Aihe: Turakaisia treenikäpälle..
1
fabula
21.10.2004 11:38:28 (muokattu 21.10.2004 12:09:37)
Silloin tällöin joku hääpari tahtoo kuulla bändiä etukäteen, joka on tietysti ymmärrettävää mutta kun pääasiassa soitetaan yksityistilaisuuksia, se on jokseenkin hankalasti toteutettavissa.
Tässä tapauksessa ne tietysti pyytävät päästä kämpälle treenejä katsomaan.

Mun mielestä treenikämppä on soittajille pyhä paikka, johon
ei tulisi päästää ulkopuolisia, saati sitten turakaisia.
Treenikämppä on myös paikka, jossa voi nollata päänsä - paikka, johon voi paeta kotioloja ja/tai muita murheita. ;)
Treenikämppä on yksinkertaisesti bändin aluetta!

Lisäksi treenikämpän akustiikka ei ole kovinkaan kaksinen (ainakaan meillä), joka osaltaan mahdollisen töykeän käytökseni ohella saattaisi johtaa alustavan tilauksen perumiseen. Turha siis ottaa riskiä.

Helpoin ratkaisu tähän lienee parin livenauhoituksen teko, jonka voi sitten lähettää näytteen vonkaajille.

Muutkin yhtä mustasukkaisia kämpästään?
No onhan siinä oma hommansa!
M.i.k.key
21.10.2004 11:45:07
Muistan jostain lähes kymmenen vuoden takaa nuorena kloppina että kerran järjestettiin tämmöinen koekuuntelutilaisuus. Saatiin kyllä keikka, mutta ei tuommoiseen kyllä pitäisi suostua. Livenauha tai vielä kovempi live-video on kyllä hyvä olla olemassa. Kyllähän niitä keikkoja kannattaa muutenkin äänitellä, niistä oppii mielettömästi, oma soitto kuulostaa ihan erilaiselta.
My name is Baron, M.i.k.key Baron.
fabula
21.10.2004 12:08:04 (muokattu 21.10.2004 12:11:58)
Hallitsemattomia kirjoitusvirheitä...

käMppä, käMpälle...
No onhan siinä oma hommansa!
vanhami
21.10.2004 12:40:50 (muokattu 21.10.2004 12:50:32)
Niin, riippuu siitä, miten niitä keikkoja haluaa myydä.

Itse pyrin ainakin siihen, että keikka otetaan kiinni keinolla millä hyvänsä. Jos ehtona on se, että asiakas haluaa nähdä bändin tai sen jäseniä ennen keikkaa, niin yritän tehdä sen mahdolliseksi, jos se onnistuu kohtuullisella vaivalla.

Treenikämppä voi olla pyhä paikka, mutta se on myös työhuone. Siellä tehdään töitä bändin musikaalisen ja teknisen edistymisen eteen. Miksi se ei voi olla myös kaupallisen edistämisen paikka. Pyhä paikka se voi olla silloin, kun vedetään perjantai-illan jurritreenejä. En mä haluais turakaisia silloin sinne. Mutta jos asia sovitaan etukäteen, että meillä on treenit silloin ja silloin, tulkaa klo**** niin ei minusta pitäisi olla ongelma.

Minulle treenis siis ei ole mikään pyhä paikka. pyhä paikka on vene, jossa on puhelin kiinni ja se on aution luodon rannassa kii ja hiilihappoista juomaa jääkaapissa sekä kurttu valmiina otetavaksi omiin jollotuksiin.

Joillekkin varsinkin hääpereille on psykologisesti tärkeää nähdä niitä jannuja ihan konkreettisesti etukäteen, että saa jonkinlaisen kuvan bändistä.

Trenikämpän akustiset omianisuudet ei välttämättä ole kompastuskivi asialle.

Millä helvetillä sä todistat sille asiakkaalle, joka kuulee koko bändistä ekaa kertaa eläissään, että me ollaan vitun kova sakki ja vedetty kovaa keikkaa niin ja niin monta kertaa. Keikka on helppo myydä silloin, kun asiakas tietää mitä on ostamassa. on nähnyt keikalla, tai tuntee myyjän tai on kuullut kaveriltan. homma vaikeutuu moninkertaisesti, kun pitää myydä sika säkissä täysin pystymetsään. Kaikki pitää vääntää rautalangasta.

Vielä ei ole taloudelliset resurssit antaneet myöden tehdä reenistä omaan pihapiiriin / talon kellariin, mutta kun sellainen tulee koittaa joulu.

Lisäkysymys aiheeseen. Moniko myy bändillensä keikkaa.

Itse hoidan 90% meidän bändin keikkamyynnistä ja kokemusta on kaikkinensa noin 7-8 vuoden ajalta.

Jotain mitä tuli noin keikkamyynnistä itselle mieleen.

Ensimäiset tiivisstykset: Painosta, uhkaile, valehtele, väritä, kehu, kuuntele, ymmärrä ja ole kiinnostunut.

Älä kehu bändiä suoraan. Kerro sen taidoista hieman sivuraiteita pitkin ja kerro sen saavutukset vähintään puolella toista mielummin kahdella - kolmella.

Painosta, uhkaile, valehtele tarvittaessa vaikka reilusti.

Ainoa päämäärä koko samperin paskanjauhamisella on saada se keikka. Jos olet jauhanut paskaa vaikka 20 mailia, tai 10 puhelua ja asiakas ottaa toisen bändin, kun sanot, että et vedä dirlandaata kun se on paska biisi, olet tehnyt turhaa työtä. Valehtele, että se on hieno biisi ja mehän soitetaan sitä aamupalaksi. Jos asiakas vaatii jotain musiikkityyliä, niin kerrot että ollaan haka siinä.

Esimerkki: Yksi asiakas vaati vaatimalla, että pitää olla karjala-aiheista musiikkia, kun hän on karjalasta. Kehuin, että mehän kyllä osataan vaikka mitä karjala-aiheista, mutta ei kyllä olla mikään värttinä. Vedettiin illalla heili karjalasta ja siinäpä oli karjalat sillä erää lopuksi vaan ihan normaalit Suvivalssit T-Kansat ja CCR:t tässä on palaute ko keikasta:

Kiitos vielä kerran hyvästä musiikista juhlissani Matinkylässä.
Osasitte hienosti ottaa huomioon vieraat periaattella jokaiselle jotakin.
Kaikista nuorimmat vähän purnasivat jälkeen päin, että oli liikaa valssia,
mutta minä olin eri mieltä heidän kanssaan. Hienosti otitte myös ohjat
käteen, vaikka ei ehditty sopia mitään ennakkoon, kun jo ensimmäiset vieraat
tulivat. Eli...

mitään tunnetta ei ole niin vaikea ilmaista
kuin kiitollisuus.
Sanat eivät tunnu koskaan riittävän.
Siihen asti, kunnes löydän sanat,
jotka pystyvät saavuttamaan ajatusteni lennon,
minun on vain sanottava:
Kiitos!

Kuuntele asiakasta, vaikka olet ne samat lätinät kuullut kymmeniä kertoja. Anna sen kertoa ensi mielipiteensä asiasta miten se homma pitää hoitaa ja ala sitten vasta kertomaan, että miten ehkä se homma kannattaisi hoitaa.

Älä epäröi!! Tärkein argumentti. Jos sulle soittaa poka ja kysyy keikalle tarjousta. Yritä vetää kiinni heti. Älä sano, että joo ollaan me ehkä vapaina mä kysyn ensin jätkiltä ja lopetat puhelun. Seuraavan kerran kun soitat pokalle, on sillä jo toinen porukka varattuna. Vedä kii ja varmista sitten, onko varattuna. Sanot asiakkaalle, että tämä on tällä selvä, ja lähetätä vahvistuksen parin päivän sisällä, mikäli kaikki on ok. Jos bändi on jo kiinni, keikan voi perua ennen varauksen lähettämistä ilman sen kummempia. teet asian vaan selväksi heti.

Jos asiakas aikoo "jutella vielä asiasta" anna hommalle takaraja tai sano, että keikat myydään varausjärjestyksessä ja alustavia varauksia ei ole. Jos et varaa, en pidä päivää varattuna. joillekkin kesäviikonlopuille tulee kymmeniä kyselyitä, en ala niitä tallehtimaan. Eka joka ottaa kii, saa sen, en ala kahdellekymmenelle aikasemmalle kyselijälle soittamaan, että nyt se on kii.

Tee selväksi kaikki keikkaan liittyvät asiat jo mielellään heti alussa. Aloitusajankohta, lopetusajankohta, soittoaika, liksa, yhteyshenkilöt, raderi, toivebiisit ja suhtautuminen siihen.

Voin kertoa suoraan, että paskamaisin homma koko bisneksessä, mutta jonkunhan sekin työ on tehtävä. Siksi on ohjelmatoimistoja.

Ne jotka osaa, tekee ne jotka ei osaa konsultoi....

Mika
pekkajau
21.10.2004 12:49:14
Soittokämppä on alkanut muistuttaa vuosien saatossa yhä enemmän ja enemmän soitinkaupan ylijäämävarastoa tai haltonsystemsin takahuonetta ennen tyhjennystä. Ei sinne voi ihmisiä viedä!
There`s no bisnes in showbisnes!
Jäärä
21.10.2004 13:34:09 (muokattu 21.10.2004 13:37:59)
Millä helvetillä sä todistat sille asiakkaalle, joka kuulee koko bändistä ekaa kertaa eläissään, että me ollaan vitun kova sakki ja vedetty kovaa keikkaa niin ja niin monta kertaa.

Jep. Mun on ainakin helpompi konkreettisesti näyttää/kuunneluttaa kuin kuvailla ja kehua bändiä, kun en ole mikään supliikkimies. Siitä myös johtunee, etten puutukaan bändimme keikkamyyntiin.

Tosin viikko sitten meni jo hieman yli, kun tilaaja tuli treenikämpälle. Parin biisin jälkeen oli jo keikka tilattu, mutta ne hemmot jäivät sinne treenikämpälle vielä notkumaan ja soitattivat biisejä listalta ja listan ulkopuolelta ihan urakalla. Ko. keikan biisilistaa muutettiinkin enempi rock- ja discohenkiseksi, which was nice .Ihan hyvä treenata, mutta kuitenkin olisi halunnut treenata jotain uusia biisejä.
Suomen Hiihtoliiton luvalla.
vanhami
21.10.2004 14:50:59
treenikselle poikkeuksena muun sälän säilyttämiselle... :)

Muuten yhdyn Vanhamin kohinaan paitsi että valheista jää aina ennemmin tai myöhemmin kiinni.

Niin, riippuu mitä valehtelee.

Esim. meillä on niin itsekriittinen bändi, että jos kehun asiakkaille, että me ollaan vi**n hyvä bändi, saattaa se olla jonkun mielestä valetta, vaikka se asiakkaan mielestä ei olekkaan.

Jos valehtelet, että meillä on kvintetti, joka soittaa ja paikalle tulee trio, on kiinnijäänti suhteellisen todennäköistä. ( riippuu tietysti, ymmärtääkö poka kvintetin ja trion eron, todennäköisesti ei.)
baron
21.10.2004 18:16:46

Oon mä yhden hyvän hääkeikan saanut myytyä sillä, että sekä sulhasen että morsiamen äiti että hääpari kahdesti kävi meidän treeneissä.

Eihän treeneistä mitään tullut, normaalisti me tapellaan ja kinastellaan ja pistetään kappale monta kertaa poikki.
Näähän oli käytännössä privaattikonsertteja. Jos ei olis diiliä tullut, olisi vituttanut.

Kyllä mun mielestä viimeinen temppu on päästää tilaajia treenejä seuraamaan mutta: "mikään inhimillinen ei ole mulle vierasta, kun keikkoja myyn"
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Kukko
22.10.2004 01:00:38

Mika vuodatti taas kylla asiaa..kauppamiehelle ei ole mikää vierasta.Asiasta puheen ollen on meilläkin ollu muutaman kerran "tilaaja" treeniksellä (8 neliön kämppä) on se kyllä aika vittumainen tilanne kun asiakkaat on siinä metrin päässä "kuuntelemas". Mutta tietoisena orkesterin taitotasosta voi kyllä huoletta pyytää kuuntelemaan..
"Viihdetaiteilijan työssä on ikävintä, kun joutuu selvinpäin mikrofonin takaa katselemaan, kun amatöörit ryyppää" -Irwin-
kimmoke
22.10.2004 11:33:44 (muokattu 22.10.2004 11:34:08)

Joo, meidän yks kämppä on jonkun puulaakin kellarissa ja siä haisee aito ihmispaska.(ilmeisesti viemärit hieman kuivuu). Vie sinne nyt asiakkaat tutustuun, kun ne tukehtuu hajuun :)
Ei vaiskan, kävi siä yks sulho ja otti kummiskin soitolle.
Toinen kämppä on mun kotona (pihamökki) ja se tosiaan on kanssa Thomannin välivarasto. Eipä sinne mahdu paljon muita kun neljä lihavaa-pelimannee.
(lihaville oikeuksia!)
Tankoprinssi
26.10.2004 23:21:55

Hyvä Vanhami! Puhuit paljon 21.10.2004 klo 12.40 mutta kaikki oli asiaa.
Kandeeko enää olla hyvä, kun voi olla kaikkein paras
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)