Aihe: Saha nauhalovia varten.
1 2
poppamies
19.10.2004 08:41:41 (muokattu 19.10.2004 09:36:29)

... Tuon 0.6+ kanssa ei kuitenkaan vielä liimaakaan tarvinnut.

Jos pitää ruveta harkitsemaan liiman käyttöä niin on ehdottomasti väärän mittaiset urat tai nauhat.
Liimaa ei minun mielestä pitäisi käyttää milloinkaan.
Jos urat on väljät, esim. kun udelleen nauhoittaa vanhan kitaran niin parempi ratkaisu kuin liima, on hommata sopivaa nauhaa. Sitä kyllä saa erimittaisella tangilla.

http://www.fretnotguitarrepair.com/frets.htm
"G-strings are for strippers"
kulmahiomakone
19.10.2004 10:24:08
...niin hinnat ovat samaa luokkaa kuin Ohlsonilla.

26 euroa maksaa Suomenmaalla sellainen pienihampainen 0,45 milliä leveä saha. Muistaakseni.

Itseasiassa noilla Klasun 0,3 mm sahoilla ei nauhaurakäytössä juuri virkaa ole, 0,45 taitaa olla sellanen tiukka vaahteraura.

Josta tulikin mieleeni, kun en ole vielä itse tuohon pisteeseen kitaran kyhäämisessä päässyt, että kuinka leveää jälkeä tulee vaikkapa 0,45 millisellä sahalla? En meinaan millään jaksa uskoa, etteikö sahattu ura olisi hivenen leveämpi kuin terän leveys, eli 0,45 milliä...

En ole rahojani vielä kerennyt tuhlaamaan, joten teillä on nyt tilaisuus valistaa minua ja hidastaa matkaani kohti horisontissa häämöttävää konkurssia. Jeps. Nauhan uraan upotettavan osan syvyys on 0,6 milliä plus sitten ne väkäset. Otelaudan materiaali on vaahtera ja toisaalta ruusupuu. Kuinka leveän sahanterän tarvitsen?
Trebla
19.10.2004 10:27:25
Ja vielä sittenkin kun nauhaura on todella horo, niin vielä asiaaa voi auttaa tuommoisilla pihdeillä:
http://www.stewmac.com/shop/Frettin … tion/Fret_Tang_Resizing_Pliers.html
Before you play two notes, learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it.
Trebla
19.10.2004 10:27:54 (muokattu 19.10.2004 10:28:28)
EDIT:meikäläisen näppihäiriö poistettu
Before you play two notes, learn how to play one note - and don't play one note unless you've got a reason to play it.
ghog
19.10.2004 10:51:46
Itselläni oli kuukausi sitten nauhaurien sahaus ja kun "oikeaa" sahaa ei löytynyt kokeilin seuraavanlaista kokoonpanoa:

Ensiksi ostin Citymarketista sahan, taisi olla askartelusaha-nimikkeellä. Terän paksuus oli 0,5mm kun viilasi hampaiden harituksen pois.
Seuraavaksi ostin suorakulman ja liimasin sen päälle puupalikan.
http://koti.mbnet.fi/lespa/nauha_saha.jpg

Sitten vaan suorakulma otelautaan tiukasti kiinni ja sahaamaan.
http://koti.mbnet.fi/lespa/nauha_saha2.jpg

Urat oli suhteellisen helppo tehdä ja ne sai tarkasti oikealle paikalle. Hintaa kaikille työkaluille tuli n.8e.
http://koti.mbnet.fi/lespa/nauha_ura.jpg
vrajala
19.10.2004 22:03:45
Antaako vaahtera noinkin paljon periksi?

Siinä oli tuo taitaa-etuliite. Eli en ole kokeillut, mutta veikkaisin että nauha menee tuollaiseen uraan ainakin noilla eurooppalaisilla vaahteroilla. Nollavitosella kokeilin johonkin hukkapalaan ja meni suht helpostikin. Joskin musta kyllä tuntuu että noi nauhat mitä viimeksi hommasin (AMF:ltä) ovat pikkasen ohut-tangisia (keksikää nyt jokin suomenkielinen vastine tolle tangille). Menivät ainakin Dunlopin nauhoihin verrattuna vähällä nuijimisella paikalleen.

Mä tein eebenille 0.60 vai oliko peräti 0.65 ja tuntui että oli just passeli

0,6 millinen taitaa olla aika monen suosiossa ebenille ja kaikille muillekin puille. Mäkin olen käyttänyt tota ihan kohtuullisella menestyksellä.

Josta tulikin mieleeni, kun en ole vielä itse tuohon pisteeseen kitaran kyhäämisessä päässyt, että kuinka leveää jälkeä tulee vaikkapa 0,45 millisellä sahalla?

Mitä vakaampi käsi (tai parempi jigi) sitä lähempänä ollaan sahan hampaiden leveyttä. En kyllä osaa sanoa, että kuinka monta satkua tohon tulee esim. lievän krapulan aiheuttamaa kasvua tai kuinka lähelle päästään Stewmacin viimotten päälle pleksilasijigien avulla. Enkä edes tiedä miksi vastasin.

Otelaudan materiaali on vaahtera ja toisaalta ruusupuu. Kuinka leveän sahanterän tarvitsen?

Mä sanoisin, että 0,5 tai 0,6 millisen. Nollaviisvitonen voisi olla ikään kuin ideaali, muttei sellasta taida löytyä. Ja jos totta puhutaan (niin, jos joskus puhuisi tottakin), niin noissa terissä on erojakin. Mulla on mm. AMF:n myymä saha, jonka pitäisi sopia juuri loistavasti heidän myymiinsä nauhoihin. Kuitenkin se teki uutena kympän verran isompaa uraa kuin mitä heidän myymissään valmiiksi sahatuissa urissa on. Kevyellä hieraisulla timanttikovasimessa siitä sai kuitenkin kelpo pelin.

Olis tietysti pitänyt olla valveutunut kuluttaja ja reklamoida. Ei jaksanut viitsiä, hyvä saha se kuitenkin oli.
Juu, varmast näi, mää kysyi?
fox
20.10.2004 00:40:48

Eipä kait sille tangille oikein vastinetta, jos ei sovita että käytetään nimeä "väkänen"...
Tähän asiaan ei juuri lisättävää muuta, kuin sellainen juttu (jonka varmaan moni tietää) , että Leo-pojan tehtaalla aina tuonne 80-luvun alkupuolelle asti EI nauhoja lyöty vaahteraan, vaan ne "vedettiin" uraansa sivultapäin..joku vois kokeilla tuotakin. Se ei kaksinen "kone" ole jolla tuon voi tehdä, kyllä kirjallisuudesta löytyy jopa kuvia.
toka
20.10.2004 23:51:46
Kaveri joka tekee kaikenlaisia puuhommia kertoi että Helsingissä Linnankoskenkadulla (kisahallin vastapäätä,about) on liike joka myy japsi sahoja ja kaikenlaista puuntyöstö sälää, mm. speciaali talttoja.
poppamies
21.10.2004 08:40:22 (muokattu 21.10.2004 08:42:17)

Kaveri joka tekee kaikenlaisia puuhommia kertoi että Helsingissä Linnankoskenkadulla (kisahallin vastapäätä,about) on liike joka myy japsi sahoja ja kaikenlaista puuntyöstö sälää, mm. speciaali talttoja.

Tosi on. Jotkut näistä n.s. japsi sahoista on hyvin samanlaisia kun virallinen nauhasaha. Kannattaa ehkä tsekata.
Toisaalta kunnon japsisaha saattaa olla vähintään yhtä arvokas kuin Mäkkäriltä ostettu nauhasaha.

Tuollaisia...
http://www.fine-tools.com/dozuki.htm
"G-strings are for strippers"
Solex
21.10.2004 08:46:28
Soitinrakentajat AMF myy kunnon nauhasahaa 30e hintaan. Tosin minun mielestäni se on aika tyyris hinta vaikka erikoistyökalusta onkin kyse.
On vaikeaa olla nöyrä kun on niin vitun hyvä!
vrajala
21.10.2004 13:50:47
Mun täytyy nyt pikkasen korjailla noita aiempia kommentteja. Kuten taannoin sanoin, on noissa sahanterissä pieniä eroja, joilla tarkoitin terän tekemän uran leveyttä myyjän ilmoittamaan verrattuna.

Eli tuo 0,5 millinen saha, jolla kokeilin vaahteraan uraa tehdä, onkin todellisuudessa hieman alle 0,6 mm paksu. Tästä johtuen ne nauhat menivät suht helposti paikalleen. Kun ohensin hammastuksen tuohon 0,5 milliin, oli ura jo liian ahdas joten 0,45 ei taida käydä nauhoittamiseen lainkaan. Ellei siinäkin sitten ole tota lussatoleranssia mukana...

Soitinrakentajat AMF myy kunnon nauhasahaa 30e hintaan. Tosin minun mielestäni se on aika tyyris hinta vaikka erikoistyökalusta onkin kyse.

Mä mainitsin tosta AMF:n sahasta edellisessä kirjootuksessa. Hinta (30 e) on aika suolainen, joskin nuo vastaavat japanilaiset sahat pyörivät aika lailla vastaavissa hinnoissa. Mun saamassani yksilössä terän hammastus oli liian leveä, joten hioskelin sitä hieman ohuemmaksi (0,6 milliin). Nyt se on melkoisen hyvä, joskin uutuuttaan hieman turhan terävä nauhahommiin. Eiköhän se saada tässä tylstymään...

Ja kun näistä sahoista tässä höpistään, niin kiinnostuneille pieni tietoisku löytyy osoittesta http://www.sorvisoppi.com/japaninsahat.htm .
Juzzu
21.10.2004 14:12:37
joskin uutuuttaan hieman turhan terävä nauhahommiin.

Miten nauhasaha voi olla liian terävä? Terävällähän on kiva vedellä, nopsasti urat eebeniinkin.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
vrajala
21.10.2004 14:59:30
Miten nauhasaha voi olla liian terävä? Terävällähän on kiva vedellä, nopsasti urat eebeniinkin.

Mä en nyt puhu mistään totutusta terävyydestä, vaan TERÄVYYDESTÄ. Hammas puree liikaa, jolloin käyttö vaatii turhan voimakasta vetämistä. Tällöin saha vetää helposti yhdellä vedolla millin-puolitoista syvän uran, joka tuppaa varsinkin alkupäästä hakemaan itsensä hieman halutusta paikasta sivuun. Tämän saa osittain korjattua kevyellä otteella mutta tällöin menetetään osa kontrollista. Tai sitten mä en osaa käyttää tuota sahaa.

Hammastuksen kaventamisen ja tovin sahailun jälkeen (1 otelauta ja muuta kivaa) sahasta tuli paljon miellyttävämpi käsiteltävä. Ja se on kyllä vieläkin aivan riittävän terävä, vähemmälläkin tulisi toimeen.

--------

Ja sitten kirotaan. Mä katselin hiukan tarkemmin tuon Sorvisopin sahalistan viimeisen työkalun kuvausta, ja tulin siihen tulokseen että se on todennäköisesti sama saha, jonka ostin AMF:ltä. Kaksinkertaiseen hintaan. Sorvisopin ilmoittama terän paksuus on todennäköisesti terän ainevahvuus eikä hammastuksen (=sahausuran) leveys. Muilta osin sen kuvaus sopii kohdalleen, jopa tuota suttuista kuvaa myöden.

No, ei se ole tyhmä joka pyytää...
kulmahiomakone
30.10.2004 12:21:10
Meikäläinen osti Anttilasta sellaisen pienen selkäsahan, listasaha kai nimeltään on se, samanlaisia joita myydään Citymarketeissa tuotemerkkillä "Lux". Sahan teräosa on 0,5 milliä paksu ja hiomakivellä hioin hampaiden harituksen pois - ja ilmeisesti samalla kaiken terävyyden. Kyllä tuolla jaksoi yhden vaahterakaulan nauhaurat sahailla, mutta ruusupuuhun on liian tylsä, joten uusi saha ostaa täytyy.

Jos viitsisitte tönärin kaivaa esiin ja mitata sahoistanne sekä terän että hammastuksen leveyden ja ilmoittaa nuo maagiset lukemat tänne, niin olisin kiitollinen. Kuitenkin maksavat nuo sahat sen pari kymppiä kappaleelta, joten tulee halvemmaksi mennä tönärin kanssa kauppaan mittailemaan kuin ostaa kolme eri sahaa ja kokeilla, millä tulee sopivan levyistä uraa.
vrajala
31.10.2004 18:38:42
Jos viitsisitte tönärin kaivaa esiin ja mitata sahoistanne sekä terän että hammastuksen leveyden ja ilmoittaa nuo maagiset lukemat tänne, niin olisin kiitollinen.

Hammastuksen leveys 0,6 mm, tekee oikein hyvää jälkeä. Voi olla ehkä pari kolme satkua alle mutta mikrometrin puutteessa tuon tarkempaan en pysty. Terän ainevahvuutta en muista, mutta yritän tarkistaa. Mä olen kokeillut tuota vaahteraan, ruusupuuhun ja wengeen sekä tehnyt pari otelautaa ebenpuusta. Hyvin on toiminut, ainakin AMF:ltä ostettujen nauhamateriaalien kanssa. Mitä nyt se yksi tanko oli hippasen verran ohuttangista.

Jos hankit sahan sorvisopista, niin soita sille äijälle ja kysy hammastusten leveyksistä. Se on ainakin aiemmin vaikuttanut hyvinkin avuliaalta kaverilta, joten saat varmaan tarkempaakin tietoa.
Jiaster
12.11.2004 12:22:24

Sorvisopin sivuilla näkyi olevan useampiakin sahoja, joissa terän paksuus tuntuisi sopivalta nauhaurien sahaukseen.

1) Mini-Kugihiki (ei haritettuja hampaita):
terän paksuus 0,5 mm

2) Kataba Super Hard Compact: terän paksuus 0,5 mm

3) Ryoba Seiun 240: terän paksuus 0,5 mm

Edullisin näistä olisi tuo ensimmäinen. Onko kenelläkään kokemusta näistä kyseisistä sahoista, mikä kannattaisi tilata? Vaikka kai se on vähän makuasiakin. :)

Löytyykö keltään kokemusta noista yllämainituista?
who is many many moore?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)