Aihe: soinnut
1 2
käyttäjä
24.10.2004 14:07:42
mitenkäs bassolla soitetaan soinnut?eli esim G C D
pardy
24.10.2004 14:15:54

Sis tarkoitatko nyt erillisiä sointuja G, C ja D?
Vox citharae non altarum vocum pulchra est.
Bassballs
24.10.2004 18:17:17

Samoin kuin millä tahansa soittimella: soitat soinnun sävelet.

G-duurissa on g, b ja d. Voit soittaa ne ihan mistä tahansa, ihan miten tahansa ja ihan missä järjestyksessä tahansa.
Muusikko elää huoraamalla.
Johannes_t
24.10.2004 20:09:52

Bassolla ei yleensä soiteta sointuja, se jääköön kitaroiden ja koskettimien hommaksi. Bassolla soitettavat kuljetukset pohjaavat juuri noihin sointujen säveliin.
sirdickyj
25.10.2004 08:42:46
Bassolla ei yleensä soiteta sointuja,

Ainakaan kokonaisia kolmisointuja. Esim. perusääni ja terssi toimii joskus, omalla kohdallani kun on tuo tumppusoundi niin mitä kauempana ne äänet on toisistaan sitä parempi. Siis että ne on otettu jotenkin muuten kuin peräkkäisiltä paksuimmilta kieliltä.

Mutta kyllä noitten sointujen soittamisen kanssa on vähän niin ja näin, juu. Itse asiassa, mihin helvattiin niitä tarvis bassolla viljelläkkään?
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Karlsson
25.10.2004 08:49:57
Mutta kyllä noitten sointujen soittamisen kanssa on vähän niin ja näin, juu. Itse asiassa, mihin helvattiin niitä tarvis bassolla viljelläkkään?

Pääsee kato pätemään.
Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä!
Johannes_t
25.10.2004 08:54:38

Joskus oon nähnyt semmosenkin, että kokoonpanossa mukana kitara, kiippari ja pari puhallinta ja basisti, joka hakkaa (=täppää) 6-kielisestä nelisointuja. :D
hemmo
25.10.2004 08:58:56

Pääsee kato pätemään.

Minä! Jep!
?
Karlsson
25.10.2004 08:59:59
Minä! Jep!

Sootki tosi pätevä.
hemmo
25.10.2004 09:04:49

Sootki tosi pätevä.

Ainyvvai?
?
Karlsson
25.10.2004 09:06:47
Ainyvvai?

Tota, joo.
Teijo K.
25.10.2004 10:42:42

Joskus oon nähnyt semmosenkin, että kokoonpanossa mukana kitara, kiippari ja pari puhallinta ja basisti, joka hakkaa (=täppää) 6-kielisestä nelisointuja. :D

Mie kakkasin edellisessä bändissä nelisointuja 6-kielisestä parissa biisissä, missä skitara ja viulu soittivat unissooloa. Tuli livenä vähän ohkasen kuuloinen kohta aina siihen muuten.
Keny
25.10.2004 12:05:01
Pääsee kato pätemään.

Vai niin...no mä ainakin tykkään välillä pätee sbasson kanssa koska se on hauskaa.Ni.

Bändissä oon sitte vähän varovaisempi.Onks se nyt joku tiukka sääntö vai et sbassolla pitää vaan kuljettaa soinnulle ala ääntä eli sama kun se et pitää olla tumppufenkku ja ampekin rantasauna kun muuten ei kunnon sbasisti....hurmpf.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Karlsson
25.10.2004 12:07:03
Vai niin...no mä ainakin tykkään välillä pätee sbasson kanssa koska se on hauskaa.Ni.

No, hei. Kukapa ei?

Bändissä oon sitte vähän varovaisempi.Onks se nyt joku tiukka sääntö vai et sbassolla pitää vaan kuljettaa soinnulle ala ääntä eli sama kun se et pitää olla tumppufenkku ja ampekin rantasauna kun muuten ei kunnon sbasisti....hurmpf.

Jaa-a. Toivottavasti ei ole. Ja mikä o kunnon basisti? Semmosia ookkaa. Retkuja kaikki. Niinko.
Johannes_t
25.10.2004 14:27:27

Joo, ilman Presaria ja tumppusoundia (kaikki d:n alta tuleva on iha sama) on turhamainen haihattelija.

Tuolla em. esimerkillä yritin alleviivata, että kaikella on paikkansa. Bassosoinnutus ei ole ehkä ihan järkevää bändissä/biisissä, jossa sitä virkaa hoitaa muutamakin soitin.
hemmo
25.10.2004 14:31:24 (muokattu 25.10.2004 14:31:38)

Tuolla em. esimerkillä yritin alleviivata, että kaikella on paikkansa. Bassosoinnutus ei ole ehkä ihan järkevää bändissä/biisissä, jossa sitä virkaa hoitaa muutamakin soitin.

Eli esmes trio+laulaja kontekstissä (niinko meillä) skittarasolistin sooloillessa, saanen ehkä, joskus harvoin ja lähinnä säälistä, täyttää taustaa sbassosoinnutellenko?
?
sirdickyj
25.10.2004 14:41:16
Eli esmes trio+laulaja kontekstissä (niinko meillä) skittarasolistin sooloillessa, saanen ehkä, joskus harvoin ja lähinnä säälistä, täyttää taustaa sbassosoinnutellenko?

Juu, jos kerran on ihan pakko.

Pitäiskö olla hiukan vittumainen taas, ja sanoa, että tämän ketjun aloittaja, joka kysyi, miten bassolla soitetaan sointu, on ehkä siinä vaiheessa soittajana(enkä sano tätä vähätellen) että hänelle tuo bassolla soitettavien sointujen käyttö on vielä aika tarpeetonta? Toki niitä voi silti opetella, eihän siis mikään harjoittelu ole tarpeetonta.
hemmo
25.10.2004 14:45:58

sanoa, että tämän ketjun aloittaja, joka kysyi, miten bassolla soitetaan sointu, on ehkä siinä vaiheessa soittajana(enkä sano tätä vähätellen) että hänelle tuo bassolla soitettavien sointujen käyttö

Itse asiassa luulen hänen tarkoittaneen, että mitä hän sbasistina soitaisi jos skittaristi vetää esmes avo-G:n (enkä nyt tarkoita avattua Gambinaa).
?
sirdickyj
25.10.2004 16:29:48
Itse asiassa luulen hänen tarkoittaneen, että mitä hän sbasistina soitaisi jos skittaristi vetää esmes avo-G:n

Niin tai näin, if you have to ask...

(enkä nyt tarkoita avattua Gambinaa).

Niin, sillonhan kaikki tietää, mitä vedetään. Even bassplayers!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)