Kertokaas mulle millaisilla toimenpiteillä/modifikaatioilla saa kitaran vireen kestämään paremmin vibrakammen käyttöä? Mulla on suht uusi jenkkistrato, mutta kampea ei uskalla paljoakaan vääntää. Muuten saa olla koko ajan virittämässä. |
Spez 25.10.2004 08:16:54 | |
---|
Kertokaas mulle millaisilla toimenpiteillä/modifikaatioilla saa kitaran vireen kestämään paremmin vibrakammen käyttöä? Mulla on suht uusi jenkkistrato, mutta kampea ei uskalla paljoakaan vääntää. Muuten saa olla koko ajan virittämässä. Parantamalla satulan liukkautta vaikka, suosittua on hinkata lyijykynää niihin satulan uriin. Tai sitten vaihtaa kokonaan paremman satulan. Jenkkistratoissa on kuitenkin ihan laatuvirittimet, että huolellisella ja oikeaoppisella kielien pyörittelyllä virittimien ympärille voisi ehkä auttaa asiaa. Lukkovirittimet takaavat tosin sitten absoluuttisen kielen pysymisen virittimessä. Jason Becker. |
goose 25.10.2004 08:36:56 | |
---|
Onko sulla talla kiinni kopassa? Mä oon ainakin huomannut, että pitää vireen paremmin kammettaessa, kun talla on ns. kelluvana eli irti kopasta. Sointi heikkenee kuitenkin jonkin verran, koska talla ei pääse värähtelemään kunnolla koppaan, mutta nää on niitä juttuja mistä pitää sitten valita. U2 - "How to Dismantle an Atomic Bomb" come out 23.11.04 |
Rämppy 25.10.2004 09:43:55 | |
---|
Yleensä vireongelmat ei johdu virittimistä. Omissa stratoissani on ihan vintage-tallat ja vire on aina pitänyt ihan hyvin. Muutama niksi: -Satulan urat sopivat, ei liian tiukat -Uudet kielet venytetään hyvin -Kielenohjaimet puhtaat ("perhosmallin" alapinnalle voi kerääntyä jumittavaa kuonaa) - Satulaurat kannattaa pitää puhtaina myöskin. - Mää kierrän ohuimpia kieliä viritystapin ympärille monta kierrosta, jolloin kielenohjaimen kohdalle tulee mahdollisimman loiva kulma ja vähän kitkaa. Oon havainnut, että tällä on merkitystä. - Vähän paksummat kielet (mulla 011-setti) pitää paremmin vireen - Vibra ei saa olla liian löysäksi säädetty, vähän jämäkämpänä vire pitää paremmin. Ei kuitenkaan tarvi olla mikään huippujäykkä. Mulla vire pitää parhaiten kun talla kelluu hieman. Kannattaa kokeilla viidellä jousella, jos on vähänkin paksummat kielet. - Lyijykynääkin voi käyttää, mulla ei ole ollut tarvetta Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? |
MrGuitarist 25.10.2004 12:56:22 | |
---|
En tiedä kuvittelenko, mutta tuntuu siltä, että vire pysyy paremmin kun käyttää sitä vibraa kitaran virityksen aikanakin. Eli siis virittää, kampeaa vähän, virittää uudelleen jne. Ehkä siinä saa ne "löysät pois" tuolla tavalla. |
Mrezzye 25.10.2004 13:34:17 | |
---|
Taannoin, kun minullakin vielä oli Strato, huomasin, että kammen käytön jälkeen pieni vastaliike palautti vireen. Eli jos olin kammella kieliä kunnolla löysännyt, niin nykäisy toiseen suuntaan palautti vireen. Ei kai vire mene sulla jo kevyessä kampivibratossa, vaan vasta kunnon veivailussa? Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi |
Rämppy 25.10.2004 13:38:26 | |
---|
En tiedä kuvittelenko, mutta tuntuu siltä, että vire pysyy paremmin kun käyttää sitä vibraa kitaran virityksen aikanakin. Eli siis virittää, kampeaa vähän, virittää uudelleen jne. Ehkä siinä saa ne "löysät pois" tuolla tavalla. Minä teen sillai, että kun tuliterät kielet on pantu kiinni, venyttelen niitä kunnolla, viritän ja sitten divebombaan oikein kunnolla -ja sitten loppuviritys. Uskon, että näin kielet asettuvat nopeammin paikoilleen -sain aikoinaan vinkin kitarankorjaajalta. Kannattaa myös kiertää kielet mahdollisimman tiukasti viritystappeihin. Toisin sanoen kaikki löysät pois! Eikö tähän rämpyttämiseen koskaan kyllästy? |
Tony Narrows 26.10.2004 12:49:08 | |
---|
Joo tuo on hyvä että kampeaa kitaraa ku virittää. Toinen mikä on keksitty on tremsetteri joka palauttaa tallan paremmin "zero" asentoon. En tiedä sit miten pelaa stratojen kans,mut floikka talloissa toddella hyvä. Alias Tonza |