gravedepth 22.10.2004 11:00:32 | |
---|
Olen jotensakin huomannut että tuon H-kielen soittaminen nopeasti sormilla on vaikeaa. Tai yleensäkin basson alimman kielen. Normaalisti kun sormet pysähtyvät siihen seuraavaan kieleen niin alimmassa sitä ei enään ole. Olisikohan jollakin jotain kätevää kikkaa tähän väliin heittää? http://www.silentthrenody.com |
Karlsson 22.10.2004 11:03:14 | |
---|
Olen jotensakin huomannut että tuon H-kielen soittaminen nopeasti sormilla on vaikeaa. Tai yleensäkin basson alimman kielen. Normaalisti kun sormet pysähtyvät siihen seuraavaan kieleen niin alimmassa sitä ei enään ole. Olisikohan jollakin jotain kätevää kikkaa tähän väliin heittää? Meinasin sanoa että bassoa vaan ylemmäs, mutta taidatkin puhua siis näppäilykädestä? Tähän auttanee tietysti vain totuttelu, mutta kikka kolmosena käden sommittelu niin, että ne näpyttävät sormet pysähtyvät mikkiin tukeutuvaan peukkuun. Ei nyt ihan superratkaisu, mutta tommosta pirkka-tasoa. Ja vielä ilman sukkahousja! Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä! |
Johannes_t 22.10.2004 11:32:00 | |
---|
Treeniä niimmaan perkeleesti. Se on kieltämättä melko haastavaa puputtaa niitä 16-osia, kun sormet jatkavat matkaansa suunnilleen kämmenen läpi. Löydä _se_ tatsi young Jedi! |
TeeTee 22.10.2004 13:17:38 | |
---|
Itse aikanaan klassisella kitaralla harjoittelin näppäilytekniikan tarkaksi ja taloudelliseksi sillä tavalla, että harjoittelin soittamaan peräkkäiset äänet mahdollisimman tiukalla staccatolla, eli se seuraava vuorossa oleva sormi pomppasi heti siihen kielelle odottamaan vuoroaan, tällä tavalla sormet oppii palautumaan nopsaan näppäyksen jälkeen, ja lisäbonuksena siinä saa vielä aika hyvän kontrollin siihen kieleen. Samalla tavalla treenailen bassojuttuja. Alin kieli on kyllä se hankalin tälläkin tavalla. Treeniä. |
persta 22.10.2004 14:16:05 | |
---|
Itse aikanaan klassisella kitaralla harjoittelin näppäilytekniikan tarkaksi ja taloudelliseksi sillä tavalla, että harjoittelin soittamaan peräkkäiset äänet mahdollisimman tiukalla staccatolla, eli se seuraava vuorossa oleva sormi pomppasi heti siihen kielelle odottamaan vuoroaan, tällä tavalla sormet oppii palautumaan nopsaan näppäyksen jälkeen, ja lisäbonuksena siinä saa vielä aika hyvän kontrollin siihen kieleen. Samalla tavalla treenailen bassojuttuja. Alin kieli on kyllä se hankalin tälläkin tavalla. Treeniä. Jeps. Samaa tekniikkaa suosin itsekin. Tulee myös kontrollia nuottien pituuksiin ja kielien vaimennukseen. Possuhissi!!! |
Tuomas 22.10.2004 14:17:51 | |
---|
Silloin kun vielä soittelin nelikielisellä tapahtui jostain syystä niin, että soitin ihan perinteisellä tavalla A-G -kielillä, mutta E-kielen kohdalla peukku rupesi släppäämään, vaikkakaan tyypillistä slap-ääntä ei kuulunut keskiäänten puutoksen vuoksi. Jostain syystä se sitten jäi siihen soitantaan. Kuusikieliseen siirryttyäni sama ei ole jostain syystä toiminut. Muistelisin silti, että se oli ihan mukava tekniikka. sitä toivoo että piuhojen päällä ihmiset eivät tänään tanssisi - absoluuttinen nollapiste |
Mr.oskari 22.10.2004 16:17:22 | |
---|
Kontrabassolla tuon E-kielen soittaminen vasta kinkkistä on... Ei toimi kunnolla vieläkään vaikka aika pitkään oon jo läpsytelly. Onko jollain kondristilla vinkkiä ? Yes I would if I could... |
Karlsson 22.10.2004 19:42:06 | |
---|
Kontrabassolla tuon E-kielen soittaminen vasta kinkkistä on... Ei toimi kunnolla vieläkään vaikka aika pitkään oon jo läpsytelly. Onko jollain kondristilla vinkkiä ? Jaa, eikös sen koko käden pitäisi heilua kuin kellon heiluri? Olkapäästä se lähtee, sormet o nysvääjiä varten! (hymiö) Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä! |
pardy 22.10.2004 20:03:40 | |
---|
Jaa, eikös sen koko käden pitäisi heilua kuin kellon heiluri? Olkapäästä se lähtee, sormet o nysvääjiä varten! (hymiö) Helskutti, juuri noin minä soitan sbassoa! Tekniikassa vikaa...? :) Vox citharae non altarum vocum pulchra est. |
Karlsson 22.10.2004 20:20:02 | |
---|
Helskutti, juuri noin minä soitan sbassoa! Tekniikassa vikaa...? :) Ei ollenkaa kuule. Sbassoa ja varsinkin kondraa pitää soittaa isän kädestä. Tai no, rajansa kaikella. Ikävää ku alkaa nivelissä ja ranteissa tuntumaan jomotusta soiton jälkeen, saati sitten hirveet rakkulat sormissa... Jazz on parasta ja sä ihan tyhmä! |
chief 22.10.2004 20:25:15 | |
---|
Ei ollenkaa kuule. Sbassoa ja varsinkin kondraa pitää soittaa isän kädestä. Tai no, rajansa kaikella. Ikävää ku alkaa nivelissä ja ranteissa tuntumaan jomotusta soiton jälkeen, saati sitten hirveet rakkulat sormissa... Juu, mieluummin hiukka hellempi isä kuin ihan mielipuoli. Mä koitan soittaa enemmänkin niin rentona kuin mahdollista niin jaksaa soittaa pitempään. Ei se voima, vaan tekniikka. Häh? |
spade 22.10.2004 20:47:05 | |
---|
Koikeile soittaa sillee, et sun sormes siinä, mis ne läpsyttäis peukaloo, niin ne läpsyttää sun näppäilykäden peukaloo, näin meikkis soittaa "Se, missä jakaus kulkee, on salaisuus" Urho Kekkonen |
sirdickyj 22.10.2004 22:34:01 | |
---|
Olen jotensakin huomannut että tuon H-kielen soittaminen nopeasti sormilla on vaikeaa. Tai yleensäkin basson alimman kielen. Normaalisti kun sormet pysähtyvät siihen seuraavaan kieleen niin alimmassa sitä ei enään ole. Olisikohan jollakin jotain kätevää kikkaa tähän väliin heittää? Olen vittumaisella tuulella, joten sanon että tämä on kuin kävely; sekään ei suju opettelematta, eikä siihen ole oikotietä. Ja ne, jotka sen osaavat, eivät sitä kykene toisille selittämään. Sorry, hyvää perjantai-illan jatkoa. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED |
Täytyykö sormien pysähtyä johonkin? Koen pystyväni soittamaan paksuintakin kieltä ongelmitta melkolailla nopeasti vaikkeivat sormeni pysähdykään mihinkään. Jos totta puhutaan, mielestäni E-kieleltä on hankalampi soittaa 5-kielisessä kuin B-kieleltä juuri sen takia, että sormet pysähtyvät siihen alempaan kieleen... Soittotekniikoista ja tyylistähän nämä riippuvat. !!MYYNNISSÄ!! Ibanez GSR200 basso !!MYYNNISSÄ!! |
Jesus Muerte 23.10.2004 02:32:46 | |
---|
Täytyykö sormien pysähtyä johonkin? Koen pystyväni soittamaan paksuintakin kieltä ongelmitta melkolailla nopeasti vaikkeivat sormeni pysähdykään mihinkään. Jos totta puhutaan, mielestäni E-kieleltä on hankalampi soittaa 5-kielisessä kuin B-kieleltä juuri sen takia, että sormet pysähtyvät siihen alempaan kieleen... Soittotekniikoista ja tyylistähän nämä riippuvat. No niin, oleppas pilkku paikallaan niin setä vähän viilaa. Ei satu kuule yhtään. (pilikun nussiminen) Kyllähän se sormi kuitenkin johonkin pysähtyy, on se sitten alempi kieli, peukalo tai joku mystinen ilmasta muotoutunut este. (/pilikun nussiminen) Niin asiaan, mulla tuo alimman kielen soittaminen niin 4- kuin 5-kieliselläkin on toiminut sillain, että se näpäyttävä sormi pysähtyy joko peukaloon tai sitten tavallaan kämmeneen. Anteeksi tästäkin, olen nauttinut tänään muutakin kuin kansalaisluottamusta. |
willie 23.10.2004 08:01:32 | |
---|
Tuota.. Itse soitan 4-kielistä bassoa sormin. A,D ja G-kieltä soittaessa peukku tukee basson bodyyn, mutta E-kieltä näpätessä peukku on aina irti bodystä, en tosin tiedä miksi. Tatsiongelmaa ei ole tällä tyylillä ollut. Basisti, melkein 50v. |
Niskamies 23.10.2004 12:16:29 | |
---|
Ei se nyt niin vaikeeta ole. Itse pidän peukkua kiinni mikissä kun soitan alinta kieltä. Meitsi on meshissä. |
Johannes_t 23.10.2004 12:22:18 | |
---|
Ei se nyt niin vaikeeta ole. Itse pidän peukkua kiinni mikissä kun soitan alinta kieltä. Hä? |
Niskamies 23.10.2004 12:24:06 | |
---|
Hä? Tarkotin ettei sen alimman kielen soittaminen nyt niin vaikeeta ole. Yleensä pidän peukkua kiinni E-kielessä kun soitan muita kieliä ja sitten mikissä kun soitan e-kieltä. Meitsi on meshissä. |
Johannes_t 23.10.2004 12:33:18 | |
---|
Tarkotin ettei sen alimman kielen soittaminen nyt niin vaikeeta ole. Yleensä pidän peukkua kiinni E-kielessä kun soitan muita kieliä ja sitten mikissä kun soitan e-kieltä. Luitko ensimmäistä viestiä ollenkaan? |