FuzzFaze 20.10.2004 16:04:52 (muokattu 20.10.2004 16:05:59) | |
---|
Juu, elikkäs meillä pitäs olla nyt keikka ulkona, mut siellä on kuitenkin jo aika kylmä joten voisiko joku kokemuksia omaava ja enemmän ammattilainen kertoa miten tässä kannattaisi toimia? Kun eikös oo ainakin vaarana jos on liian kylmä, että lakka alkaa halkeilemaan ja voiko kitara muutenkin vaurioitua? Ja onko järkevää pitää kitara sisällä ennen keikkaa ja viedä se vasta lavalle mentäessä sinne vai paljon ennen, kun vireen kanssa tulee varmaan suuria ongelmia..jos muutakin vinkkejä ulkona soittamisesta löytyy tai mitä vaan siihen liittyviä kokemuksia niin olen hyvin kiitollinen. Niin ja tarkoituksena oli soittaa 2 kappaletta ja kitara luultavasti stratocaster. Perintöä odotellessa... |
päänahka 20.10.2004 16:08:46 (muokattu 20.10.2004 16:10:21) | |
---|
Veikkaan että lakkaan ei ala niiden kahden kappaleen aikana muodostua kovinkaan monen senttimetrin railoja. Vireen kannalta olisi varmaan järkevää antaa soittimen olla siinä lämpötilassa, missä se soitonkin aikana on. Muuten kitara jäähtyy siinä lavalla ja vire menee perseelleen, tosin sekään tuskin noin lyhyessä ajassa kovin paljon muuttuu. Vahvistimet kannattanee pitää lämpiminä koko ajan. Nehän lämpenee käytössä, ja jos ne kovin kylmästä alkaa äkkiä lämmetä, voi tulla ongelmia ainakin kosteuden kanssa. Tässä taitaa kuitenkin olla kyseessä joku monen bändin pamaus, jossa käytetään yhteisiä vahvistimia? Soolot on perseestä. |
Jouni Antero 20.10.2004 16:27:13 | |
---|
Mun ymmärtäkseni nykyiset synteettiset lakat kestää vaikka meressä uittamisen (joskaan en silti suosittele ;). Eikä toisaalta nuo kitaralaukutkaan tai gibbagit varsinkaan ole mitään ilmatiiviitä. |
Kassu 20.10.2004 16:28:18 | |
---|
Mun ymmärtäkseni nykyiset synteettiset lakat kestää vaikka meressä uittamisen (joskaan en silti suosittele ;). Eikä toisaalta nuo kitaralaukutkaan tai gibbagit varsinkaan ole mitään ilmatiiviitä. Mutta entä jos puu elää niin paljon että lakka ei kestä? |
askomiko 20.10.2004 16:35:28 | |
---|
Ei säry mitään, mutta vireen ja itse soittamisen kanssa saattaa tulla ongelmia. Soitettiin yksi keikka pakkasessa, sormet siinä lähinnä oli se ongelma, kun ei kieliä tuntenut. Ja vire, kun ensin on kylmä kitara, sitten se lämpiää käsissä ja valojen alla. Kumminkin ensin kylmetä se kokonaan, ja virittele sitten. |
Mutta entä jos puu elää niin paljon että lakka ei kestä? Tuskin se parin kappaleen aikana niin paljoa elää että vänkyräksi kävisi. |
Kassu 20.10.2004 16:36:28 | |
---|
Tuskin se parin kappaleen aikana niin paljoa elää että vänkyräksi kävisi. Joo, ei varmaan mitään 5 sentin lovea tule. |
FuzzFaze 20.10.2004 16:37:36 | |
---|
No varmaan se kannattais sitten viedä vaikka puoli tuntia ennen keikkaa ulos ja virittää sitten eikä suoraan lämpimästä kylmään, kerkeää varmaan ihan kivasti noidenkin biisien aikana vire muuttumaan. Ja mitä vahvistimeen tulee niin olemme ainoa joka soittaa joten sekin kannattaa sitten varmaan pitää päällä jonkun aikaa ennen keikkaa, kun ihan trankku-peli on... mutta omaa kitaraani en kyllä ulos vie, kärsikööt koulun kitara..piru kun ois viritinpedaali...mut tuskinpa se nyt noin kylmässä kuitenkaan hullua määrää se vire kerkeää laskea.. Perintöä odotellessa... |
Jouni Antero 20.10.2004 16:48:51 | |
---|
Siis yhtä kylmässähän se skitta silloinkin on, kun sitä kuljettaa ulkona tai vaikkapa viisi tuntia pakun tavaratilassa keikkamatkalla. Itsekin olen roudaillut päälle 20 asteen pakkasessa eikä ne siitä juuri välitä - eikä Suomessa oikein muuta voikaan, kun on tuo talvi... |
FuzzFaze 20.10.2004 17:03:36 | |
---|
Ei mutta se on keikkapaikka on ihan koulun vieressä, että sieltä sisältä lämpimästä kylmään on kuitenkin aika suuri ero ja siksi ois varmaan järkevää viedä se ulos vähän ennen keikkaa ja virittää sit...ja se riippuu varmaan vähän kitarastakin pysyykö helposti vireessä vai ei. Perintöä odotellessa... |
askomiko 20.10.2004 17:07:58 | |
---|
Vie laukussa ja anna jäähtyä rauhassa, samaten soiton jälkeen anna lämmetä laukussa. Ettei singahtele liian ripeästi. Vahvarin nupitkin meni hassuksi kylmässä, eivät liiku lain. |
Jouni Antero 20.10.2004 17:19:39 (muokattu 20.10.2004 17:20:26) | |
---|
Ööö - mä siis tarkoitin, että ei se lämpötila voi hirveitä tehdä ihan yleisellä tasolla, koska laukku suojaa vain kolhuilta ja kitaroida kanniskellaan vaikka missä pakkasissa - lämpötilaerot parhaimmillaan 50 astetta, kun tuodaan pakkasesta sisälle. Mutta siitä vireestä ja lämpötilasta: mulla on päinvastaisesta tilanteesta karsea kokemus, kun jätin kitaran viideksi-kymmeneksi minuutiksi heinäkuun auringonpaisteeseen (idioottimaista muutenkin!) ja silloisen suuren ylpeyteni 2-kaulaisen kaikki 18 kieltä oli ihan päin #####. Ei ollut kovin soituva keikan aloitus :) Eli se lämpötila saattaa kyllä vaikuttaa aika nopeastikin joskus |
FuzzFaze 20.10.2004 17:27:19 | |
---|
eli vien sen laukussa ulos ja annan sen jäähtyä siellä rauhassa ennen virittämistä ja laukusta poistamista.. mutta kuinkahan pitkään se riittää se ulkona jäähtyminen? 30 minsaa pitäs varmaan tehä tehtävänsä.. Perintöä odotellessa... |