Edward 19.10.2004 09:47:23 (muokattu 19.10.2004 09:47:40) | |
---|
Olen ostamassa T-kaupasta Db:n IEM 1100 korvamonitorisysteemiä ja tutkaillessani samaa laitetta soundatan sivuilta, löysin maininnan "ennakkoon valittavista taajuuksista": IEM 1100 on yksikanavainen kiinteällä taajuudella oleva budjettiluokan korvamonitorijärjestelmä. Ennakkoon valiitavat taajuudet ovat 801,100 MHz 801,400 MHz,801,550 MHz,803,000 MHz,806,750MHz ja 810,650MHz? Siis kun laite omaa vain yhden kiinteän taajuuden, niin pitääkö meikäläisen ilmoittaa esim. T-kaupalle, että minkä taajuuden he siihen valmiiksi virittävät vai mitä hemmettiä tuo tarkoittaa? Ja jos on näin, niin minkä noista taajuuksista sitten valitsee? Onko olemassa jotain ns. perustaajuutta, jolla luulisi kuuluvan? I'm just asking - Olen vain persekuningas |
hirvoksi 19.10.2004 12:50:32 | |
---|
... valiitavat taajuudet ovat 801,100 MHz 801,400 MHz,801,550 MHz,803,000 MHz,806,750MHz ja 810,650MHz ... Nuo ovat radiotaajuuksia, eli monitorijärjestelmän yhteystaajuuksia. Eivät suinkaan korvin kuultavia taajuuksia, joita normaalilla ihmisellä ovat taajuudet noin 20Hz - 20kHz. - Pete "Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata."
- Mae West |
Edward 19.10.2004 14:10:55 | |
---|
Nuo ovat radiotaajuuksia, eli monitorijärjestelmän yhteystaajuuksia. Eivät suinkaan korvin kuultavia taajuuksia, joita normaalilla ihmisellä ovat taajuudet noin 20Hz - 20kHz. Ok. Ja kaikki monitorijärjestelmät toimivat varmasti eri tajuuksilla vai kuinka? Ja siis pitääkö se masiina asentaa tehtalla tms. toimimaan jollain noista taajuuksista, vai siis mitä vittua? Ei tyhmä nyt tajua ollenkaan?!? I'm just asking - Olen vain persekuningas |
hirvoksi 19.10.2004 15:48:50 | |
---|
Ok. Ja kaikki monitorijärjestelmät toimivat varmasti eri tajuuksilla vai kuinka? Juuei. Sen takia kalliimmissa järjestelmissä on vaihdettavat taajuudet, että edes samassa talossa saataisiin käyttöön eri kanavat esim. kitaristille, basistille ja solistille. Ja siis pitääkö se masiina asentaa tehtalla tms. toimimaan jollain noista taajuuksista, vai siis mitä vittua? Ei tyhmä nyt tajua ollenkaan?!? Jos nyt oikein ymmärrän, niin tuossa mallissa ei ole vaihdettavaa taajuutta, eli se on se mikä tehtaalta sattuu tulemaan. Korjatkoon nyt joku viisaampi, jos olen ihan metsässä ...
- Pete "Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata."
- Mae West |
kivi 19.10.2004 18:16:37 (muokattu 19.10.2004 18:21:30) | |
---|
Juuei. Sen takia kalliimmissa järjestelmissä on vaihdettavat taajuudet, että edes samassa talossa saataisiin käyttöön eri kanavat esim. kitaristille, basistille ja solistille. Jos nyt oikein ymmärrän, niin tuossa mallissa ei ole vaihdettavaa taajuutta, eli se on se mikä tehtaalta sattuu tulemaan. Pete Juurikin näin. Eli kyseessä on kiinteätaajuuksinen lähetin/vastaanotinjärjestelmä, joita jos tilaatte koko bändille, pitää kaikille saada eri taajuudet. Muuten se sun monitorointisi kuuluu muidenkin korvissa. Yleensä kaikki tahtoo kuitenkin vähän eri miksausta. PS: jos päädyt kiinteätaajuuksiseen järjestelmään, hanki varalle pitkä kuulokepiuha. Lavalla saattaa olla just sun taajuudellasi strobovaloja ja loisteputkia ym. häikkää. |
pitk 19.10.2004 19:13:18 | |
---|
Olen ostamassa T-kaupasta Db:n IEM 1100 korvamonitorisysteemiä ja tutkaillessani samaa laitetta soundatan sivuilta, löysin maininnan "ennakkoon valittavista taajuuksista": IEM 1100 on yksikanavainen kiinteällä taajuudella oleva budjettiluokan korvamonitorijärjestelmä. Ennakkoon valiitavat taajuudet ovat 801,100 MHz 801,400 MHz,801,550 MHz,803,000 MHz,806,750MHz ja 810,650MHz? Siis kun laite omaa vain yhden kiinteän taajuuden, niin pitääkö meikäläisen ilmoittaa esim. T-kaupalle, että minkä taajuuden he siihen valmiiksi virittävät vai mitä hemmettiä tuo tarkoittaa? Ja jos on näin, niin minkä noista taajuuksista sitten valitsee? Onko olemassa jotain ns. perustaajuutta, jolla luulisi kuuluvan? Älä valitse 801.100:aa, sillä siitä alkaa melko moni sarja, eli etenkin festareilla helppo mennä päällekkäin toisen moisen kanssa. Ja kun taajuus ei ole vaihdettavissa: Olet kuusessa. Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat! |
Edward 20.10.2004 09:12:46 | |
---|
Älä valitse 801.100:aa, sillä siitä alkaa melko moni sarja, eli etenkin festareilla helppo mennä päällekkäin toisen moisen kanssa. Ja kun taajuus ei ole vaihdettavissa: Olet kuusessa. No hemmetti. Eipä taida tulla kauppoja. Jos säästäisi sitten sellaiseen kapistukseen, missä on vaihdettavat taajuudet. Ja kuinkas kalliiksi se sitten menee? Shuren setin maksavat ainakin halvimmillaan tuplat noihin db:isiin verrattuna. I'm just asking - Olen vain persekuningas |
hirvoksi 20.10.2004 10:12:04 (muokattu 20.10.2004 10:15:47) | |
---|
"Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata."
- Mae West |
Edward 20.10.2004 11:27:04 | |
---|
I'm just asking - Olen vain persekuningas |
simiha 20.10.2004 12:33:54 | |
---|
Mutta osta Shure. Et kadu! Tolla pääset alkuun: http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … 00_e2_set_inearsystem_prodinfo.html Shuren PSM 200 on sitten monopeli. Eli käyttäjä ei saa kontrolloitua esim. oman laulun ja bändimiksauksen balanssia. Jollekin tämä on varmaan ihan ok, mutta onhan se kätevää jos joku kontrolli säilyy itsellä, jos vaikka monitorimiksaaja on unohtanut saapua keikalle.. |
Edward 20.10.2004 13:00:53 | |
---|
Shuren PSM 200 on sitten monopeli. Eli käyttäjä ei saa kontrolloitua esim. oman laulun ja bändimiksauksen balanssia. Jollekin tämä on varmaan ihan ok, mutta onhan se kätevää jos joku kontrolli säilyy itsellä, jos vaikka monitorimiksaaja on unohtanut saapua keikalle.. Toi on varmaan ihan ok. Tuskin siinä paljoa tulee muutenkaan keikalla säädeltyä itse. I'm just asking - Olen vain persekuningas |
Toi on varmaan ihan ok. Tuskin siinä paljoa tulee muutenkaan keikalla säädeltyä itse. En nyt ihan tarkkaan tiedä mihin sä tota korvamonitorointia konkreettisesti haet. Mutta kantsii muistaa, että noita käyttettäessa on melkein pakko olla monitorimiksaaja messissä. Etenkin sillon kun PA ja etupään miksaaja vaihtelee keikoittain. "It´s amazing how often he´s right but never he admits he was wrong." |
Edward 21.10.2004 09:50:18 | |
---|
En nyt ihan tarkkaan tiedä mihin sä tota korvamonitorointia konkreettisesti haet. Mutta kantsii muistaa, että noita käyttettäessa on melkein pakko olla monitorimiksaaja messissä. Etenkin sillon kun PA ja etupään miksaaja vaihtelee keikoittain. Joo tiedetään. Siis lähinnä sen takia oon noita katellut, ettei kuulo menis kokonaan. Vituttaa jo tää pienikin tinnitus. Eikä tulppien kanssa oikeen osaa keikalla olla. I'm just asking - Olen vain persekuningas |
kivi 21.10.2004 10:03:17 | |
---|
Joo tiedetään. Siis lähinnä sen takia oon noita katellut, ettei kuulo menis kokonaan. Vituttaa jo tää pienikin tinnitus. Eikä tulppien kanssa oikeen osaa keikalla olla. Sama vika Rahikaisella - sitten teetin Elacinit. Suosittelen vilpittömästi, ja joko 9 tai 15 dB malleja. Ensinmainittukin riittää, ja olo on kuin ilman tulppia - paitsi että kuulo on suojassa. Mun 15dB:täni on jo aika järeä vaimennus. Silti soundi on luonnollinen, ja laulukin onnistuu. Varmasti parhaiten sijoitettu 150 euroa elämässäni. |
Teemu Tee 21.10.2004 11:10:23 | |
---|
Sama vika Rahikaisella - sitten teetin Elacinit. Suosittelen vilpittömästi, ja joko 9 tai 15 dB malleja. Ensinmainittukin riittää, ja olo on kuin ilman tulppia - paitsi että kuulo on suojassa. Mun 15dB:täni on jo aika järeä vaimennus. Silti soundi on luonnollinen, ja laulukin onnistuu. Varmasti parhaiten sijoitettu 150 euroa elämässäni. Ovatko nämä siis pelkät tulpat vai in-earit? Tyhjän saa pyytämättäkin |
kivi 21.10.2004 12:10:16 | |
---|
Ovatko nämä siis pelkät tulpat vai in-earit? Nää on pelkät tulpat. Samoihin aihioihin saa korvanapitkin, kun kerran muotti on tehty. |
Edward 21.10.2004 13:48:38 | |
---|
Sama vika Rahikaisella - sitten teetin Elacinit. Suosittelen vilpittömästi, ja joko 9 tai 15 dB malleja. Ensinmainittukin riittää, ja olo on kuin ilman tulppia - paitsi että kuulo on suojassa. Mun 15dB:täni on jo aika järeä vaimennus. Silti soundi on luonnollinen, ja laulukin onnistuu. Varmasti parhaiten sijoitettu 150 euroa elämässäni. Toi voisi olla kyllä aika hyvä homma. Ja olet keikoillakin pystynyt vetämään ongelmitta noiden kanssa? Useimmathan tällä suosii kaiketi noita 25db:n malleja. Meneekö se sitten jo liian hiljaiseksi laulajalle? Tuntuu vain, että tuollainen 9db:tä ei suojelisi kuuloa niin hyvin.. Eli onko soinut korvissa vielä vaikka on tulpat ollut päässä? Ja vielä asiasta tuhanteen: Kuinka paljon tuollaiset perus EARit vaimentaa/leikkaa ääniä kokonaan pois verrattuna Elacineihin? Tosi tunkkaisilta soundit ainakin kuullostaa. Rupeaa menemään hieman aiheen viereen, mutta mänköön. I'm just asking - Olen vain persekuningas |
kivi 21.10.2004 14:45:31 | |
---|
Toi voisi olla kyllä aika hyvä homma. Ja olet keikoillakin pystynyt vetämään ongelmitta noiden kanssa? Pystyn keikoilla keskustelemaan ihmisten kanssa noi päässä, joo, enkä ala huutaa, vaan puhun hillityllä volyymilla. Oman setin soittamisen ajaksi otan noi 15dB-tulpat pois, meillä kun lavavolyymi on valmiiksi hyvin hiljainen, eli 9dB:lläkin pärjäisin. Treeneissä käytän tulppia, ja laulaminen onnistuu, samoin vahvistimen säätäminen; erottelu vain on parempi kuin ilman plugeja, joten omat virheensä kuulee herkemmin :-) Useimmathan tällä suosii kaiketi noita 25db:n malleja. Meneekö se sitten jo liian hiljaiseksi laulajalle? Tuntuu vain, että tuollainen 9db:tä ei suojelisi kuuloa niin hyvin.. Eli onko soinut korvissa vielä vaikka on tulpat ollut päässä? Ei soi korvissa. Muista, että 9dB:tä tarkoittaa tehon pudottamista neljäsosaansa ja melun puolittumista. Noi 25dB tulpat ovat sellaisille, jotka ovat tottuneet soittamaan EARit päässä; keltaiset tai hifi-sateenvarjot, ja joilla on rutiinia kuulon tulppaamisesta. Jos olet tähän asti vetänyt ilman tulppia, suosittelen vähiten vaimentavia mahdollisia plugeja, koska nekin ovat varmasti kylliksi. Mulla kuulon suojaamiseen normaalioloissa riittää sekin, että ilmanpaine ei pääse jysähtämään suoraan korvan pohjaan. Ja muista, että kaikkein turhin tulppa on se, jota ei viitsi käyttää. Maksoipa markan tai mansikoita. Ja vielä asiasta tuhanteen: Kuinka paljon tuollaiset perus EARit vaimentaa/leikkaa ääniä kokonaan pois verrattuna Elacineihin? Tosi tunkkaisilta soundit ainakin kuullostaa. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Kylmiltään sanoisin, että perus-EARit leikkaa yläpäätä rajummin kuin uskotaankaan. Elacinien kanssa soundi on kuin olisi samassa huoneessa vähän kauempana. 9dB Elacinit päässä voi kuulemma jopa miksata, jos pakko on. Rupeaa menemään hieman aiheen viereen, mutta mänköön. Tärkeintähän on, että löydetään ratkaisu ongelmaan, eiksje? :-) |
Edward 22.10.2004 10:22:28 | |
---|
Jos olet tähän asti vetänyt ilman tulppia, suosittelen vähiten vaimentavia mahdollisia plugeja, koska nekin ovat varmasti kylliksi. Mulla kuulon suojaamiseen normaalioloissa riittää sekin, että ilmanpaine ei pääse jysähtämään suoraan korvan pohjaan. Ja muista, että kaikkein turhin tulppa on se, jota ei viitsi käyttää. Maksoipa markan tai mansikoita. Jees. Treeneissä pidän kyllä tulppia(EAR), mutta keikoilla ei ole pystynyt, tuntuu, että tulpat vääristävät mössäämällä joitain ääniä, esim. välillä tuntuu, että laulut menevät epävireessä ja kun tulpat ottaa pois niin vire on sittenkin ihan kunnossa. Varsinkin bassosta ei saa oikeen mitään selvää. Eroa on kuin yöllä ja päivällä. Kylmiltään sanoisin, että perus-EARit leikkaa yläpäätä rajummin kuin uskotaankaan. Elacinien kanssa soundi on kuin olisi samassa huoneessa vähän kauempana. 9dB Elacinit päässä voi kuulemma jopa miksata, jos pakko on. No hyvä homma. Eiköhän ne rahat sitten sinne laiteta. Mikäs virma näitä nyt tekikään? Tärkeintähän on, että löydetään ratkaisu ongelmaan, eiksje? :-) Aivan. I'm just asking - Olen vain persekuningas |