwie can with a 100, but at least they're both speaking - Dave Mustaine |
Malevolent 26.10.2004 03:10:27 | |
---|
Tuolla copycatissa oli kyllä välillä vähän hakemalla haettu noita matkimisen kohteena olleita biisejä. Maailmassa on kuitenkin sen verran musiikkia että jokaikiseen biisin löytää sen toisen joka kuulostaa edes vähän samalta. Jo vähän yli-ammunnaksi meni tuolla esim. HALLOWED BE THY NAME vs. PENSIERI E PAROLE Dimentichiamoci Questa Citta' vs. Livin' After Midnight En sitten tiedä että väittääkö tuo sivusto ko. artistien tietoisesti kopioineen, vai etsitäänkö tuolla vain semmoisia hauskoja yhteensattumia ("höhö, kato täski on aa ja dee sointu").
-> nukkumaan |
Mage 26.10.2004 09:06:32 | |
---|
Asiaan liittyen totean ettei Whole Lotta Love perustu Willie Dixonin sävellykseen vaan Earl Hookerin tekemään biisiin mihin Dixon pisti Muddy Watersin laulamaan ja kreditoi biisin omiin nimiinsä. I don't like it but I guess things happen that way. |
Wiitala 26.10.2004 10:27:09 | |
---|
Elämälläkin on viimeinen käyttöpäivä. |
Medication 26.10.2004 11:34:03 | |
---|
Rumpufilleistä puheen ollen.. Kuunnelkaapa T-Rexin "Light of Love" ja Jonna Tervomaan "Suunta muuttuu" pari ensimmäistä sekuntia :) |
FrankComa 26.10.2004 13:09:32 | |
---|
Maailmassa on tehty niin paljon musiikkia, että samat soinnut/sointukulut on käytetty väh. milj. kertaa. Mut ei siinä oo mitään hävettävää... Die Eier Von Satan! |