Aihe: -Puhdasta kultaa-
1
H. Ani
19.01.2003 21:00:40
Ensinnäkin, haluan sanoa hieman kritiikkiä. Joskus tänne kirjoiteltiin omia lyriikoita ja niistä annettiin palautetta, mutta näin ei ole nykyään. Tämä on kovin harmillista. No nyt muusikoiden.net on 3 vuotta täyttänyt ja ajattelin, jos vaikka tänne innokkaammin ihmiset kirjoittelisivat, allekirjoittanut mukaan lukien.

Vapise apulanta, täältä tulen minä!

-Puhdasta kultaa-

(1 Verse:)
Valui silmäkulmastasi pari kyyneltä,
silloin kun paransit ne haavat.
Meri vaikutti taas myrskyn jälkeen tyyneltä,
kunnes kuulit sanat seuraavat.

(chorus)
On sydämesi puhdasta kultaa,
lämmintä ja pehmeää.
Vaikka silmissäs näenkin tulta,
ajatuksissas kirkkaus kimmeltää.

(2 Verse:)
Sinä kaipasit tukevaa olkapäätäni.
Jotain johon turvata voisi.
Olin siinä, muttet kuullut minun ääntäni.
Toivon, ettet sä aprikoisi.

(soolo?)

(chorus)

(3 Verse:)
Tämän illan olen sinusta huolehtinut.
Nukut, kainalooni sut otan.
Sinun kanssasi on niin helppo olla sinut,
hymyn suupielistäs erotan.

(chorus)
Niin se on ja niin sen tulee olla!
Vilhelmus
19.01.2003 21:13:38

Muuten tosi jees, mutta "aprikoida" tuntui väkiseltä ja tuo kretosäkeen "tulta/kultaa" ei taida toimia?
Lisää diskanttia!
Iso-Jaakko
19.01.2003 21:50:25 (muokattu 19.01.2003 21:52:04)

Toisaalta tuo aprikoida-sana voi tuoda sellaisen jännän säväyksen.
Ja tämmöisessä musiikinlajissa ei haitanne nuo epäpuhtaat riimiparit. Ja voihan sen venyttää että Kultaaaa Tultaaa kun rivin lopussa on.

EDIT: olin erheellisesti kirjoittanut aprikoida-sanan olevan kertosäkeen lopussa.
NORTON
19.01.2003 22:06:40

Rupesi heti pyörimään erilaiset iskelmäkulut päässä. Kyllä tuosta helposti biisin vääntäisi.
Vilhelmus
19.01.2003 22:13:14

Soittelin tuohon nyt huvikseni ja lauleskelin tekstiä. Ei ollut ihan helppo toteuttaa - onko sulla sävellys tuohon tiedossa?
Lisää diskanttia!
H. Ani
19.01.2003 22:25:48
Soittelin tuohon nyt huvikseni ja lauleskelin tekstiä. Ei ollut ihan helppo toteuttaa - onko sulla sävellys tuohon tiedossa?

Ohoh... yllätyin täysin! Teksti ollut täällä noin 3 tuntia ja JO 4 kommentointia. Positiivista.

Niin, itse en näe kultaa/tulta riimiä niinkään kertosäkeen tuhoajana. Sävellys ko. tekstiin on mielessä ja jossain vaiheessa se kai tulenee bändin harjoittelu listalle. TOSIN sanottakoon, että tämä on, vähän enemmän kuin tavallisesti sanoitukseni, suunnattu nuoremmille ihmisille eli ns 'teineille', mutta sillä ei liene väliä.
H. Ani
20.01.2003 14:18:23

Joo en minäkään enää, ainakaan niin vahvasti. Siis, se tulee riippumaan hyvin paljon sävellyksestä. Ensivaikutelma oli tuo.

Aivan, totta. Ehkä se saattaa tosiaan pistää silmään ensi lukemalla, mutta se muuntuu suhteellisen hyvin tuohon ruotuun.
miän vain
30.01.2003 14:00:25

Kultaa ja tulta. Äh.

Tulee mieleen Anssi Kela ja muut epäriimittäjät.

Koita nyt hyvä ihminen välttää tuohon suohon uppoamista.
O jee! *NAX*
H. Ani
30.01.2003 19:01:26
Kultaa ja tulta. Äh.

Tulee mieleen Anssi Kela ja muut epäriimittäjät.

Koita nyt hyvä ihminen välttää tuohon suohon uppoamista.

Hmm kuten sanottu tuo kultaa & tulta riimi ei häiritse kertosäettä. Anssi Kelaa ehkä voisi kutsuakin epäriimittelijäksi, mutta ensimmäisenä tulee mieleen Jarkko Martikainen, joka käyttää sinun mainitsemiasi 'epäriimejä' eli siis puoliriimejä tai sanoja, joiden tavutukset (samalla painotukset) eivät osu kohdalleen. Niin pointtina se, että ainakin tähän kappaleeseen tuo antaa ehkä enemmänkin lisäpotkua, koska muuten kappaleen kulkua yrittää tukea hyvinkin tarkat riimit. (Ainakin mielestäni) Mutta jos suohon uppoaminen on sitä, että käyttää 'epäriimejä' niin kai minä sinne sitten kuulun, sillä tämä ei ole ainut tuotos jossa niitä käytän.
PJS
02.02.2003 10:01:22 (muokattu 02.02.2003 10:03:02)

rämpytin vähän aikaa tässä ja totesin että tollanen Jazzahtava/rokki meets. pianoballadi tyylinen sävelä sopisi tohon mainiosti. kertosäkeeseen sellanen Jazzahtava melodia ja normaali sävel pikemminkin puhutaan kuin lauletaan, säkeess taustalla "hämypiano" ja kertosäkeessä sitten hanat auki ja prätkähiiret marsiin. vois tulla aika cool

Edit. Jazzahtava ei sitten ole sama kuin täysin Jazzi eli pikemminkin rokkia missä on vähän välissä jotain zääs elementei ja kikoi. Jeah!!
kivi ja vierähdys!!!!
Bardi
02.02.2003 14:31:44
Tekstissä on tavujen painotuksessa virheitä, joilla ei ehkä ole merkitystä siinä musiikkilajissa, jota tekijä edustaa. Koska asia on kuitenkin hyvä ymmärtää niin tuon sen esiin.

Olen analysoinut A-osien ekat rivit:
X = painollinen tavu
- = painoton tavu
O = osapainollinen tavu

Tavujen lukumäärä on joka rivillä sama, joka on hyvä asia. Senkin on tsämättävä, koska sävelen on tarkoitus olla jokaisella näistä fraaseista sama.

Tavujen painotus kuitenkin heittää. X-O symboleilla merkittäessä olisi merkkien oltava samat alekkaisilla riveillä. Nyt näin ei ole ja se tekee sanoituksesta kömpelön musiikin kanssa.

Va-lui sil- mä-kul-mas-ta- si pa- ri kyy-nel-tä
Si- nä kai-pa- sit tu- ke-vaa ol- ka- pää-tä-ni
Tä-män il- lan o- len si- nus-ta huo-leh- ti-nut.

x-x-x-x-x-x-o
x-x-ox-ox-x-o
x-x-x-x-ox-x-

Tekstiä voi testata tekemällä jonkun simppelin melodian vaikka riville 1. Kun sitä melodiaa yrittää laulaa muiden rivien kanssa, huomaa, että ne eivät ihan 100% toimi.
H. Ani
02.02.2003 16:08:45 (muokattu 02.02.2003 16:10:13)
Tekstissä on tavujen painotuksessa virheitä, joilla ei ehkä ole merkitystä siinä musiikkilajissa, jota tekijä edustaa. Koska asia on kuitenkin hyvä ymmärtää niin tuon sen esiin.

Olen analysoinut A-osien ekat rivit:
X = painollinen tavu
- = painoton tavu
O = osapainollinen tavu

Tavujen lukumäärä on joka rivillä sama, joka on hyvä asia. Senkin on tsämättävä, koska sävelen on tarkoitus olla jokaisella näistä fraaseista sama.

Tavujen painotus kuitenkin heittää. X-O symboleilla merkittäessä olisi merkkien oltava samat alekkaisilla riveillä. Nyt näin ei ole ja se tekee sanoituksesta kömpelön musiikin kanssa.

Va-lui sil- mä-kul-mas-ta- si pa- ri kyy-nel-tä
Si- nä kai-pa- sit tu- ke-vaa ol- ka- pää-tä-ni
Tä-män il- lan o- len si- nus-ta huo-leh- ti-nut.

x-x-x-x-x-x-o
x-x-ox-ox-x-o
x-x-x-x-ox-x-

Tekstiä voi testata tekemällä jonkun simppelin melodian vaikka riville 1. Kun sitä melodiaa yrittää laulaa muiden rivien kanssa, huomaa, että ne eivät ihan 100% toimi.

No niin! Tätä kaivattiin. Tiedän, tuon painotus asian kyllä. (samoja lapsen vikoja esiintyi jo aiemmissa teksteissäni) Niin, aivan kuten totesitkin kaikssa musiikki lajeissa tuosta ei haittaa ole. Noh, kuitenkin tämä tavujen painotus hommeli on hankalaa. Tässä tekstissä nyt oli tarkoituksena enemmänkin tarina kuin tuo sävel (, joka sekin kyllä jo löytyy). Toisaalta, ehkä muuttelen tekstiä hieman (kaikkihan on mahdollista... - kunnes toisin todistetaan) ja saan siitä mukavammin toimivan... tai sitten en. Mutta se on niin paljon kiinni mielialasta. Mutta kai se niin on, että mitä enemmän näitä tekee niin sitä rutiinin omaisemmiksi asiat tulevat. Olen vaiheessa, jossa tavumääriä en enää laskeskele. Eli vielä hiomista painotuksissa, mutta tästä tämä kehittyy - hope so!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)