Aihe: Radioasemien levylistat tutkinnan alla USAssa
1 2 3
Johnny Buzz
25.10.2004 16:41:02

Kuvitelkaa vaikka semmoista tilannetta että Idols Hanna (no tämähän menee kaupaksi, ainakin nuorisolle) pitää Marimekon kukkamekkoa keikallaan ja Marimekko ostaa siitä hyvästä muun lisäksi (lue spons. sopimuksen ulkopuolella) tuhannen kappaletta levyä jota se jakaa vaikka työntekijöilleen joululahjana tai sitten upottaa mereen eroon päästäkseen. Sama homma seuraavalla keikalla kun Hannalla on Sievin turvakengät jalassaan, tai Nokian kumpparit.

Ei se nyt ihan noinkaan toimi. Sponsorointi on aivan eri asia. Ja ei nuo yritysten ostamat levyt käsittääkseni näy top 40 listan sijoituksissa. Sijoitushan perustuu kauppojen kuluttajille myymiin levyihin, ei yritysten väliseen myyntiin.

Ei kukaan oikeesti kuuntele tuota radiomusaa, vai kuunteleeko?

Suurin osa suomalaisista, mutta hyvin pieni osa muusikoiden.nettiläisistä. Sen takia se onkin nimensä mukaisesti mainstream-musiikkia.
www.soulstab.com Soulstab live @ Factory, Helsinki, 20.11.2004
Ukko
25.10.2004 16:42:32

. Kaikki bisnes on hyvävelimeininkiä, eikä musabisnes ole mikään poikkeus. Päinvastoin.

Kas kun tätä on yritetty aiemminkin tuoda esille. Levy yhtiön tuotanto johtaja/johtajat jolta/joilta on julkaistu tuhat kunta biisiä jne. Esim . t. kärki aikoinaan ( huomatkaa pienet kirjaimet ) teki ilman palkkaa levyyhtiölle tuotanto päällikön töitä mutta kas, kenenkä biisit ne päätyivätkään levytettäväksi.
C
25.10.2004 16:43:16
Se on kuule iso kohdeyleisö.

Niinhän se tietysti on, ja tehokkaalla markkinoinnilla sitä kyllä pystytään manipuloimaan.

Tästäkin vain on ollut niitä spekulointeja liikkeellä, että levy-yhtiö (tai joku muu asianosainen taho?) ostaisi sen levyn ensin itse siten, että levy saadaan heti listaykköseksi. Eli sekin on osa markkinointia, että levy järjestetään ykköseksi. En tosiaan tiedä tästä tätä enempää, mutta aika kiinnostavaa.
Paskimmillaankin heavy on parasta!
Leikari
25.10.2004 16:43:31
En tiedä onko se väärin, että mediat soittavat sellaista musiikkia, jota ihmiset haluavat kuulla? Muistaakseni joskus aikoinaan Yleä syytettiin siitä että sieltä tulee vain elitististä musaa, jota kukaan ei halua kuulla.

ihmiset haluavat kuulla sellaista musiikkia mihin heidät on totutettu - median soitto puolestaan totuttaa

eihän ihmiset tavanomaista top40 -tavaraa kummempaa opi kuuntelemaan ellei muuta tarjota

En muista lukuja, mutta muistaakseni Ylen kanavilta soitettujen musiikkinimikkeiden määrä oli varsin iso. Paljon sellaista musiikkia, jota ei muualla kuule.

edellä jo totesin, että Yle jollain tilastoilla todistaa musiikin monipuolisuuden - on vielä iltamyöhään sijoitettuja erityisohjelmia, joihin isojen(kansainvälisten) levy-yhtiöiden tuputtamaton musiikki on työnnetty. Omilla korvillaan voi tehdä havaintoja, että mitä kuulee. Tilastoissa olisi myös mukava nähdä, että millaisille yleisömäärille "marginaalisempia" musiikinlajeja soitetaan. Ja nämähän pysyvät marginaalissa - itse asiassa marginalisoituvat yhä enemmän. Vaatii melkoista viitseliäisyyttä asettua iltasella erikseen radion ääreen. Työpäivän ratoksi, autoiluun tms. tulee "aina samaa tuubaa". Mielestäni hyvää yleisönpalvelua olisi esittää pitkin päivää vaihtelevasti erilaista musiikkia - ei vain musiikkia vihaavien radionova-kuuntelijoiden mukaan valittua. Mikäli pakenevat muille kanaville niin ok. sitten.

Sinänsä maksetut soittolistat ja clear-channel-tyyppinen monopolisointi on varsin vastenmielinen ilmiö.

tuollaista sentään en minäkään ylestä ole kuvitellut - - vaikkakaan: jos Sony -viihdejätti saisi käyttöönsä radiotaajuuden radioasemalle, joka soittaisi vain konsernin musiikkia (...ja kuunneltaisiin sonyn laitteilla ;-) - ei siinä mitään jos taajuuksia paremmalta riittää & asia on "tunnustettu" - eihän sitä ole pakko kuunnella
Notefix
25.10.2004 16:46:26 (muokattu 25.10.2004 16:49:08)

Tiedä sitten suoranaisesti isojen levy-yhtiöiden kautta, mutta sieltähän se kaikki lähtee...

Niin, tai kyllähän nekin yrittävät saada tuotteitaan soimaan, siinä missä kaikki. Pointti on siinä, että jos tuote ei yleisöä miellytä, se ei soi niin paljoa.

Edelleen, jos esittää jotain sponsorointiarvailuja, olisi hyvä ollaa faktoja pelissä.

Ei kukaan oikeesti kuuntele tuota radiomusaa, vai kuunteleeko?

Kyl mä diggaan monestakin radiohitistä...toki myös paljon muustakin.
My name is Baron, Notefix Baron "
Johnny Buzz
25.10.2004 16:46:45

Niinhän se tietysti on, ja tehokkaalla markkinoinnilla sitä kyllä pystytään manipuloimaan.

Tästäkin vain on ollut niitä spekulointeja liikkeellä, että levy-yhtiö (tai joku muu asianosainen taho?) ostaisi sen levyn ensin itse siten, että levy saadaan heti listaykköseksi. Eli sekin on osa markkinointia, että levy järjestetään ykköseksi. En tosiaan tiedä tästä tätä enempää, mutta aika kiinnostavaa.

Tuskinpa kuitenkaan. Kyllä se halvemmaksi tulee hoitaa homma median kautta. Tyrkyttämällä artistia haastatteluihin, visailuihin, ties mihin. Siihen yhdistettynä tehokas mainonta ja markkinointikoneisto, niin siinä se on. Kaikki vaan hoidetaan niin, että kohdeyleisöllä ei ole mahdollisuutta välttää kuulemasta artistista.
Leikari
25.10.2004 16:49:43

eikös nämä ylen top40 listat perustu myymälöiden ilmoittamiin todellisiin levymyynteihin - olisi melko työläs ja kallista lähteä noita manipuloimaan

sen sijaan minua kyllästyttää, että kun joku artisti pukkaa levyn, kirjan, elokuvan, näytelmän tms. niin sillä on joku levy-yhtiön tms. pr-porukan typerä esittäytymiskiertue kaikissa maailman talk-show-ohjelmissa ja iltapäivälehdissä puffaamassa ... pitäisikö tehdä levy, jossa show-isännät saisivat käydä puffaamassa ohjelmiaan?
C
25.10.2004 16:53:59
... tehokas mainonta ja markkinointikoneisto, niin siinä se on. Kaikki vaan hoidetaan niin, että kohdeyleisöllä ei ole mahdollisuutta välttää kuulemasta artistista.

Ja hyvinhän se koneisto näyttää tosiaan jauhavan, koska myös Jani Wickhomin levy meni ykköseksi (eikös mennytkin?).

Mikähän sitten muuten oli se Wickholmin kohdeyleisö ja markkina-aukko, joka täytettiin?
Johnny Buzz
25.10.2004 16:56:50

Ja hyvinhän se koneisto näyttää tosiaan jauhavan, koska myös Jani Wickhomin levy meni ykköseksi (eikös mennytkin?).

Mikähän sitten muuten oli se Wickholmin kohdeyleisö ja markkina-aukko, joka täytettiin?

Jani Wickholmin esittämän suomipopin/-rockin ostajia löytyy pilvin pimein. Mutta eiköhän siellä joukossa ole paljon niitä teinejä, jotka ovat ostaneet jo Hanna Pakarisen ja Antti Tuiskunkin levyt. Ehkä hieman vanhempi on kuitenkin tuo Janin yleisö. Osittain samaa porukkaa, jotka ostaa Neljää Ruusua ja vastaavaa.
Leikari
25.10.2004 16:59:16

kolmekymppiset duunari-alempi toimihenkilö-yksinhuoltajaäidit, jotka ovat pettyneet kun mies ei puhunut koskaan rakkaudesta

Jani on miehekäs (trukkikuski, ajaa prätkällä ja soittaa kitaraa) sekä toisaalta herkkä/taiteilija - - kyllä tuommoisella yhdistelmällä aina pilua saa & levyn myytyä (on kyllä kohderyhmä pahasti Yön reviirillä)

;-)
Notefix
25.10.2004 17:02:24 (muokattu 25.10.2004 17:04:06)

sen sijaan minua kyllästyttää, että kun joku artisti pukkaa levyn, kirjan, elokuvan, näytelmän tms. niin sillä on joku levy-yhtiön tms. pr-porukan typerä esittäytymiskiertue kaikissa maailman talk-show-ohjelmissa ja iltapäivälehdissä puffaamassa

Cross promotion on erittäin tärkeä tekijä nykyaikaisessa markkinoinnissa, varsinkin kun mediayhtiöt operoivat monella alalla. Sillä saadaan usein avitettua tähdeksi syntymistä. Ja mikä tärkeintä, sillä muokataan mielipiteitä.

Ylen ongelmahan on se että sillä ei ole lehteä, joten kilpailevien medioiden lehdistöt pääsevät tykittämään ja pelaamaan omaan pussiin suunilleen mitä haluavat.

Täällä kaikki tuntuu unohtavan sen tosiasian, että normaalille suomalaiselle musiikki ei ole elämää tärkeämpi asia. Meidän, joille musiikki on elämää suurempi asia, tätä voi olla vaikea ymmärtää.

Itseasiassa mä luulen että se pätee meihinkin. Täälläkin tulee jatkuvasti dissausta suunnilleen kaikesta musasta, joka ei vähääkään miellytä. Aika moni "avarakatseinen" rokkari täälläkin kääntäisi kanavan jos keskellä päivää tulisi technon tai räpin erikoisohjelma...tai vaikkapa kantrin....kurkkulaulun...tai venäläisen iskelmän...Moni kannattaa ns. hienoja asioita, mutta käytännössä toimii toisin.
Johnny Buzz
25.10.2004 17:07:14

Cross promotion on erittäin tärkeä tekijä nykyaikaisessa markkinoinnissa, varsinkin kun mediayhtiöt operoivat monella alalla. Sillä saadaan usein avitettua tähdeksi syntymistä. Ja mikä tärkeintä, sillä muokataan mielipiteitä.

Kyllä näin ja Idolisin kohdalla tuo cross promotion toimi erityisen tehokkaasti AlmaMedian taustatuella. Idols täytti kaikki Alman valtamediat: MTV3, SubTV, Iltalehti ja Radio Nova. Jos tuollaisella mediakoneistolla ei levyt myy niin ihme on. Oli hupaisaa huomata, kuinka Sanoma Osakeyhtiön Ilta-Sanomatkin joutui lähtemään mukaan Idols-uutisointiin, koska lukijoille piti antaa, mitä he halusivat. Varmasti Almalla hykertelivät, kun Ilta-Sanomatkin promosivat tahtomattaan heidän tuotetta.
C
25.10.2004 17:08:40
- - kyllä tuommoisella yhdistelmällä aina pilua saa & levyn myytyä (on kyllä kohderyhmä pahasti Yön reviirillä);-)

Joo-o, eikä Anssi Kelakaan ole hetkeen julkaissut levyä.

Mä kyllä uskon myös sen mitä Johnny Buzz kommentoi, että ne muidenkin Idols-tähtien ostajat avittavat tässä Janin levymyynnissä. Vaikka ne eivät olisikaan sitä "oikeata" kohderyhmää, niin ostavat Janiakin vaan siksi koska ylipäätään diggasivat Idolsia. Tai itseasiassa ne juuri ovat sitä suunniteltua kohderyhmää, koska kyllähän toi Idols-formaatti tavallaan loi oman kohderyhmänsä.
Leikari
25.10.2004 17:12:08
Ylen ongelmahan on se että sillä ei ole lehteä, joten kilpailevien medioiden lehdistöt pääsevät tykittämään ja pelaamaan omaan pussiin suunilleen mitä haluavat.

... ja sen niiden voi antaa tehdä
kaipaan Yleltä vaihtoehtoisuutta, so. että eivät menisi muiden peliin mukaan - ja kyllä minä sen ymmärrän, että kuuntelijaluvut kärsisivät - mutta kulttuurin alikasvusto kukkisi silloin paremmin kuin nykyisessä monokulttuuriviljapellossa (heittydyinpä runolliseksi)

tämähän on tietoinen kulttuuripoliittinen linjanvalinta tietysti - ja kansan valitseman eduskunta (joka taaskaan ei ymmärrä oikeasti mitään kun sille on asia oikein syötetty) on muistaakseni aika vastikään jonkun selonteon yhteydessä mokoman hyväksynyt

Itseasiassa mä luulen että se pätee meihinkin. Täälläkin tulee jatkuvasti dissausta suunnilleen kaikesta musasta, joka ei vähääkään miellytä. Aika moni "avarakatseinen" rokkari täälläkin kääntäisi kanavan jos keskellä päivää tulisi technon tai räpin erikoisohjelma...tai vaikkapa kantrin....kurkkulaulun...tai venäläisen iskelmän...Moni kannattaa ns. hienoja asioita, mutta käytännössä toimii toisin.

pitäisiköhän hakea LM:ltä taajuus Muusikoiden.net -radiolle - saattaisi kuullostaa vähän päivitetyltä kymmenen vuoden takaiselta radio-cityltä

... no - minä kuuntelenkin kaikenlaista musiikkia - sekä countryä että westerniä ... vai miten se meni
Johnny Buzz
25.10.2004 17:16:50 (muokattu 25.10.2004 17:17:11)

pitäisiköhän hakea LM:ltä taajuus Muusikoiden.net -radiolle - saattaisi kuullostaa vähän päivitetyltä kymmenen vuoden takaiselta radio-cityltä

Vaikka ethän toki tuota tosissaan sanonutkaan, niin pieni info:

Onnea yritykseen! Suomessa on vaikeampi saada paikallinen radiotaajuus kuin esim. valtakunnallinen digitv-toimilupa. Radiotoiminta on tässä maassa erittäin tarkkaan säädeltyä.
Leikari
25.10.2004 17:17:43
kyllähän toi Idols-formaatti tavallaan loi oman kohderyhmänsä.

suurimmat hitithän tulevat aina silloin kun saadaan ne oikeat massat liikkeelle - Suomen muutama tuhat? sata tai enemmän levyjä vuodessa ostavat eivät levyjä listoille nosta

Celine Dionit jne tv-levytähdet myyvät juuri niille yli sadalletuhannelle "lääkärinhoitajalle", jotka ostavat 1-2 levyä vuodessa - - kun se on niin ihanaa musiikkia - - siivikkeenä ostopäätökselle on se radio-novassa päähän taottu mitätön, mutta mahtavasti kuorrutettu hittibiisi
JCM
25.10.2004 17:20:58

Edelleen, jos esittää jotain sponsorointiarvailuja, olisi hyvä ollaa faktoja pelissä.

Eh, mää vaan spekuloin, mulla mitään faktoja;?D
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
Notefix
25.10.2004 17:30:10

kaipaan Yleltä vaihtoehtoisuutta, so. että eivät menisi muiden peliin mukaan -

Ylellähän on olemassa YleQ, joka nykyään on todellainen vaihtoehto musiikkipolitiikallaan. Jostain syystä sitä vaan kuuntelee about 1-2% pääkaupunkiseudun väestöstä.

ja kyllä minä sen ymmärrän, että kuuntelijaluvut kärsisivät - mutta kulttuurin alikasvusto kukkisi silloin paremmin kuin nykyisessä monokulttuuriviljapellossa (heittydyinpä runolliseksi)

Ok, funtsitaan sitten että kaikki Ylen kanavat ryhtyisivät toteuttamaan tuota visiota. Ei hittejä, kaikkea sekaisin...kurkkulaulua..kuunnelmia...tunnin ohjelma siperian kansan kudontatöistä keskellä päivää...Kuinka paljon lukujen pitää laskea ennenkuin kokoomus ja vaikkapa almamedian sidosryhmät ryhtyvät ehdottamaan koko laitoksen alasajamista, koska "eihän sitä kukaan kuuntelekaan".

Ja kun noita soittolistoja on vähän tullut tsekattua kuuntelemalla, ne eivät ole Ylen kanavilla lähelläkään sitä mitä vastaavilla kaupallisilla. Ja mä ainakin arvostan erikoisohjelmia ja toivon että jatkuvat. Liian tiukat listat ovat mun mielestä aivan perseestä ja nykyään myös levy-yhtiöiden mielestä, koska kuka ostaa levyn kun biisin kuulee 10 kertaa päivässä muutenkin.

Niin, ja siis mähän olen Radio Cityn kasvatti musan kuuntelijana, silloin kun se vielä oli kuunneltava... :)

Ja joku sanoi että ihmiset on totutettu tähän ja se pitää varmasti paikkansa. Koko mediatoiminta oli kohtuullisen neitseellinen joskus aikoinaan, kunnes tänne tuotiin tiukat opit jenkeistä, jotka suomen kansa nieli sellaisenaan. Kilpailua on toki aina ollut, mutta nyt se on täysin toisella tasolla kuin aikoinaan.
mr_b
25.10.2004 17:31:27

eikös nämä ylen top40 listat perustu myymälöiden ilmoittamiin todellisiin levymyynteihin - olisi melko työläs ja kallista lähteä noita manipuloimaan

Joskus kun olin töissä levykaupassa niin ilmoittamamme top40-listat revittiin täysin hatusta. Kymmenen kärki saattoi olla suunnilleen oikein ja sen jälkeen kaikki oli fiktiota, osaksi ei-reaaliaikaisen myyntisysteemin puutteen takia. Tällä (ja rinnakaismyymälöiden pienellä avulla) vähän pönkiteltiinkin erään aloittelevan bändin listamenestystä, tiedä sitten, mikä todellinen merkitys oli. Nykyään yhtye ei todellakaan tarvitse paljonkaan pönkittelyä.

Ja jossain vaiheessa Anttilan listat perustuivat siihen mitä firma oli ostanut _sisään_ (huomaa erittäin oleellinen ero). Saattavat tietysti olla erilaillakin nykyään.
Ddddo the Metropolitan Glide!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)