Semmoinen juttu. Soitellut sormilla jo kauan akustista. Huomasin sellaisen, että soitan ainoastaan peukulla ja etusormella. En käytä kynsiä vaan peukalon vasenta kylkeä ja etusormen päätä. Välillä heitän junttia kehiin. Jos soitan edes takaisin ylös alaisin sointuja niin käytän vain peukkua. Katsellut ja huomannut, että sormilla soittavat käyttävät kynsiään. Minä en. Onko kokemuksia muilla samanlaisesta? Tajusin vasta äskettäin. Souda kovempaa! |
atimoc 24.10.2004 23:13:05 | |
---|
Makuasia pitkälti, sormenpäillä saa pehmeämmän äänen kuin kynsillä. Jos tykkäät siitä, soita ihmeessä sormenpäillä, niin minäkin teen :) Plektralla voi sitten revitellä enemmän. Pitkällä tähtäimellä olisi varmaan hyödyllistä, jos opettelisit käyttämään kaikkia sormia. Kolmella se Knopflerkin taitaa tosin näppäillä ja hyvältä kuulostaa... "I can't sing and I can't dance, but still I know how to clap my hands." - Kingston Wall |
jami87 24.10.2004 23:23:50 (muokattu 24.10.2004 23:24:38) | |
---|
Mulle ainaski opetettiin joskus kitarakoulussa näppäileen neljällä sormella (peukalo, etusormi, keskisormi, nimetön), niinkun se jossain klassisen musiikin opistoissakin kai opetetaan. Ja koska soitan sähkökitaraa, harvemmin käytän muuta kuin plektraa muuten kuin kompatessa, jolloin käytän etusormen kynttä. EDIT. Ja sormenpäitähän mä käytän näppäilyyn... I'm Rock, but I don't Roll... |
Kukkis 24.10.2004 23:37:47 (muokattu 16.11.2004 18:54:51) | |
---|
Mä itse soitan aika paljon sormilla(4 sormea). Soitan sormien päillä tai kynsillä riippuen minkälaisen dynamiikan haluan biisiin. Eli jos on kynnet niin kannattaa käyttää niitäkin. Edit: Typoja Mikä ei tapa, se vahingoittaa ainakin. |
weelie 25.10.2004 01:05:37 | |
---|
Mä jotenkin tarvitsen sitä terävämpää saundia jonka plekulla tai kynnellä saa. Kynsillä hirvittää soittaa, joten soitan plekulla ja kolmelle sormella, hybrid pickingiksi sanovat tuota. Tosin välillä vetelen vain plekulla... ja toisinaan on plekut hukassa ja pelkin sormin. Eli saundit ja silleen. Knopfler, Jimmie Vaughan, Matt Guitar Murphy, Hubert Sumlin... monet mielestäni kovat kehvelit soittavat pääasiassa sormin. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Hohhoijaa 25.10.2004 07:32:12 (muokattu 25.10.2004 07:35:09) | |
---|
Siis akustistahan soitetaan kaikilla sormilla, eikö? Minä oon soittanut nyt kolme vuotta ja vaikka olisinkin voinut kasvattaa kynnet niin päätin pysytellä sormenpäissä. Edit: Ja sähkistä soitan plekulla. Edit2: Siis kannattaa opetella soittamaan kaikilla sormilla, sillä jos on kynnet niin siinäkin on vissiin paras käyttää kaikkia sormia. Edit3: Siis näin sanoo opistokitaristi. Plääh. |
LiiMaNHeNKi 25.10.2004 10:50:16 | |
---|
Kun aloittelin kitaran soiton, soitin ihan vain sormilla (myös sähkistä). Pääasiassa soitin wanhaan blues-tyyliin pelkällä peukalolla ja välillä etu- ja/tai keskisormella avittaen (ja siis sormenpäillä, ei kynsillä). Tästä tyylistä johtuen pikkausnopeus oli varsin hidas, etenkin kohdissa joissa plekulla soitettaisiin nopealla alternatella, joten olen viimeaikoina alkanut harjoitella plekunkin käyttöä. Silti pidän edelleen siitä tatsista ja pehmeästä soundista jonka vain sormilla soittaen saa aikaiseksi. Emmä mitään osaa soittaa... näyttelen vaa. |
PepeAngst 25.10.2004 12:55:19 | |
---|
Joo en mä aatellut ruveta muuttamaan mitenkään soittotyyliäni. Ihan mielenkiinnolla vain kysyin. On muuten ensimmäinen keskustelu, jonka olen pistänyt käyntiin, jossa ei ole vielä lähdetty harhautumaan keskustelun aiheesta. Odotin, että tässä vaiheessa olisi tullut jo, että vittu sä et pysty tiluttaan vittu mitenkään tolla tyylillä. No nyt ainakin lähti mopo. Souda kovempaa! |
Mrezzye 25.10.2004 13:50:03 | |
---|
Odotin, että tässä vaiheessa olisi tullut jo, että vittu sä et pysty tiluttaan vittu mitenkään tolla tyylillä. No eihän tuo edes pidä ollenkaan paikkaansa. Onhan noita sormitiluttajiakin ollut maailman sivu. Vanhat Jazz-ukot on ainakin vetäneet sormilla hirveitä tiluja, eikä se Knopflerkaan kovin hidas ole. Asiaan: Soittelen enimmäkseen plekulla, mutta sormilla soitossa sitten kynsillä. Jotenkin vaan olen siihen ajautunut. Ei erityistä syytä. Se on KUULOSTAA, ei KUULLOSTAA !!! -terveisin nimim. Ei niin hoono soomi |
Kapt. Bratislava 25.10.2004 14:05:29 | |
---|
Kyllähän nuo kynnet helpottaa huomattavasti sormilla soittoa ja soundikin on komeampi, ainakin akustisella. "Parempi kuolema kuin tappio." -Bilal |
svilo 25.10.2004 17:51:58 | |
---|
- when I see a 100 watt amp on the stage of a 150 seat venue, I know that I am in for trouble ... most of the time - |
Ze Kink 25.10.2004 18:25:05 | |
---|
Kyllä mä ainakin soitan kaikilla sormilla paitsi pikkurillillä (sitä käyttävät vain jotkut flamencokitaristit). Ja kynnet on, saundi on paljon parempi ja soitto on reilusti tarkempaa. Klasaria olen siis soittanut 7v. |
rattledad 25.10.2004 19:02:25 | |
---|
Totuin jossain vaiheessa (sormi)plektroihin peukussa, etu- ja keskisormessa. Paremman soundin teräskielisestä akkarista saisi varmaan suht lyhyillä kynsillä, mutta omat tuppasivat siltikin aina lohkeilemaan. Vastaavasti nyt saa soitettua kovempaa kuin paljain käsin :-) "Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug." |
Sinap 25.10.2004 22:23:13 | |
---|
Kyllähän nuo kynnet helpottaa huomattavasti sormilla soittoa ja soundikin on komeampi, ainakin akustisella. jos kynsillä soiton hallitsee niin sillä pääsee parempiin tuloksiin en väitä että paremman kuulosiin..sehän on maku asia...mut oikeinmuotoillulla kynnellä saa näppäillessä sekä pehmeää että erittäin terävää ääntä riippuen sormen vedon suunnasta ja etäisyydestä tallaan...pehmeällä sormella soittaessa osa äänestä demppautuu joka mun mielestä ei kuulosta kovinkaan hyvältä(ketuttaa aina silloin ku ei jaksa pitää kynsiä)...karrikoidustu ajatellen:eihän se plektrakaan ole pehmeä... mitä noihin sormituksiin tulee, niin sähkis puolella usein kun ei ehdi heittää plekua huulille, oon totutellu semmoseen ratkasuun et pidän plekua normaalisti peukun ja etusormen välissä ja sit keskisormi ja nimetön tekee omaa duuniaan..siinä häviää yhden sormen mut ei voi minkää.. Elämä on kuin kitaran kieli...hetken se kestää kunnes katkeaa. |
saha 26.10.2004 12:47:58 | |
---|
6 sormella on tapana täpätä. Ota poika ohvia.
Ostan wahin, tarjoa omaasi. |
Kitarajeesus 26.10.2004 16:03:27 | |
---|
No eihän tuo edes pidä ollenkaan paikkaansa. Onhan noita sormitiluttajiakin ollut maailman sivu. Vanhat Jazz-ukot on ainakin vetäneet sormilla hirveitä tiluja, eikä se Knopflerkaan kovin hidas ole.
Niin muttaq jos niinq soittaa tiätsä kahella sormella niin ei niinqu mitenkään voi tiluttaa puhtaasti ja nopeesti!!!!11111 Vähintään kolme käyttöön. Suosittelen neljää. Musiikki on elämä. |
toxic 26.10.2004 16:11:36 | |
---|
Mää käytän kaikkia sormia, mut en kuitenkaan osaa kuin hikisesti jotkut stairway to paranoidit sun muut. No, laittakaas jotain hyviä harjoituksia tänne! |
troubadour_86 16.11.2004 18:21:55 | |
---|
Itse soitan oikeastaan pelkästään sormilla: peukalolla, etusormella ja keskisormella! Nimetön ja pikkurilli ovat tukemassa. Samalla tapaa kun muuan Mark Knopfler soittaa.. ;) |
Boogierooster 16.11.2004 21:47:07 | |
---|
Siis akustistahan soitetaan kaikilla sormilla, eikö? Minä oon soittanut nyt kolme vuotta ja vaikka olisinkin voinut kasvattaa kynnet niin päätin pysytellä sormenpäissä. varoituksen sanoja! lahdessa viime keväänä konservatorion 3/3 tentissä sain miinuspisteitä sen takia, että en soita kynsillä. Mutta kyllä kynsistä klassiseen parempi ääni usein tulee. Pastilli? |
zzy 16.11.2004 22:01:38 | |
---|
Soitin joskus useamman vuoden vain akustista, siitä jäänyt tapa käyttää kaikki viittä sormea. kynsiä ei ole, joten sormen päillä vain. Joskus omistin sellaiset "kynsi"-plekut (mikä lie on oikea nimi) mutta en kummemmin niistä pitänyt. Joskus sovellan näppäilyä myös sähkökitaraa soittaessani, aika hauskoja juttuja saa aikaan. |