Aihe: Millä mikitätte higain soundinne?
1 2
trih
24.10.2004 04:40:15 (muokattu 24.10.2004 05:03:07)
Studiossa? Meikäläinen ei ole todellakaan tyytyväinen sm57 (+säätäminen) pelkillään. Metallicalla kuulemma joku toinen mikki myös.

Lis;
Meinasin sitä, että jo törsää pari tonttua vehkeisiin niin silloin pitää varmistaa myös soundien tallennus jälkipolville....
Roberto
24.10.2004 10:41:25

d.i.-boksilla
askomiko
24.10.2004 11:04:47
Pastilli? Osta hienoja kitaroita.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
lardie
24.10.2004 12:09:49

SM57 ja Microtech Gefell M900. 4x12" kaapin eri kartioista, tällä haavaa ylärivistä.
-extreme action metalcore- www.scorched.org
tunkki
24.10.2004 13:07:10

SM57 ja AKG D112. Noilla on mikitelty ja hyvin toimii.
Tuhannen megawatin totuus!
Dumb
24.10.2004 13:07:30 (muokattu 24.10.2004 13:09:11)

Erittäin mielenkiintoinen aihe! Itse vetelin viimeksi kaikki kitarat suoraan PODeista linjaan, mutta seuraavalla studiokerralla varmaan taas mikitetään (jos ei muuta niin harjoittelun takia).

Onko kukaan kokeillut koskaan esim. basarimikkiä hoitamassa alataajuuksien poimimisen?

EDIT: Tunkki ehtikin jo mainita tuosta basarimikistä. Kerro muuten tarkemmin tuon yhdistelmän käytöstä!
Jabe
24.10.2004 13:12:25

SM57 ihan keskelle tötteröä on ollut mun resepti.

Mutta kyllähän mikkejä löytyy, ja mahdollisuuksia. Mitä siinä omassa soundissasi jäät kaipaamaan (tai mitä on liikaa?).

Yksi vaihtoehto on käyttää jotain isokalvoista konkkamikkiä kauempana; se poimii huonetilaa mukaan. Sen voi käyttää sellaisenaa tai yhdistää lähimikitykseen.
tuluppa
24.10.2004 13:35:13

Sennheiser E606 ja/tai SM57.
askomiko
24.10.2004 15:29:37
Mikitin joskus 4x12":n systeemillä B52, SM57, SM58, SM81. Tykkäsin 57:n soundista reilusti eniten. Pitäisi joskus testiä uudestaan, sillon en osannut hienoja vaiheensiirtokikkoja joilla saa mikit puhaltamaan yhteen hiileen keskinäisen tappelun sijasta. Ei sillä että se yksittäisen mikin soundiin vaikuttaisi.
Pastilli? Osta hienoja kitaroita.
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
monotone
24.10.2004 18:40:16

Imnsho, Sennheiserin MD421'llä saa tallennettua enemmän sen sorttisena kuin sen kuulee suoraan vahvistimesta verrattuna SM57'aan. Mutta usein miksatessa huomaa equttavansa siitäkin juuri niitä taajuuksia kuin viisseiskasta löytyy luonnostaan. Niin että niin tai näin.

Avointa kaappia (/comboa) voi myös mikittää takapuolelta laajakalvoisella konkalla esmes. Kaikkea kannattaa kokeilla.
"Patriotism is the last refuge to which a scoundrel clings."
Antti1
24.10.2004 18:51:48
Mulla on ihan vakiokäytäntönä (silloin harvoin kun nauhoittelen) mikittää elementin reunasta sisäviistoon 57:lla ja sitten laajakalvoisella konkalla ottaa vajaan puolen metrin päästä sitä kaapin yleissoundia ja yläpäätä mukaan. Tuolla 57:lla tulee mun mielestä aivan liian tumma soundi, jota konkka kompensoi kivasti.

Nyt oon ajatellu ottaa myös 52:sta mukaan nauhoituksiin, jos sillä saisi vähän selkeämmän alapään. Nykyisillä vehkeillä, kun se on hiukan liian muhjuinen, tai sitten ponneton. Luultavasti myös mikitystekniikassa on huomattavasti parantamista, mutta yrittänyttä ei laiteta.
OSTAKAA HYVÄKUNTOINEN RG550! PAKKO!
zepeteus
24.10.2004 20:33:26
Minulla on yleensä AKG D770 viitisen senttiä kartion reunasta keskelle, n. 30-45 astetta sisälle käännettynä, grilli etumaskissa kiinni.

Tai sitten jos tarvitsee selkeämmän, kirkkaamman soundin, suoraan keskellä kartiota. Siihen sitten kulmaa, jos tarvitsee muuttaa sävyä.

Viimeaikoina olen koettanut mikittää erittäin hiljaisilla äänenvoimakkuuksilla soittaessa. Ongelmana on vain ollut, että esimerkiksi pikkausäänet, tuolin narahtelut yms. huonemelu vuotavat läpi. Jonkinmoisia vaahtomuovisia eristekartioita olen koettanut kääriä mikin ympärille saadakseni lisää suuntaavuutta, muttei ole auttanut asiaa ollenkaan.
Jabe
24.10.2004 21:15:52

Ongelmana on vain ollut, että esimerkiksi pikkausäänet, tuolin narahtelut yms. huonemelu vuotavat läpi.

No toi on kyllä jo tosi hiljainen vola. Mutta mikäs siinä - ei tarvi ainakaan murehtia kuulovaurioista tai naapurien häiritsemisestä tms. (Mutta rockkitaraa putkistyrkkarilla soittaessa ei tarvihe tuommoisia miettiä ...)
zepeteus
24.10.2004 21:24:26
No toi on kyllä jo tosi hiljainen vola. Mutta mikäs siinä - ei tarvi ainakaan murehtia kuulovaurioista tai naapurien häiritsemisestä tms. (Mutta rockkitaraa putkistyrkkarilla soittaessa ei tarvihe tuommoisia miettiä ...)

Hoho, kyseessä on nimenomaan high-gain rock-kitarointia putkivahvistimen kautta. Tosin kerrostalossa ja klo. 22.00-04.00 välisenä aikana. Sama vuoto-ongelma vaivaa kyllä päiväsaikaankin soittaessa, ainakin toistaiseksi.
Jabe
24.10.2004 21:29:03

No se on hyvä, jos saa kunnon soundeja hiljaisella volyymilla. Minulta ei onnistuisi moinen :-)
Da Make
24.10.2004 21:43:01
Viimeaikoina olen koettanut mikittää erittäin hiljaisilla äänenvoimakkuuksilla soittaessa. Ongelmana on vain ollut, että esimerkiksi pikkausäänet, tuolin narahtelut yms. huonemelu vuotavat läpi. Jonkinmoisia vaahtomuovisia eristekartioita olen koettanut kääriä mikin ympärille saadakseni lisää suuntaavuutta, muttei ole auttanut asiaa ollenkaan.

Ota tarpeeksi pitkä kitarapiuha niin pääset naristelemaan kauemmaksi/toiseen huoneeseen.
Meikä gryotaa aika kumpäl. Katso omat plussasi täältä! [Can you feel what you've done to me?]
ReBeat
24.10.2004 21:56:15

Itelläni ei ole mainittavia saavutuksia, mutta ois yks stara-juttu. Lukatherin kaapit on mikitetty studiossa vissin aika monta vuotta Shure KSM32:lla ja sekään ei ole loppujen lopuksi mikään tuhottoman hintainen mikki jos käytettynä puoleen hintaan löytää. Ihan hyvää särösoundia sillä on saatu talteen (hai geiniä myös).
Ja Peter Lercheltä kannattais kysellä miten saadaan äänitettyä hyvää soundia hiljaisella äänenvoimakkuudella.
Kertosäkeet ovat hidasoppisia varten
zepeteus
24.10.2004 22:00:58 (muokattu 24.10.2004 22:05:29)
Juu, jotain tuollaista pitkää piuhaa/toista huonettakin voisi muuten koettaa, mutta kun täytyy pystyä samalla monitoroimaan ja käsittelemään raituriakin siinä ohessa. No, tämä nyt on enemmänkin kokeilu, kuin pysyvämmäksi aiottu systeemi.

Soundien puolesta olen kyllä hieman yllättynyt. Kun volumea on vain sen verran, että kartio juuri liikahtelee, ei kovin tanakoista soundeista sinällään voi puhua. Mutta muuten lähtee kyllä siltikin rouheaa soundia, vaikka esim. feedbäkit saa unohtaa, ellei ketjuta pedaaleita.. Kuulokevahvistin yösoittoon, 50W putkivahvistin mikitettynä ja etuvahvistimen kautta raiturille/kuulokkeille, haha...

Ja Peter Lercheltä kannattais kysellä miten saadaan äänitettyä hyvää soundia hiljaisella äänenvoimakkuudella.

Jahah, Peter on värkkäillyt tuolleen kanssa. Onkohan mahtanut keskittyä DI-touhuun vai oikein mikittämällä?
moottorisaha
24.10.2004 22:08:30

No se on hyvä, jos saa kunnon soundeja hiljaisella volyymilla. Minulta ei onnistuisi moinen :-)

Eikö se soundi lähteny sormista?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)