Aihe: PÄIVIEN HEHKU-valssin sanat
1
NORTON
29.12.2002 12:32:38

Tere! Pistäkäähän palautetta että menikö liian imeläksi. Tässa suora biisilinkki, jos vaikka kiinnostaa kuunnella. http://koti.mbnet.fi/tuhontie/paivien_hehku.mp3 Olen myös itse säveltänyt ja sovittanut kyseisen biisin. Laulussa on tässä versiossa Sami Reivinen; itse soitan kitaraa.

PÄIVIEN HEHKU

hän on niin kaunis
kuin nainen vain olla voi
hänen vuokseen taivaani hylkään
hänen vuokseen kuolisin pois
mutta päivien hehku on kuuma
kuka huomisen tietää vois

sinä iltana tuikkivat tähdet
minä pyysin ja vastasit ei
siinä matkalla vainion laitaan
sanas mieheltä järjen vei
mutta päivien hehku on kaunis
kyynel silmässäs lausuit hei

herra antaa ja ottaa
kesän huntuun verhoaa maan
yksi jää ja toinen lähtee
kaikki muu säilyy ennallaan
sydän kipeät haavansa kätkee
vuodet vierivät kulkuaan

kuka tietää rakkauden hinnan
kuka kieltää sen hehkun voi
kun kuljen nyt vainion laitaan
herra kevään taas syttyä soi
meillä on vain hetkinen aikaa
on kuin taivaiden pauhut sois
mutta herra antaa ja ottaa
sinä syksyllä kuolit pois
Mortal Jane
31.12.2002 14:52:49
hänen vuokseen taivaani hylkään
hänen vuokseen kuolisin pois

Toi on ihan herkkää. Imelästä en näin naisihmisenä taida sanoa mitään.
Älä syytä ettet tule syytetyksi.
Padre Giovanni
22.01.2003 20:44:49
Vielä aamulla en olisi uskonut, että yhteen biisiin saa mahtumaan noin monta kliseetä... Mutta pakko uskoa, kun omin silmin näin ja kuulin. Sävellys jäi hyvin mieleen. Kitaristille seuraaviin nauhoituksiin kuusi pulloa vähemmän keppanaa ja enemmän taimiharjoituksia. 8 }
NORTON
22.01.2003 21:09:05

Vielä aamulla en olisi uskonut, että yhteen biisiin saa mahtumaan noin monta kliseetä... Mutta pakko uskoa, kun omin silmin näin ja kuulin. Sävellys jäi hyvin mieleen. Kitaristille seuraaviin nauhoituksiin kuusi pulloa vähemmän keppanaa ja enemmän taimiharjoituksia. 8 }

No voi h.....tti! Mä soitin sen näet ihan selvin päin. Treeni jatkuu..
Iso-Jaakko
23.01.2003 11:52:39

Minusta tuo oli aika yksitoikkoinen, tuntui ettei tuossa sanoituksessa oikein saada sanotuksi mitään ja se vain junnaa paikallaan.
NORTON
23.01.2003 16:36:31

Minusta tuo oli aika yksitoikkoinen, tuntui ettei tuossa sanoituksessa oikein saada sanotuksi mitään ja se vain junnaa paikallaan.

Joo. Mä olen itse miettinyt sen sillä tavalla, että toi biisi vaatisi aika uskottavan esittäjän; muuten se tosiaan kuulostaa aika kliseiseltä. Tulkinta vaatii omistautumista; biisin esittämän maailmankuvan henkilökohtaista omaamista. Tämähän on eräänlainen romanttisen sankarin taistelulaulu elämän kovuuden edessä.

Mulle on jostain syystä kehittynyt sellainen perversio, että tykkään vanhan ajan ankarasta lyriikasta, tyyliin Koskenniemi. Jotain sellaista tähänkin on yritetty hakea.
Padre Giovanni
23.01.2003 22:56:13
Perehdyppä sellaisten sanoittajien tuotantoon kuin Juice Leskinen ja Junnu Vainio. Niin paljon kun saat asiaa niin tyylikkäästi kerrottuna kuin heidän teksteissään niin... Mutta treeniähän se vaatii paljon tää sanoittelu. Kyllä siihen sitten tulee sellainen perstuntuma jossain vaiheessa. Jos sulla on noita demoja/tekstejä lisää niin laita tänne vain. Kyllä tää Päivien hehku täältä selvästi erottuu. Edukseen tietysti.
Sakke
24.01.2003 18:03:53
Tämähän on vain minun mielipiteeni mutta sanon että: YÖK!
NORTON
24.01.2003 18:20:14

Tämähän on vain minun mielipiteeni mutta sanon että: YÖK!

"Negatiivinen" palaute on mulle mieluisampaa kuin positiivinen, koska sen avulla pystyn kehittämään tyyliäni.
Tietysti olisi mukavaa jos jaksaisitte edes muutamalla sanalla koittaa prustella näkemyksiänne.

Mainittakoon nyt tässä että sanoitukset mitallisuus ja elliptinen kerronta ovat aivan tietoisesti valittuja tehokeinoja, eivätkä suinkaan kyvyttömyyttä ilmaista asiaa muulla tavalla. Pyrin häivyttämään näillä konsteilla tekstistä subjektiivisen herkkyyden.
Sakke
24.01.2003 20:07:37
No ehkä valssi ihmiset voi tästä tykätäkkin! Ne vanhat mummot jotka käyvät tanssimassa eivät kuuntele musiikkia, joten kyllä tätä esittää voi! Eri juttu on sitten mitä sanoo levy-yhtiöt....
Iso-Jaakko
25.01.2003 11:44:31

No ehkä valssi ihmiset voi tästä tykätäkkin! Ne vanhat mummot jotka käyvät tanssimassa eivät kuuntele musiikkia, joten kyllä tätä esittää voi! Eri juttu on sitten mitä sanoo levy-yhtiöt....

Ei pidä aliarvioida mummoja. Jos te suhtaudutte heihin tuolla tavalla väheksyvästi ja halveksivasti niin varmasti heistä tuleekin tuommoisia kun heille ei tarjota minkäänlaisia älyllisiä virikkeitä.

Ja jos tuntisit musiikkia enemmän tietäisit että myös valsseissa on joskus fiksut sanoitukset ja esim. rok-kappaleessa voi olla tyhjänpäiväiset sanoitukset.
NORTON
26.01.2003 19:23:18

Ei pidä aliarvioida mummoja. Jos te suhtaudutte heihin tuolla tavalla väheksyvästi ja halveksivasti niin varmasti heistä tuleekin tuommoisia kun heille ei tarjota minkäänlaisia älyllisiä virikkeitä.

Ja jos tuntisit musiikkia enemmän tietäisit että myös valsseissa on joskus fiksut sanoitukset ja esim. rok-kappaleessa voi olla tyhjänpäiväiset sanoitukset.

Kyllä ne mummot varmaan ymmärtää näitä sanoituksia paremmin kuin nuoret, jotka luulevat itse tietävänsä kaiken kaikesta. Taidan itse ikävä kyllä kuulua tähän jälkimmäiseen porukkaan. Mutta täältä noustaan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)