Aihe: Korvatulpat lavalla
1 2 3 4 5
käsi
18.10.2004 15:11:58

suosittelen tulppien käyttöä. ite olen oppinut kantapään kautta. kuulo on heikentynyt koska ei ollut coolia pitää tulppia. ja osaltaan myös vaikutti se että tulppien läpi musa kuulosti erilaiselta.

korva vauriot eivät parane koskaan. pikkuisen voi parantui, mutta vaurio on aina vaurio ja ei parane kokonaan.
kohta ne ottaa avaimet pois
simiha
18.10.2004 15:55:40 (muokattu 18.10.2004 15:56:28)
... hyvätkin tulpat kun syövät sitä yläpäätä(jos ei nyt sitten oo satojen eurojen tulppia).

Tyhmä kysymys aiheen kieppeiltä:
Paljonko maksaisit siitä, ettei kiikkustuoli-iässä vaimos/miehes tarvi heittää sua kaukosäätimellä, ennen ku kuulet?

Valetut tulpat maksaa alle 200 euroa.

EDIT: Siis omien korvien mukaan mitatut ja valetut tulpat.
Meisseli
18.10.2004 16:57:46 (muokattu 18.10.2004 16:58:50)

Valetuilla tulpilla kaikki kuuluu. Korvat eivät mene lukkoon ja elämänlaatu paranee. Nimim. "3 vuotta ilman,2 vuotta EAReilla,vuosi ilman ja nyt valetut ELACIN-tulpat"

Helsingistä tänne Tornioon saapui mies tekemään valoksia kun oli koottu lista jossa oli 10 kpl korvatulppia tarvitsevia ihmisiä. 155 euroa pari. googlettakaa ELACIN ja katselkaa kotisivuilta tarkempia tietoja.

EDIT: oma kuuloni huonontui merkittävästi tuon vuoden aikana jonka olin välissä käyttämättä tulppia. Suojatkaa kuulonne!
Goddamn It! I Need this place like I need a shotgun blast in my face! -Tony Clifton
Exhausted
19.10.2004 19:06:28

suosittelen tulppien käyttöä, mutta silloin kannattaa muistaa että helposti tekee tulpattomia korvia riipivän kirkkaan saundin ja vieläpä liian lujalla. kannattaa vaikka säätää saundi ensin ilman tulppia, ja sitten pistää tulpat päähän ja olla koskematta vahvarin säätöihin.
pitk
19.10.2004 19:17:13

suosittelen tulppien käyttöä, mutta silloin kannattaa muistaa että helposti tekee tulpattomia korvia riipivän kirkkaan saundin ja vieläpä liian lujalla. kannattaa vaikka säätää saundi ensin ilman tulppia, ja sitten pistää tulpat päähän ja olla koskematta vahvarin säätöihin.

Juuri tämä on ongelma, kun tungetaan ne keltaiset earit aivoja myöten kuuppaan. Yläpäät ei enään erotu ja muutenkin koko soundi on silkkaa muhjua. Joten jos ei ole varaa valetuihin (jotka kyllä _hiukan_ muuttavat soundia ja balanssia), niin joulukuuset alkajaisiksi. Eivät nbiin hyvät, kuin lineaariset, mutta paremmat kuin keltaiset.
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Keppis
19.10.2004 19:17:41

Tässä tilanteessa olin jo soittanutkin soundchekkiä vähän aikaa ilman tullpi(säädöt oli kohdallaan)
Huonomuistisilla on vähemmän stressiä.
Juntunen
19.10.2004 19:58:32 (muokattu 19.10.2004 20:00:43)

Itse pidän viimekeikasta lähtien varmasti jokaisella keikalla tulpat päässä. Varsinkin jos joudun olemaan (tähän vähemmän-kuin-merkki) 15 metrin säteellä rumpalista. Ymmärrän Jamin pointin lavavolumesta, mutta yksinkertaisesti rockmusiikkia soitettaessa yksi crash-pellin isku korvan juuressa saattaa laittaa korvat huutamaan seuraavaksi vuorokaudeksi. Ei kiva ei.
Dian - "Luotaantyöntävää"
Heart Of Steel
19.10.2004 20:38:26

Hissijatsi erikseen.

Aivan. Tuskin kukaan ajatteleekaan kuulevansa rumpalin suunnalta pelkkää herkkää hipelöimistä rock- tai hevikeikalla. Rummut on lyömäsoittimia ja niitä kuuluu lyödä, mitä lujempaa sen parempi.
"Nobody tells a Man how to play."
HMB
Cornflake
19.10.2004 20:38:55 (muokattu 19.10.2004 20:40:05)
Yksi mojova pellinpläjäys muutaman kymmenen sentin päässä korvasta ja hei vaan. Viimeksikin oli sellainen tilanne että alkuun pidin tulppia molemmissa korvissa ja loppusetin vain kannujen puoleisessa, kun en olisi muuten kuullut koko bändiä kunnolla. Kitaristi ei tarvinnut ollenkaan.

Mulle on ihan sama jos joku tulee haukkumaan lavavolymea, soittotaitoa tai muuta vastaavaa. Tulpat suojaa kuuloa.

Kuten tuossa tulikin - riippuu mitä soitat / missä bostaat. + Tilanteita on yhtämonta kuin on keikkaakin.
Lick my lovepump! Redbound
musamies
19.10.2004 20:47:00
Ei ole taatusti coolia, mutta olen ruvennut käyttämään Silentan tekemiä sähköisiä kuulosuojaimia, jotka toimii myöskin kuulokkeena.

Saa samalla monitoroinnin. Toisto on kuulosuojainkuulokkeiksi aika kirkas. Alapään toisto ei ole ihmeellinen, mutta se ei haittaa livetilanteessa koska suojaimethan vaimentaa tehokkaammin yläpäätä.

Sopii muuhunkin kuin musiikkiin.
Exhausted
20.10.2004 09:56:12

kyllähän Apulannan Tuukka Temonen ja Linkin Parkin Brad Delson on käyttäneet lavalla metsuri-mallisia kuulosuojaimia
musamies
20.10.2004 11:08:43
kyllähän Apulannan Tuukka Temonen ja Linkin Parkin Brad Delson on käyttäneet lavalla metsuri-mallisia kuulosuojaimia

Hyvä homma, niin ehkä muutkin kehtaa!

Minun luureissa on vieläpä radio, joten antennikin sojottaa näyttävästi. Se on kiva muissa meluisissa hommissa.

Täytyy myöntää, ettei visuaalisesti tilanne ole aivan sitä mitä haluaisin, mutta elämässä joutuu tekemään kompromisseja...
LHU
20.10.2004 14:53:25
Minun luureissa on vieläpä radio, joten antennikin sojottaa näyttävästi.

Toi on hyvä, soittaa yhtä ja kuuntelee toista. Ja sulla kun on toi volakin vielä niin alhainen niin ei hammondi häiritse sävelradion kuuntelua. Ristus. Traktorikuskeilla olen nähnyt noita radiokuulokkeita, mutta en nyt sentään kenelläkään joka soittaa yleisölle. Laita kuva, miltä se oikein näyttää, noin niinkuin visuaalisessa mielessä?
Ei ne vuodet, vaan kilometrit...
musamies
20.10.2004 15:51:09
Täytyy tunnustaa, että kokemus traktorihommista ja niiden puitteissa nautituista musiikinkuunteluelämyksistä innoitti ottamaan radiolla varustetun kuulosuojainmallin ;-)

Vaimentaa paljon, mutta saa selkäen saundin kun ajaa sinne mikseristä niitä mitä parhaaksi katsoo.

Näyttää tietenkin tosi pro meiningiltä!
Jami
21.10.2004 09:33:32

Terveys ensin ja viihde vasta sitten. Näin tosissani sanoen. Kyllä korvat on syytä suojata liian kovilta ääniltä.

Oon vaatinu bändikoululaisiltanikin korvatulppien käyttöä treeneissä. Suht pienessä tilassa kun rummut ja varsinkin pellit tulee korvalle liian kovalla volumella.

Pääsääntöisesti meillä on käytössä ne ear:n valkoiset joulukuuset. Parikymppiä pari. Toimivat kohtuullisesti.

Mutta mutta. Älkää tukkiko korvianne niin että ette tiedä balanssista ettekä soundeista mitään. Ei siten voi oppia bändisoittoa eikä oman instrumentinkaan hallintaa.

Keikat on sitten vähän eri juttu. Oon monta kertaa lykänny hyvässä uskossa rumpalin monitoriin lisää ja lisää kun se valittaa ettei kuule. Ja sitten huomannut kirkkaan keltaista korvassa. Eipä siinäkään mitään mutta kun pa:ta ei ole juuri voinut avata kun lavamökä ylittää koko keikkapaikan volumen sietokyvyn.
Kyllä Härmäs turistejaki ymmärretähän. Jos ei tykätä nii tapethan.
musamies
21.10.2004 10:14:20
Mulla alkoi ininä ongelmat niitten valkoisten EAR:ien kuusien kanssa. Ne ei vaimentanut riittävästi ja jostain syystä asettuneet kunnolla korviin.

Toisaalta olis ehkä alkanut tämä ongelma sitten jollain muulla tapaa. Ehkä kuuloni on normaalia herkempi.

Niillä keltaisilla EAR:eilla taas vaimentaa aika hyvin, mutta saundi on tosi ankea.

Oli miten oli, mutta nyt on tehokkaammilla kuulokemallin kuppisuojaimilla parempi fiilis soittaa.
Jzci
21.10.2004 10:21:27

Soitin yhdet treenit tuollaisilla metsurisuojaimilla kun omat tulpat unohtui toiselle treenikämpälle, ja voi sanoa että leikkaa niin paljon yläpäätä että en kyllä keikalla soittaisi ikinä tuollaisilla. Soittaessa kuului vain basso & basari ja loput oli sellaista tausta huminaa/surinaa/pörinää josta ei saanut oikeastaan mitään selvää.

Noihin EAR:n kuusitulppiin olen kyllä erittäin tyytyväinen (valetuista ei kokemusta). Juuri sopivasti suodattaa kaikkea tasaisesti läpi. Kitarasoundit kyllä pitää ruuvata kohdalleen aina ilman tulppia, muuten saattaa olla tuloksena sellainen "TulpatPäässäVitunHyvä,OikeastiIhanPaskaSoundi".
Jzci
21.10.2004 12:22:50

En minäkään voi suositella tavallisia kuppisuojaimia.

Tilanne on ihan eri jos niissä on tarpeeksi hyväsaundinen kuulokeominaisuus ja voi mikseristä ajaa sinne mitä tarvii.

Juu, enpä kovin tarkasti lukenut noita tekstejä. Kyse olikin varmaan nimenomaan näistä kuulokesuojaimista. Kattelin vaan että metsurikuulokkeet..
Da Make
21.10.2004 14:59:56
Huh, itselläni on niin herkät korvat ainakin että jos putkimarsu karjuu päätesäröä ja joku tulee sanomaan että tulpat pois niin voi olla että soittaminen loppuu siltä erää siihen. "Pistätkö mun kitaraa tähän monitoriin." "En" "Mitääh?"
Meikä gryotaa aika kumpäl. Katso omat plussasi täältä! [Can you feel what you've done to me?]
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)