Aihe: Kuinka moni on tehnyt ilmoituksen piraateista?
1 2 3 4 5
sormunen
20.10.2004 19:46:17

Tosin tekijälle tehdystä työstä palkka, ilman muuta. Mulla ei ole valmiita ratkaisuja miten tää voitais hoitaa fiksummin, mutta nykyinen järjestelmä ei todellakaan ole mikään täydellinen ja mun mielestä waretuksen estämään pyrkiminen erilaisin natsismikeinoihin on hirveän typerää ja väärin ja aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä.

Tekijänoikeusjärjestelmähän on muutaman sadan vuoden aikana kehittynyt/kehitetty nykyiseen porvarilliseen yhteiskuntaan juuri takaamaan taiteilijan leiväntulon. No nyt näyttäisi pahasti siltä, että esmes sinä olisit aluksi valmis viemään sen leivän ja vasta sitten kehittämään jotain muuta.

Eihän mikään yhteiskunnallinen ratkaisu ole täydellinen. Nehän ovat kaikki poliittisia sopimuksia. Mutta semmosia on tehtävä, jos aikoo toimia yhteiskunnassa.

Toi perustelu taiteesta suurempana, sehän on täsmälleen hundra procent sama peruste, minkä takia naispuolisille sairaanhoitajille ja opettajille ei tarvitse maksaa kunnon palkkaa: kutsumustyö. Se on jotain suurempaa, niingo. Ei siinä kärsivän taiteilijan myytissä ole munst juuri uutta ollut pitkiin aikoihin.

Taide on suurta, mutta taiteen tekeminen vie aikaa ja energiaa. Energiavarastot käyvät vähiin, jossei niitä täydennä. Nyky-yhteiskunnassa energiavarastojen täydentäminen maksaa. Sen maksun luova ihminen saa tekemästään luovasta työstä. Josta siis sinä et halua maksaa.

Turha yhden ihmisen utopioida. En ole kuitenkaan mikään jumala joka yksin historian kulkusuunnan määräisi.

Koska et ole jumala, niin ei kannata ajatella, miten asiat voisivat olla? Perkele, luopuruutta, näetsen! Juuri yhden ihmisenhän sitä pitääkin utopioida.
Spiralmind
20.10.2004 20:13:48

Tekijänoikeusjärjestelmähän on muutaman sadan vuoden aikana kehittynyt/kehitetty nykyiseen porvarilliseen yhteiskuntaan juuri takaamaan taiteilijan leiväntulon. No nyt näyttäisi pahasti siltä, että esmes sinä olisit aluksi valmis viemään sen leivän ja vasta sitten kehittämään jotain muuta.

Kuinka niin näin? Waretus on todellisuutta ja nykyaikaa, ei sitä olla mistään enää tuomassa. Ja pakki on aina pakkia. Taantumusta. Mahdolliset nazismikeinot (en nyt jaksa tarkentaa) mitä kehitellään waretuksen estämiseksi ovat pahoja, haitallisia ja vääriä. Sitä minä sanoin.

Eihän mikään yhteiskunnallinen ratkaisu ole täydellinen. Nehän ovat kaikki poliittisia sopimuksia. Mutta semmosia on tehtävä, jos aikoo toimia yhteiskunnassa.

Näin on.

Toi perustelu taiteesta suurempana, sehän on täsmälleen hundra procent sama peruste, minkä takia naispuolisille sairaanhoitajille ja opettajille ei tarvitse maksaa kunnon palkkaa: kutsumustyö. Se on jotain suurempaa, niingo. Ei siinä kärsivän taiteilijan myytissä ole munst juuri uutta ollut pitkiin aikoihin.

Aijaa... en minä sitä niin tarkoittanut. (oikeestaan en jaksa ajatella mitä ajattelin kun väsyttää... palaan asiaan jos mieli kirkastuu :/)

Taide on suurta, mutta taiteen tekeminen vie aikaa ja energiaa. Energiavarastot käyvät vähiin, jossei niitä täydennä. Nyky-yhteiskunnassa energiavarastojen täydentäminen maksaa. Sen maksun luova ihminen saa tekemästään luovasta työstä.

Tämä on totta.

Josta siis sinä et halua maksaa.

Tämä ei.

Koska et ole jumala, niin ei kannata ajatella, miten asiat voisivat olla? Perkele, luopuruutta, näetsen! Juuri yhden ihmisenhän sitä pitääkin utopioida.

Kyllä niitä utopioijia riittää, tarkotin että en nyt jaksa. Enkä kuvittele olevani niin paljon muiden yläpuolella että just mua tarvitaan utopioimaan. Utopioikoot scifi-kirjailijat.
Lähinnä tarkotin että mulla ei nyt ole mitään ratkaisua.
Oh, heart of gold, spring time life and laughter borne, now you wander there alone Down that way where life is a bad place, life is a sad place, always
Deep Shadow
20.10.2004 20:32:47
Jokainen kuitenkin p2p-kuuntelija kuitenkin vähentää artistin tuloja.

"Vähentää" on periatteessa tässä väärä sanavalinta. Ei se automaattisesti vähennä artistin tuloja, se ei vain lisää niitä.

Tai jos välttämättä haluaa ajatella, että jokainen p2p-kuuntelija vähentää artistin tuloja, niin sitten pitää myös pystyä ottamaan selvää kuinka moni p2p-kuuntelija lisää artistin tuloja.

Kuluttaja haluaa kuunnella musiikkia. Se on periaatteessa yksinkertainen tilanne. Miten kuluttaja sitten hankkii musiikkinsa, se on toinen juttu.

Mutta entäpä muusikko? Miksi muusikko tekee musiikkia? Piratismin kohdalla jostain syystä puhutaan aina vain ja ainoastaan rahasta. Voisi kuitenkin olettaa, että hyvin menestyvä muusikko saa jonkinlaista tyydytystä siitä, että hänen tekemänsä musiikki on suosittua. Ja esim. Timo Tolkkihan sanoi joskus jossain haastattelussa, että ymmärtää kyllä aivan hyvin tämän tilanteen. Kaikilla ei ole varaa ostaa levyä, mutta mikseivät he silti saisi nauttia siitä musiikista josta pitävät? Harva tekee kuitenkin musiikkia vain itselleen. Eikö ideana kuitenkin ole, että sitä kuuntelee muutkin? Vaikka kuinka vastustaisi piratismia, niin vaikea on väittää, etteikö p2p-ohjelmat voisi lisätä fanipohjaa.
~Nyt sanat on sanottu, laulut on laulettu, aamun koittaessa ilta jo hämärtää~
Kimmo72
20.10.2004 20:51:55
Sanokaa mitä sanotte, mutta mä ainakin lataan netistä niin että menee uuden kovalevyn ostoksi ihan just. Paitsi mä en varasta, mä vaihdan.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan
sienimies
20.10.2004 20:55:18 (muokattu 20.10.2004 20:55:47)
No siinäpä meillä vasta älyn kalifi ja neroustieteiden tohtori...
EDIT:Ja vielä suuriaivoisuuskomitean puheenjohtaja.
I cut down trees. I wear high heels, Suspendies, and a bra. I wish I'd been a girlie, Just like my dear Papa...
JMP71
20.10.2004 20:56:40
Tehkää ehdottomasti ilmoitus niistä piraatti-levyistä, jos toiminta on noinkin laajaa kuin siinä Kuopion kaupassa vaikuttaa olevan.

Kirpparilla joskus nähny piraatteja myynnissä, jolloin puhuin myyjälle niistä ja kehotin poistamaan. Kerroin jonkun pian ilmottavan poliisille jne. Seuraavana päivänä kun kävin olivat häipyneet. Se olisin ollut minä joka olisin tehny ilmotuksen niistä.Tämä olis siis sellanen kirppari, jossa asiakas vuokraa oman pöydän.
Hanki parempaa luettavaa.
Woc
20.10.2004 22:20:45

Jokainen kuitenkin p2p-kuuntelija kuitenkin vähentää artistin tuloja.

Joidenkin tutkimusten mukaan p2p-softat on lisännyt musiikin myyntiä. Omalla kohdalla levyjen ostelu on lisääntynyt waretuksen ansiosta.

Veikkaan, että ongelma on se että nämä p2p-softat ovat niin loistava ja halpa markkinointikeino, jolloin pienet yhtiöt pystyvät paljon paremmin kilpailemaan ylikansallisten yhtiöiden kanssa, mikä ei tietenkään sovi näille isoille yhtiöille.
Pukeudun mustaan koska heräsin tänä aamuna
Vainhaalee
20.10.2004 22:26:38 (muokattu 20.10.2004 22:51:03)
Hohhoh...

Onpas aika lapsellista suhtautumista toisten tekemään työhön...

Tosi muusikoiden.net...

Noh... Kai se sit on kutsumusammatti, jota tehdään vaan terapian vuoksi...

Meen nyt nukkumaan et jaksan huomenna vääntää taas hanoja... siinä mulle kutsumusta prkl...

Edit:
Pointtina on enemmänkin herättää ihmisiä ajattelemaan, arvostavatko jonkun tekemää musiikkia (tai mitä vain muuta myös netissä levitettävää hyödykettä) minkä verran, puhumattakaan olisiko valmis jopa suomaan jonkinnäköisen korvauksen taiteen tekijälle.

Aamen! saat plussan...
Jesus loves you Immanuel! Only everybody else thinks you´re a cunt...
sormunen
20.10.2004 23:49:23

Aijaa... en minä sitä niin tarkoittanut. (oikeestaan en jaksa ajatella mitä ajattelin kun väsyttää... palaan asiaan jos mieli kirkastuu :/)

No ei tässä mitään. Palaa asiaan.
Angus
21.10.2004 00:19:09

Sanokaa mitä sanotte, mutta mä ainakin lataan netistä niin että menee uuden kovalevyn ostoksi ihan just. Paitsi mä en varasta, mä vaihdan.

Mahtava moraali, että oikein vaihdat!
"AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock
Ain't no fun waiting round for the new AC/DC album!
Kimmo72
21.10.2004 00:51:32 (muokattu 21.10.2004 00:54:49)
Mahtava moraali, että oikein vaihdat!

Kuka moraalista on puhunu??
Sitäpaitsi mitä hittoo se kenellekkään kuuluu mitä mä teen omilla levyilläni ja videoillani.
Jaettu ilo on paras ilo.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan
Angus
21.10.2004 01:16:14 (muokattu 21.10.2004 01:17:16)

Kuka moraalista on puhunu??
Sitäpaitsi mitä hittoo se kenellekkään kuuluu mitä mä teen omilla levyilläni ja videoillani.

Eiköhän se teostolle ainakin kuulu jos myös jaat niitä.

Jaettu ilo on paras ilo.

Mitä jos se ilo jaettaisiinkin sinun ja levykauppiaan välillä?
"AC/DC:tä koskevissa hätätapauksissa ottakaa välittömästi yhteys nimimerkkiin Angus"! 8-) - JaniTheRock
Ain't no fun waiting round for the new AC/DC album!
Nazareth
21.10.2004 02:03:39
Kannattaa olla varuillaan antikvariaateissakin, Mikkeliläisestä sellaisesta ostin kerran hyvän levyn ja vasta kotona huomasin että se oli piraatti.
"Two witches watch watches, which witch watch which watch?"
barnabas
21.10.2004 10:25:50 (muokattu 21.10.2004 10:31:56)
Tossa musiikin lataamisessa on vielä semmoinen juttu, että ohan se nyt hirveän paljon järkevämpää imuttaa netistä mp3:sia kuin mennä jonnekin musa liikkeeseen selaaman suppeita valikoimia ja sitten maksamaan törkeää ylihintaa.
Se on niin helppoa pistää p2p ohjelmalla hakusanaksi haluamansa artisti ja sitten napauttaa download nappulaa.
Varmasti löytää ja saa sitä mitä haluaa. Onhan alkuperäiset toki hienoja ja itekkin ostaisin jos olisi enemään rahaa, mutta ei niitäkään tule niin paljon kuuneltua kun tuli vielä hankittua autookin mp3 soitin.

Warettamis sanaa ei muuten voi oikein käyttää musiikista ja elokuvista, se koskee ainoastaan tietokone ohjelmia ja pelejä.

Edit. Kirjoitus virheiitä
Edit 2. Poistin vähän tekstiä ettei tule turhaan suutettua ihmisiä.
Hyvin menee.
sormunen
21.10.2004 11:10:37
Joskus ennenwanhaan oli vielä sellainen käsitys, että siihen, mihin ei ole varaa, ei tarvitse hankkia.

Plussaa tuli.

Sama koskee tietokoneohjelmia ja muita työkaluja. Jos niitä ei ole varaa hankkia, täytyy keksiä joku toinen keino toteuttaa ideansa. Sitä kutsutaan luovuudeksi.
kingdom
21.10.2004 12:23:10
Uskomatonta. Paljon järkevämpää mennä kodinkoneliikkeeseen ja pölliä telkkari ku maksaa siitä törkeää ylihintaa! Älkääkä sanoko että ihan eri asia koska kyseessä on täysin sama periaate. Varastaa sitä mihin ei ole varaa. Musiikin latauksen testikuuntelua varten hyväksyn kyllä ja teen sitä itsekkin. Mutta kyllä sitä yleensä aina levy käydään kaupasta ostamassa tai sitten jos se on paskaa niin mp3:set bittitaivaaseen vaan.
Hey Bungalow Bill, what did you kill?
Woc
21.10.2004 12:42:34

Paljon järkevämpää mennä kodinkoneliikkeeseen ja pölliä telkkari ku maksaa siitä törkeää ylihintaa! Älkääkä sanoko että ihan eri asia koska kyseessä on täysin sama periaate.

Ei se kyllä ihan ole. Sama asia olisi, jos menisit sinne kodinkoneliikkeeseen ja ottaisit kopion siitä tv:stä. Varastettaessa asian omistaja menettää omistuksen kohteen.

Eikö me sitten voida ruveta kutsumaan myös sellaisia muusikoita varkaiksi, jotka julkaisevat kopiosuojattuja levyjä? Me suomalaiset kun maksamme heille oikeudesta kopioida näitä levyjä.
kingdom
21.10.2004 12:53:49
Ei se kyllä ihan ole. Sama asia olisi, jos menisit sinne kodinkoneliikkeeseen ja ottaisit kopion siitä tv:stä. Varastettaessa asian omistaja menettää omistuksen kohteen.

Tässä varastetaan rahana se, minkä artisti, levykauppa ja levy-yhtiö olisivat saaneet levyä ostettaessa.

Eikö me sitten voida ruveta kutsumaan myös sellaisia muusikoita varkaiksi, jotka julkaisevat kopiosuojattuja levyjä? Me suomalaiset kun maksamme heille oikeudesta kopioida näitä levyjä.

Niitäkin voi kopioida.
Hey Bungalow Bill, what did you kill?
Woc
21.10.2004 13:12:31

Tässä varastetaan rahana se, minkä artisti, levykauppa ja levy-yhtiö olisivat saaneet levyä ostettaessa.

Luulin, että nyt puhutaan netti"piratismistä", eikä oikeasta piratismistä, jossa liikkuu rahaakin. Levy-yhtiön tulisi ensin myydä se levy, ennenkuin kukaan voi siitä levystä saatuja rahoja varastaa.

Niitäkin voi kopioida.

Mikähän näiden suojausten optio silloin on? Onko tarkoituskin, että niitä voi kopioda, vai onko kyseessä vaan moka. Eikö niihin käytetyt miljoonat olisi kannattanut sijoittaa niihin omiin tuotteisiin niin, että niistä olisi tullut parempia. Nykyinen "bonusdvd levyn mukana"-meininki on musta aika hieno keino piratismin vastaisessa taistelussa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)