Ny on ongelma. Mulla on kaks kipaletta noita DOD FX7:ia korjattavana ja kummassakin sama vika: Data-kiertokytkin halki. Voisko joku kertoa, mistä noita saa ja mikä toi kytkin yleensäkin on? Eli se on ulkonäöltään kuin potentiometri, mutta säätö nupissa ei ole rajoja, ts. nuppi pyörii yli 360 astetta. Lisäksi nuppia kiertäessä tuntuu "kynnykset". Ja tuossa kytkimessä on 3 juotosjalkaa. Jos joku vois jelpata tai antaa jotain vinkkiä, olisin kyllä kiitollinen.. |
zepeteus 24.10.2004 00:50:29 | |
---|
Taitaa kulkea monella nimellä nuo säätimet, esim. "encoder", "rotary encoder", "encoder potentiometer" jne. Malleja on sitten aikaslailla, mutta minä en tiedä niistä enempää. |
pjl 24.10.2004 16:40:40 (muokattu 24.10.2004 16:43:35) | |
---|
Sp-elektroniikassa oli joskus jotain kohtuu edullisia. Bourns muistaakseni tekee laadukkaita. Tilaustavaraa ainakin mun kokemuksen mukaan. (edit)Ja kyseessä siis ei ole potentiometri (säädettävä vastus) vaan eräänlainen kiertokytkin, jossa on kaksi erillistä "momentary"-kytkintä, jotka kytkeytyvät hieman eri aikaan kun nuppia käännetään. Se kumpi kytkin sulkeutuu ensin riippuu kiertosuunnasta. |
Basshunter 24.10.2004 19:32:48 | |
---|
Kiitos, nyt alan jo tietää, mitä etsiä.. tos kytkimes oli tällaiset merkinnät: 288-SO161 9635 ROC. En tiä, onko tos S:n jälkeen o vai nolla. Ja liekö nuo jotain valmistajan omia koodeja, ei sano ainakaan mulle mitään... ja niin vielä: tarkottaako nois kiertokytkimis merkintä esim. 3x4, et siinä kytkimes on 3 kerrosta ja 4 eri asentoa? |
pjl 24.10.2004 19:49:02 | |
---|
juu, tavallisissa kiertokytkimissä juuri noin: "kerrokset" kertaa asennot. |
Basshunter 26.10.2004 19:53:58 | |
---|
Löytyi! Soitin maahantuojalle ja 3:nnen puhelimen päähän saamani henkilön kanssa juteltuani tuo kytkin löytyi. Antoivat tilausnumeron ja hinnan, ja paikallinen musafirma tilasi osan.. homma toimi kuin junan vessa! |