Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jaco Pastorius
1 2 3 4 5 6 7
Leikari
20.10.2004 16:02:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen tässä muutamana päivänä kuunnellut kirjastosta lainaamaani JP:n 2-cd Punk-Jazz -antologiaa.
 
kovin on teknisen tuntuinen soittaja - pistää nopeasti ja toisaalta väliin on "oudoilla äänillä" soitettuja juttuja
 
itseäni alkoi aika pian jatkuva "tilutuksen" kuuntelu tympimään - enemmän tykkään "oikeasta" bassonsoitosta enkä pikkukitaroinnista (en ole mikään fuusiojazz-mies muutenkaan). Kummallisia soundeja puolestaan syntikansoittajana en kovin ihmeenä pidä.
 
Uskon, että tekniikka on JP:llä hallussa (kun niin on joka paikassa vakutettu) vaan mikäpä on tämän palstan basistien mielestä JP:n musiikillinen kontribuutio
 
sirdickyj
20.10.2004 16:48:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa vähän aikaa sitten siitä keskusteltiin, mutta hyvä että otit tämän uudelleen esiin. Tuon tiluasian mainitsin itsekin tuossa edellisessä ketjussa, muta kun kyseessä on Jaco (=pyhä lehmä) niin keskustelu tyrehtyi.
 
Mun pointti oli se, että Jaco saa pilittää menemään kuinka paljon hyvänsä, mutta Victor Wooten, Billy Sheehan ym. ovat tilubasisteja heti kun soittavat hiukan kahdeksasosaa tiuhempaa tavaraa.
 
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Leikari
20.10.2004 17:09:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa vähän aikaa sitten siitä keskusteltiin, mutta hyvä että otit tämän uudelleen esiin. Tuon tiluasian mainitsin itsekin tuossa edellisessä ketjussa, muta kun kyseessä on Jaco (=pyhä lehmä) niin keskustelu tyrehtyi.
 
Mun pointti oli se, että Jaco saa pilittää menemään kuinka paljon hyvänsä, mutta Victor Wooten, Billy Sheehan ym. ovat tilubasisteja heti kun soittavat hiukan kahdeksasosaa tiuhempaa tavaraa.

 
kiitos vinkistä - kun itse sen verran vähän näitä basso-keskusteluja seuraan niin on jäänyt huomaamatta
ja haullakin käytin ensin sanaa "pastorius"
 
lueskelenpa siis näitä http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=41345&o=0&co=60
 
mr.bungle
20.10.2004 17:18:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen tässä muutamana päivänä kuunnellut kirjastosta lainaamaani JP:n 2-cd Punk-Jazz -antologiaa.
 
kovin on teknisen tuntuinen soittaja - pistää nopeasti ja toisaalta väliin on "oudoilla äänillä" soitettuja juttuja
 
itseäni alkoi aika pian jatkuva "tilutuksen" kuuntelu tympimään - enemmän tykkään "oikeasta" bassonsoitosta enkä pikkukitaroinnista (en ole mikään fuusiojazz-mies muutenkaan). Kummallisia soundeja puolestaan syntikansoittajana en kovin ihmeenä pidä.

 
Kerropa mikä on "oikeatea" bassonsoittoa. Jacohan komppaa monin paikoin kuin hirvi, tilutus keskittyy enimmäkseen miehen soolotuotantoon.
 
Jacon merkitys tulee parhaiten esiin, kun kuuntelee basistien soittoa aikakausilla ennen Jacoa. Eihän Jimi Hendrixkään ole moniin nykykitaristeihin verrattuna mitenkään kovin kummoinen soittaja.
 
ja tämä on siis totuus
Bassballs
20.10.2004 17:25:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olen tässä muutamana päivänä kuunnellut kirjastosta lainaamaani JP:n 2-cd Punk-Jazz -antologiaa.
 
kovin on teknisen tuntuinen soittaja - pistää nopeasti ja toisaalta väliin on "oudoilla äänillä" soitettuja juttuja
 
itseäni alkoi aika pian jatkuva "tilutuksen" kuuntelu tympimään - enemmän tykkään "oikeasta" bassonsoitosta enkä pikkukitaroinnista (en ole mikään fuusiojazz-mies muutenkaan). Kummallisia soundeja puolestaan syntikansoittajana en kovin ihmeenä pidä.
 
Uskon, että tekniikka on JP:llä hallussa (kun niin on joka paikassa vakutettu) vaan mikäpä on tämän palstan basistien mielestä JP:n musiikillinen kontribuutio

 
Jaco toi esille basson solistiset ominaisuudet. Sooloja voidaan analysoida, mutta se viimeinen sana on kuitenkin aina 'makuasia'. Hänen soolonsa ja melodiansa ovat kyllä paikoin minunkin mielestäni erittäin hienoja. Esim. Teen Town ja Continuum ovat hienoja todisteita siitä että on mahdollista tehdä myös melodioita, jotka kuullostavat hyvältä vain bassolla.
 
Lainasin tuossa taannoin kirjastosta Jacon Word Of Mouthin livelevyn, joka oli kyllä aikamoista soopaa. Vielä enemmän vitutti se, kun unohdin palauttaa levyn ajoissa ja jouduin maksamaan eurokaupalla sakkoja mokomasta lätystä!!
 
Muusikko elää huoraamalla.
Bassballs
20.10.2004 17:28:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

..Eihän Jimi Hendrixkään ole moniin nykykitaristeihin verrattuna mitenkään kovin kummoinen soittaja..
 
Tuo väite on fiktiota. Katsokaapa Jimin keikkoja jos saatte käsiinne. Hyviä kitaristeja riittää joka sormelle, mutta on kyllä Jimi silti erittäin vaikuttava..
 
Muusikko elää huoraamalla.
Stax
20.10.2004 19:09:46 (muokattu 20.10.2004 19:46:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskon, että tekniikka on JP:llä hallussa (kun niin on joka paikassa vakutettu) vaan mikäpä on tämän palstan basistien mielestä JP:n musiikillinen kontribuutio
 
Teknisen taituruuden ja sähköbasson roolin uudistamisen lisäksi Pastoriuksen meriitteihin kuuluu liuta mun mielestä briljantteja sävellyksiä kuten edellä mainittu Teen Town ja vaikkapa Portait of Tracy.
 
EDIT: Kirjoitusvirhe
 
Heikki L.
20.10.2004 19:49:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun lemppariraidoilla ((Used to be a) Cha-Cha, Havona, Black Crow jne.) Jacon soitosta välittyy älytön määrä energiaa ja tunnetta. Teknisellä tasolla monet kyllä yltävät samaan (ja pidemmällekin), mutta tunnetasolla suurin osa jää valovuosien taakse mr. Pastoriuksesta.
 
Shack!
pardy
20.10.2004 21:19:53
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kerropa mikä on "oikeatea" bassonsoittoa. Jacohan komppaa monin paikoin kuin hirvi, tilutus keskittyy enimmäkseen miehen soolotuotantoon.
 
Jep. Esim. biisissä 'The Chicken' basso groovaa ihan törkeän hyvin koko biisin ajan. Teen townin joskus treenasin, mutta se ole yhtään mitään verrattuna The Chickeniin. Helppo se on semmosta tilua treenata, ku se on vaan tasasta paukutusta kokoajan. Mutta ei helvetti sentään, semmosta groovea en saa millään omaan soittooni kun siinä The Chickenissä on.
 
Joten on erittäin väärin ajatella - kuten Hra Bungle tässä totesikin - että Jaco olisi ollut vain tilubasisti. "Ja paskan vitut", sanon minä sille joka tulee sanomaan minulle päin naamaa että Jaco oli "vaan yks tilubasisti".
 
Ja nöyrimmät anteeksipyyntöni karskista kielenkäytöstä, mutta aiheen kirvoittanut kuohunta sitä vaati.
 
Vox citharae non altarum vocum pulchra est.
sirdickyj
20.10.2004 23:05:04 (muokattu 20.10.2004 23:06:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutku mutku...meikä puolustaa kyllä tässä nyt taas sellaista, joka uskaltaa lähteä Jaconkin soittoa arvostelemaan. Tässä nyt on tullut esiin se, että soitto groovaa kuin hirvi, niinkuin tekeekin. Ja kyllähän Jaco toi esiin sähköbassonsoitosta varmasti kaikkea sellaista, mitä ei ennen oltu kuultu. Ja mainittakoon, että mielestäni herra toden totta on basisti vailla vertaa.
 
Itse jankutan nyt edelleen vain sitä, että Jacot ja muut (ketkä muut?) saavat pilittää menemään, mutta jos joku nykyaikainen ukko tekee smaa, niin on hän "tilubasisti". Miksi näin? Pitääkö olla 70-luvulla ensilevynsä tehnyt ja kuollut hörhö että saa soittaa nopeasti?
 
Niin, ja mehän voitaisiin tässä sitten pysyä asialinjalla, joka muuten leimaa yleisestikin tämän palstan keskusteluja. Se on hienoa! Täällä ei haistattelut lentele eikä vitut.
 
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
pardy
20.10.2004 23:31:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, ja mehän voitaisiin tässä sitten pysyä asialinjalla, joka muuten leimaa yleisestikin tämän palstan keskusteluja. Se on hienoa! Täällä ei haistattelut lentele eikä vitut.
 
Sori...:)
 
Vox citharae non altarum vocum pulchra est.
Stax
21.10.2004 00:24:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutku mutku...meikä puolustaa kyllä tässä nyt taas sellaista, joka uskaltaa lähteä Jaconkin soittoa arvostelemaan.
 
Ei mun mielestä oo kiellettyä kyseenalaistaa kenen hyvänsä tunnustetun gurun tekemisiä. Jos perusteluja löytyy. Tässä threadissa kysyttiin mielipiteitä Jacon musiikillisesta kontribuutiosta.
 
Itse jankutan nyt edelleen vain sitä, että Jacot ja muut (ketkä muut?) saavat pilittää menemään, mutta jos joku nykyaikainen ukko tekee smaa, niin on hän "tilubasisti". Miksi näin? Pitääkö olla 70-luvulla ensilevynsä tehnyt ja kuollut hörhö että saa soittaa nopeasti?
 
Äijä on vain onnistunut tekemään varsin moniin suuren vaikutuksen. Siinä kohtaa saattaa monet nykyiset 'nopeasti soittajat' jäädä jälkeen. Kun ei vakuuta niin ei vakuuta.
 
Novis_3
21.10.2004 00:51:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Esim. biisissä 'The Chicken' basso groovaa ihan törkeän hyvin koko biisin ajan. Teen townin joskus treenasin, mutta se ole yhtään mitään verrattuna The Chickeniin. Helppo se on semmosta tilua treenata, ku se on vaan tasasta paukutusta kokoajan. Mutta ei helvetti sentään, semmosta groovea en saa millään omaan soittooni kun siinä The Chickenissä on.
 
Eikä tarvikkaan, minäkin yritin, mutta tajusin että en pysty soittaa samalla tatsilla, eikä näin ollen kroove ole sama. Mutta opettelin silti kaikki likit ja "fillit" mitä J käyttää linjoissaan ja soitan ne omalla tavallani, miten mulle on luonnollista, turhaan yritän siinä mielessä imitoida.. Jos joku tulee sen jälkeen sanomaan, että mikäs ihmeen jaco-klooni täällä on, niin voi jättää sen oman arvoonsa..
 
Olishan se tietty kiva kroovata ku hirvi eli jaco, mutta ei se maailmanrauhakaan.. :)
absqua
21.10.2004 09:15:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse jankutan nyt edelleen vain sitä, että Jacot ja muut (ketkä muut?) saavat pilittää menemään, mutta jos joku nykyaikainen ukko tekee smaa, niin on hän "tilubasisti". Miksi näin? Pitääkö olla 70-luvulla ensilevynsä tehnyt ja kuollut hörhö että saa soittaa nopeasti?
 
Mä näkisin tämän asian siten että nykyisillä tilubasisteilla ei ole niin selvää "omaa ääntä" eikä ehkä niin paljon "musiikillista sanottavaa", jolloin pilitys jää helposti ulkokohtaiseksi suoritukseksi.

Tietenkin tuon "sanottavan", elikkäs musiikillisen sisällön kokeminen on jokaiselle henkilökohtainen juttu, mutta ei minulle ainakaan ole kukaan näistä nykypäivän huippubasisteista antanut juuri mitään kicksejä, ainakaan solistisessa mielessä. Tämä siis verrattuna Jacon sooloihin joita sentään jaksaa yleensä edes kuunnella, vaikkei mitään valaistumista kokisikaan. Niissä on useimmiten edes jonkunlainen musiikillinen idea, joka taas on juuri se elementti millä Jaco nousee yhä vieläkin esiin tilubasistien massasta. Toki merkittävä osa herran maineesta lepää sen varassa että hän oli uranuurtaja, mutta väitän myös, että siinä oli takana hyvän ajoituksen lisäksi myös poikkeuksellisen hyvä kombinaatio musiikillista lahjakkuutta, halua/tarvetta ilmaista itseään musiikin kautta ja egoistista narsismia.
 
Sivuhuomautus:
Mitä sooloihin ja "nopeaan soittoon" tulee niin meikäläisen katsannossa ykköslevy on Hendrixin Band of Gypsys. Hyvänä kakkosena Milesin lätyt.
 
...Ja eihän Jaco ole suinkaan ainoa tällaisen keskustelun kohde, saman pointin "musiikillisesta tyhjyydestä" voi ottaa esille melkein kaikkeen viimeisen 15-20 vuoden aikana tehtyyn jazzmusiikkiin liittyen.
Kyllähän nykyään esim. fonisteilla on kaikki Coltranen ja Parkerin lickit hallussa, mutta silti se itse musiikki on karkeasti yleistettynä IMO joko 50-60-lukujen kultakautta jäljittelevää pastissia tai sitten karua keskiharmaata fuusiota, jota ei kuuntele sikakaan.
 
Niin, ja mehän voitaisiin tässä sitten pysyä asialinjalla, joka muuten leimaa yleisestikin tämän palstan keskusteluja. Se on hienoa! Täällä ei haistattelut lentele eikä vitut.
 
Samaa mieltä. Asialinja on yksi tämän palstan ehdottomasti hienoimmista piirteistä. Herrasmiehet liikenteessä, ja hyvä niin.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
poppamies
21.10.2004 14:48:27 (muokattu 21.10.2004 23:08:14)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutku mutku...meikä puolustaa kyllä tässä nyt taas sellaista, joka uskaltaa lähteä Jaconkin soittoa arvostelemaan...
 
Kun itse kuulun niin jotka on sitä mieltä ettei basso ole mikään soolosoitin (niinkuin ei myös paljon klassisessakaan musiikissa), olen myös sitä mieltä että Jaco on paljon yliarvostettu nimenomaan basistina. Ameriikan kielessä on hyvä termi joka sopii Jacolle hyvin, "flashy".
Solistina ja instumenttalistina saattaa olla kaiken arvostuksensa ansaitsenneena mutta basistilla on kokolailla eri tehtävä musiikissa.
Kun puhutaan basisteista niin minun mielestä parhaimmat basistit löytyy eteläamerikasta ja vielä tarkennetuna kenties Kuubasta.
Jos fuusio jazzkikkailu miellyttää niin ehkä se 6 kielinen basso ei ole oikea soitin vaan pitäisi rehelliseti hommata kitara.
 
nimim. "provo"
 
"G-strings are for strippers"
Johannes_t
21.10.2004 15:09:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun itse kuulun niin jotka on sitä mieltä ettei basso ole mikään soolosoitin (niinkuin ei myös paljon klassisessakaan musiikissa), olen myös sitä mieltä että Jaco on paljon yliarvostettu nimenomaan basistina.
Solistina ja instumenttalistina saattaa olla kaiken arvostuksensa ansaitsenneena mutta basistilla on kokolailla eri tehtävä musiikissa.
Jos fuusio jazzkikkailu miellyttää niin ehkä se 6 kielinen basso ei ole oikea soitin vaan pitäisi rehelliseti hommata kitara.
 
nimim. "provo"

 
Minua taas edelleen ihmetyttää, miten jotkut jaksavat olla niin ahdasmielisiä ko. asian suhteen. Ei kai yhden aikakauden tekemisten perusteella saa/voi päättää instrumentin tehtävää. Ja nimenomaan PÄÄTTÄÄ, kyseessä kun on niin nuori soitin, että kaikki kokeilut ovat pelkästään plussaa.
 
Välihuomautus: Popilla ja jazzilla on aika vähän tekemistä keskenään.
 
Poppamies, tuskin vertaat Pat Methenyä ja vaikka John Lennonia kitaristeina ja päätä sitten kumpi on se ainoa oikea tyyli soittaa kitaraa?
 
Bändit: minerva sonicmind
Mangusti
21.10.2004 16:04:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun mielestäni asiahan nyt vain on niin, että jos joku soittaja on hyvä ja hän haluaa ilmaista fiiliksiään/taitojaan/mitä hyvänsä tiluttamalla, antaa hänen tiluttaa. Joku toinen valitsee sellaisen lähestymistavan soittoon että pelkistää asiat ja uskoo selkeän basson tuovan koko musiikkiesitykseen tukevaa selkärankaa, ja sekin passaa.
 
Pointtihan on se, että muusikko näkee (tai siis kuulee) mielessään, minkälaista tavaraa hän haluaa soitella soittimellaan. Eli sen päämäärän. Sitten pitää osata suhteuttaa siihen omat taitonsa ja katsoa että se palvelee musiikin kokonaisuutta, ei vain tarvetta näyttää kuinka hyvä on. Jos päämäärä on tiedossa ja taidot löytyy, niin sitten vain sitä omaa polkua pitkin.
 
Ja vielä sen verran, että kyllä nykybasistikin saa tiluttaa. Se on kateus kuitenkin (tai väärän musiikin kuuntelu omaan makuun nähden) mikä pistää ihmiset kritisoimaan virtuooseja. Kuuntelen minäkin samana päivänä Steve Vaita ja Rolling Stonesia, jos siltä tuntuu.
 
Poronliha on hyvvää.
Herra A
21.10.2004 16:45:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minua taas edelleen ihmetyttää, miten jotkut jaksavat olla niin ahdasmielisiä ko. asian suhteen. Ei kai yhden aikakauden tekemisten perusteella saa/voi päättää instrumentin tehtävää. Ja nimenomaan PÄÄTTÄÄ, kyseessä kun on niin nuori soitin, että kaikki kokeilut ovat pelkästään plussaa.

 
En menisi muutenkaan sanelemaan ns. tehtäviä soittimille, siis jyrkässä mielessä. Toki on totta, että yleensä eri soittimilla on omat "vastuualueensa" kussakin tyylissä mutta sääntöjä voi rikkoa niinkuin haluaa kunhan oikeuttaa sen musiikillisesti jollain tapaa, tässä Jaco onnistui mielestäni useimmiten ihailemisen arvoisesti.
 
Mist ripples round your thin white neck And draws me a line Cold fingers mark this dying wreck This moment is mine
rattledad
21.10.2004 18:26:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun itse kuulun niin jotka on sitä mieltä ettei basso ole mikään soolosoitin
 
komppaan.
 
olen myös sitä mieltä että Jaco on paljon yliarvostettu nimenomaan basistina. Ameriikan kielessä on hyvä termi joka sopii Jacolle hyvin, "falshy".
 
Flashy? Vai onko tuollainen falskilla sivumerkityksellä varattu sana oikeasti olemassa :)
 
Parasta Jacoa kuulee mielestäni Joni Mitchellin levyiltä joilla täyttää hienosti basistin roolin - ja kieltämättä vähän muutakin. Mutta kaikella on musiikillinen tarkoitus eikä ole laulun tiellä vaikka paljon soittaakin.
 
"Sometimes you're the windshield, sometimes you're the bug."
2541
21.10.2004 21:52:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parasta Jacoa kuulee mielestäni Joni Mitchellin levyiltä joilla täyttää hienosti basistin roolin - ja kieltämättä vähän muutakin. Mutta kaikella on musiikillinen tarkoitus eikä ole laulun tiellä vaikka paljon soittaakin.
 
Samaa mieltä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «