Aihe: 80-luvun japsi-Tokait, omistajat hoi
1
tuluppa
23.10.2004 14:32:47

Etsiskelin tuossa jokunen aika sitten max. 500e:n budjettistratoa kakkoskepiksi jenkkifenderin rinnalle. Ostin sitten priimakunnossa olevan 80-luvun Tokain lawsuit-lavallisen Goldstar TST-50 -stratokopion ja käsitykseni hyvästä stratosta muuttui saman tien. Kaulan profiili on täydellinen ja soitettavuus loistava, enkä myöskään tiennyt että sähkökitara voi soida jo akustisesti tuolla lailla. Laatua. Texas specialia vielä kaulaan niin huhhuh, ei oo todellista. Soundi on juuri sitä mitä stratolta hainkin, eli kellotwängkilinkolinruttu. Sisäinen fenderismini hävisi ja jenkkifenderistä tulikin kakkoskeppi :(

Eikä epäilystäkään etteikö muut tokain sen ajan kepit ois loistavia. Vai oonkohan saanut vaan hyvän yksilön tai kenties kuvitellut tuon omistamani yksilön hyvyyden mieleni syövereissä? Not. Täällä on varmasti liuta kyseisen aikakauden japanilaisten tokaiden omistajia, eli löytyiskö seuraa kaikenikäisist Tokai-kohtalotovereist?? Eiku kehutaanpa noita siis nyt oikein urakalla. Kaikenlainen nippelitieto kyseisistä kitaroista on myöskin tervetullutta.
Öyvind
23.10.2004 15:25:18
Joo, omistan itse vuoden 1986 Tokain Straton, ja eipä ole soittimesta vielä mitään moittimisen arvoista löytynyt, erinomainen kaula, hyvät mikit, tallassa Dimarzion yksikelaisen kokoinen humppari. Viime viikolla soitinkorjaajalta huollosta haettu, kehui hänkin kitaraa. Mielestäni paljon parempi soitettava kuin esim. monet F-musiikin jenkkistratot.

Ja kun ostin kitaran noin nelisen vuotta sitten paikallisesta soitinkaupasta 400 euron hintaan, mielestäni kyseessä oli pilkkahinta näinkin hyvästä instrumentista.
pefvkele
ejhfi
23.10.2004 23:32:04

Eikä epäilystäkään etteikö muut tokain sen ajan kepit ois loistavia. Vai oonkohan saanut vaan hyvän yksilön tai kenties kuvitellut tuon omistamani yksilön hyvyyden mieleni syövereissä?

Mulla on luottokitarana 80-luvun puolivälissä valmistettu ATE-52 tele Tokailta (näkyy profiilissa). Paljon olen oikeita Fenkunkin telecastereita kokeillut, mutta en yhtään niin loistavaa teleä kuin tuo Tokai on. Kitaran painosta päätellen (4 kg) kyseessä on mahonkibodyyn tehty vaahterakaulainen keppi, vaikka ilmeisesti nykyään Tokai tekee kitaransa pääosin lepästä. Oikaiskaa joku jos olen väärässä ...

Soundi kyseisessä kitarassa on yksinkertaisesti tuhti ja sustain aivan mieletön. Jos vertaan sitä vaikka lespaan, niin en ihmettele miksi Jimmy Page soitti tiettyjä juttuja 50-luvun telellä jopa niin, että ne kuulostivat LP:lla soitetuilta. Tuo Ate-52:han on Tokain kunnianosoitus 50-luvun telecastereille. Sen verran olen kitaraa customoinut että alkuperäisen muovisatulan tilalle näpersin uuden palikan messingistä. 15 vuotta se on mukana kulkenut ja kulkee vastakin.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Dr. Muff
25.10.2004 11:00:44
Mulla on vuoden 1984 Tokai Goldstarsound, mallia st-65. Nauhat uusisin ja otelaudan profiilia muutettiin. Eniten sillä tulee nykyään soiteltua, kaipa se jostain kertoo. Ei noi ihan halpoja ole, eikä niitä Suomessa juuri liiku.
I Smell Urine
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)